Tesla eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Lessmog »

termosen skrev:
OlleBack skrev:
termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa

Model S packar så sjukt bra! Har gått ifrån hårda resväskor till bags och får in hur jäkla mycket grejjer som helst. Har dock precis gjort oss av med barmvagn så det hjälper såklart en del. Känner dock inte att det var mycket mer packutrymmen i vår a6kombi vi hade innan.

Har med två barn och takbox inklusive skidor, hjälmar, ryggskydd och pjäxor till alla klarat veckan i både Branäs, Vemdalen och nu snart Sälen!

Ang dragkrok så trodde jag att det skulle vara värre i och med allt junk man behöver slänga på tippen men det har gått bra. Köpte sånna där målarfiltar som jag har i bakluckan för smutsigt skräp och sen har jag lånat farsans släp nån gång och funderat på att hyra nän gång men klarat mig :)

Lycka till!
Tack för svar!

Hur gör ni med laddstoppen till Vemdalen ex. Gävle, Mora, Sveg och sen framme?
Som sades ovan i tråden, kolla abetterrouteplanner.com * och labba lite. Mycket vänligt UI! Nu även anpassad till en del andra elbilar än Tesla. Väl värd en liten donation ... :)
* skapad av medlemmen bo
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av OlleBack »

termosen skrev:
OlleBack skrev:
termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa

Model S packar så sjukt bra! Har gått ifrån hårda resväskor till bags och får in hur jäkla mycket grejjer som helst. Har dock precis gjort oss av med barmvagn så det hjälper såklart en del. Känner dock inte att det var mycket mer packutrymmen i vår a6kombi vi hade innan.

Har med två barn och takbox inklusive skidor, hjälmar, ryggskydd och pjäxor till alla klarat veckan i både Branäs, Vemdalen och nu snart Sälen!

Ang dragkrok så trodde jag att det skulle vara värre i och med allt junk man behöver slänga på tippen men det har gått bra. Köpte sånna där målarfiltar som jag har i bakluckan för smutsigt skräp och sen har jag lånat farsans släp nån gång och funderat på att hyra nän gång men klarat mig :)

Lycka till!
Tack för svar!

Hur gör ni med laddstoppen till Vemdalen ex. Gävle, Mora, Sveg och sen framme?
Vi körde Enköping Mora. Men bilen föreslog bara ett stop i Gävle med 9% marginal.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av macksie »

Hej.

Roligt att du funderar på Tesla. De punkter du tar upp var väldigt nära de jag själv funderade på innan jag slog till.
soderro skrev:
Vill gärna kunna slänga på en takbox och åka till fjällen med rimligt antal stopp för laddning. Har även en plan på att åka på bilsemester till södra Frankrike i sommar. Är detta möjligt/praktiskt med ett 85 kWh batteri? Hur långt kör man mellan laddstoppen på sommaren samt på vintern med takbox och värme i bilen?
Kan varmt rekommendera Tesla för detta. Vi har stuga i Funäsfjällen och åker varje vinter ett antal gånger. Har en model X så den drar något mer. Min resa ser ut ungefär så här. (Bor i Stockholm) Ladda hemma så att den har 100% nån timme innan avfärd, då är batteriet hyfsat varmt och inte så mycket av energin går åt till att vära batteriet. Första stopp, supercharger Gävlebro. Toalettbesök, köpa kaffe. Sträcka på benen. Ladda ca 20 min. Det räcker för att ta oss till Mora. Mora, längre laddstopp. Lunch/Middag och bunkra mat. Laddar helt fullt, 100% tar ca en timme. Nu räcker det under bra förhållanden för att komma resten av vägen. Men vi brukar göra ett stopp till i Särna. Påfyllning kaffe. Ladda med CHAdeMO ca 15-20 min. Då kommer vi fram med en hyfsad reserv vilket är bra eftersom vi bara har 8A motorvärmaruttag vid stugan. Nån gång under veckan åker vi skidor i hamra som har Tesla destinationsladdare. I och med det räcker det sen att toppa upp med motorvärmaruttaget. Tar det längre tid än i en ICE-bil. Ja det gör det. tar det mycket längre tid. Nix. Och dessutom blir det en behagligare resa som så många andra skrivit.

Kan även som tidigare som svarat rekommendera abetterrouteplanner, hjälpte mig mycket innan för att förstå olika rutter och alternati. Plus att det är roligt att testa massa parametrar, tex hur fart påverkar.
soderro skrev:
Har behov av dragkrok och som jag har förstått det så finns det inte på Model S. Kan man sätta på det i efterhand? Vad kostar det och förstör det några garantier?
Det finns drakkrokar att sätta på för att använda för cykelhållare och liknande. Men ingen som du får dra med. Detta var den främsta anledningen till att det blev en Model X för mig.
soderro skrev:
Hur många olika typer av laddkablar eller annan utrustning behöver man för att kunna åka runt i Norden och övriga Europa?
Jag har rätt många, mest för att det var kul att löda ihop de, men vad behövs verkligen? beror mycket på var i Europa du tänker köra. För längre resor inom Sverige, skulle jag personligen ta med mig: UMC med de två adaptrar som följer med samt CHAdeMO och Typ 2 kabel. För riktiga långresor där osäkerheten är större skulle jag även slänga in: Vanlig 240V längre skarvsladd, lite div adaptrar till UMC'n, absolut en 16A enfas adapter ev även en norsk UMC om du ska åka där.
soderro skrev:
Vilken typ av laddstolpe installerar man hemma. Räcker det med ett 3-fas uttag?
Som så många andra skulle jag också rekommendera en Wall Connector, blir så mycket enklare. Dessutom är den ett av de billigare alternativen till andra boxar. Vad jag gjorde när jag lät montera den är att också montera ett trefasuttag precis bredvid, samt dra fram ordentlig matning som pallar ytterligare en elbil eller driva verktyg och liknande från trefasuttaget. Wall Connector köper du förslagsvis begagnad eftersom den kan fås på rekommendationsprogrammet och därmed finns i visst omlopp. Kolla på säljes sidan här. Om du är helt säker på att det blir en Tesla kan du dessutom ha det klart innan du köper bilen.
soderro skrev:
Har ni några generella tips när det gäller köp av begagnad Tesla. Förslag på återförsäljare, must have utrustning, etc?
Utrustning. Eftersom du ska planerar att åka mycket skulle jag säga CHAdeMO adapter. Annat beroende på prioritering och gör det själv insats/kostnad/plånbok. Inget i min lista är ett måste. Byta innerbelysningen på valda ställen mot LED varianter. Bra gummimattor till vintern. Dashcam. Insats till mittkonsollen för bättre ordning.

Skaffa diverse laddkort-abonnemang så att du kan ladda på alla ställen du hamnar. Jag har Clever, E.ON Drive, InCHarge, med de har jag klarat mig hittills.

Om du parkerar hemma, se till att du har bra WiFi täckning där du parkerar bilen, det ökar chansen för fler uppdateringar.

Andra inlägg som kanske är av intresse
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=13494
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37&t=11458
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Legato »

termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare :)
Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.

Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.

Tacksam för lite svar och berättelser.

Har också en S75D (samt en X75D). Personligen tycker jag räckvidden räcker och blir över. Har också kört till Vemdalen, samt långresa i europa i sommar. Det är verkligen helt problemfritt (för Vemdalen är det dock skönt att ha en Chademo-adapter och kunna ladda i Ljusdal i väntan på att SUC Hudiksvall öppnar).

Jag får intrycket av att du tänker köpa privat? I så fall skulle jag aldrig ens överväga en S100D. Ska du ha den på företaget så är det betydligt jämnare mellan modellerna eftersom förmånsvärdet är detsamma mellan dem.

Viktigt att tänka på IMO (vilket få nämner) är att S75D är avsevärt lättare och körgladare än S100D...

Packning får det plats väldigt gott om. Takbox ökar förbrukningen ganska mycket vad jag läst, har dock aldrig provat själv.

Dragkrok har jag på min X, den är fortfarande inplastad efter två år och ja, jag bor i villa ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av termosen »

Legato skrev:
termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare :)
Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.

Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.

Tacksam för lite svar och berättelser.

Har också en S75D (samt en X75D). Personligen tycker jag räckvidden räcker och blir över. Har också kört till Vemdalen, samt långresa i europa i sommar. Det är verkligen helt problemfritt (för Vemdalen är det dock skönt att ha en Chademo-adapter och kunna ladda i Ljusdal i väntan på att SUC Hudiksvall öppnar).

Jag får intrycket av att du tänker köpa privat? I så fall skulle jag aldrig ens överväga en S100D. Ska du ha den på företaget så är det betydligt jämnare mellan modellerna eftersom förmånsvärdet är detsamma mellan dem.

Viktigt att tänka på IMO (vilket få nämner) är att S75D är avsevärt lättare och körgladare än S100D...

Packning får det plats väldigt gott om. Takbox ökar förbrukningen ganska mycket vad jag läst, har dock aldrig provat själv.

Dragkrok har jag på min X, den är fortfarande inplastad efter två år och ja, jag bor i villa ;)
Tack för input! Det kommer gå på mitt egna företag, men tänker att 100D inte egentligen behövs. Vi har ett litet barn så vi kommer behöva stanna då och då ändå, samt att 90% av all körning sker inom Sthlm-området. Enbart fjällen och Hudik som vi ibland åker till. Hudik är inga problem med stopp i Gävle som jag tolkar det. Men fjällen gör mig orolig då vi gärna är där mycket, och vad då händer med takbox och 20 minusgrader... Tycker att priset drar iväg en del med en 100D.

Samtidigt är jag kluven om nu är bästa tid, kanske avvaktar till AP3 och nya datorn att hantera bilderna som ryktas komma i Q3 nästa år.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av far1far2 »

Angående laddning: Har Teslat ( S och nu X) i snart 3 år, 5000 mil. Skaffade alla laddkorten-har använt Vattenfalls 1 säger 1 gång. Hemmaladdar i ett vanligt 5-pols 16 amp. trefas-nedskruvat till 10 amp. Laddar ytterst sällan annat än SC. :D :lol: :!:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Legato »

termosen skrev:

Tack för input! Det kommer gå på mitt egna företag, men tänker att 100D inte egentligen behövs. Vi har ett litet barn så vi kommer behöva stanna då och då ändå, samt att 90% av all körning sker inom Sthlm-området. Enbart fjällen och Hudik som vi ibland åker till. Hudik är inga problem med stopp i Gävle som jag tolkar det. Men fjällen gör mig orolig då vi gärna är där mycket, och vad då händer med takbox och 20 minusgrader... Tycker att priset drar iväg en del med en 100D.

Samtidigt är jag kluven om nu är bästa tid, kanske avvaktar till AP3 och nya datorn att hantera bilderna som ryktas komma i Q3 nästa år.
Min erfarenhet av att åka med barn är att laddningen oftast är klar snabbare än barnen... Under våra 550 mil i europa så kände jag inte en enda gång att det var frustrerande att pausa för laddning.

Hudik är inga som helst problem med stopp i Gävle precis som du säger.

Fjällen så beror det lite på var du ska åka, men med en chademoadapter (som kostar ca 5000:-) så är det problemfritt även där. Reserverar mig för att jag inte vet exakt hur mycket extra bilen drar med takboxen, men för tex Vemdalen så finns det gott om Chademo-alternativ inåt landet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av TeslaTissel »

Just det TESLA eller INTE.

Användarvisningsbild
Robbie
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 nov 2018 20:34

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Robbie »

Priserna i Norge på Teslorna ligger ganska bra till prismässigt om man kollar Teslas hemsida och konverterar priserna till SEK. Något som tillkommee om man väljer importera in en Tesla ifrån Norge? :)
Tesla Model S 75D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Gustafsson »

Robbie skrev:
Priserna i Norge på Teslorna ligger ganska bra till prismässigt om man kollar Teslas hemsida och konverterar priserna till SEK. Något som tillkommee om man väljer importera in en Tesla ifrån Norge? :)
Bara moms, tull och valutaskillnad, runt 40% således. Tillkommer kostnader för registreringsbesiktning å sånt dessutom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Robbie
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 nov 2018 20:34

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Robbie »

Fantastiskt.... och en annan blev lite halvglad när man kolla på tesla.no :lol:
Tesla Model S 75D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Bjelke »

termosen skrev:
Legato skrev:
termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare :)
Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.

Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.

Tacksam för lite svar och berättelser.

Har också en S75D (samt en X75D). Personligen tycker jag räckvidden räcker och blir över. Har också kört till Vemdalen, samt långresa i europa i sommar. Det är verkligen helt problemfritt (för Vemdalen är det dock skönt att ha en Chademo-adapter och kunna ladda i Ljusdal i väntan på att SUC Hudiksvall öppnar).

Jag får intrycket av att du tänker köpa privat? I så fall skulle jag aldrig ens överväga en S100D. Ska du ha den på företaget så är det betydligt jämnare mellan modellerna eftersom förmånsvärdet är detsamma mellan dem.

Viktigt att tänka på IMO (vilket få nämner) är att S75D är avsevärt lättare och körgladare än S100D...

Packning får det plats väldigt gott om. Takbox ökar förbrukningen ganska mycket vad jag läst, har dock aldrig provat själv.

Dragkrok har jag på min X, den är fortfarande inplastad efter två år och ja, jag bor i villa ;)
Tack för input! Det kommer gå på mitt egna företag, men tänker att 100D inte egentligen behövs. Vi har ett litet barn så vi kommer behöva stanna då och då ändå, samt att 90% av all körning sker inom Sthlm-området. Enbart fjällen och Hudik som vi ibland åker till. Hudik är inga problem med stopp i Gävle som jag tolkar det. Men fjällen gör mig orolig då vi gärna är där mycket, och vad då händer med takbox och 20 minusgrader... Tycker att priset drar iväg en del med en 100D.

Samtidigt är jag kluven om nu är bästa tid, kanske avvaktar till AP3 och nya datorn att hantera bilderna som ryktas komma i Q3 nästa år.
Vänta ett år till?? :shock:
Hehe ;)
Inte ofta vi här rekommenderar att vänta för det dyker hela tiden upp saker som man inte vet om/vad/när osv, och ett år
känns länge för tex AP3... Om ett år kommer du tycka att du väntade för länge, om du är sugen redan nu lixom ;)
Men en nästan ny kanske kan vara smart nu, då blir det lite lättare att byta om nåt år om det skulle dyka upp
nåt som känns köpvärt (kanske inte ens en Tesla då heller).
Batteristorlek tycker jag alltid är lurigt men har själv kört snart 20 tusen mil i en S85:a och köpte nu en S75D och
jäklar vad långt man kommer med dessa bilar alltså, men visst skulle det ibland vara najs med större batteri :)
X drar ju dessutom lite mer som sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av termosen »

Bjelke skrev:
termosen skrev:
Legato skrev:
termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare :)
Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.

Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.

Tacksam för lite svar och berättelser.

Har också en S75D (samt en X75D). Personligen tycker jag räckvidden räcker och blir över. Har också kört till Vemdalen, samt långresa i europa i sommar. Det är verkligen helt problemfritt (för Vemdalen är det dock skönt att ha en Chademo-adapter och kunna ladda i Ljusdal i väntan på att SUC Hudiksvall öppnar).

Jag får intrycket av att du tänker köpa privat? I så fall skulle jag aldrig ens överväga en S100D. Ska du ha den på företaget så är det betydligt jämnare mellan modellerna eftersom förmånsvärdet är detsamma mellan dem.

Viktigt att tänka på IMO (vilket få nämner) är att S75D är avsevärt lättare och körgladare än S100D...

Packning får det plats väldigt gott om. Takbox ökar förbrukningen ganska mycket vad jag läst, har dock aldrig provat själv.

Dragkrok har jag på min X, den är fortfarande inplastad efter två år och ja, jag bor i villa ;)
Tack för input! Det kommer gå på mitt egna företag, men tänker att 100D inte egentligen behövs. Vi har ett litet barn så vi kommer behöva stanna då och då ändå, samt att 90% av all körning sker inom Sthlm-området. Enbart fjällen och Hudik som vi ibland åker till. Hudik är inga problem med stopp i Gävle som jag tolkar det. Men fjällen gör mig orolig då vi gärna är där mycket, och vad då händer med takbox och 20 minusgrader... Tycker att priset drar iväg en del med en 100D.

Samtidigt är jag kluven om nu är bästa tid, kanske avvaktar till AP3 och nya datorn att hantera bilderna som ryktas komma i Q3 nästa år.
Vänta ett år till?? :shock:
Hehe ;)
Inte ofta vi här rekommenderar att vänta för det dyker hela tiden upp saker som man inte vet om/vad/när osv, och ett år
känns länge för tex AP3... Om ett år kommer du tycka att du väntade för länge, om du är sugen redan nu lixom ;)
Men en nästan ny kanske kan vara smart nu, då blir det lite lättare att byta om nåt år om det skulle dyka upp
nåt som känns köpvärt (kanske inte ens en Tesla då heller).
Batteristorlek tycker jag alltid är lurigt men har själv kört snart 20 tusen mil i en S85:a och köpte nu en S75D och
jäklar vad långt man kommer med dessa bilar alltså, men visst skulle det ibland vara najs med större batteri :)
X drar ju dessutom lite mer som sagt...
Jo, man kan ju vänta ihjäl sig, bara har en känsla att Model S borde få en lite större förändring snart, batterier från model 3, uppgraderad dator, uppgraderad interiör. Men vem vet... Sugen har jag varit länge, men först nu som ekonmin tillåter det. En nästan ny har jag tänkt på, men tycker de är orimlig dyra jämfört med ny, men kommer det ut en S75D eller kanske en S90D till bra pris, då kan det vara intressant om det går att ordna bra leasing-deal. Nåja, känner jag mig själv kommer jag inte kunna hålla tillbaka mycket längre, det kliar i köpfingret.
Model Y LR
Model S 100D -18
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Smutt »

Klart man inte behöver en S100D, själv kör jag S60 funkar hur bra dom helst både i sverige och kroatsien
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av EnTraktor »

Varken S eller X kommer få batterier från M3. För stort ingrepp. Datorn har precis uppgraderats, så mycket tveksamt att nått händer igen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av termosen »

EnTraktor skrev:
Varken S eller X kommer få batterier från M3. För stort ingrepp. Datorn har precis uppgraderats, så mycket tveksamt att nått händer igen.
Ny dator kanske var fel. Ny bildigenkännings-hårdvara är mer precist. Nuvarande Nvidia ska ersättas med egna komponenter. I Q1 enligt Musk, vilket betyder Q1 + eventuellt några solvarv.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Bjelke »

Nja, visst har väl även datorn blivit utbytt mot bättre iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Gustafsson »

Har man råd så röstar jag för 100 batteriet. Jag har ju kört med 70 batteriet i 3 år (modell S) innan jag bytte. För mig blev skillnaden ganska stor. Jag kör nu aldrig ” på marginalen” längre. Att rulla in till laddning med 0 % SoC är inte min grej. Drygt 40% mer räckvidd märks mycket. Kan hoppa över några SuC utan problem, bilen laddar också mycket snabbare, ca 1 mil/min. Skulle det vara regn å motvind så behöver jag inte heller fundera över det.
Att prestanda är bättre också är inte fel även om den förra bilen var tillräckligt snabb.
I mitt fall fick jag ett betydande ”övervärde” vid inbyte av den gamla och hade en peng i firman att stoppa in som första förhöjd hyra så den löpande månadskostnaden är densamma som tidigare.
Hade jag köpt bilen privat hade 70- batteriet varit helt OK det också, men liiite mer meck är det trots allt med mindre batteri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av termosen »

Bjelke skrev:
Nja, visst har väl även datorn blivit utbytt mot bättre iaf :)
Jo MCUn är ny sedan några månader.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av MaxE »

Från vilket VIN är det den nya MCUn, vet man det?

Den röda S 100D på teslas sida tex, har den den nya MCUn?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av helix »

MaxE skrev:
Från vilket VIN är det den nya MCUn, vet man det?

Den röda S 100D på teslas sida tex, har den den nya MCUn?
För Model S kom skiftet runt VIN 250.000. Kan alltid vara några avvikelser men det här stämmer till 99%. Är det en bil som ligger just runt 250k så är det såklart värt att dubbelkolla med Tesla.

För Model X var skiftet någonstans runt VIN 90.000

Tidsmässigt så skedde produktionsskiftet i april 2018 så alla bilar producerade därefter har ny MCU.
Skriv svar