Bilen glömmer bort inställd laddström

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av OlleBack »

Oräkneliga säkringar (4) har nu rykt pga att bilen glömmer bort hur många Ampere jag ställt in att den ska använda hemma. Är det fler som har problem med det här och går det / är det lätt skriva upp en en WC och begränsa där?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av bylund »

Har den svårt med positionen också? D v s tror den kanske att den laddar på ett nytt ställe?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av evilirish »

Har funkat klanderfritt för mig det halvåret jag haft min.
Funkar gps'en när du parkerat?
Har du tittat på vad "charging" skärmen står inställd på när du pluggat in kabeln?

På de flesta (alla?) laddboxar kan man ställa max ampere, då kan inte bilen dra mer än så.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av Baretta »

Hmm... har just varit ute i garaget och bränt 5st 20A huvudsäkringar då bilen verkar gå på med för hög ström fastän den är inställd på 3x7A.

Samma problem med WC som med 3-fas MC. Bootade om bilen några gånger utan att det hjälpte så gav till slut upp och tänkte att ombordladdaren nog gått sönder.

MC 230V enfas 7A verkar dock funka.

Har du samma fel?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av jpetters »

Har fungerat 100% på de fyra bilar jag haft.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av Svenssons »

Ser du i bilen eller appen att den laddar med mer än 7A? Laddar bilen i högre effekten än knappa 5kW?

Är det samtliga faser som ryker varje gång eller är det samma fas varje gång?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av Smutt »

Det är bus enkelt att ställa om WCn men du behöver den medföljande bitsen för skruvarna när du väl är inne finns en etikett, tror du ska ställa in den på 3 men dubbel kolla det
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av Smutt »

Obs första skruven ser du bara underifrån
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av OlleBack »

Hmm nu blev jag lite konfundersam. Läste precis om ett annat problem jag haft med Cruise not available. I de fallen jag läst om där har de också haft problem med gpsn. Jag har aldrig tänkt på att det skulle något strul med den men använder inte alltid navigatorn. Kanske finns nått samband men kollar jag i appen verkar bilen ha rätt adress. Får felsöka lite mer. Tack för alla tips!
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av OlleBack »

Svenssons skrev:
Ser du i bilen eller appen att den laddar med mer än 7A? Laddar bilen i högre effekten än knappa 5kW?

Är det samtliga faser som ryker varje gång eller är det samma fas varje gång?
Bilen slutar ladda helt när en fas ryker, beroende på vilken det är som gått så är WC antingen helt död eller blinkar rött. Tittar jag i bilen står inställningen på 24 och nuvarande på 16 (dvs de gånger jag märkt problemet innan jag lämnat bilen)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av evilirish »

Om du har WC så kan du ju ställa max-ampere med dip-switchar under skalet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av Svenssons »

OlleBack skrev:
Svenssons skrev:
Ser du i bilen eller appen att den laddar med mer än 7A? Laddar bilen i högre effekten än knappa 5kW?

Är det samtliga faser som ryker varje gång eller är det samma fas varje gång?
Bilen slutar ladda helt när en fas ryker, beroende på vilken det är som gått så är WC antingen helt död eller blinkar rött. Tittar jag i bilen står inställningen på 24 och nuvarande på 16 (dvs de gånger jag märkt problemet innan jag lämnat bilen)
Om bilen alltid slutar ladda när en fas ryker så låter det som det är samma fas som ryker, stämmer det? WC kan ju leverera effekt även ifall två faser är borta så länge det inte är fasen som driver WC som rök.

Fas kan ju ryka även om man ställer ner den till 6A om det är snedbelastning från andra laster.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Bilen glömmer bort inställd laddström

Inlägg av OlleBack »

Svenssons skrev:
OlleBack skrev:
Svenssons skrev:
Ser du i bilen eller appen att den laddar med mer än 7A? Laddar bilen i högre effekten än knappa 5kW?

Är det samtliga faser som ryker varje gång eller är det samma fas varje gång?
Bilen slutar ladda helt när en fas ryker, beroende på vilken det är som gått så är WC antingen helt död eller blinkar rött. Tittar jag i bilen står inställningen på 24 och nuvarande på 16 (dvs de gånger jag märkt problemet innan jag lämnat bilen)
Om bilen alltid slutar ladda när en fas ryker så låter det som det är samma fas som ryker, stämmer det? WC kan ju leverera effekt även ifall två faser är borta så länge det inte är fasen som driver WC som rök.

Fas kan ju ryka även om man ställer ner den till 6A om det är snedbelastning från andra laster.
Förrutom igår så har det alltid varit samma, då brukar tvättmaskin, diskmaskin och vattenkokare vara inblandade men igår var det en annan och tror det var för värmepannans kompressor ballat ur och gick på 9kw elpatron (fast den går väl också på 3 fas kan man tro). I vilket fall så blinkade den då rött och jag fick charging interrupted. Kanske hade gått startat om den och fått den att återuppta iofs.
Skriv svar