Soppa torsk!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Teslaspolen »

frippan skrev:
Tesla Bjørn fick precis eltorsk vid laddaren. Fick en del problem ändå.

Ja men hans problem var kasst 12v batteri.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Kulingen »

Mmm soppa och torsk så gott :lol: sorry tråkigt med problemet hopps det löser sig
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Doosan »

Gustafsson skrev:
Körde ofta ner mot 1-3 % med min 70D. Det var aldrig några problem. Hur långt hade du kört? Var räckviddden kortare än normalt ?
Körde från Toftaholm där jag laddade för att landa på 20% i Löddeköpinge. Räckvidden var normal dvs för hög snittfart kortar räckvidden, men 12% har aldrig orsakat problem.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Teslaspolen »

RRing supporten, kanske dom kan se något i loggarna?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Leo »

I det här fallet med 12% låter det väldigt konstigt. Kör själv ofta ner emot 3-8%.

Om jag gissar, så skulle det i vissa fall kunna vara så här. Om du har väldigt lite laddning kvar och "trycker på" genom att tex gasa häftigt, brant uppförsbacke eller så när det är väldigt lite marginal kvar så slår systemet av direkt som en form av skyddsåtgärd för att inte spänningen tillåts bli för låg.

Dvs rådet ska kanske vara att "kör försiktigt" och undvik om möjligt kraftiga uppförsbackar med lite ström kvar i batteriet. Men som sagt 12% låter snarare som att något är fel. Hade det hänt med <2% hade man kanske kunnat förvänta sig det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Soppa torsk!

Inlägg av frippe »

Ojdå, låter oroväckande. För en som också har 70 batteriet hoppas jag på att det går att få ut att det är något fel. Exempelvis mjukvara eller att faktiskt battericeller är kassa. Så det går att peka på en orsak.

Backar m.m. är det inte runt Löddeköpinge, möjligen glumslöv men då har du längre än 500m kvar. Och även en relativt kort backe borde det inte vara något problem med om det är 12% kvar, det är också en relativt lång nedförsbacke efter glumslöv också vilket borde ha regenererat tillbaka till bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Gustafsson »

Doosan skrev:
Gustafsson skrev:
Körde ofta ner mot 1-3 % med min 70D. Det var aldrig några problem. Hur långt hade du kört? Var räckviddden kortare än normalt ?
Körde från Toftaholm där jag laddade för att landa på 20% i Löddeköpinge. Räckvidden var normal dvs för hög snittfart kortar räckvidden, men 12% har aldrig orsakat problem.
Låter som batterifel tycker jag, den sträckan är ju inget problem någonsin, åkt den många gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kontakten2

Re: Soppa torsk!

Inlägg av kontakten2 »

Kör du förbi lomma/Löddeköpinge igen en dag? Jag kollar gärna hur dina celler mår via canbusen
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Soppa torsk!

Inlägg av joel80 »

Klickade på tråden för ett middagsrecept, men det här handlar ju om "sopparorsk"... fast utan soppa.



Hur långt har bilen gått och hur många år är den? Skulle absolut som andra säger ta och kontakta Tesla.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Soppa torsk!

Inlägg av TiborBlomhall »

joel80 skrev:
Klickade på tråden för ett middagsrecept, men det här handlar ju om "sopparorsk"... fast utan soppa.



Hur långt har bilen gått och hur många år är den? Skulle absolut som andra säger ta och kontakta Tesla.
Vars'go: https://www.coop.se/recept/soppa-med-to ... pepparrot/ :D

Kontakta Tesla... och berätta sen vad de sa!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Soppa torsk!

Inlägg av jonasl »

TeslaBjörn hade väl liknande problem med som Model X, berodde på obalanserade celler. Minns inte riktigt men jag tror han fick nytt batteripaket?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Soppa torsk!

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Klickade på tråden för ett middagsrecept, men det här handlar ju om "sopparorsk"... fast utan soppa.
Det verkar jättekonstigt. Det ligger ju för mig klart närmare till hands på ett bilforum att tro att det är soppatorsk det handlar om, även om det är ett extra mellanslag där. Sedan kan man ju kanske tänka sig hur ett slanguttryck för olika oljor kan vara soppa, medan det är lite mer långsökt för el.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Soppa torsk!

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
joel80 skrev:
Klickade på tråden för ett middagsrecept, men det här handlar ju om "sopparorsk"... fast utan soppa.
Det verkar jättekonstigt. Det ligger ju för mig klart närmare till hands på ett bilforum att tro att det är soppatorsk det handlar om, även om det är ett extra mellanslag där. Sedan kan man ju kanske tänka sig hur ett slanguttryck för olika oljor kan vara soppa, medan det är lite mer långsökt för el.
Oj, att det var lite humoristiskt (plus att jag är fånigt förtjust i när särskrivningar får andra betydelser.) gick kanske inte fram så bra?

