kuriosabuller

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

kuriosabuller

Inlägg av comfort46 »

Å fan, en elbil, då är den helt tyst att åka i då ?

Njae, men för den nyfikne så hade det varit kul om vi kunde posta lite faktiska bullerdata
med olika däcksuppsättningar o.s.v. som hade kompletterat personligt tyckande med dB.
Drog hem appen ”Buller” och placerade telefonen i knät och drog en runda med nya S75D samt
dragbilen Skoda Yeti, båda med sommardäck varav MS med Michelin PS3 19”.

Fart 100:
Yeti 53,9 dB
MS 49,3 dB

För att MS skulle nå upp till Yetinivå fick jag öka till ung. 125 km/h. Upplevd skillnad - inte så mycket
som jag först trodde, MS har klart mer vindbrus men mindre däckljud vilket är tvärtemot vad jag först trodde
med tanke på slick tvålkoppsform vs högtvär suvkaross och dessutom MS större hjul med lägre profil.

Är det nån som antar utmaningen, gärna + annan bil för relation, givet med samma app. Vet inte hur stor roll
telefonen spelar men jag använde en Iphone X. Kanske måste det vara samma telefon för att det ska funka kom
jag på nu i efterhand... ?
Men även om inte, så hade det varit kul att se uppmätta differenser på lite olika åk och för det kanske det inte
spelar så stor roll med telefonen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: kuriosabuller

Inlägg av Bjelke »

Det låter som väldigt låga värden tycker jag (utan att ha testat med den där appen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: kuriosabuller

Inlägg av Gustafsson »

Kul!
Har provat appen några gånger i bilen också och tänkt samma tanke.
För att kunna göra en jämförelse bör man nog standardisera telefonens placering och anteckna noga däckdimension, fabrikat hastighet å sånt.
Förslag ?
Själv lade jag telefonen på mittenarmstödet med mikrofonen riktad mot stora skärmen.
Har också iPhoneX
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: kuriosabuller

Inlägg av Verdi »

Man måste ju ha exakt samma telefon och exakt samma väg under exakt samma förhållanden. Samma vind, samma temperatur osv osv.
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Re: kuriosabuller

Inlägg av comfort46 »

jo, om en enda jämförelse ska vara så exakt som möjligt får ju allt vara lika men om samma app och placering används och Iphone X används (inte helt ovanlig telefon) så kan man kanske ändå utläsa relativa skillnader. Jag hade alltså X i knät, så att det gick enkelt att stoppa o starta i olika hastigheter. Idag var det 17 grader och genomsnittlig asfalt, inte grov småväg och inte som tysta biten i Huskvarna på E4, lite vind, så lite att jag fick i princip samma värden när jag vände o körde andra hållet.
Håller med om låga värden men andra appar jag testat flaxar febrilt i mätningen och den här rörde sig lugnare.
Faktiska decibel spelar ingen roll, tänker att relationer ger mer. T.ex. om jag byter till 22 tumshjul - hur mycket mer buller får jag räkna med att stå ut med ?
Eller, är vinterdäcken jag tänkt köpa tystare och hur mycket då - relativt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kuriosabuller

Inlägg av mati »

Kul idé. Jag ska testa och jämföra e-Golfen mot min Model S. Upplevd skillnad i ljudnivå är jättestor till Golfens fördel, framförallt på våta vägar. Men vad mina öron upplever är kanske inte hela sanningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: kuriosabuller

Inlägg av OfarligTesla »

Med tanke på alla variabler i mätningen som kommer finnas mellan olika personers mätningar kommer vi inte kunna dra någon som helst slutsats.

Sen är apparna knappast tillförlitliga nog ändå.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: kuriosabuller

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Kul idé. Jag ska testa och jämföra e-Golfen mot min Model S. Upplevd skillnad i ljudnivå är jättestor till Golfens fördel, framförallt på våta vägar. Men vad mina öron upplever är kanske inte hela sanningen.
Och min gamla Leaf är mycket tystare än den gamla Teslan men den nya vettifan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: kuriosabuller

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Kul idé. Jag ska testa och jämföra e-Golfen mot min Model S. Upplevd skillnad i ljudnivå är jättestor till Golfens fördel, framförallt på våta vägar. Men vad mina öron upplever är kanske inte hela sanningen.
Det här förvånar mig. Jag körde nyligen en e-golf och jag upplevde den som bullrig jämfört med min BMW, speciellt uppe i fart på landsväg. Visserligen var det några år sedan jag körde en Tesla, men minnesbilden är att jag inte upplevde den som särdeles bullrig, men säljaren (eller vad man nu ska kalla personen som representerade Tesla) kanske hade valt att skicka ut mig på vägar med fin asfalt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kuriosabuller

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
mati skrev:
Kul idé. Jag ska testa och jämföra e-Golfen mot min Model S. Upplevd skillnad i ljudnivå är jättestor till Golfens fördel, framförallt på våta vägar. Men vad mina öron upplever är kanske inte hela sanningen.
Det här förvånar mig. Jag körde nyligen en e-golf och jag upplevde den som bullrig jämfört med min BMW, speciellt uppe i fart på landsväg. Visserligen var det några år sedan jag körde en Tesla, men minnesbilden är att jag inte upplevde den som särdeles bullrig, men säljaren (eller vad man nu ska kalla personen som representerade Tesla) kanske hade valt att skicka ut mig på vägar med fin asfalt.
Nej, det är olika från bil till bil. Min förra Model S P85 var mycket tystare än min nuvarande. Det var en rejäl besvikelse när jag körde hem med den nya första dagen. Men jag har haft lånebilar som väsnades ännu mera, samtidigt som det har funnits sådana som jag upplevde som mycket tystare. Det är t.ex. stor skillnad mellan gamla plåttak eller glastak och panoramatak. Men även däcken spelar stor roll. Mina Mischeläng Primacy 3 låter som trähjul, typ, medan mina Hakka R2 pä vintern är ganska tysta i jämförelse. Golfen blir visserligen bullrig vid höga farter, framförallt däckljud. Men inget som stör. I Teslan är det svårt att föra en normal konversation när man kör över 100. Vind- och vägljud blir väldigt påtagligt då. Men det är som sagt individuellt och gäller absolut inte alla Teslor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Re: kuriosabuller

Inlägg av comfort46 »

Precis, innan köpet så läste jag allas allmänna tyckande och blev inte ett dugg klokare. Åsikterna varierar alltifrån tystare/samma, jättehögljudd, knäpptyst o.s.v. Min tanke kommer bara från att jag själv tyckte det var svårt att bedöma vid en kort provkörning och då hade jag önskat mig en hög med inlägg om faktiska mätningar. En bil som kanske upplevs på ett sätt vid en provkörning håller inte alltid det intrycket när man vant sig vid alla olika nya typer av ljud i en ny bil.

Egolfen t.ex. dundrade friskt på i högre farter, tyst i stan men däcksljudet var klart irriterande högt i 90 och då gick jag direkt från Yetin. Skulle haft appen med mig då, det hade varit intressant med lite dB...
Verdi

Re: kuriosabuller

Inlägg av Verdi »

Olika sorters ljud och olika frekvenser upplevs också mer eller mindre störande så decibeltalet säger inte allt.

I vilket fall så ska vi inte lyssna på Mati. ;) Mina tre Teslor har alla varit nånstans mellan 3- och 5-serien vad gäller bullernivån. Har inga problem att prata i motorvägsfart. Absolut inte. Men den läcker in en del däckbuller det gör den. Med mjuka dubbfria vinterdäck märks stor skillnad men så är det på alla bilar.

Kortfattat: bullret är långt ifrån klassledande men ej heller ett problem. Tycker jag. Rekommenderar dock Continental ist för Michelin.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kuriosabuller

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
I vilket fall så ska vi inte lyssna på Mati. ;) .
Största problemet i min bil är nog att dörrgummilisterna inte är riktigt täta. Att köra med halvöppen dörr hela tiden är ju ingen fördel för ljudnivån. Kör man på våta vägar så hör man varje vattenskvätt jättetydligt. Men eftersom det tydligen inte går att få till bättre är det ju så det är. Och då är ju bilen tyvärr högljudd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kuriosabuller

Inlägg av mati »

Idag har jag testat buller-appen i Teslan. Intressant.
Vid stillastående, upp till ca 50km/h ligger ljudnivån ganska konstant runt 45-50dB. Det är nog kupéfläkten som står för detta.
Vidare mäter jag följande ungefär:
70km/h - 55dB
80km/h - 60dB
100km/h - 66dB
110km/h - 70dB
130km/h - 72-74dB? (Osäkert, bara en kortare sträcka)

Testenhet: Huawei Honor 8, låg delvis i knät, delvis i handen. Ingen större skillnad.
Teststräcka: ca 3 mil
Hjul: 19" originalfälgar med Primacy 3
Soligt väder, torr asfalt, nästan vindstilla
Vägen var en blandning mellan gammal och nylagd asfalt, men det blev i princip ingen skillnad i den uppmätta ljudnivån, även om det lät mindre för mina öron på den nya asfalten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: kuriosabuller

Inlägg av Sofie »

mati skrev:
Idag har jag testat buller-appen i Teslan. Intressant.
Vid stillastående, upp till ca 50km/h ligger ljudnivån ganska konstant runt 45-50dB. Det är nog kupéfläkten som står för detta.
Vidare mäter jag följande ungefär:
70km/h - 55dB
80km/h - 60dB
100km/h - 66dB
110km/h - 70dB
130km/h - 72-74dB? (Osäkert, bara en kortare sträcka)

Testenhet: Huawei Honor 8, låg delvis i knät, delvis i handen. Ingen större skillnad.
Teststräcka: ca 3 mil
Hjul: 19" originalfälgar med Primacy 3
Soligt väder, torr asfalt, nästan vindstilla
Vägen var en blandning mellan gammal och nylagd asfalt, men det blev i princip ingen skillnad i den uppmätta ljudnivån, även om det lät mindre för mina öron på den nya asfalten.
Dom tidigaste Teslorna är verkligen inte tystajämfört med BMW i3 på Nokia R2 :
70km/h - 57,9dBA
90km/h - 62 dBA

Skönt att se att dom Nya är tystare, jag har allvarliga funderingar på att åka till Autoskadestuen i Köpenhamn för en ljudisolering.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kuriosabuller

Inlägg av mati »

mati skrev:
Idag har jag testat buller-appen i Teslan. Intressant.
Vid stillastående, upp till ca 50km/h ligger ljudnivån ganska konstant runt 45-50dB. Det är nog kupéfläkten som står för detta.
Vidare mäter jag följande ungefär:
70km/h - 55dB
80km/h - 60dB
100km/h - 66dB
110km/h - 70dB
130km/h - 72-74dB? (Osäkert, bara en kortare sträcka)

Testenhet: Huawei Honor 8, låg delvis i knät, delvis i handen. Ingen större skillnad.
Testade e-Golfen idag, fast under sämre förhållanden. Regnigt pissväder med våta vägar.
80km/h - 62dB
100km/h - 65dB
130km/h - 68dB
Inte helt rättvisade, eftersom det som sagt var regnigt och skvättljudet från de andra bilarna hördes inne i Golfen, vilket såklart påverkar mätresultatet. Jag ska göra om det när det är torrt. Men mätresultatet visar ändå tydligt det jag upplever, nämligen att Golfen är jättemycket tystare vid högre hastigheter än min Tesla, som i det här vädret troligen hade drivit mig till vansinne. Mätningen ovan gjorde jag ju när det var torrt och soligt. Vid lägre hastigheter är det ingen större skillnad mellan bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: kuriosabuller

Inlägg av Verdi »

Det är ju nåt som inte stämmer här. För några år sedan så valde jag mellan en VW Passat och Volvo XC70. Det som fick mig att välja Volvon var bättre komfort. Bättre stolar, bättre körställning, lägre vägljud osv.

Jag upplever de Tesla Model S som jag haft (som är 3 st vid det här laget så lite erfarenhet har jag) som i klass med Volvon vad gäller vägbuller. Den är klart tystare än en BMW 3-serie (som är oväntat bullrig) men bullrigare än Audi A6, BMW 5-serie osv. I vilket fall så är jag rätt känslig för detta och att jag sålde min 3-serie för ett par år sen berodde en hel del på bullret. Den var inte så kul på den extremt bullriga asfalten mellan Uppsala-Stockholm och att Volvon (som vi hade parallellt) var märkbart tystare var rejält irriterande. Teslan är inte knäpptyst på nåt sätt men inte ens med 21" så gick bullret över min gräns för det som är acceptabelt.

Att en VW Golf, som ju är mindre och i regel bullrigare än Passat, skulle vara klart tystare än Model S finns ju inte på kartan om båda bilarna är friska.

Varför du inte kan få hjälp av Tesla förstår jag inte. Har du verkligen tagit upp det på ett konstruktivt sätt?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kuriosabuller

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Varför du inte kan få hjälp av Tesla förstår jag inte. Har du verkligen tagit upp det på ett konstruktivt sätt?
Inte på senare tid, nej. Men när bilen var ny var den inne ett antal gånger pga detta. Då "fixade" de gummilisterna till sist, men samtidigt fick jag veta att det inte var nåt uppenbart fel med dem. Jag upplevde ingen som helst skillnad heller efter den så kallade fixen. Därefter har jag gett upp och vant mig vid vägljudet. Det var inte förrän vi fick Golfen som jag insåg hur mycket Teslan ändå låter.

Vi har häromdagen gjort en större tur, och då tog vi (tyvärr får jag nästan säga) Teslan pga dess större bagage. När vi skulle åka hem hade det regnat och så fort vi kom ut på en större väg frågade sambon vad det var som lät så mycket (hon är van vid att åka i Golfen). Det öppnades och stängdes fönster, glastak och dörrar för att kolla om allting var stängt. Det var det. Det var det normala vägljudet som hördes. Man vänjer sig efter en stund och tänker inte längre på det. Men visst är den bullrig i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: kuriosabuller

Inlägg av Gustafsson »

När jag fick min 100D noterade jag att den var tystare än min förra S. Den främre motorn hörs mycket mindre, den förra var visserligen tyst i konstant fart, men den nya hörs inte alls lika mycket vid gaspådrag.
Hade förväntat mig att bilen skulle bli tystare med vinterdäck (Hakka R3), men däcken hörs mycket mer nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: kuriosabuller

Inlägg av mati »

Ja, den främre motorn är helt klart en bidragande faktor till att jag upplever Teslan som högljudd. Jag har inga exakta siffror på det, men jag noterade under min mätning vid flera tillfällen att ljudnivån ökade med ett antal decibel när jag släppte högerfoten och bilen regenererade, inte så mycket vid gaspådrag dock. Men det hörs ju trots allt ett tydligt och ganska jobbigt uuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiii som inte går att ignorera och som bakhjulsdrivna Model S inte uppvisar.
I (framhjulsdrivna) e-Golfen är det omöjligt att höra motorn, vad man än gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Re: kuriosabuller

Inlägg av comfort46 »

Nu har vinterhjulen åkt på och ny mätning, i snitt sänktes värdena med ca 2 db i fart över 70. Upplevd skillnad är att däcksljudet är ungefär halverat rakt över då det bytt karaktär och nu bara är ett svagt sus. Först nu är bilen så tyst att drivenheterna hörs svagt över 70, innan dränktes de i däcksljud. Ska jag jämföra den upplevda ljudnivån med tidigare bilar vi haft hamnar den i klass med BMW 520d - 2012 eller en MB S500 - 2003 på landsväg i 90. I lägre farter är den förstås löjligt mycket tystare...
Måste prova en annan app dock, Iphone verkar läsa in dB helt annorlunda än Androidare....
Skriv svar