Skulle tro det, jag gjorde det oxo iafaandesh skrev:Använder alla wi-fi som fått v9?
Nu finns v9 i Europa
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nu finns v9 i Europa
Samma här, sååå smidigt!kler skrev:Du kör också unifi ser jag. Vilket grymt system det är...Schelin skrev:AP1 inte fått något än men 0,5GB igår, 5GB och 1,7GB inatt men ingen notifiering än.
S75D
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag med, bästa två köpen efter teslan dåTeslaspolen skrev:Samma här, sååå smidigt!kler skrev:Du kör också unifi ser jag. Vilket grymt system det är...Schelin skrev:AP1 inte fått något än men 0,5GB igår, 5GB och 1,7GB inatt men ingen notifiering än.
S75D
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Nu finns v9 i Europa
Antar att Drive on Nav inte finns tillgängligt för oss i Sverige (Europa)?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Nu finns v9 i Europa
Inget ”Drive on nav” än.erkap skrev:Antar att Drive on Nav inte finns tillgängligt för oss i Sverige (Europa)?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag kör wifiaandesh skrev:Använder alla wi-fi som fått v9?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Nu finns v9 i Europa
Enligt tweet från Elon så skulle det ta några månader att få till drive on nave utanför Nordamerika då det måsta anpassas efter alla olika länders väglinjer.JonasH skrev:Inget ”Drive on nav” än.erkap skrev:Antar att Drive on Nav inte finns tillgängligt för oss i Sverige (Europa)?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Nu finns v9 i Europa
Uppgraderingen tar inte 11GB. Min bil laddade ned 729MB för denna uppgraderingmati skrev:Var nånstans ser man hur mycket bilen laddar ner? Har ni en sån info i era routrar eller ser man det någon annanstans?Pro-Z skrev:Min bil har laddat ner 11Gb idag. Model S AP1. Men ännu ej fått notifiering. Ivrig som ett barn på julafton!
Jag blir lite rädd när jag läser detta, eftersom mitt internetabonnemang är begränsat till 50GB/månad. Då vill man ju inte att bilen tar största delen. Jag får nog stänga av Wifi.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
För en gångs skull ska jag inte klaga utan tycker faktiskt att V 9 är jäkligt najs!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag har ju knappat en del på 9 när jag provkörde trean i USA, och jag tycker (trots att jag inte knappat mycket på tidigare versioner) att det är mycket mer intuitivt och med nya genvägarna borde det bli mycket som kan förenklas för er ägare.Bjelke skrev:För en gångs skull ska jag inte klaga utan tycker faktiskt att V 9 är jäkligt najs!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Nu finns v9 i Europa
Vad är det som är nytt nu egentligen? Är det bara GUI:t eller finns det nya funktioner också? Jag frågar bara för att största fokus har ju hela tiden legat på AP och nav-by-AP, men det får ju inte vi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu finns v9 i Europa
Fick v9 imorse och gillar nya UI't skarpt. Modern look och mer intuitivt att använda än v8. De nya färgerna på kartan samt alla uppdaterade ikoner är ett stort plus och skönt att toppmenyn och de gammalmodiga ikonerna är borta. Traffic-overlay är också bättre på att illustrera var det är köer m.m. samt att man slipper alla gröna streck överallt där trafiken flyter. Swipe och "swipe to close" i alla overlay är välkommet och UIt är överlag nu mer iPad-style och lättarbetat. Även på MCU1 som jag har i min bil känns systemet som helhet responsivt och aningen snabbare än tidigare.
Körde några mil på Autopilot också och tycker den funkar riktigt bra. Utmanade den på en ganska slingrig och krokig väg och den skötte allt med bravur på ett sätt som jag inte tidigare upplevt att den gjort och AP har mognat och inger mer förtroende. Väglinjerna illustreras mer korrekt och även fordon som kör typ 200m framför bilen syns som bilikoner. Stor skillnad mot tidigare då bilikonerna försvann från klustret ganska tidigt, kanske efter 50m eller något sådant? Intressant också att man nu ser fotgängare som går framför bilen. Hoppas detta innebär att bilen också skulle autobromsa för fotgängare, vilket isåfall känns som en riktigt bra säkerhetsfunktion som lagts till.
Att dela adress från exempelvis google maps och liknande funkar också klockrent. Detta är ingen ny funktion och finns i andra bilar sedan länge, men det som Teslan är vass på är att det går blixtsnabbt. Det tar i princip bara 1 sekund från man klickar på share i telefonen till bilen navigerar till adressen.
Känns överlag som en riktigt stabil och bra uppdatering. Well done Tesla! OTA for the win!
Körde några mil på Autopilot också och tycker den funkar riktigt bra. Utmanade den på en ganska slingrig och krokig väg och den skötte allt med bravur på ett sätt som jag inte tidigare upplevt att den gjort och AP har mognat och inger mer förtroende. Väglinjerna illustreras mer korrekt och även fordon som kör typ 200m framför bilen syns som bilikoner. Stor skillnad mot tidigare då bilikonerna försvann från klustret ganska tidigt, kanske efter 50m eller något sådant? Intressant också att man nu ser fotgängare som går framför bilen. Hoppas detta innebär att bilen också skulle autobromsa för fotgängare, vilket isåfall känns som en riktigt bra säkerhetsfunktion som lagts till.
