Elektrisk baklucka och larm

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Elektrisk baklucka och larm

Inlägg av Larssa »

Var med om något lite lustigt idag!
Jag hade nyckeln i fickan, bilen hade inte reagerat på den och låst upp dörrar osv. MEN jag öppnade bakluckan med "knappen" på bakluckan i tron om att den kanske skulle söka efter nyckeln och då reagera på den eller något i den stilen.
Bakluckan öppnade som den skulle men samtidigt gick larmet i bilen.

Kan det varit så att nyckeln var på gränsen till för långt bort vilket ledde till att när bakluckan öppnades så kände den av nyckeln för att direkt efter tappa kontakten med nyckeln? Någon som haft liknande fenomen?

Kan tilläggas att det var en märklig färd som efterföljde den här larm situationen, märkte efter ett tag att den startat sätes värmen för baksätet men endast på höger sida där det aldrig suttit någon (en vecka sedan leverans). Stängde av värmen och körde vidare. 10-15 minuter senare startade rattvärmen (den var inte igång när jag stängde av sätesvärmen i baksätet).

Har ca 180 mils erfarenhet av Tesla livet, kanske är sånt här helt normalt? :roll:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elektrisk baklucka och larm

Inlägg av Gustafsson »

Inte normalt skulle jag säga.
Dock har larmet gått när jag öppnat bakluckan nyligen och det hände inte tidigare, så jag gissar på mjukvara i behov av uppdatering där. V 9 kommer ju nu sent omsider så kanske läge att se vad som händer med den.
Bilen ska ju komma ihåg om man har rattvärmen påslagen till nästa gång, men det har hänt att den inte går på trots att rattsymbolen är röd under fliken cold weather.
Nåja, skummare saker har hänt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Elektrisk baklucka och larm

Inlägg av Larssa »

Det kanske är så, att det bara är att vänta på uppdateringen! Har inte fått någon notis om någon uppdatering men min MCU verkar ha bestämt sig för att inte hamna i sleepmode nå mer, det får man väl dock anse som positivt!
Skriv svar