Tesla eller inte?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla eller inte?
Angående laddning: Har Teslat ( S och nu X) i snart 3 år, 5000 mil. Skaffade alla laddkorten-har använt Vattenfalls 1 säger 1 gång. Hemmaladdar i ett vanligt 5-pols 16 amp. trefas-nedskruvat till 10 amp. Laddar ytterst sällan annat än SC.
X100 lev.14/8-18.
Re: Tesla eller inte?
Min erfarenhet av att åka med barn är att laddningen oftast är klar snabbare än barnen... Under våra 550 mil i europa så kände jag inte en enda gång att det var frustrerande att pausa för laddning.termosen skrev:
Tack för input! Det kommer gå på mitt egna företag, men tänker att 100D inte egentligen behövs. Vi har ett litet barn så vi kommer behöva stanna då och då ändå, samt att 90% av all körning sker inom Sthlm-området. Enbart fjällen och Hudik som vi ibland åker till. Hudik är inga problem med stopp i Gävle som jag tolkar det. Men fjällen gör mig orolig då vi gärna är där mycket, och vad då händer med takbox och 20 minusgrader... Tycker att priset drar iväg en del med en 100D.
Samtidigt är jag kluven om nu är bästa tid, kanske avvaktar till AP3 och nya datorn att hantera bilderna som ryktas komma i Q3 nästa år.
Hudik är inga som helst problem med stopp i Gävle precis som du säger.
Fjällen så beror det lite på var du ska åka, men med en chademoadapter (som kostar ca 5000:-) så är det problemfritt även där. Reserverar mig för att jag inte vet exakt hur mycket extra bilen drar med takboxen, men för tex Vemdalen så finns det gott om Chademo-alternativ inåt landet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tesla eller inte?
Priserna i Norge på Teslorna ligger ganska bra till prismässigt om man kollar Teslas hemsida och konverterar priserna till SEK. Något som tillkommee om man väljer importera in en Tesla ifrån Norge?
Tesla Model S 75D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla eller inte?
Bara moms, tull och valutaskillnad, runt 40% således. Tillkommer kostnader för registreringsbesiktning å sånt dessutom.Robbie skrev:Priserna i Norge på Teslorna ligger ganska bra till prismässigt om man kollar Teslas hemsida och konverterar priserna till SEK. Något som tillkommee om man väljer importera in en Tesla ifrån Norge?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla eller inte?
Fantastiskt.... och en annan blev lite halvglad när man kolla på tesla.no
Tesla Model S 75D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla eller inte?
Vänta ett år till??termosen skrev:Tack för input! Det kommer gå på mitt egna företag, men tänker att 100D inte egentligen behövs. Vi har ett litet barn så vi kommer behöva stanna då och då ändå, samt att 90% av all körning sker inom Sthlm-området. Enbart fjällen och Hudik som vi ibland åker till. Hudik är inga problem med stopp i Gävle som jag tolkar det. Men fjällen gör mig orolig då vi gärna är där mycket, och vad då händer med takbox och 20 minusgrader... Tycker att priset drar iväg en del med en 100D.Legato skrev:termosen skrev:Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.OlleBack skrev:Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)
Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.
Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com
För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.
Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare
Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.
Tacksam för lite svar och berättelser.
Har också en S75D (samt en X75D). Personligen tycker jag räckvidden räcker och blir över. Har också kört till Vemdalen, samt långresa i europa i sommar. Det är verkligen helt problemfritt (för Vemdalen är det dock skönt att ha en Chademo-adapter och kunna ladda i Ljusdal i väntan på att SUC Hudiksvall öppnar).
Jag får intrycket av att du tänker köpa privat? I så fall skulle jag aldrig ens överväga en S100D. Ska du ha den på företaget så är det betydligt jämnare mellan modellerna eftersom förmånsvärdet är detsamma mellan dem.
Viktigt att tänka på IMO (vilket få nämner) är att S75D är avsevärt lättare och körgladare än S100D...
Packning får det plats väldigt gott om. Takbox ökar förbrukningen ganska mycket vad jag läst, har dock aldrig provat själv.
Dragkrok har jag på min X, den är fortfarande inplastad efter två år och ja, jag bor i villa
Samtidigt är jag kluven om nu är bästa tid, kanske avvaktar till AP3 och nya datorn att hantera bilderna som ryktas komma i Q3 nästa år.
Hehe
Inte ofta vi här rekommenderar att vänta för det dyker hela tiden upp saker som man inte vet om/vad/när osv, och ett år
känns länge för tex AP3... Om ett år kommer du tycka att du väntade för länge, om du är sugen redan nu lixom
Men en nästan ny kanske kan vara smart nu, då blir det lite lättare att byta om nåt år om det skulle dyka upp
nåt som känns köpvärt (kanske inte ens en Tesla då heller).
Batteristorlek tycker jag alltid är lurigt men har själv kört snart 20 tusen mil i en S85:a och köpte nu en S75D och
jäklar vad långt man kommer med dessa bilar alltså, men visst skulle det ibland vara najs med större batteri
X drar ju dessutom lite mer som sagt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla eller inte?
Jo, man kan ju vänta ihjäl sig, bara har en känsla att Model S borde få en lite större förändring snart, batterier från model 3, uppgraderad dator, uppgraderad interiör. Men vem vet... Sugen har jag varit länge, men först nu som ekonmin tillåter det. En nästan ny har jag tänkt på, men tycker de är orimlig dyra jämfört med ny, men kommer det ut en S75D eller kanske en S90D till bra pris, då kan det vara intressant om det går att ordna bra leasing-deal. Nåja, känner jag mig själv kommer jag inte kunna hålla tillbaka mycket längre, det kliar i köpfingret.Bjelke skrev:Vänta ett år till??termosen skrev:Tack för input! Det kommer gå på mitt egna företag, men tänker att 100D inte egentligen behövs. Vi har ett litet barn så vi kommer behöva stanna då och då ändå, samt att 90% av all körning sker inom Sthlm-området. Enbart fjällen och Hudik som vi ibland åker till. Hudik är inga problem med stopp i Gävle som jag tolkar det. Men fjällen gör mig orolig då vi gärna är där mycket, och vad då händer med takbox och 20 minusgrader... Tycker att priset drar iväg en del med en 100D.Legato skrev:termosen skrev:Detta vill jag veta mer om. Velar mellan Model S 100kw eller 75kw. Just för anledningen att vi åker sim familj till Vemdalen/sälen/Funäs 2-4 ggr per år.OlleBack skrev:Du kan definitivt åka både till fjällen och Europa med en 85D (kom precis tillbaka från Vemdalen med en s75d)
Räkna med runt 175-220 wh/km på sommaren och kanske 250-275 på vintern med takbox.
Man behöver bara ta sig till nästa snabbladdare vilka brukar ligga med ungefär 20 mils mellanrum men du kan alltid kika lite på hur en resa kan se ut om du går in på abetterrouteplanner.com
För oss med barn som vill äta/kissa medans man laddar är problemet oftare att man måste gå ut och flytta bilen mitt i maten för att den är färdigladdad än att man behöver vänta.
Själv tycker vi något oväntat att laddstopp är det bästa med elbil. Ingen stress och sköna pauser med jämna mellanrum. Vill varken ha ha en bil som går så värst mycket längre eller laddar värst mycket snabbare
Så, hur går det packning, har du barnvagn?
Takbox och förbrukning, får ni stanna ofta?
Hur ser färden upp ut? Jag kommer utgå från Stockholm.
Hur klarar ni er utan dragkrok? -desperat villaägare.
Tacksam för lite svar och berättelser.
Har också en S75D (samt en X75D). Personligen tycker jag räckvidden räcker och blir över. Har också kört till Vemdalen, samt långresa i europa i sommar. Det är verkligen helt problemfritt (för Vemdalen är det dock skönt att ha en Chademo-adapter och kunna ladda i Ljusdal i väntan på att SUC Hudiksvall öppnar).
Jag får intrycket av att du tänker köpa privat? I så fall skulle jag aldrig ens överväga en S100D. Ska du ha den på företaget så är det betydligt jämnare mellan modellerna eftersom förmånsvärdet är detsamma mellan dem.
Viktigt att tänka på IMO (vilket få nämner) är att S75D är avsevärt lättare och körgladare än S100D...
Packning får det plats väldigt gott om. Takbox ökar förbrukningen ganska mycket vad jag läst, har dock aldrig provat själv.
Dragkrok har jag på min X, den är fortfarande inplastad efter två år och ja, jag bor i villa
Samtidigt är jag kluven om nu är bästa tid, kanske avvaktar till AP3 och nya datorn att hantera bilderna som ryktas komma i Q3 nästa år.
Hehe
Inte ofta vi här rekommenderar att vänta för det dyker hela tiden upp saker som man inte vet om/vad/när osv, och ett år
känns länge för tex AP3... Om ett år kommer du tycka att du väntade för länge, om du är sugen redan nu lixom
Men en nästan ny kanske kan vara smart nu, då blir det lite lättare att byta om nåt år om det skulle dyka upp
nåt som känns köpvärt (kanske inte ens en Tesla då heller).
Batteristorlek tycker jag alltid är lurigt men har själv kört snart 20 tusen mil i en S85:a och köpte nu en S75D och
jäklar vad långt man kommer med dessa bilar alltså, men visst skulle det ibland vara najs med större batteri
X drar ju dessutom lite mer som sagt...
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Tesla eller inte?
Klart man inte behöver en S100D, själv kör jag S60 funkar hur bra dom helst både i sverige och kroatsien
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla eller inte?
Varken S eller X kommer få batterier från M3. För stort ingrepp. Datorn har precis uppgraderats, så mycket tveksamt att nått händer igen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla eller inte?
Ny dator kanske var fel. Ny bildigenkännings-hårdvara är mer precist. Nuvarande Nvidia ska ersättas med egna komponenter. I Q1 enligt Musk, vilket betyder Q1 + eventuellt några solvarv.EnTraktor skrev:Varken S eller X kommer få batterier från M3. För stort ingrepp. Datorn har precis uppgraderats, så mycket tveksamt att nått händer igen.
Model Y LR
Model S 100D -18
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla eller inte?
Nja, visst har väl även datorn blivit utbytt mot bättre iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla eller inte?
Har man råd så röstar jag för 100 batteriet. Jag har ju kört med 70 batteriet i 3 år (modell S) innan jag bytte. För mig blev skillnaden ganska stor. Jag kör nu aldrig ” på marginalen” längre. Att rulla in till laddning med 0 % SoC är inte min grej. Drygt 40% mer räckvidd märks mycket. Kan hoppa över några SuC utan problem, bilen laddar också mycket snabbare, ca 1 mil/min. Skulle det vara regn å motvind så behöver jag inte heller fundera över det.
Att prestanda är bättre också är inte fel även om den förra bilen var tillräckligt snabb.
I mitt fall fick jag ett betydande ”övervärde” vid inbyte av den gamla och hade en peng i firman att stoppa in som första förhöjd hyra så den löpande månadskostnaden är densamma som tidigare.
Hade jag köpt bilen privat hade 70- batteriet varit helt OK det också, men liiite mer meck är det trots allt med mindre batteri.
Att prestanda är bättre också är inte fel även om den förra bilen var tillräckligt snabb.
I mitt fall fick jag ett betydande ”övervärde” vid inbyte av den gamla och hade en peng i firman att stoppa in som första förhöjd hyra så den löpande månadskostnaden är densamma som tidigare.
Hade jag köpt bilen privat hade 70- batteriet varit helt OK det också, men liiite mer meck är det trots allt med mindre batteri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla eller inte?
Jo MCUn är ny sedan några månader.Bjelke skrev:Nja, visst har väl även datorn blivit utbytt mot bättre iaf
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Tesla eller inte?
Från vilket VIN är det den nya MCUn, vet man det?
Den röda S 100D på teslas sida tex, har den den nya MCUn?
Den röda S 100D på teslas sida tex, har den den nya MCUn?
Re: Tesla eller inte?
För Model S kom skiftet runt VIN 250.000. Kan alltid vara några avvikelser men det här stämmer till 99%. Är det en bil som ligger just runt 250k så är det såklart värt att dubbelkolla med Tesla.MaxE skrev:Från vilket VIN är det den nya MCUn, vet man det?
Den röda S 100D på teslas sida tex, har den den nya MCUn?
För Model X var skiftet någonstans runt VIN 90.000
Tidsmässigt så skedde produktionsskiftet i april 2018 så alla bilar producerade därefter har ny MCU.