Vit klädsel?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vit klädsel?

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Numera (typ sen augusti 2017-ish) tror jag läder som material är bortplockat i Teslas klädslar oavsett färg. Så du får samma material i både svarta och vita. Möjligtvis att det kan vara annorlunda i den nya beige klädseln?
Ja så är det. Iofs är det nya materialet väldigt mjukt och skönt. Mjukare än skinn. Men jag saknar den där fylliga doften av djurkadaver i bilen. :lol:

Nej men seriöst så blir det en väldigt fin doft interiört med helskinn som jag gärna skulle vilja ha. Mina nya bil har en ganska skarp "kemisk" lukt. Det luktar väl inte illa men det känns lite plastigare helt klart. Men det lär väl försvinna om några månader.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vit klädsel?

Inlägg av danni »

MDurante skrev:
danni skrev:
MDurante skrev:
Kan dela med mig av mina erfarenheter av P100D med vit veganinteriör.

Jag körde 12000km, hade småbarn bak, fruga med gud vet vilka handväskor och accessoarer. Innan jag kvittade mig med bilen gjorde jag rent den invändigt och blev förvånad över hur lite skit fastnade, jag hade räknat med att få lämna in på helrekond efter blåajeans och liknande, men ikke. Räckte med en schysst interiörrengöring och mikrofiberduk.

Sen kan jag tycka skinnstolar är mera premium än icke, återstår att se om fem-tio år hur dessa vita ser ut. Kom ihåg att oavsett kvalitet på skinn så måste det smörjas/behandlas för att inte torka ut och spricka, hur många gamla bilar har inte sjukt fula sprickor och skador?
Fast Teslas vita stolar är ju inte skinn utan plast, och kommer därför åldras som plast åldras, inte som skinn åldras. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men du har i alla fall inget för att smörja det mot uttorkning som om det vore skinn.
Har aldrig påstått det heller, därav min kommentar om att se hur veganstolarna ser ut om 5-10 år, de kanske är ännu värre än obehandlade skinnstolar, men kan också vara bättre.

Mvh
Ah, okay, jag måste misfförstått dig. Jag trodde du menade att man skulle smörja plasten som om den vore läder. Men ja, det ska bli väldigt intressant att se hur de klarar 5-10 års användning. Särskilt med tanke på att elbilar verkar klara långt fler mil överlag än fossilbilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vit klädsel?

Inlägg av Legato »

danni skrev:
MDurante skrev:
danni skrev:
MDurante skrev:
Kan dela med mig av mina erfarenheter av P100D med vit veganinteriör.

Jag körde 12000km, hade småbarn bak, fruga med gud vet vilka handväskor och accessoarer. Innan jag kvittade mig med bilen gjorde jag rent den invändigt och blev förvånad över hur lite skit fastnade, jag hade räknat med att få lämna in på helrekond efter blåajeans och liknande, men ikke. Räckte med en schysst interiörrengöring och mikrofiberduk.

Sen kan jag tycka skinnstolar är mera premium än icke, återstår att se om fem-tio år hur dessa vita ser ut. Kom ihåg att oavsett kvalitet på skinn så måste det smörjas/behandlas för att inte torka ut och spricka, hur många gamla bilar har inte sjukt fula sprickor och skador?
Fast Teslas vita stolar är ju inte skinn utan plast, och kommer därför åldras som plast åldras, inte som skinn åldras. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men du har i alla fall inget för att smörja det mot uttorkning som om det vore skinn.
Har aldrig påstått det heller, därav min kommentar om att se hur veganstolarna ser ut om 5-10 år, de kanske är ännu värre än obehandlade skinnstolar, men kan också vara bättre.

Mvh
Ah, okay, jag måste misfförstått dig. Jag trodde du menade att man skulle smörja plasten som om den vore läder. Men ja, det ska bli väldigt intressant att se hur de klarar 5-10 års användning. Särskilt med tanke på att elbilar verkar klara långt fler mil överlag än fossilbilar.
Är det någon som har läst några råd hur man faktiskt ska sköta vegansätena? Man vill ju gärna behålla mjukhet och fläckavstötning tex.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Vit klädsel?

Inlägg av Ferro94 »

danni skrev:
Obsidian Black ska väl fortfarande gå att specialbeställa, va?
Sprang på en splitter ny lagerbil idag i Obsidian Black och med allt annat jag önskade. Dock inte vita säten, men de svarta är ju också najs, så jag slog till. Leverans om ett par veckor :D
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vit klädsel?

Inlägg av Bjelke »

Ibland ska man ha lite tur oxo ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vit klädsel?

Inlägg av Tars »

Ferro94 skrev:
danni skrev:
Obsidian Black ska väl fortfarande gå att specialbeställa, va?
Sprang på en splitter ny lagerbil idag i Obsidian Black och med allt annat jag önskade. Dock inte vita säten, men de svarta är ju också najs, så jag slog till. Leverans om ett par veckor :D
Grattis!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar