Nu finns v9 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Ferro94 »

Frodo skrev:
Hur ändrar man batteristatus mellan % och km i nya versionen?
Under Display. Rätt långt ner
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av oscfor »

Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
IMG_0443.jpeg
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Montjoy »

Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Hände mig idag. Radion vägrade spela, men jag fick ljud via Spotify. Prövade då att gå tillbaka till radion, men fortfarande inget ljud. Efter reset fungerade det igen.

Har också haft konsigt brummande ljud i radion. Kommer ibland med 5 minuters mellanrum. Det varar bara en sekund, men stör ut allt annat ljud helt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

oscfor skrev:
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454 :lol:
(du leder nu)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av oscfor »

Bjelke skrev:
oscfor skrev:
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454 :lol:
(du leder nu)
Äntligen!!!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av erkap »

Tänkte dela med mig av mina observationer under min resa igår på 55 mil där jag provade på auto-piloten (AP) och andra funktioner i V9. Jag har version 2018.42.2 på en AP2.0-bil.

* Resan började i centrala Stockholm strax efter kl 16 och slutade 55 mil senare nere i nordvästra Skåne.
* AP fungerade bra på tät trafik på Essingeleden i skymningen. Den höll sig i filen bra, avståndet till framförvarande fordon bra, bromsar och accelerera lagomt. Jag, eller AP, körde lugnt då jag vill ta mig till Ödeshög Supercharger (Suc) och naven indikerar att jag kommer ha 8% kvar. Hade precis satt på vinterdäck så förbrukning bör gå upp lite (inser dock senare att förbrukningen höll sig låg och jag hade väldigt bra marginal). Naven visade även att SuC i Tystberga var ur drift.
* Strax söder om Södertälje så var det dimma och det hade även blivit mörkt. Upplevde att AP var nervös och ping-pongade i filen. Efter ett tag började bilen köra mer slalom i filen och då det varken var bekvämt eller kändes säkert så stängde jag av AP och valde att köra med den adaptiva farthållare.
* Jag kör väldigt sällan i dimma men hittade nu med v9 väldigt lätt till kontrollerna att sätta på dimljusen. Jag upplevde det som enklare än förra gången i v8 då jag skulle hitta dessa kontroller.
* Upplevde en försämring med den adaptiva farthållaren. I kurvor så bromsade ibland farthållaren för bilar som låg i den andra filen. Detta upplevde jag även senare under resan med AP. Detta kan ev. bero på dimman då det verkade som att bilen använde även kamerorna (inte bara radar och rattvinkel) för att identifiera om ett fordon låg i ens egna fil.
* Precis söder om Jönköping på E4an så ville helt plötsligt naven att jag skulle ta nästa avfart för att köra bredvid motorvägen ett tag. Jag tänkte att naven kanske plockat upp ett trafikproblem längre fram och var nära att svänga av men slog ett öga på Waze. Waze visade att jag ska fortsätta 20 mil till på E4an så jag ignorerade Teslas nav. Naven envisades dock och ville att jag lite senare skulle köra av på en avfart för att sedan direkt köra på påfarten. Har kört denna vägen ett flertal gånger med v8 och den har aldrig gjort såhär. Väldigt underligt...
* Det var dimma till och från. Jag upplevde den nya AP som lite mer nervös i mörker, jag litade inte lika mycket på den. Dock har jag inte kört i mörker sen i våras så det kan vara mitt egna minne det är fel på.
* Upplevde inga falska inbromsningar av AP under resan såsom AP i tidigare versioner har gjort. Kanske är detta en förbättring men behöver köra lite mer i tunnlar där den gamla versionen gjorde falska inbromsningar mer frekvent.
* Provade även det automatiska helljuset, men då det var dimma och motorväg så var det väldigt svårt att avgöra om det skett någon förbättring eller inte. Ska nämna att det automatiska helljuset i v8 bara fungerat på små slingriga vägar för mötande trafik. Har aldrig fungerat när man kommit ikapp ett fordon eller på långa raksträckor med mötande trafik (mötande ljustutar 8 av 10 gånger).
* Regnsensorn verkade inte alls fungera i mörket men ska nämna att det aldrig regnade ordentligt.
* Jag tyckte att filbyten kändes mycket säkrare och även distinkta med AP. När jag testade filbyte i tätare trafik så bromsade även bilen in för att kunna byta fil. Det har jag aldrig upplevt tidigare. AP varnade även när ett fordon låg i den döda vinkeln och väntade på ett säkert tillfälle att byta. AP kan nu även göra filbyten på 2-1 väg.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av lobbin »

Håller absolut med på att bilen har svårare att hålla sig rakt i filen med senaste versionen, men inbillar mig att det blivit bättre ju mer jag kört.
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av TBjorn »

Skönt att läsa att jag inte är ensam med känslan av ostabilitet i filen. För mig är det speciellt i långa svepande kurvor där bilen småkorrigerar hela tiden och kör slalom i filen. Har AP 2.5 och kört över 100 mil med V9.

Har för övrigt en pendelsträcka som jag nu får avbryta AP 2-3 ggr pga att man känner sig för osäker och bilen kör slalom. För mig är körkvaliten på motorväg tillbaka till 2017. Men på småvägar är V9 förbluffande bra.
BV
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Grafiska buggar

Inlägg av Simon »

Någon mer än jag som fått grafiska buggar på några ställen?
Det är dels i fönstret för förbrukningskurvan, och den översta i listan av vägvisningar i navigatorn. Vissa skrivtecken ersätts med en grå ruta motsvarande bokstavens eller siffrans storlek. I stället för "Consumption" står det bara grå rutor. I stället för "8,2 km" står det "2 k" med grå rutor framför och bakom.
Kan detta ha något med min gamla hårdvara (2014) att göra?

Annars är jag nöjd med version 9.
Jag var orolig att man bara skulle kunna ha en app igång i taget, om man inte ville titta på kartan just då. Och visst är det lite sämre valmöjlighet, men det går ju faktiskt att ha igång tre appar, om två av dem är kartan och mediaspelaren.
Användarvisningsbild
Enfant Terrible
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 mar 2017 21:46

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Enfant Terrible »

Japp, grafiska buggar har jag också. Men värre: menyerna hänger sig! Så kan vi inte ha det. Jag har t ex inte kunnat komma åt menyn för luftfjädringen efter uppdateringen. Någon mer som har det problemet? Känner vi till någon fix?
---
S90D Nya nosen AP2 Fri SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

Känns som många småfel i V9, vilket inte var helt oväntat iofs det är ju en ganska stor release...
När kommer den debuggade versionen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Simon »

Ja, mina menyer har också hängt sig. Det skulle kunna vara en grafisk bugg det med – att grafiken till menyn jag tryckt fram laddar långsamt helt enkelt. Men det händer inte varje gång jag har igång bilen. Eventuellt är det skillnad på om jag har igång navigatorn eller inte.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av leiflodde »

Jag fick en ny uppmaning idag och är V9 igen kanske är av buggning?
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av jonas »

Fläktautomatiken verkar vara bättre i v9. Tidigare gick hastigheten ner till nästan obefintligt så man var tvungen att styra upp fläkten manuellt, det går inte numera. Antingen allt automatiskt eller inget.

En grej den inte riktigt klarar är att detektera är behov av luft på rutan. Jag får manuellt sätta på luft på rutan för att inte få imma på insidan på morgonen.
Buggen med recirkulationen som låste sig vid defroster förut verkar vara som bortblåst också ;-).

Konstigt att man inte la instruktionerna för navigering i överkant istället för vr sida, när man ändå var igång. Skärmen är ju väldigt hög men inte lika bred.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Remuz »

Jag såg idag 5 bilar i samma fil som mig (1 bakom och 4 framför) på IC. Den ser alla fyra filerna på essingeleden, men bara fordon i min fil och den fil som är direkt till höger, samt vänster om mig. Totalt hade jag 10 andra fordon som bäst idag (kö), men runt 10 avbildar den ofta. Bör lätt bli 13 eller mer i köerna på måndag
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Gustafsson »

oscfor skrev:
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
Vilken digitalkamera som helst detekterar många ansikten, så det här imponerar inte så mycket på mig. Att ”följa” 10 fordon tror jag inte den gör i den meningen att den håller reda på varje bil över tid och räknar ut något som helst om vad dessa gör, frånsett möjligen att de är i vägen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av ellerstrom »

Gustafsson skrev:
oscfor skrev:
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
Vilken digitalkamera som helst detekterar många ansikten, så det här imponerar inte så mycket på mig. Att ”följa” 10 fordon tror jag inte den gör i den meningen att den håller reda på varje bil över tid och räknar ut något som helst om vad dessa gör, frånsett möjligen att de är i vägen.
Detta är vad APn ser: https://electrek.co/2018/09/25/tesla-au ... ive-paris/
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av nicklasandersson »

Jag har inte fått Spotify att fungera sedan jag fick v9...
Jag kan inte logga in med mitt konto eller något av de andra användarna via vårt familjekonto. Fungerar inte heller med teslakontot.

Har startat om ett 10-tal ggr men alltid med samma resultat. LTE-mottagningen är bra.

Aldrig strulat med Spotify innan så det är lite frustrerande...

Tips? Idéer?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Bjelke »

leiflodde skrev:
Jag fick en ny uppmaning idag och är V9 igen kanske är av buggning?
Hur gick det, nåt som blev bättre?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Remuz »

Bilar i filerna runt, samt ser alla filer. Jag är lite impad isf
EABEFB5A-52DA-4891-A64E-36E1E7FB4DEC.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av detay »

Någon annan som fortfarande har strul med Spotify sedan v9? Nu sista veckan så har jag inte fått igång Spotify alls. Oavsett användare och flertalet omstsrter.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av 12man »

Ja
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av Hedman »

Spotify funkar inte alls för mig :cry:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av detay »

Inte för mig heller. Någon som hört mer om detta problem eller felanmälan det till Tesla?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
MacTutin
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 aug 2017 22:23

Re: Nu finns v9 i Europa

Inlägg av MacTutin »

Efter V9 har Spotify fungerat kortvarigt efter en hard reset, i övrigt inte alls. Felanmält till Tesla eftersom jag också konstant har felmeddelandet "Surround vehicle display limited". Svaret från Tesla är:
"När det kommer till Spotify så har det vart en bugg under en längre tid mellan Tesla och Spotify. Om du loggar in på ditt egna Spotify konto så brukar det fungera bättre. Alternativt att byta mellan Tune- in och Spotify."
Jag har testat bägge tipsen, inget funkar...
Bilen ska in på sin 1-års service, så jag hoppas på en lösning då.
MX100D, 2017
Skriv svar