Att dela adress från exempelvis google maps och liknande funkar också klockrent. Detta är ingen ny funktion och finns i andra bilar sedan länge, men det som Teslan är vass på är att det går blixtsnabbt. Det tar i princip bara 1 sekund från man klickar på share i telefonen till bilen navigerar till adressen.
Känns överlag som en riktigt stabil och bra uppdatering. Well done Tesla! OTA for the win!
Re: Nu finns v9 i Europa
Efter den förklaringen Helix så vill jag också ha v9.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Nu finns v9 i Europa
Tack för sammanfattningen Helix.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nu finns v9 i Europa
En väldigt stor nyhet i v9 är att alla kameror och sensorer nu används. Så man ser tex bilar snett bakom dig i instrumentklustret. Den renderar nu även motorcyklar, lastbilar vans/suvar och lastbilar/bussar. Snyggt! Och tack vare sidokamerorna så här även blind spot warning förbättrats.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag fattade det initialt som att bilar utan FSD aldrig skulle använda alla kameror, utan enbart de framåtriktade och backkameran. Sidokamerorna skulle bara användas i bilar med FSD. Är det så, eller används verkligen alla kameror i alla bilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Nu finns v9 i Europa
Fick du någon förbättrad visibilitet framför bilen, på samma vis som AP2-bilarna som nämns i tråden?Mats skrev:Fick nu. Vanlig AP1 S
Någon annan upplevd förbättring på AP1?
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nu finns v9 i Europa
Vi var ute och snurrade ett bra tag men lyckades inte få någon bil bakom oss men hela displayen har ju ändrats just för detta så min gissning är att den kommer att visamati skrev:Jag fattade det initialt som att bilar utan FSD aldrig skulle använda alla kameror, utan enbart de framåtriktade och backkameran. Sidokamerorna skulle bara användas i bilar med FSD. Är det så, eller används verkligen alla kameror i alla bilar?
bilar bakom nu, och jag har inte ens vanlig AP aktiverat på nya bilen.
Men jäklar vad liten den egna bilen ser ut på displayen nu
Dolda-vinkeln-varning ska den ju ha numera oxo, vilket även det kräver nyttjande av alla kameror
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nu finns v9 i Europa
Ska ut idag och testa lite. Körde bara kort igår.jeppe_sthlm skrev:Fick du någon förbättrad visibilitet framför bilen, på samma vis som AP2-bilarna som nämns i tråden?Mats skrev:Fick nu. Vanlig AP1 S
Någon annan upplevd förbättring på AP1?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Nu finns v9 i Europa
Jag tolkade det också så baserat på den texten som stod i beskrivningen för Uppgraderad AP vs. FSD. Men i v9 används definitivt alla kamerorna även om man bara har AP. Kommer det upp en bil bakom eller närmar sig i döda vinkeln så illustreras den på klustret vilket är trevligt.mati skrev:Jag fattade det initialt som att bilar utan FSD aldrig skulle använda alla kameror, utan enbart de framåtriktade och backkameran. Sidokamerorna skulle bara användas i bilar med FSD. Är det så, eller används verkligen alla kameror i alla bilar?
I den här videon har en snubbe tejpat för sidokameran och bilen avger då felmeddelande. Kika i videon efter 5:30:
Samma snubbe gör för övrigt en hel del intressanta "What if" tests vad gäller Autopilot och version 9. Är man intresserad är det klart värt att kolla in dessa videos.
Re: Nu finns v9 i Europa
Nix, det gör den tyvärr inte . Verkar vara en komplex historia att få det att funka. Kolla lite i den här videon där Andrej Karpathy förklarar lite mer ingående hur hela Teslas neurala nätverk och objektidentifiering för AP funkar och varför det tar tid att lära systemet. Börja kika runt 21 minuter in i videon:Verdi skrev:Läser den hastighetsskyltar nu? Är typ det enda jag är intresserad av.
Kolla också samma video runt 25:30, där beskrivs lite mer om "regnsensorn" i AP2-bilar
Re: Nu finns v9 i Europa
Menvaf... det har ju vår Volvo V40 från 2014?! Hur svårt kan det vara? Nu blev jag faktiskt riktigt besvikenhelix skrev:Nix, det gör den tyvärr inte . Verkar vara en komplex historia att få det att funka.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Re: Nu finns v9 i Europa
Off topic, eller extremt On topic, beroende på hur man ser det (screenshot från denna tråd).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Nu finns v9 i Europa
Ja, väldigt märkligt. Att läsa hastighetsskyltar borde inte vara svårare än att läsa reglåtar och det går faktiskt att ladda ner på nätet.ironjack skrev:Menvaf... det har ju vår Volvo V40 från 2014?! Hur svårt kan det vara? Nu blev jag faktiskt riktigt besvikenhelix skrev:Nix, det gör den tyvärr inte . Verkar vara en komplex historia att få det att funka.
Hitta en rund grej med mörk ring runt -> klipp -> identifiera allt som finns innanför ringen -> klipp -> kör OCR. Det får bara finnas max 3 siffror. Klart.
Nu får jag säga som Elon brukar göra, det är bara ett ganska enkelt neuralt nät och lite mjukvara. Hur svårt kan det va?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14