Det är varningarna under körning, ja. Men när du slår på den i mjukvaruinställningarna så varnar den dig. Den varnar dig igen när du aktiverar den med spaken.Kulingen skrev:Det räcker att du håller i ratten lite löst medan du sitter och leker med typ datorn. Än så länge måste föraren hålla koll på vägen inte bilen.LarsL skrev:Bilen säger väl till och varna hela tiden om att du ska vara uppmärksam. Står en text när du aktiverar funktionen i mjukvaran, ytterligare en varning när du startar den med spaken.Kulingen skrev:Vid vårdslöshet i trafik gäller väl inte försäkringen heller? Det borde kanske komma fram i så fall vid köp av bil att man är tvungen att ha koll på vägen och inte göra annat under tiden man kör bil. Teslas AP blev bara näst bäst i ett test pga att den var för bra och man litade på bilen för mycket.
Olycka
Moderator: Redaktion
Re: Olycka
Re: Olycka
Men ändå är det person som kör inte bilen även om du använder dig av AP vilket enligt mig är helt underbartLarsL skrev:Det är varningarna under körning, ja. Men när du slår på den i mjukvaruinställningarna så varnar den dig. Den varnar dig igen när du aktiverar den med spaken.Kulingen skrev:Det räcker att du håller i ratten lite löst medan du sitter och leker med typ datorn. Än så länge måste föraren hålla koll på vägen inte bilen.LarsL skrev:Bilen säger väl till och varna hela tiden om att du ska vara uppmärksam. Står en text när du aktiverar funktionen i mjukvaran, ytterligare en varning när du startar den med spaken.Kulingen skrev:Vid vårdslöshet i trafik gäller väl inte försäkringen heller? Det borde kanske komma fram i så fall vid köp av bil att man är tvungen att ha koll på vägen och inte göra annat under tiden man kör bil. Teslas AP blev bara näst bäst i ett test pga att den var för bra och man litade på bilen för mycket.
Re: Olycka
Det spelar stor roll, oavsett så har föraren varit vårdslös (antar att andra anledningar, tex drog/alkohol/medicinskt har uteslutits vid detta laget), men visar det sig att ”självkörande” bilar inte ens kan hantera ett vägarbete så vill nog allmänheten veta det.Svenssons skrev:Vad spelar det egentligen för roll om hin hade slagit på Autopilot eller ej?dd88 skrev:Ska bli intressant att se om eventuellt efterspel kommer upp i media, sker ju vanligtvis när det är olyckor vid vägarbeten. Finns ju även ett allmänintresse i det då möjligheten finns att han körde med ”autopilot”.
En bra början är väl annars att byta namn till något annat som är mindre missvisande än autopilot.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Olycka
Det är stor skillnad mellan självkörande bilar och APdd88 skrev:Det spelar stor roll, oavsett så har föraren varit vårdslös (antar att andra anledningar, tex drog/alkohol/medicinskt har uteslutits vid detta laget), men visar det sig att ”självkörande” bilar inte ens kan hantera ett vägarbete så vill nog allmänheten veta det.Svenssons skrev:Vad spelar det egentligen för roll om hin hade slagit på Autopilot eller ej?dd88 skrev:Ska bli intressant att se om eventuellt efterspel kommer upp i media, sker ju vanligtvis när det är olyckor vid vägarbeten. Finns ju även ett allmänintresse i det då möjligheten finns att han körde med ”autopilot”.
En bra början är väl annars att byta namn till något annat som är mindre missvisande än autopilot.
Re: Olycka
”Citationstecken”Kulingen skrev:Det är stor skillnad mellan självkörande bilar och APdd88 skrev:Det spelar stor roll, oavsett så har föraren varit vårdslös (antar att andra anledningar, tex drog/alkohol/medicinskt har uteslutits vid detta laget), men visar det sig att ”självkörande” bilar inte ens kan hantera ett vägarbete så vill nog allmänheten veta det.Svenssons skrev:Vad spelar det egentligen för roll om hin hade slagit på Autopilot eller ej?dd88 skrev:Ska bli intressant att se om eventuellt efterspel kommer upp i media, sker ju vanligtvis när det är olyckor vid vägarbeten. Finns ju även ett allmänintresse i det då möjligheten finns att han körde med ”autopilot”.
En bra början är väl annars att byta namn till något annat som är mindre missvisande än autopilot.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Olycka
Så du menat att det "spelar stor roll" då? Ska vi notera alla som kör med farthållare också? Det är ju också ett hjälpmedel för föraren som inte alls påverkar ansvarstagandet för föraren. Hur är det med andra hjälpmedel så som servostyrning t.ex.?dd88 skrev:”Citationstecken”Kulingen skrev:Det är stor skillnad mellan självkörande bilar och APdd88 skrev:Det spelar stor roll, oavsett så har föraren varit vårdslös (antar att andra anledningar, tex drog/alkohol/medicinskt har uteslutits vid detta laget), men visar det sig att ”självkörande” bilar inte ens kan hantera ett vägarbete så vill nog allmänheten veta det.Svenssons skrev:Vad spelar det egentligen för roll om hin hade slagit på Autopilot eller ej?dd88 skrev:Ska bli intressant att se om eventuellt efterspel kommer upp i media, sker ju vanligtvis när det är olyckor vid vägarbeten. Finns ju även ett allmänintresse i det då möjligheten finns att han körde med ”autopilot”.
En bra början är väl annars att byta namn till något annat som är mindre missvisande än autopilot.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Olycka
Sorry såg inte kaninöronendd88 skrev:”Citationstecken”Kulingen skrev:Det är stor skillnad mellan självkörande bilar och APdd88 skrev:Det spelar stor roll, oavsett så har föraren varit vårdslös (antar att andra anledningar, tex drog/alkohol/medicinskt har uteslutits vid detta laget), men visar det sig att ”självkörande” bilar inte ens kan hantera ett vägarbete så vill nog allmänheten veta det.Svenssons skrev:Vad spelar det egentligen för roll om hin hade slagit på Autopilot eller ej?dd88 skrev:Ska bli intressant att se om eventuellt efterspel kommer upp i media, sker ju vanligtvis när det är olyckor vid vägarbeten. Finns ju även ett allmänintresse i det då möjligheten finns att han körde med ”autopilot”.
En bra början är väl annars att byta namn till något annat som är mindre missvisande än autopilot.
AP endast 1 kamera som jag fattar, självkörande alla
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Olycka
Det enda jag ifrågasätter är medias rapportering. Det säljer säkert bättre/ger fler klick om man skriver om allvarligt skadade än att man rapporterar att det gick bra...dd88 skrev:Har själv varit ”allvarligt skadad” och fått åka hem efter tre nätter. Skulle gissa på att han fått någon typ av benbrott (eller flera). Förstår inte vad du tjänar på att ifrågasätta det?lator skrev:Mannen, som först uppgavs ha haft änglavakt, rapporterades allvarligt skadad. Denna allvarliga skada verkar dock ha varit av mindre allvarlig art då han nu enligt media har fått åka hem...
En del har tur i oturen...!
Föraren är dock anmäld för vårdslöshet i trafik.
Ska bli intressant att se om eventuellt efterspel kommer upp i media, sker ju vanligtvis när det är olyckor vid vägarbeten. Finns ju även ett allmänintresse i det då möjligheten finns att han körde med ”autopilot”.
Jag vet ju inte vad som hände och vilka skador han fick men eftersom han fick åka hem inom ett dygn så tvivlar jag på benbrott. Oavsett så hade han nog en väldig tur.
Att ett eventuellt efterspel (troligen givet) kommer att rapporteras om i pressen är väl ganska otroligt om det inte just handlar om autopilotens inverkan. Vissa saker har ju nyhetsvärde, vad som egentligen hände efteråt med de inblandade brukar tyvärr inte ha det...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Olycka
Det är väl inte körhjälpmedlen det är fel på (väljer att ignorera att du nämner servostyrning då även du borde insett att det är en så sjukt dålig jämförelse) utan hur folk missbrukar dom. Hur ofta ser man inte att förare litar lite väl mycket på olika system istället för att själva ha koll på trafiken runt bilen?Svenssons skrev:Så du menat att det "spelar stor roll" då? Ska vi notera alla som kör med farthållare också? Det är ju också ett hjälpmedel för föraren som inte alls påverkar ansvarstagandet för föraren. Hur är det med andra hjälpmedel så som servostyrning t.ex.?dd88 skrev:”Citationstecken”Kulingen skrev:Det är stor skillnad mellan självkörande bilar och APdd88 skrev:Det spelar stor roll, oavsett så har föraren varit vårdslös (antar att andra anledningar, tex drog/alkohol/medicinskt har uteslutits vid detta laget), men visar det sig att ”självkörande” bilar inte ens kan hantera ett vägarbete så vill nog allmänheten veta det.Svenssons skrev:
Vad spelar det egentligen för roll om hin hade slagit på Autopilot eller ej?
En bra början är väl annars att byta namn till något annat som är mindre missvisande än autopilot.
Sen tycker jag att det är en stor skillnad mellan farthållare och ett system som håller sig självt mellan linjerna, farthållaren är inget incitament till att släppa blicken från vägen.
Har svårt att tro att en vanlig farthållare hade kunnat vara en bidragande orsak till denna typen av olycka, hade hen haft koll på vägen så hade han själv bromsat. Det är något annat och då känns ”autopilot” som en rimligare orsak.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Olycka
Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Olycka
Det handlar ju alltså om mänskligt beteende, och att bygga upp en miljö som inbjuder till att göra rätt. Även om det självklart är förarens ansvar oavsett autopilot eller inte, så anser jag att det är en relevant fråga huruvida autopilot inbjuder till att ta det ansvaret.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Olycka
Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
S75D
S75D
Re: Olycka
Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Re: Olycka
Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Model S P85D,
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Olycka
Jag vet inte det, det enda som hänt mig med autopiloten hittills har varit att den en gång i början bromsade utan anledning, då var det bara att gasa lite så löste det sig och det har inte hänt sedan dess. I övrigt kan jag inte säga att den på något sätt inte inger förtroende för att den klarar av att sköta sig själv. Nu kör jag ju den bara så som den är tänkt också, på motorvägen, inte i stadstrafik med rondeller, trafikljus, bilar som svänger och korsar körfältet osv.Foluke skrev:Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Re: Olycka
Undrar om bilen själv bromsade eller styrde undan för att undvika olyckan och att han därav klarade sig förhållandevis lindrigt undan. Sen är ju en annan fråga hade Teslan haft version 9 hade då olyckan undviktis helt då den versionen verkar tolka både människor och andra objekt på ett mycket bättre sätt.
Tesla Model S 100D
Re: Olycka
Men ändå gör folk det. Fanns ju till och med nån pryl man kunde köpa och fästa i ratten för att lura AP. Och överallt lovordas hur "vilsamt" det är med AP. Vad är det som är så vilsamt om de ändå har 100% fokus på trafiken? Ja, man slipper hålla bilen i körfältet men hur jobbigt är det för en van bilist? Har man AP tillkommer dessutom stressmoment. Typ försöka få bilskrället att byta fil medelst blinkersspaken.Foluke skrev:Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Nej, jag aktiverade alltså inte AP på min nya bil.
Re: Olycka
Jag förstår verkligen inte all gnäll på APVerdi skrev:Men ändå gör folk det. Fanns ju till och med nån pryl man kunde köpa och fästa i ratten för att lura AP. Och överallt lovordas hur "vilsamt" det är med AP. Vad är det som är så vilsamt om de ändå har 100% fokus på trafiken? Ja, man slipper hålla bilen i körfältet men hur jobbigt är det för en van bilist? Har man AP tillkommer dessutom stressmoment. Typ försöka få bilskrället att byta fil medelst blinkersspaken.Foluke skrev:Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Nej, jag aktiverade alltså inte AP på min nya bil.
Skulle aldrig köpa bilen utan ( AP1 ) bilen från 2015 hängt med AP från barnsben kan man säga då
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Olycka
e5m1r skrev:Jag förstår verkligen inte all gnäll på APVerdi skrev:Men ändå gör folk det. Fanns ju till och med nån pryl man kunde köpa och fästa i ratten för att lura AP. Och överallt lovordas hur "vilsamt" det är med AP. Vad är det som är så vilsamt om de ändå har 100% fokus på trafiken? Ja, man slipper hålla bilen i körfältet men hur jobbigt är det för en van bilist? Har man AP tillkommer dessutom stressmoment. Typ försöka få bilskrället att byta fil medelst blinkersspaken.Foluke skrev:Ingen som använt AP i mer än 10 minuter kan inbilla sig att den klarar bilen ensam! Olyckor ihop med AP måste alltid hänföras till föraren och dennes felbedömning. Om man vantolkar uttrycket "Autopilot" och försätter sig i olyckssituation på grund av det, skall man inte köra bil alls. Då är man olämplig som bilförare (och en massa annat också för den delen)!Verdi skrev:Svenssons skrev:Det spelar alltså ingen roll vilka hjälpmedel som föraren använde eftersom det var föraren som var ansvarig och som missbrukade dessa. Hade det varit en autonom bil är det ju en annan sak men Autopiloten är inte och har aldrig varit ett autonomt system.
Alla här vet ju att det finns en kultur kring AP att den helst ska styra själv utan att man ska behöva ta i ratten. Cirkulerar ju tips om att klämma fast tennisbollar, apelsiner osv för att lura systemet. Det finns en övertro på AP helt enkelt. Antagligen kommer det sig av att de flesta AP-entusiaster är ingenjörstyper som gillar ny teknik.
Nej, jag aktiverade alltså inte AP på min nya bil.
Skulle aldrig köpa bilen utan ( AP1 ) bilen från 2015 hängt med AP från barnsben kan man säga då
Ok, och jag förstår inte vad den är bra för. Vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Olycka
Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Olycka
Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Olycka
Menar du att vi ska låta OKUNSKAP styra hur tekniska system får benämnas?dd88 skrev:Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Gemene man tror även att alla flygplan med autopilot kan flyga från flygplats till flygplats genom att piloten trycker på lite knappar. Ska vi byta namn på dessa system också eftersom de inte motsvarar vad gemene man inbillat sig? Att låta okunskap styra har väl sällan varit ett vinnande koncept?
Och vad händer sedan när gemene man får kunskap kring systemet? Är det då okej att byta benämning?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Olycka
Jag tror du själv inser hur orimlig liknelse det är om du tänker efter lite. Gemene man flyger inte flygplan, utan utbildade piloter. Det är således inget större problem om det råder okunskap bland gemene man kring vad autopiloten på ett flygplan klarar av. Däremot kör gemene man bil. Saker som används av gemene man, och som kan leda till dödsolyckor om de används felaktigt, finns det anledning att namnge på ett sätt så att det råder så liten förvirring som möjligt kring vad den klarar av. Tycker du att det är en orimlig ståndpunkt?Nicke Nyfiken skrev:Menar du att vi ska låta OKUNSKAP styra hur tekniska system får benämnas?dd88 skrev:Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Gemene man tror även att alla flygplan med autopilot kan flyga från flygplats till flygplats genom att piloten trycker på lite knappar. Ska vi byta namn på dessa system också eftersom de inte motsvarar vad gemene man inbillat sig? Att låta okunskap styra har väl sällan varit ett vinnande koncept?
Och vad händer sedan när gemene man får kunskap kring systemet? Är det då okej att byta benämning?
Svart X75D -17
Re: Olycka
Gemene man kör inte Tesla. Tror att okunskapen om vad Autopilot är är lägre bland Tesla-förarare än bland gemene man.rockard skrev:Jag tror du själv inser hur orimlig liknelse det är om du tänker efter lite. Gemene man flyger inte flygplan, utan utbildade piloter. Det är således inget större problem om det råder okunskap bland gemene man kring vad autopiloten på ett flygplan klarar av. Däremot kör gemene man bil. Saker som används av gemene man, och som kan leda till dödsolyckor om de används felaktigt, finns det anledning att namnge på ett sätt så att det råder så liten förvirring som möjligt kring vad den klarar av. Tycker du att det är en orimlig ståndpunkt?Nicke Nyfiken skrev:Menar du att vi ska låta OKUNSKAP styra hur tekniska system får benämnas?dd88 skrev:Om gemene man förväntar sig helt autonom körning vid "autopilot" så är det väl ändå den nivån man ska utgå från? Om det sen är tekniskt korrekt eller ej spelar mindre roll.Nicke Nyfiken skrev:Samma sak inom flyget. Det finns många flygplan där autopiloten bara klarar av att hålla en kompasskurs och höjd, inte ens farten regleras. Ändå kallas det Autopilot och ingen har några orealistiska förväntningar av systemet. Det är bara okunskap som gör att vissa tycker att Teslas autopilot har en felaktig benämning.Schelin skrev:Finns ingen anledning att byta namn på autopiloten. Har ni provat en autopilot i en båt? Inga intelligenta saker håller kursen bara. De bör byta namn före Teslas autopilot.
Gemene man tror även att alla flygplan med autopilot kan flyga från flygplats till flygplats genom att piloten trycker på lite knappar. Ska vi byta namn på dessa system också eftersom de inte motsvarar vad gemene man inbillat sig? Att låta okunskap styra har väl sällan varit ett vinnande koncept?
Och vad händer sedan när gemene man får kunskap kring systemet? Är det då okej att byta benämning?
Gemene man tror att datorskärmen är datorn. Ska vi döpa om datorskärm till dator?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Olycka
Värre än så, de tror att det är "data"... "Min data är trasig, kan du laga den???" (hördes ofta under min tid som reparatör av DATORER!)Svenssons skrev:Gemene man kör inte Tesla. Tror att okunskapen om vad Autopilot är är lägre bland Tesla-förarare än bland gemene man.
Gemene man tror att datorskärmen är datorn. Ska vi döpa om datorskärm till dator?
Någon som har hört något mer om olyckan? Ja, alltså det som tråden handlar om...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.