Lyfta tesla, instruktioner

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av OlleBack »

Dags att byta däck. Gjorde nedan guide som man kan ge till dom som utför arbetet.
lyfta tesla.png
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av lator »

Snyggt! Hoppas bara att verkstäderna tar det på rätt sätt och inte tycker att man ifrågasätter deras kompetens... :?

En fråga bara: att hjulen ska dras fast med ett ovanligt högt moment, är det verkligen p.g.a bilens vikt? Jag trodde att det mest hade att göra med stigningen på gängan samt konans lutning... Någon som är duktig på skruvförband kanske kan svara.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av evilirish »

Kan kanske även vara en idé lägga bilen i "high" innan också. Tror inte den gör det per automatik, och lyfter de i bärarmarna (som min lokala däckfirma endast kan) så blir det lite tajt att få ut hjulen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av Gustafsson »

Den ska ställas i high + att man ska trycka på ”jack” också. Annars kan det bli dyrt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av Remuz »

Jag brukar lyfta min med garagedomkraft, sätter den i high, sedan jack. Funkar otroligt bra.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av OlleBack »

lator skrev:
Snyggt! Hoppas bara att verkstäderna tar det på rätt sätt och inte tycker att man ifrågasätter deras kompetens... :?

En fråga bara: att hjulen ska dras fast med ett ovanligt högt moment, är det verkligen p.g.a bilens vikt? Jag trodde att det mest hade att göra med stigningen på gängan samt konans lutning... Någon som är duktig på skruvförband kanske kan svara.
Bra fråga. Killgissade lite. Man får väl lägga fram det som att det handlar om deras säkerhet :)
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av tomla »

Det höga momentet har nog mer med den sjujävla acceleration och vikten.
Kommer ihåg ifrån europamästerskapet och då vill hjulen lossna den ena sidan.
lator skrev:
Snyggt!
En fråga bara: att hjulen ska dras fast med ett ovanligt högt moment, är det verkligen p.g.a bilens vikt? Jag trodde att det mest hade att göra med stigningen på gängan samt konans lutning... Någon som är duktig på skruvförband kanske kan svara.
Användarvisningsbild
Bozzman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 sep 2018 21:25

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av Bozzman »

Remuz skrev:
Jag brukar lyfta min med garagedomkraft, sätter den i high, sedan jack. Funkar otroligt bra.
vilken slags domkraft har du? 2 ton eller 2,5
Verdi

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av Verdi »

Bozzman skrev:
Remuz skrev:
Jag brukar lyfta min med garagedomkraft, sätter den i high, sedan jack. Funkar otroligt bra.
vilken slags domkraft har du? 2 ton eller 2,5
Hur mycket av bilens vikt hamnar på domkraften egentligen? Strax under halva?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lyfta tesla, instruktioner

Inlägg av Remuz »

Bozzman skrev:
Remuz skrev:
Jag brukar lyfta min med garagedomkraft, sätter den i high, sedan jack. Funkar otroligt bra.
vilken slags domkraft har du? 2 ton eller 2,5
Jag har en för två ton. Skulle gissa att 30% vilt hamnar på den, men skulle inte chansa på 1.5t ändå. De tre andra hjulen står ganska stadigt när man lyfter och med vevdomkraften jag hade innan var skillnaden mot att lyfta en 2t Toyota obefintlig.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar