Hej.
Roligt att du funderar på Tesla. De punkter du tar upp var väldigt nära de jag själv funderade på innan jag slog till.
soderro skrev:Vill gärna kunna slänga på en takbox och åka till fjällen med rimligt antal stopp för laddning. Har även en plan på att åka på bilsemester till södra Frankrike i sommar. Är detta möjligt/praktiskt med ett 85 kWh batteri? Hur långt kör man mellan laddstoppen på sommaren samt på vintern med takbox och värme i bilen?
Kan varmt rekommendera Tesla för detta. Vi har stuga i Funäsfjällen och åker varje vinter ett antal gånger. Har en model X så den drar något mer. Min resa ser ut ungefär så här. (Bor i Stockholm) Ladda hemma så att den har 100% nån timme innan avfärd, då är batteriet hyfsat varmt och inte så mycket av energin går åt till att vära batteriet. Första stopp, supercharger Gävlebro. Toalettbesök, köpa kaffe. Sträcka på benen. Ladda ca 20 min. Det räcker för att ta oss till Mora. Mora, längre laddstopp. Lunch/Middag och bunkra mat. Laddar helt fullt, 100% tar ca en timme. Nu räcker det under bra förhållanden för att komma resten av vägen. Men vi brukar göra ett stopp till i Särna. Påfyllning kaffe. Ladda med CHAdeMO ca 15-20 min. Då kommer vi fram med en hyfsad reserv vilket är bra eftersom vi bara har 8A motorvärmaruttag vid stugan. Nån gång under veckan åker vi skidor i hamra som har Tesla destinationsladdare. I och med det räcker det sen att toppa upp med motorvärmaruttaget. Tar det längre tid än i en ICE-bil. Ja det gör det. tar det mycket längre tid. Nix. Och dessutom blir det en behagligare resa som så många andra skrivit.
Kan även som tidigare som svarat rekommendera abetterrouteplanner, hjälpte mig mycket innan för att förstå olika rutter och alternati. Plus att det är roligt att testa massa parametrar, tex hur fart påverkar.
soderro skrev:Har behov av dragkrok och som jag har förstått det så finns det inte på Model S. Kan man sätta på det i efterhand? Vad kostar det och förstör det några garantier?
Det finns drakkrokar att sätta på för att använda för cykelhållare och liknande. Men ingen som du får dra med. Detta var den främsta anledningen till att det blev en Model X för mig.
soderro skrev:Hur många olika typer av laddkablar eller annan utrustning behöver man för att kunna åka runt i Norden och övriga Europa?
Jag har rätt många, mest för att det var kul att löda ihop de, men vad behövs verkligen? beror mycket på var i Europa du tänker köra. För längre resor inom Sverige, skulle jag personligen ta med mig: UMC med de två adaptrar som följer med samt CHAdeMO och Typ 2 kabel. För riktiga långresor där osäkerheten är större skulle jag även slänga in: Vanlig 240V längre skarvsladd, lite div adaptrar till UMC'n, absolut en 16A enfas adapter ev även en norsk UMC om du ska åka där.
soderro skrev:Vilken typ av laddstolpe installerar man hemma. Räcker det med ett 3-fas uttag?
Som så många andra skulle jag också rekommendera en Wall Connector, blir så mycket enklare. Dessutom är den ett av de billigare alternativen till andra boxar. Vad jag gjorde när jag lät montera den är att också montera ett trefasuttag precis bredvid, samt dra fram ordentlig matning som pallar ytterligare en elbil eller driva verktyg och liknande från trefasuttaget. Wall Connector köper du förslagsvis begagnad eftersom den kan fås på rekommendationsprogrammet och därmed finns i visst omlopp. Kolla på säljes sidan här. Om du är helt säker på att det blir en Tesla kan du dessutom ha det klart innan du köper bilen.
soderro skrev:Har ni några generella tips när det gäller köp av begagnad Tesla. Förslag på återförsäljare, must have utrustning, etc?
Utrustning. Eftersom du ska planerar att åka mycket skulle jag säga CHAdeMO adapter. Annat beroende på prioritering och gör det själv insats/kostnad/plånbok. Inget i min lista är ett måste. Byta innerbelysningen på valda ställen mot LED varianter. Bra gummimattor till vintern. Dashcam. Insats till mittkonsollen för bättre ordning.
Skaffa diverse laddkort-abonnemang så att du kan ladda på alla ställen du hamnar. Jag har Clever, E.ON Drive, InCHarge, med de har jag klarat mig hittills.
Om du parkerar hemma, se till att du har bra WiFi täckning där du parkerar bilen, det ökar chansen för fler uppdateringar.
Andra inlägg som kanske är av intresse
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=13494
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37&t=11458