230V 16A Schuko i Norge
Moderator: Redaktion
- TeslaLoveten
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
- Ort: Örnsköldsvik
230V 16A Schuko i Norge
På semester i Norge efter 2 veckors ägande av P85+ så upptäckte jag att Norges El-jord är inte som i Sverige.
Vi testade att köra från Uppsala via Ö-vik där vi bor via Umeå till Arvidsjaur, och åter Ö-vik, sedan vidare via Sundsvall, Bredden, Arboga, Karlstad, Oslo.
Umeå hade Umeå energi satt upp en laddare med bl a "Mode-3, Type-2 with cable" 26A 3-fas, helt ok att ta sig till Arvidsjaur där det finns en "Mode-3, Type-2 outlet" på Laponia hotellet och en röd 3-fas. Riktigt bra!
Nu i Oslo och Sörumsand.
Supercharge finns 2 st men 40 km utanför Oslo och en "Mode-3, Type-2 with cable" 26A 3-fas vid E6:a där de tog 2.50 NOK/minut
Radisson tog 380NOK/dygn i garage med 230V 16A Schuko
Det vimlar av Tesla i Norge men är besviken på laddningsmöjligheter!
Ok, men problemet är att de flesta av 230-uttagen har ej kopplat jord på samma sätt sätt som i Sverige och då funkar inte laddningen. Om man kollar i handboken så är det jordfel då den röda lampan blinkar 4 ggr. Var till Tesla Service Oslo-Nord och de hade samma problem i vissa uttag med jord och hade ingen förklaring. Fick hjälp med laddningen TACK! så vi kommer till nästa Supercharger.
Köpte en Type 2 kabel för att säkra framtida utmaningar.
I morgon går färden vidare via Lillehammer, Dombås, Klett, Krokom och Ö-vik.
Finns någon med samma Jord-problem/erfarenheter i Norge?
Vi testade att köra från Uppsala via Ö-vik där vi bor via Umeå till Arvidsjaur, och åter Ö-vik, sedan vidare via Sundsvall, Bredden, Arboga, Karlstad, Oslo.
Umeå hade Umeå energi satt upp en laddare med bl a "Mode-3, Type-2 with cable" 26A 3-fas, helt ok att ta sig till Arvidsjaur där det finns en "Mode-3, Type-2 outlet" på Laponia hotellet och en röd 3-fas. Riktigt bra!
Nu i Oslo och Sörumsand.
Supercharge finns 2 st men 40 km utanför Oslo och en "Mode-3, Type-2 with cable" 26A 3-fas vid E6:a där de tog 2.50 NOK/minut
Radisson tog 380NOK/dygn i garage med 230V 16A Schuko
Det vimlar av Tesla i Norge men är besviken på laddningsmöjligheter!
Ok, men problemet är att de flesta av 230-uttagen har ej kopplat jord på samma sätt sätt som i Sverige och då funkar inte laddningen. Om man kollar i handboken så är det jordfel då den röda lampan blinkar 4 ggr. Var till Tesla Service Oslo-Nord och de hade samma problem i vissa uttag med jord och hade ingen förklaring. Fick hjälp med laddningen TACK! så vi kommer till nästa Supercharger.
Köpte en Type 2 kabel för att säkra framtida utmaningar.
I morgon går färden vidare via Lillehammer, Dombås, Klett, Krokom och Ö-vik.
Finns någon med samma Jord-problem/erfarenheter i Norge?
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Jag laddar endast med 230V / 13A eller SuperChargers i Norge - har aldrig stött på några problem och har säkert laddat på 20+ olika 230/13 stickuttag...
Har svensksålda bilar andra "set-up" än Norska?
För mig funkar det perfekt överallt i Norge.
Har svensksålda bilar andra "set-up" än Norska?
För mig funkar det perfekt överallt i Norge.
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Har du provat att vända på kontakten?TeslaLoveten skrev:På semester i Norge efter 2 veckors ägande av P85+ så upptäckte jag att Norges El-jord är inte som i Sverige.
Vi testade att köra från Uppsala via Ö-vik där vi bor via Umeå till Arvidsjaur, och åter Ö-vik, sedan vidare via Sundsvall, Bredden, Arboga, Karlstad, Oslo.
Umeå hade Umeå energi satt upp en laddare med bl a "Mode-3, Type-2 with cable" 26A 3-fas, helt ok att ta sig till Arvidsjaur där det finns en "Mode-3, Type-2 outlet" på Laponia hotellet och en röd 3-fas. Riktigt bra!
