Lifehack navigation

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Enfant Terrible
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 mar 2017 21:46

Lifehack navigation

Inlägg av Enfant Terrible »

Visst är det irriterande att man måste skriva in hela gatunamnet i navigatorn innan man får skriva gatunumret? Många navigationssystem har ju olika rutor för de två sakerna, mycket enklare. Men: det finns ett hack! Skriv gatunumret före gatunamnet! Dvs 90 Götgatan istf Götgatan 90. Det kommer upp automatiska förslag på gatunamnen som vanligt efter att man skrivit in några bokstäver. Mycket enklare och mindre irriterande. Skälet är förstås att amerikanska adresser skrivs med numret först: 3500 Deer Creek Road. GL&HF
---
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Lifehack navigation

Inlägg av rockard »

Enfant Terrible skrev:
Visst är det irriterande att man måste skriva in hela gatunamnet i navigatorn innan man får skriva gatunumret? Många navigationssystem har ju olika rutor för de två sakerna, mycket enklare. Men: det finns ett hack! Skriv gatunumret före gatunamnet! Dvs 90 Götgatan istf Götgatan 90. Det kommer upp automatiska förslag på gatunamnen som vanligt efter att man skrivit in några bokstäver. Mycket enklare och mindre irriterande. Skälet är förstås att amerikanska adresser skrivs med numret först: 3500 Deer Creek Road. GL&HF
Yes, fick lära mig detta av mati i en annan tråd, tillsammans med faktumet att du inte måste skriva åäö, skriver du istället aao kommer den föreslå rätt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Lifehack navigation

Inlägg av TiborBlomhall »

Detta lifehack gäller förresten även Google maps (som Tesla använder)
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Lifehack navigation

Inlägg av MaxE »

Genialiskt!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Lifehack navigation

Inlägg av e5m1r »

Usa tänk över det hela
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Lifehack navigation

Inlägg av nek0 »

Det gäller även Tomtom go Mobile,Eniro navigator,Here We go
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Lifehack navigation

Inlägg av Yrsir »

Nu skäms jag lite. Tack för tipset. :oops:
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Lifehack navigation

Inlägg av macksie »

Luv-ly

Tack för tipset
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Lifehack navigation

Inlägg av Pontus »

e5m1r skrev:
Usa tänk över det hela
USA?
USA = World Wide :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lifehack navigation

Inlägg av HelectriC »

Amerikanarna är ju inte världens mest logiska i vissa avseenden. När man ska till någons adress, vad är då viktigast att man börjar leta efter? Numret på huset eller gatan detta nummer finns på? Samma med datum, vad är viktigast när man ska identifiera ett datum i kalendern? Först månad, sen dag och sist år? Antingen letar man efter största till minsta eller minsta till största beroende på omgivningen. Men att blanda hej vilt är ju bara konstigt :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Lifehack navigation

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Amerikanarna är ju inte världens mest logiska i vissa avseenden. När man ska till någons adress, vad är då viktigast att man börjar leta efter? Numret på huset eller gatan detta nummer finns på? Samma med datum, vad är viktigast när man ska identifiera ett datum i kalendern? Först månad, sen dag och sist år? Antingen letar man efter största till minsta eller minsta till största beroende på omgivningen. Men att blanda hej vilt är ju bara konstigt :?
Särskilt rörigt blev det med datummärkning på livsmedel på 00-talet när man inte följde svensk standard utan antingen vände på ordningen eller följde amerikansk standard. Det kunde vara omöjligt att veta vad som var vad. Jag ringde kundtjänst hos nån livsmedelstillverkare en gång och undrade hur de menade egentligen och frågade varför de inte följde svensk standard på datummärkningen så man kunde vara säker på datumet. Puckot i kundtjänst försökte slingra sig på olika sätt, t.ex. att det inte fanns nån svensk standard m.m. Jag gav vederbörande en föreläsning om både svensk standard, logik och praktik! :evil:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lifehack navigation

Inlägg av Svenssons »

Vet om amerikanska hamburgerestauranger som i Thailand visar priserna utan moms för att sedan lägga på 7% när man ska betala. I Thailand vusas annars normalt alla priser med moms precis som i Sverige och inte som i USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Lifehack navigation

Inlägg av Jerka »

TiborBlomhall skrev:
Detta lifehack gäller förresten även Google maps (som Tesla använder)
Va!? Hur länge har det funkat?

Detta har varit min största irritation med Google Maps och jag har tidigare försökt göra precis detta utan att det gick, men de har tydligen ändrat det. Tack för tipset!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lifehack navigation

Inlägg av Svenssons »

Jerka skrev:
TiborBlomhall skrev:
Detta lifehack gäller förresten även Google maps (som Tesla använder)
Va!? Hur länge har det funkat?

Detta har varit min största irritation med Google Maps och jag har tidigare försökt göra precis detta utan att det gick, men de har tydligen ändrat det. Tack för tipset!
Det har fungerat i minst några år i alla fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 jul 2014 22:38
Ort: Grästorp

Re: Lifehack navigation

Inlägg av Christina »

När ni nu är inne på navigatorn undrar jag om ni också fått uppiggande resmål. Det roligaste jag fått är i närheten av Grums och senast på SC Grums.
"Proceed to Wounded Knee" visades hela tiden vi laddade. Universum ska ju vara veckat så varför inte.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Lifehack navigation

Inlägg av 12man »

tur den inte sa gökhöjden c:a 200m österut
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar