Tesla eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

soderro
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2018 19:40

Tesla eller inte?

Inlägg av soderro »

Hej

Står inför valet att köpa en Tesla. För att hålla nere kostnaderna vill jag satsa på en begagnad med 85 kWh batteri samt helst fyrhjulsdrift. Är helt ny på elbil och lite tveksam inför detta val. Vill gärna kunna slänga på en takbox och åka till fjällen med rimligt antal stopp för laddning. Har även en plan på att åka på bilsemester till södra Frankrike i sommar. Är detta möjligt/praktiskt med ett 85 kWh batteri? Hur långt kör man mellan laddstoppen på sommaren samt på vintern med takbox och värme i bilen?

När det gäller kalkylen så står värdeminskningen för den största kostnaden. Det är svårt att prediktera den och jag undrar om någon kan hjälpa mig. Om jag ex köper en Model S 85D 2015 som har gått ca 9000mil för ca 650 tkr och säljer den 5 år senare då den gått ca 17 000 mil. Vad kan jag räkna med för restvärde?

Har behov av dragkrok och som jag har förstått det så finns det inte på Model S. Kan man sätta på det i efterhand? Vad kostar det och förstör det några garantier?

Hur många olika typer av laddkablar eller annan utrustning behöver man för att kunna åka runt i Norden och övriga Europa?

Vilken typ av laddstolpe installerar man hemma. Räcker det med ett 3-fas uttag?

Har ni några generella tips när det gäller köp av begagnad Tesla. Förslag på återförsäljare, must have utrustning, etc?

Många frågor, men är tacksam för alla svar som ni kan ge mig.

Hälsningar
Robert
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av OlleBack »

Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av mati »

Du kan inte ha dragkrok på Model S att dra släp med. Bilen är inte typgodkänd för det. Det finns cykelhållare som du kan eftermontera, men du får inte dra nånting med den. Garantin lär också ryka. Tesla är notoriskt allergiska mot allt som inte är deras grejer.
Det går naturligtvis fullständigt utmärkt att åka på långsemester med en Model S. Vilket batteri och vilken modell du än väljer. Det finns ett välutbyggt Supercharger-nätverk som du kan använda dig av för att ta dig dit du vill. Laddarna står utmed stora vägar med max 20 mil emellan dem. Och 20 mil laddar du på 20-25 minuter. Grovt kan man alltså säga att du kör 20 mil och sedan laddar du 20 minuter. Eller så kör du 30 mil och laddar drygt en halvtimme. Det brukar gå att kombinera med fika/kisspaus/barnlek/hundpromenad osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av OlleBack »

Hemma funkar det kalas med ett trefasuttag men en laddlåda typ teslas wallconnector är en prisvärd investering som är smidig att använda.

Värt att tänka på är att endast panoramataket kan ha ”riktigt” takräcke
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Svenssons »

OlleBack skrev:
Hemma funkar det kalas med ett trefasuttag men en laddlåda typ teslas wallconnector är en prisvärd investering som är smidig att använda.
Det ena utesluter inte det andra... Tvärtom så kan Tesla Wallconnector med fördel kopplas till ett trefasuttag :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Delta »

Ett vanligt 3-fas-uttag räcker. Dock är den medföljande laddsladden (UMC) känslig för fukt. Det är bättre att beställa en laddbox från tesla. Komplettera med jordfelsbrytare för ökad personsäkerhet. Du behöver en norsk UMC om du ska privatladda i Norge. Kolla så att supercharging är gratis om det är en äldre MS60.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Jeppe_E »

soderro skrev:
När det gäller kalkylen så står värdeminskningen för den största kostnaden. Det är svårt att prediktera den och jag undrar om någon kan hjälpa mig. Om jag ex köper en Model S 85D 2015 som har gått ca 9000mil för ca 650 tkr och säljer den 5 år senare då den gått ca 17 000 mil. Vad kan jag räkna med för restvärde?
Det där är ju väldigt svårt att sia om. Eftersom marknaden kommer att se betydligt annorlunda ut om 5 år än vad den gör idag. Men en 8 år gammal Tesla med 17000 på mätaren, kanske 350-400'

Dragkrok kan du montera men inte dra (lagligt) med.

Ladda hemma gör man antingen via vanligt uttag (långsamt) eller med en Tesla Wallbox för 5200kr.

Personligen skulle jag inte köpa en bil som inte hade: AP, Köldpaket (stol/rattvärme) och helst även teknikpaketet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
soderro
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2018 19:40

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av soderro »

Om jag kan få ett restvärde på 350 - 400 tkr efter 5 år så ser kalkylen riktigt bra ut:-) Har räknat med betydligt sämre restvärde.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av nek0 »

soderro skrev:
Om jag kan få ett restvärde på 350 - 400 tkr efter 5 år så ser kalkylen riktigt bra ut:-) Har räknat med betydligt sämre restvärde.
Får du 250 000kr om 5 år ska du vara mycket glad .
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Smutt »

En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
soderro
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2018 19:40

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av soderro »

nek0 skrev:
soderro skrev:
Om jag kan få ett restvärde på 350 - 400 tkr efter 5 år så ser kalkylen riktigt bra ut:-) Har räknat med betydligt sämre restvärde.
Får du 250 000kr om 5 år ska du vara mycket glad .
Är nog mer i den storleken som jag har räknat. Lite för bra för att vara sant med 350-400 tkr.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av nek0 »

Smutt skrev:
En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
Kanske det men en ny bil med 0mil på mätaren för 400 000kr är mer värd än en 8 år gammal bil med gratis laddning.
Verdi

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
Det där gratis SuC är inte värd så mycket i praktiken.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av termosen »

OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare :)
Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.

Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.

Tacksam för lite svar och berättelser.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Walker »

soderro skrev:
nek0 skrev:
soderro skrev:
Om jag kan få ett restvärde på 350 - 400 tkr efter 5 år så ser kalkylen riktigt bra ut:-) Har räknat med betydligt sämre restvärde.
Får du 250 000kr om 5 år ska du vara mycket glad .
Är nog mer i den storleken som jag har räknat. Lite för bra för att vara sant med 350-400 tkr.
Jag tror fortfarande att elbilar kommer att vara en bristvara om 4-5 år, vilket borde betyda att begagnatpriserna håller sig fortsatt högt.
Den som lever får se.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av OlleBack »

termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare :)
Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.

Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.

Tacksam för lite svar och berättelser.
Model S packar så sjukt bra! Har gått ifrån hårda resväskor till bags och får in hur jäkla mycket grejjer som helst. Har dock precis gjort oss av med barmvagn så det hjälper såklart en del. Känner dock inte att det var mycket mer packutrymmen i vår a6kombi vi hade innan.

Har med två barn och takbox inklusive skidor, hjälmar, ryggskydd och pjäxor till alla klarat veckan i både Branäs, Vemdalen och nu snart Sälen!

Ang dragkrok så trodde jag att det skulle vara värre i och med allt junk man behöver slänga på tippen men det har gått bra. Köpte sånna där målarfiltar som jag har i bakluckan för smutsigt skräp och sen har jag lånat farsans släp nån gång och funderat på att hyra nän gång men klarat mig :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7067
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av fth »

soderro skrev:
Hur många olika typer av laddkablar eller annan utrustning behöver man för att kunna åka runt i Norden och övriga Europa?
Jag har gjort flera långresor med min X, till Berlin, Kroatien, Barcelona, etc., och "laddat" (pun intended) med en massa kablar, adaptrar, extra laddboxar etc. för att kunna ladda på alla möjliga och omöjliga ställen.

I praktiken har jag knappt använt någon av pryttlarna, SuC-nätverket är så bra att man oftast inte ens bryr sig om att koppla in någon annanstans, och Destination Chargers har ju nästan alltid fasta kablar så inte ens Type 2-sladden används särskilt ofta.

Skall du campa eller hyra hus i Norge så kanske det kan vara bra att ha en norsk UMC eller någon annan variant som klarar av IT-nätet, men det tror jag iofs du kan låna av vänliga TCS-medlemmar vid behov, det gäller för övrigt även CHAdeMO-adapters.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Jeppe_E »

Smutt skrev:
En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
man ska nog vara försiktig med att överskatta värdet av fri laddning :)
Dels är det bara värt för de som faktiskt kan utnyttja det och att det trots allt inte handlar om så mycket pengar per år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av mati »

termosen skrev:
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare..
Tyvärr inte alls, eller väldigt dåligt åtminstone. När jag skaffade min första Model S räknade jag med att ha den i fyra år och under den tiden minska ner aktiviteter som kräver dragkrok, såsom byggnationer osv. Det som måste köras till till tippen kan oftast transporteras i bilen och för större saker kan man få hjälp av grannar och så. Jag har en stor ladugård som har används som förvaringslokal för allt som ska fraktas iväg så småningom. Nu har det snart gått 3 år med Tesla och jag inser att det inte längre funkar utan dragkrok. Jag har skjutit upp alldeles för mycket alldeles för länge. Nu blir det bil med dragkrok igen, vilken sorts bil får vi se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2238
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
man ska nog vara försiktig med att överskatta värdet av fri laddning :)
Dels är det bara värt för de som faktiskt kan utnyttja det och att det trots allt inte handlar om så mycket pengar per år.
Jag tror det skiljer sig åt mellan de som har haft elbil innan gentemot de som inte haft. För en oinvigd elbilsförare låter toppen bra med fri SuC. Men efterhand man använt bilen och vant sig så är det inte en sås tor grej. Förutsatt att man inte blir skinnad på kW priset som vissa andra laddare gör med en.
Model Y LR.
Model S70D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
man ska nog vara försiktig med att överskatta värdet av fri laddning :)
Dels är det bara värt för de som faktiskt kan utnyttja det och att det trots allt inte handlar om så mycket pengar per år.
Jag tror det skiljer sig åt mellan de som har haft elbil innan gentemot de som inte haft. För en oinvigd elbilsförare låter toppen bra med fri SuC. Men efterhand man använt bilen och vant sig så är det inte en sås tor grej. Förutsatt att man inte blir skinnad på kW priset som vissa andra laddare gör med en.
Tror att de som inte har haft elbil undermedvetet tänker att den där bränsletankningen de gör en gång i veckan som kostar runt 1000:- helt plötsligt blir gratis. De som har bil inser hur smidigt det är att varje morgon ha en färdigladdad elbil och även ifall energin kostar 5:- per kWh på vissa snabbladdare så används ju dessa bara i undantagsfall några få gånger per år. Bränslekostnadwn för en elbil är så liten att den nästan är försumbar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
man ska nog vara försiktig med att överskatta värdet av fri laddning :)
Dels är det bara värt för de som faktiskt kan utnyttja det och att det trots allt inte handlar om så mycket pengar per år.
Jag tror det skiljer sig åt mellan de som har haft elbil innan gentemot de som inte haft. För en oinvigd elbilsförare låter toppen bra med fri SuC. Men efterhand man använt bilen och vant sig så är det inte en sås tor grej. Förutsatt att man inte blir skinnad på kW priset som vissa andra laddare gör med en.
Tror att de som inte har haft elbil undermedvetet tänker att den där bränsletankningen de gör en gång i veckan som kostar runt 1000:- helt plötsligt blir gratis. De som har bil inser hur smidigt det är att varje morgon ha en färdigladdad elbil och även ifall energin kostar 5:- per kWh på vissa snabbladdare så används ju dessa bara i undantagsfall några få gånger per år. Bränslekostnadwn för en elbil är så liten att den nästan är försumbar.
En finess med Tesla är ju SuC. Alltid inom räckhåll och möjliggör problemfria resor i hela Europa, gratis eller till låg kostnad!
Model S P85D,
Verdi

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
En bil som laddar gratis har såklart ett restvärde som inte går att jämföra med vad bilar brukar vara värda.
man ska nog vara försiktig med att överskatta värdet av fri laddning :)
Dels är det bara värt för de som faktiskt kan utnyttja det och att det trots allt inte handlar om så mycket pengar per år.
Jag tror det skiljer sig åt mellan de som har haft elbil innan gentemot de som inte haft. För en oinvigd elbilsförare låter toppen bra med fri SuC. Men efterhand man använt bilen och vant sig så är det inte en sås tor grej. Förutsatt att man inte blir skinnad på kW priset som vissa andra laddare gör med en.
Tror att de som inte har haft elbil undermedvetet tänker att den där bränsletankningen de gör en gång i veckan som kostar runt 1000:- helt plötsligt blir gratis. De som har bil inser hur smidigt det är att varje morgon ha en färdigladdad elbil och även ifall energin kostar 5:- per kWh på vissa snabbladdare så används ju dessa bara i undantagsfall några få gånger per år. Bränslekostnadwn för en elbil är så liten att den nästan är försumbar.
Jo, i sammanhanget. Men det rör sig nog om 4-5 kronor milen ändå om man bara laddar hemma. Fast på 2000 mil så är det inte ens 10 000:-. Det är ju vad bilen tappar i värde på 2-3 veckor. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7067
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
man ska nog vara försiktig med att överskatta värdet av fri laddning :)
Dels är det bara värt för de som faktiskt kan utnyttja det och att det trots allt inte handlar om så mycket pengar per år.
Om man åker på många långresor så blir det faktiskt en del pengar man sparar med fri SuC, på min senaste resa Stockholm-Barcelona ToR gick det t.ex. åt c:a 1500kWh, dvs c:a 3000:- på SuC, eller kanske 4500-9000:- i andra laddnätverk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla eller inte?

Inlägg av termosen »

OlleBack skrev:
termosen skrev:
OlleBack skrev:
Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)

Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.

Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com

För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.

Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa

Model S packar så sjukt bra! Har gått ifrån hårda resväskor till bags och får in hur jäkla mycket grejjer som helst. Har dock precis gjort oss av med barmvagn så det hjälper såklart en del. Känner dock inte att det var mycket mer packutrymmen i vår a6kombi vi hade innan.

Har med två barn och takbox inklusive skidor, hjälmar, ryggskydd och pjäxor till alla klarat veckan i både Branäs, Vemdalen och nu snart Sälen!

Ang dragkrok så trodde jag att det skulle vara värre i och med allt junk man behöver slänga på tippen men det har gått bra. Köpte sånna där målarfiltar som jag har i bakluckan för smutsigt skräp och sen har jag lånat farsans släp nån gång och funderat på att hyra nän gång men klarat mig :)

Lycka till!
Tack för svar!

Hur gör ni med laddstoppen till Vemdalen ex. Gävle, Mora, Sveg och sen framme?
Model Y LR
Model S 100D -18
Skriv svar