Sen kan jag ändå tycka att på ett ELbilsforum är det närmre till soppa med torsk än soppatorsk! ;)
De soppor vi väl hanterar är i och för sig för det mesta de som fossillobbyn kokar ihop!
:P
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
bylund skrev:
joel80 skrev:
Klickade på tråden för ett middagsrecept, men det här handlar ju om "sopparorsk"... fast utan soppa.
Det verkar jättekonstigt. Det ligger ju för mig klart närmare till hands på ett bilforum att tro att det är soppatorsk det handlar om, även om det är ett extra mellanslag där. Sedan kan man ju kanske tänka sig hur ett slanguttryck för olika oljor kan vara soppa, medan det är lite mer långsökt för el.
Oj, att det var lite humoristiskt (plus att jag är fånigt förtjust i när särskrivningar får andra betydelser.) gick kanske inte fram så bra?

Sen kan jag ändå tycka att på ett ELbilsforum är det närmre till soppa med torsk än soppatorsk! ;)
De soppor vi väl hanterar är i och för sig för det mesta de som fossillobbyn kokar ihop!
:P
Om man ska skämta om andras språkanvändning bör man nog akta sig för att stava fel själv! :lol:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Soppa torsk!

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Oj, att det var lite humoristiskt (plus att jag är fånigt förtjust i när särskrivningar får andra betydelser.) gick kanske inte fram så bra?
Jodå, det gick fram, och sedan försökte jag vara rolig, men det gick väl sådär.
Även jag tycker att det är kul med särskrivningar som får andra betydelser. Men är att soppa något att göra soppa på det? Om man gör torsksoppa så soppar man torsk?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Doosan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 sep 2018 11:01

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Doosan »

kontakten2 skrev:
Kör du förbi lomma/Löddeköpinge igen en dag? Jag kollar gärna hur dina celler mår via canbusen
Vänder hem mot Västerås i morgon förmiddag, passerar då Lomma, en koll på batteri vore intressant.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Soppa torsk!

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
bylund skrev:
joel80 skrev:
Klickade på tråden för ett middagsrecept, men det här handlar ju om "sopparorsk"... fast utan soppa.
Det verkar jättekonstigt. Det ligger ju för mig klart närmare till hands på ett bilforum att tro att det är soppatorsk det handlar om, även om det är ett extra mellanslag där. Sedan kan man ju kanske tänka sig hur ett slanguttryck för olika oljor kan vara soppa, medan det är lite mer långsökt för el.
Oj, att det var lite humoristiskt (plus att jag är fånigt förtjust i när särskrivningar får andra betydelser.) gick kanske inte fram så bra?

Sen kan jag ändå tycka att på ett ELbilsforum är det närmre till soppa med torsk än soppatorsk! ;)
De soppor vi väl hanterar är i och för sig för det mesta de som fossillobbyn kokar ihop!
:P
Om man ska skämta om andras språkanvändning bör man nog akta sig för att stava fel själv! Bild
Hahaha... Man kan säga att jag torskade lite där ja! Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Tars »

Bild
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
joel80 skrev:
Oj, att det var lite humoristiskt (plus att jag är fånigt förtjust i när särskrivningar får andra betydelser.) gick kanske inte fram så bra?
Jodå, det gick fram, och sedan försökte jag vara rolig, men det gick väl sådär.
Även jag tycker att det är kul med särskrivningar som får andra betydelser. Men är att soppa något att göra soppa på det? Om man gör torsksoppa så soppar man torsk?
Stulet från Twitter -- ex på olämplig familjeaktivitet, om än billig:
bild.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Bjelke »

:lol: dödskul...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Jilldris »

kontakten2 skrev:
Kör du förbi lomma/Löddeköpinge igen en dag? Jag kollar gärna hur dina celler mår via canbusen
Vad använder du för program och interface?

/Nyfiken
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Soppa torsk!

Inlägg av lator »

Jilldris skrev:
kontakten2 skrev:
Kör du förbi lomma/Löddeköpinge igen en dag? Jag kollar gärna hur dina celler mår via canbusen
Vad använder du för program och interface?

/Nyfiken
Mest troligt Teslaspy. Enkelt via en ELM327...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
kontakten2

Re: Soppa torsk!

Inlägg av kontakten2 »

Jag använder Scan my tesla och elm327 mot teslas kontakt

Här e om installationen
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=13557
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jilldris skrev:
kontakten2 skrev:
Kör du förbi lomma/Löddeköpinge igen en dag? Jag kollar gärna hur dina celler mår via canbusen
Vad använder du för program och interface?

/Nyfiken
Gillar inte riktigt att du signerar dina inlägg med mitt namn. :evil: :twisted: :lol: ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Soppa torsk!

Inlägg av Jilldris »

Nicke Nyfiken skrev:
Jilldris skrev:
kontakten2 skrev:
Kör du förbi lomma/Löddeköpinge igen en dag? Jag kollar gärna hur dina celler mår via canbusen
Vad använder du för program och interface?

/Nyfiken
Gillar inte riktigt att du signerar dina inlägg med mitt namn. :evil: :twisted: :lol: ;)
Skall inte upprepas! :D :D
Skriv svar