Nu i Oslo och Sörumsand.
Supercharge finns 2 st men 40 km utanför Oslo och en "Mode-3, Type-2 with cable" 26A 3-fas vid E6:a där de tog 2.50 NOK/minut
Radisson tog 380NOK/dygn i garage med 230V 16A Schuko
Det vimlar av Tesla i Norge men är besviken på laddningsmöjligheter!
Ok, men problemet är att de flesta av 230-uttagen har ej kopplat jord på samma sätt sätt som i Sverige och då funkar inte laddningen. Om man kollar i handboken så är det jordfel då den röda lampan blinkar 4 ggr. Var till Tesla Service Oslo-Nord och de hade samma problem i vissa uttag med jord och hade ingen förklaring. Fick hjälp med laddningen TACK! så vi kommer till nästa Supercharger.
Köpte en Type 2 kabel för att säkra framtida utmaningar.
I morgon går färden vidare via Lillehammer, Dombås, Klett, Krokom och Ö-vik.
Finns någon med samma Jord-problem/erfarenheter i Norge?
Re: 230V 16A Schuko i Norge
de gör säkert ingen nytta då Norge har IT system 230V 3 PE 50Hz på de flesta ställena och inte TNS 400V 3N PE 50 Hz (vilket kan förekomma)
Vilket göra att båda stiffen i shouck kontakten är fas med lite slumpartad spänning till jord
Vilket göra att båda stiffen i shouck kontakten är fas med lite slumpartad spänning till jord
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Detta har diskuterats tidigare här på forumet - norska Teslor har annan elektronik på sina laddkablar. I Norge finns två olika typer av elnät; IT-nät och TN-nät. TN-näten är exakt lika dant som det svenska, och om du kopplar in dig i ett sådant så funkar allt på samma sätt som hemma.TeslaLoveten skrev:Finns någon med samma Jord-problem/erfarenheter i Norge?
IT-nätet däremot (sånt nät som jag har hemma) är den huvudsakliga nättypen som används i Norge och saknar nolla. Istället är det två faser på 230V och jord. Din laddelektronik tror att jorden inte funkar eftersom du får 120V mellan fas och jord, men detta är helt riktigt i ett norskt IT-nät. Du skulle behöva låna en norsk UMC från norska Tesla för att kunna ladda felfritt när du är i Norge.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TeslaLoveten
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
- Ort: Örnsköldsvik
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Exakt vad jag erfor, att båda stiften är fas.....och då ville det inte fungera att ladda, och i bilen visade det 1Volt!Stefan T skrev:de gör säkert ingen nytta då Norge har IT system 230V 3 PE 50Hz på de flesta ställena och inte TNS 400V 3N PE 50 Hz (vilket kan förekomma)
Vilket göra att båda stiffen i shouck kontakten är fas med lite slumpartad spänning till jord
Ja, jag har vänt på på kontakten, vilket behövs i Swe då det är viktigt att fas och nolla är rättvänt.
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
- TeslaLoveten
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
- Ort: Örnsköldsvik
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Herr X skrev:Detta har diskuterats tidigare här på forumet - norska Teslor har annan elektronik på sina laddkablar. I Norge finns två olika typer av elnät; IT-nät och TN-nät. TN-näten är exakt lika dant som det svenska, och om du kopplar in dig i ett sådant så funkar allt på samma sätt som hemma.TeslaLoveten skrev:Finns någon med samma Jord-problem/erfarenheter i Norge?
IT-nätet däremot (sånt nät som jag har hemma) är den huvudsakliga nättypen som används i Norge och saknar nolla. Istället är det två faser på 230V och jord. Din laddelektronik tror att jorden inte funkar eftersom du får 120V mellan fas och jord, men detta är helt riktigt i ett norskt IT-nät. Du skulle behöva låna en norsk UMC från norska Tesla för att kunna ladda felfritt när du är i Norge.
tack, detta är svaret på mina funderingar
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Betyder det att man får samma problem med en norsk Tesla i Sverige? Eller är inte problemet "spegelvänt"?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Nej det funkar utmärkt (har norsk Tesla och laddar utan problem i Sverige - kan dessutom vända kontakten åt valfritt håll, vilket jag förstått att inte svenskar kan?). Som jag förstått saken har man ändrat i jordkontrollen på den norska UMC:n, vilket gör att den inte uppfattar det norska IT-nätets jord som felaktig. Men eftersom man inte vill leverera den norska modifierade UMC:n till hela Europa, så gissar jag att den norska jordkontrollen helt eller delvis är satt ur spel. Hursomhelst - med en norsk UMC laddar man fint överallt.HelectriC skrev:Betyder det att man får samma problem med en norsk Tesla i Sverige? Eller är inte problemet "spegelvänt"?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Tack, det var det jag var ute efter precis...Herr X skrev:Nej det funkar utmärkt (har norsk Tesla och laddar utan problem i Sverige - kan dessutom vända kontakten åt valfritt håll, vilket jag förstått att inte svenskar kan?). Som jag förstått saken har man ändrat i jordkontrollen på den norska UMC:n, vilket gör att den inte uppfattar det norska IT-nätets jord som felaktig. Men eftersom man inte vill leverera den norska modifierade UMC:n till hela Europa, så gissar jag att den norska jordkontrollen helt eller delvis är satt ur spel. Hursomhelst - med en norsk UMC laddar man fint överallt.HelectriC skrev:Betyder det att man får samma problem med en norsk Tesla i Sverige? Eller är inte problemet "spegelvänt"?
- så om man är ute efter att ändå köpa en UMC till för att bygga en enkel laddplats är det ju bättre att köpa en norsk UMC och ha i bilen samtidigt som den gamla svenska sitter kvar hemma (förslagsvis med röd kontakt)
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Ja, det borde vara så - framförallt för de svenskar som ibland åker skidor i Norge eller befinner sig i landet av andra skäl.Nicklas skrev:Tack, det var det jag var ute efter precis...Herr X skrev:Nej det funkar utmärkt (har norsk Tesla och laddar utan problem i Sverige - kan dessutom vända kontakten åt valfritt håll, vilket jag förstått att inte svenskar kan?). Som jag förstått saken har man ändrat i jordkontrollen på den norska UMC:n, vilket gör att den inte uppfattar det norska IT-nätets jord som felaktig. Men eftersom man inte vill leverera den norska modifierade UMC:n till hela Europa, så gissar jag att den norska jordkontrollen helt eller delvis är satt ur spel. Hursomhelst - med en norsk UMC laddar man fint överallt.HelectriC skrev:Betyder det att man får samma problem med en norsk Tesla i Sverige? Eller är inte problemet "spegelvänt"?
- så om man är ute efter att ändå köpa en UMC till för att bygga en enkel laddplats är det ju bättre att köpa en norsk UMC och ha i bilen samtidigt som den gamla svenska sitter kvar hemma (förslagsvis med röd kontakt)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Låter som något vi kunde kollektivt importera?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Norska IT nätet tillåter ju jordfel och det kan funka helt fint med 1 V på ena fasen och 225 V på den andra . Lite svårt att kolla det nätet mot jord. Men om det inte finns ett jordfel på den transformatorn så borde det väl funka tycker man. Men det gör det lite random.
Ska man bara ha en kabel för Shuko så funkar det fint med Mennekes kabeln Volvo säljer billigt för deras laddhybrid. Kostar ca 3700 kr. Den klarar bara 13A då, men jag har varianten med CEE 16A kontakt. SÅ har jag en övergång mellan Shuko och CEE. Så blir det 16A. Funkar överallt den. Den räddade mig också i somras när Teslas UMC slutade fungera när jag var på landet.
Ska man bara ha en kabel för Shuko så funkar det fint med Mennekes kabeln Volvo säljer billigt för deras laddhybrid. Kostar ca 3700 kr. Den klarar bara 13A då, men jag har varianten med CEE 16A kontakt. SÅ har jag en övergång mellan Shuko och CEE. Så blir det 16A. Funkar överallt den. Den räddade mig också i somras när Teslas UMC slutade fungera när jag var på landet.
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Det där är inte alls korrekt - IT-nätet tillåter inte jordfel, och har du jordfelsbrytare i ett IT-nät (som jag har på alla mina säkringar i mitt IT-nät hemma) så slår den fint ifrån om det är jordfel. Teslas UMC borde utan problem kunna upptäcka om det är jordfel också i ett IT-nät, men deras problem är nog att de inte kan detektera om de sitter på ett IT-nät eller ett TN-nät. Därför vet de inte om jorden ska valideras mot IT-nät-standarden eller TN-nät-standarden. Antar att de därför varit tvungna att lösa det genom att helt ta bort jordkontrollen på UMC:er som levereras i Norge.sondell skrev:Norska IT nätet tillåter ju jordfel
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Har du egen transformator också? Fint att du kan kolla in och utström på dina säkringar med jordfelsbrytare. Men har din granne det? Och finns det läckage längs vägen till ditt hus? Det går helt fint nämligen. Och då kan man få snedfördelning mellan spänningen på faserna som jag förstått det. Det drabbar då även dig. Kanske kan bli lägre spänning också totalt.Herr X skrev:Det där är inte alls korrekt - IT-nätet tillåter inte jordfel, och har du jordfelsbrytare i ett IT-nät (som jag har på alla mina säkringar i mitt IT-nät hemma) så slår den fint ifrån om det är jordfel. Teslas UMC borde utan problem kunna upptäcka om det är jordfel också i ett IT-nät, men deras problem är nog att de inte kan detektera om de sitter på ett IT-nät eller ett TN-nät. Därför vet de inte om jorden ska valideras mot IT-nät-standarden eller TN-nät-standarden. Antar att de därför varit tvungna att lösa det genom att helt ta bort jordkontrollen på UMC:er som levereras i Norge.sondell skrev:Norska IT nätet tillåter ju jordfel
Kollar man då spänning mot jord så blir det olika, och det är med in i ditt hus redan innan dina säkringar.
"Er ofte brukt på plasser hvor man er virkelig avhengig av strøm, som for eksempel ved sykehus, gruver, osv. Dette fordi sikringen ikke løser ut ved jordfeil."
http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Har du egen transformator också? Fint att du kan kolla in och utström på dina säkringar med jordfelsbrytare. Men har din granne det? Och finns det läckage längs vägen till ditt hus? Det går helt fint nämligen. Och då kan man få snedfördelning mellan spänningen på faserna som jag förstått det. Det drabbar då även dig. Kanske kan bli lägre spänning också totalt.Herr X skrev:Det där är inte alls korrekt - IT-nätet tillåter inte jordfel, och har du jordfelsbrytare i ett IT-nät (som jag har på alla mina säkringar i mitt IT-nät hemma) så slår den fint ifrån om det är jordfel. Teslas UMC borde utan problem kunna upptäcka om det är jordfel också i ett IT-nät, men deras problem är nog att de inte kan detektera om de sitter på ett IT-nät eller ett TN-nät. Därför vet de inte om jorden ska valideras mot IT-nät-standarden eller TN-nät-standarden. Antar att de därför varit tvungna att lösa det genom att helt ta bort jordkontrollen på UMC:er som levereras i Norge.sondell skrev:Norska IT nätet tillåter ju jordfel
Kollar man då spänning mot jord så blir det olika, och det är med in i ditt hus redan innan dina säkringar.
"Er ofte brukt på plasser hvor man er virkelig avhengig av strøm, som for eksempel ved sykehus, gruver, osv. Dette fordi sikringen ikke løser ut ved jordfeil."
http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett
EDIT:
IT-system er isolert fra jord. Det vil si at det ikke er noen direkte forbindelse mellom
spenningsførende deler og jord. Men nøytralpunktet eller en av ytterlederne kan ha et
gjennomslagsvern mot jord. Utsatte deler i den elektriske installasjonen er forbundet med jord
gjennom jordelektroder.
I IT systemer vil første jordfeil være så liten at vanlig overstrømsvern ikke løser ut. Jordfeil i
en installasjon galvanisk tilknyttet et IT distribusjonsnett vil medføre økt berøringsfare i
samtlige installasjoner tilknyttet samme trafo. Jordfeil i to forskjellige installasjoner vil gi
feilstrøm avhengig av overgangsmotstander og impedans i beskyttelsesledere og
jordingssystemet. Dette kan medføre økt brannrisiko på grunn av varmeutviklingen i de to
feilstedene.
I et IT-nett tillates det maksimalt å flyte en jordstrøm på 2 mA per kVA transformatorytelse.
(Eksempel: Du har en transformator på 100 kVA, som dermed gir en maksimal jordstrøm i
kretsen lik 200 mA). I slike tilfeller skal vernet være 200 mA). Dersom du velger et større
vern vil ikke jordfeilbryteren løse ut.
http://www.trainor.no/dokumenter/bruker ... rytere.pdf
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Nej, jag har inte transformator och ja, du har rätt i allt du skriver. Jag argumenterar inte för att IT-nät är bra, säger bara att man utan problem kan detektera jordfel i IT-nät. Jordfelsautomaten sitter på säkringen och jämför spänningen mot jord på de två ingående faserna mot spänningen mot jord på de två utgående. Om det är någon skillnad så vet jordfelsautomaten att något som är inkopplat på kretsen läcker mot jord, och jordfelsbrytaren slår ifrån. Det är, som du skriver, så att det kan finnas fel i nätet utanför mitt hus, och jordfelsautomater i IT-nät kan inte lista ut detta (mitt hus blir inte strömlöst om grannen har ett jordfel). Men om min bil skulle få ett jordfel och bli strömförande så skulle en jordfelsbrytare i ett IT-nät kunna detektera detta och slå av laddningen.sondell skrev:Har du egen transformator också? Fint att du kan kolla in och utström på dina säkringar med jordfelsbrytare. Men har din granne det? Och finns det läckage längs vägen till ditt hus? Det går helt fint nämligen. Och då kan man få snedfördelning mellan spänningen på faserna som jag förstått det. Det drabbar då även dig. Kanske kan bli lägre spänning också totalt.
Kollar man då spänning mot jord så blir det olika, och det är med in i ditt hus redan innan dina säkringar.
"Er ofte brukt på plasser hvor man er virkelig avhengig av strøm, som for eksempel ved sykehus, gruver, osv. Dette fordi sikringen ikke løser ut ved jordfeil."
http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Ja, du är ju en säkerhet för dig själv. Men för laddproblematiken hjälper det inte. Eftersom t.ex. UMC kan uppfatta jordfel ändå, utanför ditt eget nät. Därför det var så random i början när man laddade i Norge innan de hade löst detta, en plats funkar, nästa inte (eller samma plats, men grannen kopplar in sin trasiga bödrost ). Blev själv stående i Sjusjöen med "12 Battery Low" efter laddfel december 2013. Hemma i Oslo hade jag perfekt laddning jämt och jämn spänningsfördelning på faserna.Herr X skrev:Nej, jag har inte transformator och ja, du har rätt i allt du skriver. Jag argumenterar inte för att IT-nät är bra, säger bara att man utan problem kan detektera jordfel i IT-nät. Jordfelsautomaten sitter på säkringen och jämför spänningen mot jord på de två ingående faserna mot spänningen mot jord på de två utgående. Om det är någon skillnad så vet jordfelsautomaten att något som är inkopplat på kretsen läcker mot jord, och jordfelsbrytaren slår ifrån. Det är, som du skriver, så att det kan finnas fel i nätet utanför mitt hus, och jordfelsautomater i IT-nät kan inte lista ut detta (mitt hus blir inte strömlöst om grannen har ett jordfel). Men om min bil skulle få ett jordfel och bli strömförande så skulle en jordfelsbrytare i ett IT-nät kunna detektera detta och slå av laddningen.sondell skrev:Har du egen transformator också? Fint att du kan kolla in och utström på dina säkringar med jordfelsbrytare. Men har din granne det? Och finns det läckage längs vägen till ditt hus? Det går helt fint nämligen. Och då kan man få snedfördelning mellan spänningen på faserna som jag förstått det. Det drabbar då även dig. Kanske kan bli lägre spänning också totalt.
Kollar man då spänning mot jord så blir det olika, och det är med in i ditt hus redan innan dina säkringar.
"Er ofte brukt på plasser hvor man er virkelig avhengig av strøm, som for eksempel ved sykehus, gruver, osv. Dette fordi sikringen ikke løser ut ved jordfeil."
http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett
De hade ju en egen UMC för Norge som sagt, men det var ändå inte helt löst i software i bilen på den tiden. Nu funkar det ju ypperligt, men möjligt de har struntat i det flesta kontroller för att få det att funka .
Re: 230V 16A Schuko i Norge
Aha, men då måste de väl ha gjort något knasigt när de tillverkade UMC:n? Du kommer ju ha ojämn spänning mellan fas och jord också om nätet är snedbelastat - det är ju inte bara jordfel som leder till ett sådant resultat?sondell skrev:Eftersom t.ex. UMC kan uppfatta jordfel ändå, utanför ditt eget nät. Därför det var så random i början när man laddade i Norge innan de hade löst detta, en plats funkar, nästa inte (eller samma plats, men grannen kopplar in sin trasiga bödrost ). Blev själv stående i Sjusjöen med "12 Battery Low" efter laddfel december 2013. Hemma i Oslo hade jag perfekt laddning jämt och jämn spänningsfördelning på faserna.
De hade ju en egen UMC för Norge som sagt, men det var ändå inte helt löst i software i bilen på den tiden. Nu funkar det ju ypperligt, men möjligt de har struntat i det flesta kontroller för att få det att funka .
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.