Sida 8 av 11

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 04 nov 2018 20:45
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?

- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?

Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? :lol: Wikipedia hihi.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 04 nov 2018 20:49
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?

- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?

Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? :lol: Wikipedia hihi.
Jag menade på hårdvaran och det är ingen skillnad mellan Nordamerika och Europa. Det finns dock flera olika hårdvarukonfigurationer av AP2. Behöver inte gå längre än hit:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11032

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 04 nov 2018 20:57
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Asså, min bländar av för framförvarande när den ser bakljusen :?
Skillnad på AP1 och AP2 men kanske även skillnad mellan olika versioner av AP2?
För säkerhets skull undrar även jag vad det är för versioner?

- Är det olika versioner för USA - Nordamerika / Europa?

Eller finner man info om AP2 version 9 på någon av Teslas sidor? Eller är det klokt kolla upp ”Wiktig-Pedia”? :lol: Wikipedia hihi.
Jag menade på hårdvaran och det är ingen skillnad mellan Nordamerika och Europa. Det finns dock flera olika hårdvarukonfigurationer av AP2. Behöver inte gå längre än hit:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11032
Underbart! Svårt hitta ibland, bland gamla trådar i detta forum.
Tack! Svenssons!

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 04 nov 2018 21:01
av mati
Lessmog skrev:
mati skrev:
Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret. :shock:
Volymkontroll?
Död som en sten. Likadant mute-knappen.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 04 nov 2018 22:13
av Svenssons
mati skrev:
Lessmog skrev:
mati skrev:
Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret. :shock:
Volymkontroll?
Död som en sten. Likadant mute-knappen.
Bägge skrollhjulen i 10 sekunder? Borde löst problemet.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 04 nov 2018 22:29
av Soja86
Gustafsson skrev:
Soja86 skrev:
Tyckte att regnsensorn var precis lika värdelös som innan.

En bra förbättring i version 9 att man kan zooma in och ut kartan utan att den slutar följar bilen
Provade idag Oslo-Linköping, växlande duggregn, spöregn, uppehåll. Regnsensorn funkade då helt OK. När det är mörkt funkar den dock inte.
Placeboeffekt ?? Får prova mer, men positivt överraskad.
Aha har bara provat den i mörker än.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 05 nov 2018 16:52
av Montjoy
Pontus skrev:
Du måste uppdatera Tesla appen och kanske också ge den tillstånd att ta emot delad information?
Aha, jag förstod aldrig att det var via Tesla-appen.

Jag har en version från 11 oktober, 2018, och hittar ingen nyare i Google Play. Min version verkar inte ha ågra av de nya funktionerna!?!

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 05 nov 2018 19:23
av mati
Svenssons skrev:
mati skrev:
Lessmog skrev:
mati skrev:
Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Tvärtom. Jag har häromdagen suttit och desperat försökt att få den att inte spela. Förut räckte det alltid med att byta till en annan kanal i TuneIn, men den workarounden verkar de ha programmerat bort. Nu spelade den nån konstig musikkanal på Spotify som jag garanterat aldrig någonsin skulle lyssna på frivilligt och det gick bara inte att få stopp på plärret. :shock:
Volymkontroll?
Död som en sten. Likadant mute-knappen.
Bägge skrollhjulen i 10 sekunder? Borde löst problemet.
Jag stängde dörren och gick därifrån. Det löste också problemet. När jag lite senare skulle åka iväg funkade allt som vanligt.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 05 nov 2018 19:25
av Remuz
Jag stängde dörren och gick därifrån. Det löste också problemet. När jag lite senare skulle åka iväg funkade allt som vanligt.
Just den lösningen tycker jag funkar ofta till mycket :)

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 06 nov 2018 00:06
av Frodo
Hur ändrar man batteristatus mellan % och km i nya versionen?

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 06 nov 2018 06:38
av Ferro94
Frodo skrev:
Hur ändrar man batteristatus mellan % och km i nya versionen?
Under Display. Rätt långt ner

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 06 nov 2018 08:47
av oscfor
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 06 nov 2018 09:22
av Montjoy
Slarti skrev:
Någon mer än jag som har upplevt att det inte kommer något ljud från högtalarna i V9? Har hänt 2ggr och spelar ingen roll vilken ljuskälla jag använder. Börjar fungera igen efter sort reset.
Hände mig idag. Radion vägrade spela, men jag fick ljud via Spotify. Prövade då att gå tillbaka till radion, men fortfarande inget ljud. Efter reset fungerade det igen.

Har också haft konsigt brummande ljud i radion. Kommer ibland med 5 minuters mellanrum. Det varar bara en sekund, men stör ut allt annat ljud helt.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 06 nov 2018 09:23
av Bjelke
oscfor skrev:
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454 :lol:
(du leder nu)

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 06 nov 2018 10:17
av oscfor
Bjelke skrev:
oscfor skrev:
Riktigt imponerad av att AP kan följa 10 fordon samtidigt.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3454 :lol:
(du leder nu)
Äntligen!!!

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 08 nov 2018 12:12
av erkap
Tänkte dela med mig av mina observationer under min resa igår på 55 mil där jag provade på auto-piloten (AP) och andra funktioner i V9. Jag har version 2018.42.2 på en AP2.0-bil.

* Resan började i centrala Stockholm strax efter kl 16 och slutade 55 mil senare nere i nordvästra Skåne.
* AP fungerade bra på tät trafik på Essingeleden i skymningen. Den höll sig i filen bra, avståndet till framförvarande fordon bra, bromsar och accelerera lagomt. Jag, eller AP, körde lugnt då jag vill ta mig till Ödeshög Supercharger (Suc) och naven indikerar att jag kommer ha 8% kvar. Hade precis satt på vinterdäck så förbrukning bör gå upp lite (inser dock senare att förbrukningen höll sig låg och jag hade väldigt bra marginal). Naven visade även att SuC i Tystberga var ur drift.
* Strax söder om Södertälje så var det dimma och det hade även blivit mörkt. Upplevde att AP var nervös och ping-pongade i filen. Efter ett tag började bilen köra mer slalom i filen och då det varken var bekvämt eller kändes säkert så stängde jag av AP och valde att köra med den adaptiva farthållare.
* Jag kör väldigt sällan i dimma men hittade nu med v9 väldigt lätt till kontrollerna att sätta på dimljusen. Jag upplevde det som enklare än förra gången i v8 då jag skulle hitta dessa kontroller.
* Upplevde en försämring med den adaptiva farthållaren. I kurvor så bromsade ibland farthållaren för bilar som låg i den andra filen. Detta upplevde jag även senare under resan med AP. Detta kan ev. bero på dimman då det verkade som att bilen använde även kamerorna (inte bara radar och rattvinkel) för att identifiera om ett fordon låg i ens egna fil.
* Precis söder om Jönköping på E4an så ville helt plötsligt naven att jag skulle ta nästa avfart för att köra bredvid motorvägen ett tag. Jag tänkte att naven kanske plockat upp ett trafikproblem längre fram och var nära att svänga av men slog ett öga på Waze. Waze visade att jag ska fortsätta 20 mil till på E4an så jag ignorerade Teslas nav. Naven envisades dock och ville att jag lite senare skulle köra av på en avfart för att sedan direkt köra på påfarten. Har kört denna vägen ett flertal gånger med v8 och den har aldrig gjort såhär. Väldigt underligt...
* Det var dimma till och från. Jag upplevde den nya AP som lite mer nervös i mörker, jag litade inte lika mycket på den. Dock har jag inte kört i mörker sen i våras så det kan vara mitt egna minne det är fel på.
* Upplevde inga falska inbromsningar av AP under resan såsom AP i tidigare versioner har gjort. Kanske är detta en förbättring men behöver köra lite mer i tunnlar där den gamla versionen gjorde falska inbromsningar mer frekvent.
* Provade även det automatiska helljuset, men då det var dimma och motorväg så var det väldigt svårt att avgöra om det skett någon förbättring eller inte. Ska nämna att det automatiska helljuset i v8 bara fungerat på små slingriga vägar för mötande trafik. Har aldrig fungerat när man kommit ikapp ett fordon eller på långa raksträckor med mötande trafik (mötande ljustutar 8 av 10 gånger).
* Regnsensorn verkade inte alls fungera i mörket men ska nämna att det aldrig regnade ordentligt.
* Jag tyckte att filbyten kändes mycket säkrare och även distinkta med AP. När jag testade filbyte i tätare trafik så bromsade även bilen in för att kunna byta fil. Det har jag aldrig upplevt tidigare. AP varnade även när ett fordon låg i den döda vinkeln och väntade på ett säkert tillfälle att byta. AP kan nu även göra filbyten på 2-1 väg.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 08 nov 2018 13:33
av lobbin
Håller absolut med på att bilen har svårare att hålla sig rakt i filen med senaste versionen, men inbillar mig att det blivit bättre ju mer jag kört.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 08 nov 2018 19:40
av TBjorn
Skönt att läsa att jag inte är ensam med känslan av ostabilitet i filen. För mig är det speciellt i långa svepande kurvor där bilen småkorrigerar hela tiden och kör slalom i filen. Har AP 2.5 och kört över 100 mil med V9.

Har för övrigt en pendelsträcka som jag nu får avbryta AP 2-3 ggr pga att man känner sig för osäker och bilen kör slalom. För mig är körkvaliten på motorväg tillbaka till 2017. Men på småvägar är V9 förbluffande bra.

Grafiska buggar

Postat: 09 nov 2018 00:00
av Simon
Någon mer än jag som fått grafiska buggar på några ställen?
Det är dels i fönstret för förbrukningskurvan, och den översta i listan av vägvisningar i navigatorn. Vissa skrivtecken ersätts med en grå ruta motsvarande bokstavens eller siffrans storlek. I stället för "Consumption" står det bara grå rutor. I stället för "8,2 km" står det "2 k" med grå rutor framför och bakom.
Kan detta ha något med min gamla hårdvara (2014) att göra?

Annars är jag nöjd med version 9.
Jag var orolig att man bara skulle kunna ha en app igång i taget, om man inte ville titta på kartan just då. Och visst är det lite sämre valmöjlighet, men det går ju faktiskt att ha igång tre appar, om två av dem är kartan och mediaspelaren.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 09 nov 2018 11:33
av Enfant Terrible
Japp, grafiska buggar har jag också. Men värre: menyerna hänger sig! Så kan vi inte ha det. Jag har t ex inte kunnat komma åt menyn för luftfjädringen efter uppdateringen. Någon mer som har det problemet? Känner vi till någon fix?

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 09 nov 2018 11:36
av Bjelke
Känns som många småfel i V9, vilket inte var helt oväntat iofs det är ju en ganska stor release...
När kommer den debuggade versionen?

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 09 nov 2018 11:38
av Simon
Ja, mina menyer har också hängt sig. Det skulle kunna vara en grafisk bugg det med – att grafiken till menyn jag tryckt fram laddar långsamt helt enkelt. Men det händer inte varje gång jag har igång bilen. Eventuellt är det skillnad på om jag har igång navigatorn eller inte.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 09 nov 2018 12:11
av leiflodde
Jag fick en ny uppmaning idag och är V9 igen kanske är av buggning?

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 09 nov 2018 15:25
av jonas
Fläktautomatiken verkar vara bättre i v9. Tidigare gick hastigheten ner till nästan obefintligt så man var tvungen att styra upp fläkten manuellt, det går inte numera. Antingen allt automatiskt eller inget.

En grej den inte riktigt klarar är att detektera är behov av luft på rutan. Jag får manuellt sätta på luft på rutan för att inte få imma på insidan på morgonen.
Buggen med recirkulationen som låste sig vid defroster förut verkar vara som bortblåst också ;-).

Konstigt att man inte la instruktionerna för navigering i överkant istället för vr sida, när man ändå var igång. Skärmen är ju väldigt hög men inte lika bred.

Re: Nu finns v9 i Europa

Postat: 10 nov 2018 22:33
av Remuz
Jag såg idag 5 bilar i samma fil som mig (1 bakom och 4 framför) på IC. Den ser alla fyra filerna på essingeleden, men bara fordon i min fil och den fil som är direkt till höger, samt vänster om mig. Totalt hade jag 10 andra fordon som bäst idag (kö), men runt 10 avbildar den ofta. Bör lätt bli 13 eller mer i köerna på måndag