Nu finns v9 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Remuz »

Gillar att bilen i IC är rejält utzoomad så man ser omgivningen. Kamerorna på sidan och bakåt funkar klockrent på min bil
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Soja86 »

Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.

En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Soja86 skrev:

En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Det går att göra i min bil också, fast den inte har V9.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Majti
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 aug 2018 18:58

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Majti »

Bjelke skrev:
Oj måste testa regnsensor och autolysen igen nu då, för hittills har det varit helt värdelöst :(
Regnsensor har väl funkat skapligt men verkligen inte automatisk avbländning...
Fick version 9 igår kväll och jag hoppas också på förbättring av automatiken för helljus. Den har varit så bedrövlig så jag har stängt av den för den har stjälpt mer än hjälpt :(

Regnsensorn funkar ok, men man får komplettera med lite handpåläggning ibland när det blir för jobbigt. Vore bra om den förbättrats också dock :lol:

En sak som jag är väldigt nöjd med är att när man kör på grusväg så får man väldigt fina linjer på displayen. Förut kunde den i princip inte läsa av grusväg. Imponerande förbättring tycker jag :)

Sen vet jag inte om det är inbillning, men de adaptiva strålkastarna tycks mer snabbresponsiva än förut. Jag upplever skillnad i alla fall.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Gustafsson »

Soja86 skrev:
Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.

En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Provade idag Oslo-Linköping, växlande duggregn, spöregn, uppehåll. Regnsensorn funkade då helt OK. När det är mörkt funkar den dock inte.
Placeboeffekt ?? Får prova mer, men positivt överraskad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av pegs »

Gustafsson skrev:
Som envis AP2 kritiker dristade jag mig att åter prova regnsensor och automatisk avbländning.
De funkar nu betydligt bättre än tidigare, har haft dessa avstängda då jag upplevde dem som löjligt dåliga.
Renderingen av andra fordon är bättre men fortfarande rätt roande emellanåt. Dessutom har bilen inte plötsligt tvärnitat, filföljningen är nu riktigt bra. Den har problem vid 2:1 när vägen blir bredare och vid avfarter där högerlinjen är dragen ut mot ett extra körfält, då lägger sig bilen fortfarande nära mitten, dvs den svänger lite ut åt körfältet mot avfarten.
Tycker även att farthållaren har blivit lite mindre nervös.
Kom på mig själv att bli imponerad !
Hatten av för Elon :)
+1


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av boreno »

Fick V9 2018.42.3 mitt i natten när jag låg på autobahn. Blev till att sova en stund och sedan testa.

• AP2 är mycket duktigare på att köra i 2.1m bred vänsterfil vid vägarbeten på Autobahn. Nu är det faktiskt inte längre än större skräckupplevelse att låta APn göra det än att göra det själv (men inte en mindre heller). Dessutom klarar den filbyte in från höger i sådan fil. Och att man tar sig förbi lastbilar och breda Mercor som inte klarar av att hålla höger i sin fil.
• Filbyten är mycket stabilare och självsäkrare, och snabbare. Ingen väntan på att den ska upptäcka intilliggande fil längre, utom när man gör två byten i samma riktning i snabb följd.
• Den har ungefär samma problem med att särskilja de tillfälliga gula väglinjerna och prioritera dem över de vita. Fungerar bara hyfsat, vilket iofs är rätt imponerande.
• Automatiska helljuset är helt värdelöst, precis som förr. Reagerar på vägskyltar, men inte på mötande trafik innan man hunnit blända dem så att de ljustutar. Och den bländar aldrig av när man kommer ifatt framförvarande bil. Detta är jag riktigt besviken på.
• För första gången sedan tidigt 30-tal så regnar det inte kring Busdorf-Wittgenstein, så de automatiska vindrutetorkarna har jag inte testat ännu. Men hittills har de åtminstone inte gått igång felaktigt, vilket är en förbättring om det håller i sig.
• Har inte drive on nav, eller waypoints i navigatorn. Saknar också möjlighet till ”Avoid highways” som jag trodde skulle finnas med. (Inte samma sak som ”Avoid toll roads” som funnits med sedan Sokrates tid).
• Mycket bättre ordning i UIet. Bra att de tog bort ”Apps” under inställningarna och ”Cold Weather” under controls! Tar ett tag att vänja sig, men det är mer lättåtkomligt än förut, mer trafiksäkert.
• Bilen började klaga på ”Limited surround view” och stängde av filbytesfunktionen efter någon timmes körning på torra vägar. Jag har putsat lite på alla kamerorna nu, får se om det hjälper. Gör det inte det provar jag en Segal-reset i Rødekro.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

Soja86 skrev:
En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Ja, det är en bra förbättring i v9. Zooma man inte med +/- utan med att nypa på skärmen så slutade den följa bilen i tidigare versioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Machris »

boreno skrev:
Automatiska helljuset är helt värdelöst, precis som förr. Reagerar på vägskyltar, men inte på mötande trafik innan man hunnit blända dem så att de ljustutar. Och den bländar aldrig av när man kommer ifatt framförvarande bil. Detta är jag riktigt besviken på.
Håller med, speciellt att den inte känner av framförvarande bil. Det funkar om man slår på funktionen o har en bil en bit framför men inte om man hinner ikapp. Vid mötande trafik funkar det hyfsat men den är aaaningen sen att blända av och sen tar det ett par sekunder för lång tid att gå på igen. Hinner springa upp många vildsvin i mörkret framför en här i de småländska skogarna.
Upplever att den har svårare att blända av i tid på dubbelfilig motorväg, speciellt om det är ett halvhögt räcke mitt i.
Är oxå extremt irriterad på att den inte läser av hastighetsskyltar. Nu är jag inte programmerare men hur svårt kan det vara när det nu funkade m AP1. Copy-Paste?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av evilirish »

Machris skrev:
Är oxå extremt irriterad på att den inte läser av hastighetsskyltar. Nu är jag inte programmerare men hur svårt kan det vara när det nu funkade m AP1. Copy-Paste?
AP1 körde ju köpt mjukvara av Mobileye. Tesla har inte haft tillgång till källkoden så när det samarbetet kraschade har fått skriva om varenda liten snuttifikation kod själva. Jag gissar att de har prioriterat ner OCR och därmed i förlängningen skyltläsning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Gustafsson »

Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Pontus »

Min bländar också av när man kommer ikapp någon med 39an.
Dock är ju torkarna slöa, skulle nog kunna köra igenom en hel biltvätt utan att dom går igång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av TBjorn »

Alltså blev till att köra manuellt på E6 idag. Frugan tålde inte att bilen ormar sig fram och tillbaka i kurvorna. V9 överstyr i kurvorna för att sedan reparera felet genom att styra tillbaka osv. Som en PID regulator med för hög P-gain.

För övrigt så är det ett stort lyft på AI som läser streck och känner igen mer typer av fordon osv. Igår körde jag en lång sträcka på mycket slingriga vägar helt utan problem. Långsamma slingriga vägar är inga problem nu, men motorväg med långa kurvor funkar inte optimalt utan att Teslan ska vicka ratten med små rörelser som ger ostabilitet.

Hoppas på en uppdatering snart som fixar till detta finliret. Eller om kalibreringen på bilen blivit lite off.
Senast redigerad av TBjorn, redigerad totalt 3 gång.
BV
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Pontus »

TBjorn skrev:
Alltså blev till att köra manuellt på E6 idag. Frugan tålde inte att bilen ormar sig fram och tillbaka i kurvorna. V9 överstyr i kurvorna för att sedan reparera felet genom att styra tillbaka osv. Som en PID regulator med för hög P-gain.

För övrigt så är det ett stort lyft på AI som läser sträck och känner igen mer typer av fordon osv. Igår körde jag en lång sträcka på mycket slingriga vägar helt utan problem. Långsamma slingriga vägar är inga problem nu. Men motorväg med långa kurvor funkar inte optimalt utan att Teslan ska vicka ratten med små rörelser som ger ostabilitet.
Kommer säkert bli anklagad för att försöka söva föraren då.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 okt 2017 14:54

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Slarti »

Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Remuz »

Min Spotifyspelare vill sällan synas. Funkar bra att lyssna på musik, men spelaren säger bara no connection. Löstes inte med reset...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av deffe »

Jag är mycket nöjd med V9. Den bländar av i vettig tid och vindrutetorkarna gör det dom ska i rätt tid.

Autopiloten kör även bättre, speciellt på småvägar. I sista versionen av V8 så hände det att bilen nuddade/körde på linjen i starka kurvor när det var 80km/h. Nu håller den sig innanför med ganska god marginal.

Den är även lite mer aggresiv och klipper höger apex lite hårdare, vilket för min del är utmärkt eftersom det ger mig mer trygghet i att vara längre från mötande trafik i kurvorna.

Gillar även att den visar bilar som är i döda vinkeln på ett vettigt sätt. Hoppas vi får Nav on autopilot snart samt en fungerande Summon.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Lessmog »

mati skrev:
Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret. :shock:
Volymkontroll?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?

- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?

Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? :lol: Wikipedia hihi.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?

- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?

Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? :lol: Wikipedia hihi.
Jag menade på hårdvaran och det är ingen skillnad mellan Nordamerika och Europa. Det finns dock flera olika hårdvarukonfigurationer av AP2. Behöver inte gå längre än hit:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11032
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?

- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?

Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? :lol: Wikipedia hihi.
Jag menade på hårdvaran och det är ingen skillnad mellan Nordamerika och Europa. Det finns dock flera olika hårdvarukonfigurationer av AP2. Behöver inte gå längre än hit:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11032
Underbart! Svårt hitta ibland, bland gamla trådar i detta forum.
Tack! Svenssons!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av mati »

Lessmog skrev:
mati skrev:
Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret. :shock:
Volymkontroll?
Död som en sten. Likadant mute-knappen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Lessmog skrev:
mati skrev:
Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret. :shock:
Volymkontroll?
Död som en sten. Likadant mute-knappen.
Bägge skrollhjulen i 10 sekunder? Borde löst problemet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar