Bilen är inte tät

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
När kunderna tycker att god ton hos servicepersonal är viktigare än kompetens, vilja och förmåga att åtgärda bilarnas problem blir jag riktigt orolig.
Lustigt att du tar upp Toyota som ett exempel. Läs följande artikel i teknikens värld som visar Consumer reports kvalitetsranking på bilar i USA 2018. Consumer Reports pålitlighetsrapport baseras på ägarutlåtanden efter tre års brukande. För första gången är Tesla med på listan och placerar sig på nummer 25 av 30 bilmärken. Lexus(1) och Toyota(2) ligger i topp som vanligt ( brukar oftast ligga där)

https://teknikensvarld.se/volvo-tappar- ... ng-338499/

Och visst blir det extra viktigt att SC har ett superbra bemötande mot kunderna när bilarna är byggda på ett sådant sätt att många teslor behöver besöka SC 10-20 ggr de två första åren.

Om du och andra tycker att jag är negativ, är min motfråga varför ni är så skönmålande positiva och klankar ner på användare som har verkliga problem?
Jag har inte klankat ner på någon utan bara berättat mina egna erfarenheter. Hur kan du se detta som skönmålande? Får jag inte berätta mina egna erfarenheter ifall de är positiva?

Vad Consumer Report rapporterar om kvalitet i USA har inget med mina erfarenheter i Sverige att göra. Toyota skötte inte servicen bättre för det och bilen blir mer felfri för det. Det jag pratar om är nöjdheten och då kan vi ta fram Consumer Reports rapport om det:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Tesla på förstaplaceringen och Toyota på plats 8.
Du har självklart rätt till en åsikt men jag tycker inte att din erfarenhet trumfar statstik från tusentals bilägare i USA 2018.
Nej det kanske du inte tycker men det var därför som jag lade till länk till Consumer Report:

https://www.consumerreports.org/car-rel ... isfaction/

Det är ju kundnöjdheten som jag pratade om vilket även är det som den rapport som jag länkade till tar upp. Visst måste Teslas kvalite öka och det är nog Tesla medvetna om, annars hade de nog inte brytt sig om att köpa upp Grohmann Automation t.ex.
Absolut relevant med kundnöjdhet men det finns en mycket stor risk att kundnöjdheten kommer gå ner fort om inte bilarnas kvalitet förbättras. Vi verkar i alla fall vara ense om att Tesla ska fokusera mera på kvalitet.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av GiGurra »

Min bil började ge ifrån sig "blås-ljud" från förarsidans fönster fram. Antar att det hade läckt in om det regnat ordentligt (men har som tur är aldrig behövt uppleva något läckage).

Mailade SC (tycker det är mkt lättare att kommunicera med dem via mail än telefon etc, även om dom tar upp till 2-3 dagar ibland på sig att svara på mailen).

Svar: Kom in imorgon så tar vi en titt.
Väl på plats: Pratar med en tekniker som åker med (korrektion: Han kör, jag sitter bredvid). Han hör det direkt. Säger att detta är ett jättevanligt problem som dom ofta otgärdar. (problem med att få det tätt kring triangelrutan)
Resultat: Han föreslår att jag får med mig en lånebil hem, så åtgärdar dom det på en gång. Jag föreslår att jag kan sitta kvar och vänta på att dom blir klara. 40 minuter senare kör jag hem med bilen utan blås-ljud/läcka.

Detta på infra-city för någon månad sedan.

Men efter drygt 1 år som tesla-ägare... har nog haft bilen inne på saker uppemot 10 ggr :), och gått en hel del duster mot SC.
Kan verkligen förstå Mati som inte orkar äga en tesla. Shit. Hade jag inte bott nära SC infracity, så skulle ajg nog blivit alldeles förstörd av allt :/.

Vattenläckage i bilen inom garantitiden... Känns liksom som att bilen är obrukbar förutom i sol :P. Och så sjukt enkel åtgärd (bara att sätta om några lister, eller lägga till lite extra tätning). Det är ju bara för dem att köra ut en tekniker med lite extralister och fixa skiten i Matis garage/parkering eller något :P. Billigare för alla inblandade!

Eller be dem skicka ut materialet så kanske du kan fästa dit det själv.. borde dom kunna bjussa på utan att det ska påverka garantier (maila dem och be om skriftligt OK). När jag tidigare bett om nya torkarblad eller touch up-färg så har dom aldrig orkat ens ta betalt för det.. Borde ju vara typ lika enkelt för dem med lite isoleringslister kan man tycka :P. Inte som att du är inne och pillar på något elektriskt/känsligt.
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 jul 2014 22:38
Ort: Grästorp

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Christina »

Läste detta nyss i motor
Resized_20181129_135053_2555.jpg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Jeppe_E »

Christina skrev:
Läste detta nyss i motor

LOL!

Det har inget med listerna att göra, det är bara en sjukt dålig konstruktion av dörröppningen. Kupén är kupad att taket/dörröppningen är så pass långt in att står det mycket vatten eller snö på taket/dörren, så hamnar det i sätet. Gissa hur jag vet det? Det är inget stort problem, händer för mig någon enstaka gång per år. Har man tygklädsel, kan jag förstå att det kan vara ett bekymmer :) Men, för att klä det i Tesla-ord. Det är en egenskap hos bilen :lol:

Vi har alla våra bekymmer, för mig har det varit ett byte av skivor + bromsar bak. På snart 21000 mil. Svårt att skiljas från en så problemfri bil. Men det måste ske.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Tars »

”Produktegenskap”

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar