kuriosabuller
Moderator: Redaktion
Re: kuriosabuller
Precis, innan köpet så läste jag allas allmänna tyckande och blev inte ett dugg klokare. Åsikterna varierar alltifrån tystare/samma, jättehögljudd, knäpptyst o.s.v. Min tanke kommer bara från att jag själv tyckte det var svårt att bedöma vid en kort provkörning och då hade jag önskat mig en hög med inlägg om faktiska mätningar. En bil som kanske upplevs på ett sätt vid en provkörning håller inte alltid det intrycket när man vant sig vid alla olika nya typer av ljud i en ny bil.
Egolfen t.ex. dundrade friskt på i högre farter, tyst i stan men däcksljudet var klart irriterande högt i 90 och då gick jag direkt från Yetin. Skulle haft appen med mig då, det hade varit intressant med lite dB...
Egolfen t.ex. dundrade friskt på i högre farter, tyst i stan men däcksljudet var klart irriterande högt i 90 och då gick jag direkt från Yetin. Skulle haft appen med mig då, det hade varit intressant med lite dB...
Re: kuriosabuller
Olika sorters ljud och olika frekvenser upplevs också mer eller mindre störande så decibeltalet säger inte allt.
I vilket fall så ska vi inte lyssna på Mati. Mina tre Teslor har alla varit nånstans mellan 3- och 5-serien vad gäller bullernivån. Har inga problem att prata i motorvägsfart. Absolut inte. Men den läcker in en del däckbuller det gör den. Med mjuka dubbfria vinterdäck märks stor skillnad men så är det på alla bilar.
Kortfattat: bullret är långt ifrån klassledande men ej heller ett problem. Tycker jag. Rekommenderar dock Continental ist för Michelin.
I vilket fall så ska vi inte lyssna på Mati. Mina tre Teslor har alla varit nånstans mellan 3- och 5-serien vad gäller bullernivån. Har inga problem att prata i motorvägsfart. Absolut inte. Men den läcker in en del däckbuller det gör den. Med mjuka dubbfria vinterdäck märks stor skillnad men så är det på alla bilar.
Kortfattat: bullret är långt ifrån klassledande men ej heller ett problem. Tycker jag. Rekommenderar dock Continental ist för Michelin.
Re: kuriosabuller
Största problemet i min bil är nog att dörrgummilisterna inte är riktigt täta. Att köra med halvöppen dörr hela tiden är ju ingen fördel för ljudnivån. Kör man på våta vägar så hör man varje vattenskvätt jättetydligt. Men eftersom det tydligen inte går att få till bättre är det ju så det är. Och då är ju bilen tyvärr högljudd.Verdi skrev:I vilket fall så ska vi inte lyssna på Mati. .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: kuriosabuller
Idag har jag testat buller-appen i Teslan. Intressant.
Vid stillastående, upp till ca 50km/h ligger ljudnivån ganska konstant runt 45-50dB. Det är nog kupéfläkten som står för detta.
Vidare mäter jag följande ungefär:
70km/h - 55dB
80km/h - 60dB
100km/h - 66dB
110km/h - 70dB
130km/h - 72-74dB? (Osäkert, bara en kortare sträcka)
Testenhet: Huawei Honor 8, låg delvis i knät, delvis i handen. Ingen större skillnad.
Teststräcka: ca 3 mil
Hjul: 19" originalfälgar med Primacy 3
Soligt väder, torr asfalt, nästan vindstilla
Vägen var en blandning mellan gammal och nylagd asfalt, men det blev i princip ingen skillnad i den uppmätta ljudnivån, även om det lät mindre för mina öron på den nya asfalten.
Vid stillastående, upp till ca 50km/h ligger ljudnivån ganska konstant runt 45-50dB. Det är nog kupéfläkten som står för detta.
Vidare mäter jag följande ungefär:
70km/h - 55dB
80km/h - 60dB
100km/h - 66dB
110km/h - 70dB
130km/h - 72-74dB? (Osäkert, bara en kortare sträcka)
Testenhet: Huawei Honor 8, låg delvis i knät, delvis i handen. Ingen större skillnad.
Teststräcka: ca 3 mil
Hjul: 19" originalfälgar med Primacy 3
Soligt väder, torr asfalt, nästan vindstilla
Vägen var en blandning mellan gammal och nylagd asfalt, men det blev i princip ingen skillnad i den uppmätta ljudnivån, även om det lät mindre för mina öron på den nya asfalten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: kuriosabuller
Dom tidigaste Teslorna är verkligen inte tystajämfört med BMW i3 på Nokia R2 :mati skrev:Idag har jag testat buller-appen i Teslan. Intressant.
Vid stillastående, upp till ca 50km/h ligger ljudnivån ganska konstant runt 45-50dB. Det är nog kupéfläkten som står för detta.
Vidare mäter jag följande ungefär:
70km/h - 55dB
80km/h - 60dB
100km/h - 66dB
110km/h - 70dB
130km/h - 72-74dB? (Osäkert, bara en kortare sträcka)
Testenhet: Huawei Honor 8, låg delvis i knät, delvis i handen. Ingen större skillnad.
Teststräcka: ca 3 mil
Hjul: 19" originalfälgar med Primacy 3
Soligt väder, torr asfalt, nästan vindstilla
Vägen var en blandning mellan gammal och nylagd asfalt, men det blev i princip ingen skillnad i den uppmätta ljudnivån, även om det lät mindre för mina öron på den nya asfalten.
70km/h - 57,9dBA
90km/h - 62 dBA
Skönt att se att dom Nya är tystare, jag har allvarliga funderingar på att åka till Autoskadestuen i Köpenhamn för en ljudisolering.
Re: kuriosabuller
Testade e-Golfen idag, fast under sämre förhållanden. Regnigt pissväder med våta vägar.mati skrev:Idag har jag testat buller-appen i Teslan. Intressant.
Vid stillastående, upp till ca 50km/h ligger ljudnivån ganska konstant runt 45-50dB. Det är nog kupéfläkten som står för detta.
Vidare mäter jag följande ungefär:
70km/h - 55dB
80km/h - 60dB
100km/h - 66dB
110km/h - 70dB
130km/h - 72-74dB? (Osäkert, bara en kortare sträcka)
Testenhet: Huawei Honor 8, låg delvis i knät, delvis i handen. Ingen större skillnad.
80km/h - 62dB
100km/h - 65dB
130km/h - 68dB
Inte helt rättvisade, eftersom det som sagt var regnigt och skvättljudet från de andra bilarna hördes inne i Golfen, vilket såklart påverkar mätresultatet. Jag ska göra om det när det är torrt. Men mätresultatet visar ändå tydligt det jag upplever, nämligen att Golfen är jättemycket tystare vid högre hastigheter än min Tesla, som i det här vädret troligen hade drivit mig till vansinne. Mätningen ovan gjorde jag ju när det var torrt och soligt. Vid lägre hastigheter är det ingen större skillnad mellan bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: kuriosabuller
Det är ju nåt som inte stämmer här. För några år sedan så valde jag mellan en VW Passat och Volvo XC70. Det som fick mig att välja Volvon var bättre komfort. Bättre stolar, bättre körställning, lägre vägljud osv.
Jag upplever de Tesla Model S som jag haft (som är 3 st vid det här laget så lite erfarenhet har jag) som i klass med Volvon vad gäller vägbuller. Den är klart tystare än en BMW 3-serie (som är oväntat bullrig) men bullrigare än Audi A6, BMW 5-serie osv. I vilket fall så är jag rätt känslig för detta och att jag sålde min 3-serie för ett par år sen berodde en hel del på bullret. Den var inte så kul på den extremt bullriga asfalten mellan Uppsala-Stockholm och att Volvon (som vi hade parallellt) var märkbart tystare var rejält irriterande. Teslan är inte knäpptyst på nåt sätt men inte ens med 21" så gick bullret över min gräns för det som är acceptabelt.
Att en VW Golf, som ju är mindre och i regel bullrigare än Passat, skulle vara klart tystare än Model S finns ju inte på kartan om båda bilarna är friska.
Varför du inte kan få hjälp av Tesla förstår jag inte. Har du verkligen tagit upp det på ett konstruktivt sätt?
Jag upplever de Tesla Model S som jag haft (som är 3 st vid det här laget så lite erfarenhet har jag) som i klass med Volvon vad gäller vägbuller. Den är klart tystare än en BMW 3-serie (som är oväntat bullrig) men bullrigare än Audi A6, BMW 5-serie osv. I vilket fall så är jag rätt känslig för detta och att jag sålde min 3-serie för ett par år sen berodde en hel del på bullret. Den var inte så kul på den extremt bullriga asfalten mellan Uppsala-Stockholm och att Volvon (som vi hade parallellt) var märkbart tystare var rejält irriterande. Teslan är inte knäpptyst på nåt sätt men inte ens med 21" så gick bullret över min gräns för det som är acceptabelt.
Att en VW Golf, som ju är mindre och i regel bullrigare än Passat, skulle vara klart tystare än Model S finns ju inte på kartan om båda bilarna är friska.
Varför du inte kan få hjälp av Tesla förstår jag inte. Har du verkligen tagit upp det på ett konstruktivt sätt?
Re: kuriosabuller
Inte på senare tid, nej. Men när bilen var ny var den inne ett antal gånger pga detta. Då "fixade" de gummilisterna till sist, men samtidigt fick jag veta att det inte var nåt uppenbart fel med dem. Jag upplevde ingen som helst skillnad heller efter den så kallade fixen. Därefter har jag gett upp och vant mig vid vägljudet. Det var inte förrän vi fick Golfen som jag insåg hur mycket Teslan ändå låter.Verdi skrev:Varför du inte kan få hjälp av Tesla förstår jag inte. Har du verkligen tagit upp det på ett konstruktivt sätt?
Vi har häromdagen gjort en större tur, och då tog vi (tyvärr får jag nästan säga) Teslan pga dess större bagage. När vi skulle åka hem hade det regnat och så fort vi kom ut på en större väg frågade sambon vad det var som lät så mycket (hon är van vid att åka i Golfen). Det öppnades och stängdes fönster, glastak och dörrar för att kolla om allting var stängt. Det var det. Det var det normala vägljudet som hördes. Man vänjer sig efter en stund och tänker inte längre på det. Men visst är den bullrig i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: kuriosabuller
När jag fick min 100D noterade jag att den var tystare än min förra S. Den främre motorn hörs mycket mindre, den förra var visserligen tyst i konstant fart, men den nya hörs inte alls lika mycket vid gaspådrag.
Hade förväntat mig att bilen skulle bli tystare med vinterdäck (Hakka R3), men däcken hörs mycket mer nu.
Hade förväntat mig att bilen skulle bli tystare med vinterdäck (Hakka R3), men däcken hörs mycket mer nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: kuriosabuller
Ja, den främre motorn är helt klart en bidragande faktor till att jag upplever Teslan som högljudd. Jag har inga exakta siffror på det, men jag noterade under min mätning vid flera tillfällen att ljudnivån ökade med ett antal decibel när jag släppte högerfoten och bilen regenererade, inte så mycket vid gaspådrag dock. Men det hörs ju trots allt ett tydligt och ganska jobbigt uuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiii som inte går att ignorera och som bakhjulsdrivna Model S inte uppvisar.
I (framhjulsdrivna) e-Golfen är det omöjligt att höra motorn, vad man än gör.
I (framhjulsdrivna) e-Golfen är det omöjligt att höra motorn, vad man än gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: kuriosabuller
Nu har vinterhjulen åkt på och ny mätning, i snitt sänktes värdena med ca 2 db i fart över 70. Upplevd skillnad är att däcksljudet är ungefär halverat rakt över då det bytt karaktär och nu bara är ett svagt sus. Först nu är bilen så tyst att drivenheterna hörs svagt över 70, innan dränktes de i däcksljud. Ska jag jämföra den upplevda ljudnivån med tidigare bilar vi haft hamnar den i klass med BMW 520d - 2012 eller en MB S500 - 2003 på landsväg i 90. I lägre farter är den förstås löjligt mycket tystare...
Måste prova en annan app dock, Iphone verkar läsa in dB helt annorlunda än Androidare....
Måste prova en annan app dock, Iphone verkar läsa in dB helt annorlunda än Androidare....