Systems are powering up. Eller?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Systems are powering up. Eller?

Inlägg av OlleBack »

Börjat bli trött på den här jäkla epatraktorn. Ska det vara en gamble att man ens kan köra iväg? Kommer den stora massan acceptera sånt här? (Min fru gör det inte)

För mig är beteendet alltid detsamma och verkar inte ha att göra med om bilen stått okörd flera dagar eller inte. Bara slumpen. (Har inte power save på och har always connected på)

Går in i bilen, givetvis sen till barnens simskola, stressad fru i passagerarsätet, stora skärmen vaknar inte och lilla säger systems are powering up och att man ska vänta tills meddelandet försvinner. Problemet är bara att det inte försvinner. Har som max väntat 7 minuter.

Mepprar på scrollhjulen och efter ett tag vaknar stora skärmen, dock ALLTID till touchscreen unresponsive. Så får man boota om den en andra gång. Sen vaknar bilen ur sin koma inom nån minut.

Skulle säga att det är ungefär 20% chans att det blir så här.

Ska man ringa tesla om sånt här? Vart ringer man isf? :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Svenssons »

Har du testat att lägga i Drive trotts meddelandet?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av jpetters »

Hur ny är bilen?

Jag har märkt att min X med nya MCU har en tendens att visa Systems Power Up efter att den gått ner i deep sleep. Eftersom jag använder TeslaFi, för det mesta, så hålls den "vaken" och då är det inga problem alls. Testa om det gör skillnad. Använd min referral jpetters så kan du testa i 30 dagar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av OlleBack »

jpetters skrev:
Hur ny är bilen?

Jag har märkt att min X med nya MCU har en tendens att visa Systems Power Up efter att den gått ner i deep sleep. Eftersom jag använder TeslaFi, för det mesta, så hålls den "vaken" och då är det inga problem alls. Testa om det gör skillnad. Använd min referral jpetters så kan du testa i 30 dagar.
Har gamla mcun. Är rätt precis ett år gammal och det är ett rätt nytt beteende.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av evilirish »

Och du har inte ändrat någon inställning?

Jag fick det några gånger på morgonen i början, men peppar peppar så har den funkat fint länge nu.
Har inte min inställd på "Always on"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Teslaspolen »

7 minuter är ju orimligt. Bra mycket längre än en gammal Comaq dator som vi hade i familjen på 90-talet, och den var låååångsaaaam att starta.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av evilirish »

En work-around kan ju kanske vara att du låser upp bilen när man börjar klä på sig ytterkläderna? Det kan ju lätt ge ett par minuter, så den hinner börja på uppstarten innan ni går ut till bilen.
Nu när jag tänker efter så vet jag inte garanterat om bilen har kört något sånt på länge. Det tar nog utan problem 5 min innan vi sätter oss i förarsätet.
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Sandor »

OlleBack skrev:

Ska man ringa tesla om sånt här? Vart ringer man isf? :)
Hej.

Detta har hänt mig 2 eller 3 ggr. Jag har däremot tänkt att tar det längre tid än 30 sekunder är galet. Då jag startat om mittenskärmen. Detta har löst problemet för mig och gjort att jag kommit iväg relativt fort.

Nu är det här inget problem för mig då det inte hänt speciellt många gånger.

Men som svar på frågan, Ja, kontakta tesla. Ring Servicecentret som ligger närmst.

Jag står aldrig ut med nått och det är inget man behöver göra heller. Jag har en superkontakt på tesla SC och tycker servicen och hjälpen är fantastiskt.

Min rutin vid frågetecken är som följer.

1. Filma problemet
2. Maila min kontakt på SC

De har alltid skickat filmen eller frågan till en tekniker innan de svarat. Ibland har det varit ett fel och någon del som måste beställas för att bytas. Ibland har det varit okunskap från min sida och en enkel inställning har löst problemet.

När de misstänkt en bugg så har de pushat ut en uppdatering som löst det.

Hör av dig till teslas SC. De finns för att hjälpa. Varför störa sig på ett problem som Tesla förmodligen kunde löst för länge sen om du bara talat om det för dem.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av kler »

Det rimliga är väl i varje fall att det inte ska vara på det viset. Jag känner inte igen det på min bil (X75, dec -17). Systems are powering up ser jag ibland i några sekunder.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av kallekula »

Ibland begriper jag mig inte riktigt på folk. Det är väl klart det inte är normalt det tar sju minuter att starta bilen. Varför i hela världen skriver man på internet om det istället för att lämna in bilen och få det fixat?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Gustafsson »

Din bil är krasslig, gå till bildoktorn med den...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Svenssons »

Har hänt ett par gånger för mig att skärmen är svart och det står att bilen håller på att starta. Efter en knapp minut har jag tröttnat på meddelandet och testat att lägga i växel och då har bilen kommit igång så jag kan köra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Bjelke »

Det var som fan, det testade jag inte ens när precis det här hände på min gamla bil för nån månad sedan...
Händer det igen så ska jag göra så :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Svenssons »

Hände mig precis efter att jag skrev förra inlägget... Bilen hade stått ett tag och gått ner i djupsömn.

20181014_142955.jpg
Testade att lägga i växel direkt men det funkade inte. Efter ca 30 sekunder gick det dock. Visserligen hade bilen inte startat upp helt, ingen helljusautomatik, ingen automatisk backkamera, ingen ventilation, ingen radio och så vidare. Var dock inga problem att köra bilen.
20181014_143058.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av deffe »

Händer ibland att min går ner i djupsömn men det tar nog max 10 sekunder innan allt är igång. Om jag startar om hela kalaset så tar det nog max 30 sekunder men jag kan nog köra iväg redan efter 10sekunder även där.

Det är något fel på din bil troligen så be att få det åtgärdat så blir frugan glad oxå :)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av OlleBack »

Tack för alla svar! Dubbelkollade att bilen var kvar i always connected utan power save vilket den var så får väl filma och ringa SC nästa gång.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av OlleBack »

kallekula skrev:
Ibland begriper jag mig inte riktigt på folk. Det är väl klart det inte är normalt det tar sju minuter att starta bilen. Varför i hela världen skriver man på internet om det istället för att lämna in bilen och få det fixat?


Good point!
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av kler »

Tips: anteckna tiden så kan de lättare hitta i loggarna
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av mati »

Samma här idag. Det var naturligtvis bråttom, jag skulle iväg, bilfan är i koma. Panikartat fingrande, scrollhjul, broms, reset, inget händer. Efter 10 minuter lyfter bilen på ena ögonlocket, är halvvaken, det går att köra nu, men det visas nästan ingenting på lilla skärmen, stora skärmen är död.
Omstart. Inget. Vänta... svettas... :x :cry:
Och så hoppar allting igång. Äntligen.

Det har hänt några gånger tidigare, men idag kändes det som en evighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Systems are powering up. Eller?

Inlägg av Seregon »

Hade samma problem på min -15. Löste sig genom att jag kopplade ur mina laddkablar ur usb-uttagen (och kanske rebootade), då hoppade den igång direkt.
Model S85D -15, "Voltaire"
Skriv svar