Bilen är inte tät

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

Nu har jag verkligen fått se det med egna ögon. Jag har ju anat det hela tiden, men igår körde vi genom stormen och i regnet, hade motvind hela tiden. Min förardörr lät ungefär som när man dricker med sugrör och försöker att få ut de sista dropparna ur glaset. Vid den lilla trekantiga rutan längst framme, men även utmed hela underkanten tränger det in vatten. Det är troligen förklaringen varför min bil låter som om dörren inte är riktigt stängd, samt att det kommer in avgaslukt och annat smått och gott.
Jag har reklamerat detta redan för 1,5 år sedan när bilen var ny, men enligt Tesla är det normalt och inget de kan göra. Såklart.
Men nu har jag ju sett var det sipprar in. Jag testade även med högtryckstvätten och det blev likadant. Det kom in vatten vid lilla rutan och under dörren. Passagerardörren verkar vara tät däremot. Bakdörrarna vet jag inte riktigt,
Min fråga är nu, är det nåt jag kan göra själv? Det känns ganska meningslöst att försöka reklamera ytterligare en gång och åka till Mölndal för det. Hur justerar man gummilisten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av e5m1r »

Jag anmärkte strax efter leverans och då gjordes inget
Senare kunde jag visa spår av vatten hur och var den tar sig in och min har de justerat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av ovelundkvist »

På min bytte SC Bredden hela gummilisten när jag beklagade mig över oljud från lilla rutan.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mahulkp »

mati skrev:
Nu har jag verkligen fått se det med egna ögon. Jag har ju anat det hela tiden, men igår körde vi genom stormen och i regnet, hade motvind hela tiden. Min förardörr lät ungefär som när man dricker med sugrör och försöker att få ut de sista dropparna ur glaset. Vid den lilla trekantiga rutan längst framme, men även utmed hela underkanten tränger det in vatten. Det är troligen förklaringen varför min bil låter som om dörren inte är riktigt stängd, samt att det kommer in avgaslukt och annat smått och gott.
Jag har reklamerat detta redan för 1,5 år sedan när bilen var ny, men enligt Tesla är det normalt och inget de kan göra. Såklart.
Men nu har jag ju sett var det sipprar in. Jag testade även med högtryckstvätten och det blev likadant. Det kom in vatten vid lilla rutan och under dörren. Passagerardörren verkar vara tät däremot. Bakdörrarna vet jag inte riktigt,
Min fråga är nu, är det nåt jag kan göra själv? Det känns ganska meningslöst att försöka reklamera ytterligare en gång och åka till Mölndal för det. Hur justerar man gummilisten?
Märkligt att de inte vill göra nåt. Både min MS och MX har justerats i dörrarna för samma fel. Ett välkänt problem som SC Mölndal åtgärdat utan knussel.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av jpetters »

Jag hade samma fel på min första S och det justerade lilla rutan för att ge bättre tätning mot listen. Inget knussel och varit tyst efter det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av frippe »

mati skrev:
Nu har jag verkligen fått se det med egna ögon. Jag har ju anat det hela tiden, men igår körde vi genom stormen och i regnet, hade motvind hela tiden. Min förardörr lät ungefär som när man dricker med sugrör och försöker att få ut de sista dropparna ur glaset. Vid den lilla trekantiga rutan längst framme, men även utmed hela underkanten tränger det in vatten. Det är troligen förklaringen varför min bil låter som om dörren inte är riktigt stängd, samt att det kommer in avgaslukt och annat smått och gott.
Jag har reklamerat detta redan för 1,5 år sedan när bilen var ny, men enligt Tesla är det normalt och inget de kan göra. Såklart.
Men nu har jag ju sett var det sipprar in. Jag testade även med högtryckstvätten och det blev likadant. Det kom in vatten vid lilla rutan och under dörren. Passagerardörren verkar vara tät däremot. Bakdörrarna vet jag inte riktigt,
Min fråga är nu, är det nåt jag kan göra själv? Det känns ganska meningslöst att försöka reklamera ytterligare en gång och åka till Mölndal för det. Hur justerar man gummilisten?
Just det där sugrörsljudet hörde jag också igår när jag körde i motvinden och regnet. Däremot kom inget vatten in alls. Kanske ska ta och testa med högtryckstvätten och se om det kommer in något vatten.
Får oavsett ringa ett samtal till tesla om det.

Har en bakdörr där handtaget skallrar när dörren stängs, precis som om handtaget inte är fastskruvat riktigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

Idag har jag åkt förbi biltvätten igen, men denna gången fotade jag eländet. Mycket värre än sist.
Och ja, jag vet att man måste stänga dörrar och fönster när man tvättar bilen. På jobbet frågade de hånfullt om jag kanske har glömt att lägga 50-tusen på regnpaketet för att jänkar-kärran ska vara tät. Hela bilen var våt inuti.
Nu har jag i alla fall nånting jag kan visa för Tesla.
IMG_20181105_090031.jpg
IMG_20181105_090125.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Jeppe_E »

Helt sjukt. Förlåt, men verkligen. "Det är helt normalt" Alltså inte ens om du köper en Dachia för 99.000 kr så kan det anses som normalt.

Det är problem/kundbemötande som detta, som gör mig tveksam till att köpa en begagnad Tesla.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

Nu har jag inte reklamerat det på senare tid, efter mina första försök kände jag att det inte är lönt att slösa energi på det. Då handlade det dock om att man hör vägljudet så jädrans tydligt. På senare tid har jag bara reklamerat att bilen släpper in dålig lukt, men det avfärdades ganska kraftigt med hänvisning till att kupéfiltret inte kan hantera dålig lukt och att det därför är normalt att det luktar illa i bilen när det luktar illa utanför. Naturligtvis inser jag nu att det inte har med filtret att göra utan att lukten kommer in på samma sätt som vattnet.
Men nu har jag ju lite mer att visa än bara min känsla och min subjektiva uppfattning. Jag kanske får gehör nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av lobbin »

Helt ärligt, den bilen borde Tesla omhänderta med det samma och ge dig en riktig bil.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Lembritt »

mati skrev:
Nu har jag inte reklamerat det på senare tid, efter mina första försök kände jag att det inte är lönt att slösa energi på det. Då handlade det dock om att man hör vägljudet så jädrans tydligt. På senare tid har jag bara reklamerat att bilen släpper in dålig lukt, men det avfärdades ganska kraftigt med hänvisning till att kupéfiltret inte kan hantera dålig lukt och att det därför är normalt att det luktar illa i bilen när det luktar illa utanför. Naturligtvis inser jag nu att det inte har med filtret att göra utan att lukten kommer in på samma sätt som vattnet.
Men nu har jag ju lite mer att visa än bara min känsla och min subjektiva uppfattning. Jag kanske får gehör nu.
Stå på dig. Detta är inte ok!
Jag hade samma fel på min bil och efter första besöket lyckades Tesla inte att åtgärda detta.
Bokade en ny tid och dom fixade fönstren på båda sidor och sen dess har den varit tät.
Detta var i April 2016.

Corrections: Door Glass & Regulators General Diagnosis
During test drive and diagnosis found that the vehicle could benefit from having service
bulletins performed which pertain to wind noise from fixed glass.
Corrections: Install LH And RH Fixed Glass Seals And Foam Strips
Fixed glass seals and foam strips to be added in order to prevent wind noise.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

Mati, min Model X hade liknande täthetsproblem. Symptom var lukt, ljud och smutsdamminträngning.

Efter övertalning togs bilen in för åtgärd som inbegrep nya lister samt flytt av två fönster. Metoden som användes för att hitta läckaget var ganska speciell. En person gick runt med tongenerator utanför bilen medan en annan tekniker satt inne i bilen och mätte/lyssnade var ljudet hördes som bäst. På så sätt kunde de lokalisera läckan och täta den till en acceptabel nivå (Within Tesla Specs). Enligt mig var det fortfarande väldigt högt vägljud.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Nu har jag inte reklamerat det på senare tid, efter mina första försök kände jag att det inte är lönt att slösa energi på det. Då handlade det dock om att man hör vägljudet så jädrans tydligt. På senare tid har jag bara reklamerat att bilen släpper in dålig lukt, men det avfärdades ganska kraftigt med hänvisning till att kupéfiltret inte kan hantera dålig lukt och att det därför är normalt att det luktar illa i bilen när det luktar illa utanför. Naturligtvis inser jag nu att det inte har med filtret att göra utan att lukten kommer in på samma sätt som vattnet.
Men nu har jag ju lite mer att visa än bara min känsla och min subjektiva uppfattning. Jag kanske får gehör nu.
Jag håller tummarna, och "vatten sprutar in som fan"-metoden är ju lie enklare att återskapa och bedöma om det är Ok eller inte liksom, ljud/lukt som
letar sig in är ju inte lika enkelt att bråka om...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Hedman »

Även jag har problem med ljud från förardörren. Men inte vattenläckage. SC har korrigerat dörren två gånger utan framgång, efter sista försöket är ljudet mer skarpt väsande. Därför jämförde jag framdörrarna och ser att passagerardörren är monterad 5 millimeter högre än förardörren. Det medför att kromlisten ovanför rutan täcker trekantsrutan väldigt bra.

Så det som skapar ljudet på bilen är felaktigt monterad förardörr. Hade gångjärnen till förardörren monterats 5mm höger så hade bekymmer med vindbrus varit ett minne blott.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Verdi

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Verdi »

Fixa Teslan nu mati och bli frälst igen! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Fixa Teslan nu mati och bli frälst igen! :D
Det är nog ganska kört för min del. Sambon sa igår att jag inte ens ska försöka reklamera vattenläckan.
Då åker du en massa gånger till Göteborg utan att det blir bättre. Köp en riktig bil istället, sa hon. Jag har visserligen mejlat till SC och svaret jag fick var att man måste hålla minst en meters avstånd när man tvättar bilen med högtryckstvätt. Jag ger upp. Jag har ingen glädje av Teslan längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Jag har visserligen mejlat till SC och svaret jag fick var att man måste hålla minst en meters avstånd när man tvättar bilen med högtryckstvätt.
:shock: :shock: :shock:

:roll: :roll: :roll:

Så, med andra ord.... - Vi är skitkassa på att bygga bilar, men vi kompensera genom att ställa helt orimliga krav på hur man ska använda bilen och vad som är normal funktion. Lite som Alfa Romeo då ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Klintan »

Uselt svar från SC. Var det tvättautomat (högtryck) eller manuellt?
De kan väl i alla fall bjuda på en sån här?
DrUjx5-VAAIu3jd.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Niklas Z »

Ska man kunna kasta in den om man är missnöjd med bilen?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av helix »

Var det en sådan här i filmen nedan du tvättade bilen med mati :lol:

Skämt åsido så är svaret helt sjukt från Tesla. Borde vara en självklarhet att de utan en sekunds tvekan bokade upp en tid för att gå igenom bilen och täta/byta ut delar där det uppenbarligen läcker in.

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mjwahl »

mati skrev:
Verdi skrev:
Fixa Teslan nu mati och bli frälst igen! :D
Det är nog ganska kört för min del. Sambon sa igår att jag inte ens ska försöka reklamera vattenläckan.
Då åker du en massa gånger till Göteborg utan att det blir bättre. Köp en riktig bil istället, sa hon. Jag har visserligen mejlat till SC och svaret jag fick var att man måste hålla minst en meters avstånd när man tvättar bilen med högtryckstvätt. Jag ger upp. Jag har ingen glädje av Teslan längre.
Varför säljer du bara inte skiten?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

mjwahl skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Fixa Teslan nu mati och bli frälst igen! :D
Det är nog ganska kört för min del. Sambon sa igår att jag inte ens ska försöka reklamera vattenläckan.
Då åker du en massa gånger till Göteborg utan att det blir bättre. Köp en riktig bil istället, sa hon. Jag har visserligen mejlat till SC och svaret jag fick var att man måste hålla minst en meters avstånd när man tvättar bilen med högtryckstvätt. Jag ger upp. Jag har ingen glädje av Teslan längre.
Varför säljer du bara inte skiten?
Ja, jag kommer att göra det. Men jag vill ju helst inte köpa en bensinbil, samtidigt vill jag inte lägga pengar emellan med avseende på restvärdet på leasingen. Om jag beställer en e-tron så fort man kan göra det så hoppas jag att jag får ett rimligt inbytespris. Och då kommer förmodligen Tesla vara ett avslutat kapitel inom några månader.
Men jag vill inte ta några förhastade beslut heller. Audin är ingen billig bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

helix skrev:
Skämt åsido så är svaret helt sjukt från Tesla. Borde vara en självklarhet att de utan en sekunds tvekan bokade upp en tid för att gå igenom bilen och täta/byta ut delar där det uppenbarligen läcker in.
Jaja, de ska kika lite på bilen. Det här är det korta svaret jag fick.
Givetvis skall ni kunna tvätta den med högtryckstvätt.
Dock är det väldigt viktigt att man håller sig ca 1m ifrån med strålen när man sprutar på bilen.
Annars kommer det tränga in vatten i bilen då det är karmlösa dörrar.
Vi kan göra så att vi tar in bilen och kikar lite på den tycker jag.
Jag måste samla mig lite först innan jag svarar på detta. Annars skulle det kunna hända att mitt ordval inte blir helt pk. Men det måste ändå vara tillåtet att ställa frågan om jag eventuellt ska förstå det här svaret som nån slags skämt.
De får gärna ta in bilen och "kika lite" på den. De kan kika väldigt länge på den. Ge mig en mille och så får ni kika så länge ni vill. Och så slipper ni se mig och jag slipper se eländet. En bra deal tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
helix skrev:
Skämt åsido så är svaret helt sjukt från Tesla. Borde vara en självklarhet att de utan en sekunds tvekan bokade upp en tid för att gå igenom bilen och täta/byta ut delar där det uppenbarligen läcker in.
Jaja, de ska kika lite på bilen. Det här är det korta svaret jag fick.
Givetvis skall ni kunna tvätta den med högtryckstvätt.
Dock är det väldigt viktigt att man håller sig ca 1m ifrån med strålen när man sprutar på bilen.
Annars kommer det tränga in vatten i bilen då det är karmlösa dörrar.
Vi kan göra så att vi tar in bilen och kikar lite på den tycker jag.
Jag måste samla mig lite först innan jag svarar på detta. Annars skulle det kunna hända att mitt ordval inte blir helt pk. Men det måste ändå vara tillåtet att ställa frågan om jag eventuellt ska förstå det här svaret som nån slags skämt.
De får gärna ta in bilen och "kika lite" på den. De kan kika väldigt länge på den. Ge mig en mille och så får ni kika så länge ni vill. Och så slipper ni se mig och jag slipper se eländet. En bra deal tycker jag.

Bättre att vara saklig och hänvisa till att det är ett känt fel.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen är inte tät

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Skämt åsido så är svaret helt sjukt från Tesla. Borde vara en självklarhet att de utan en sekunds tvekan bokade upp en tid för att gå igenom bilen och täta/byta ut delar där det uppenbarligen läcker in.
Jaja, de ska kika lite på bilen. Det här är det korta svaret jag fick.
Givetvis skall ni kunna tvätta den med högtryckstvätt.
Dock är det väldigt viktigt att man håller sig ca 1m ifrån med strålen när man sprutar på bilen.
Annars kommer det tränga in vatten i bilen då det är karmlösa dörrar.
Vi kan göra så att vi tar in bilen och kikar lite på den tycker jag.
Jag måste samla mig lite först innan jag svarar på detta. Annars skulle det kunna hända att mitt ordval inte blir helt pk. Men det måste ändå vara tillåtet att ställa frågan om jag eventuellt ska förstå det här svaret som nån slags skämt.
De får gärna ta in bilen och "kika lite" på den. De kan kika väldigt länge på den. Ge mig en mille och så får ni kika så länge ni vill. Och så slipper ni se mig och jag slipper se eländet. En bra deal tycker jag.

Bättre att vara saklig och hänvisa till att det är ett känt fel.
Jag tror jag skiter i det helt å hållet. Jag har varken tid eller råd att ta ledigt en hel arbetsdag för att åka till Göteborg, bara för att de högst troligen ändå inte gör nånting med bilen. Att "kika lite" är inte värt besväret. Det är bara en massa bekymmer och förlorad arbetsinkomst för ingenting. Jag orkar inte tjata heller. Hade jag kunnat vara hyfsat säker på att allting blir fixat så hade det varit en annan sak. Men eftersom det inte finns någon som helst vilja hos Tesla att få mig att bli nöjd med bilen får det bli ett problem för nästa ägare. Däremot så är jag inte rädd att berätta om detta elände när folk frågar mig om jag är nöjd och så. Idag är det t.ex. elbils-informationskväll hos kommunen där jag ska vara med och snacka lite med folk. Det blir i alla fall ett antal potentiella Tesla-kunder mindre när jag har berättat hur jag känner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar