Upper control arms

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Upper control arms

Inläggav Teslaägare MDurante » 08 nov 2018 22:51

Försökte söka i forumet men hittade ingenting om detta. Jag är lite fundersam, hade bilen inne idag hos Tesla. Det gjordes en hel del jobb på den, och en punkt var "oljud vid fartgupp" något som jag haft i ett års tid. Första gången jag anmärkte i september 2017 fick jag till svar att "De byter vi i framtiden, än så länge är det ingen fara" Så hade jag in bilen på 80K service i mars 2018, där jag påpekade återigen om oljud vid fartsgupp, inga anmärkningar på service och den gled rätt igenom. Nu har bilen gått i åtta månader med oljud och fick svar att "Det är slitagedelar som inte täcks av garantin". Jag kontaktade service manager som satte sitt engineering team i arbete, och de konstaterade samma sak som tekniker, att det är normalt slitage, men de kunde gå med på halv arbetskostnad.

Samma service center lyckades med:

1. Skrapa min nylackerade fälg för att därefter beskylla den för att vara i obalans

45653791_695666934149068_786005794289090560_n.jpg



2. Stänga dörren med felsökningstillbehör kopplat och klämma kabeln och skada två paneler

45677057_486268718533311_109703755481481216_n.jpg


3. Skada min FOB

4. Beskylla min foliering (Gjord 03/2016) för spräckta baklyktor och en sprucken blinkers efter vintern 17/18

45882964_307102116810323_4429929711199584256_n.jpg




Summa kardemumma 5910kr för att bli av med klonkljud och byta en blinkers. Bilen är förstås inom garantiperioden. Rimligt/fair eller ej?
Model S P85+ - AP1 w Performance +, 21" Arachnid, Deep blue met, Carbon spoiler, Grey Performance Leather Interior, 4G, Premium center console, Pano, Active Air, Twin chargers, Parking Sensors, Cold weather/Tech/Audio/Light/Safety Package, RFS.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Re: Upper control arms

Inläggav Jeppe_E » 08 nov 2018 23:06

Jeppe_E
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07

Re: Upper control arms

Inläggav Geni87 » 08 nov 2018 23:11

"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."

Inte så lite grisigt beteende...
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Upper control arms

Inläggav Teslaägare MDurante » 08 nov 2018 23:16

Geni87 skrev:"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."

Inte så lite grisigt beteende...


Typiskt amerikanskt, vi byter de trasiga delarna på goodwill men skriv under här bara. Vet att alla P85D ägare i Norge som fick pengar (50000kr) istället för gratis ludi uppdatering skrev under NDA.
Model S P85+ - AP1 w Performance +, 21" Arachnid, Deep blue met, Carbon spoiler, Grey Performance Leather Interior, 4G, Premium center console, Pano, Active Air, Twin chargers, Parking Sensors, Cold weather/Tech/Audio/Light/Safety Package, RFS.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Re: Upper control arms

Inläggav Teslaägare MDurante » 08 nov 2018 23:17

Jeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-suspension-breakage-not-crime-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.


Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Model S P85+ - AP1 w Performance +, 21" Arachnid, Deep blue met, Carbon spoiler, Grey Performance Leather Interior, 4G, Premium center console, Pano, Active Air, Twin chargers, Parking Sensors, Cold weather/Tech/Audio/Light/Safety Package, RFS.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Re: Upper control arms

Inläggav Geni87 » 08 nov 2018 23:24

MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-suspension-breakage-not-crime-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.


Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth


De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Upper control arms

Inläggav Teslaägare MDurante » 08 nov 2018 23:36

Geni87 skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-suspension-breakage-not-crime-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.


Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth


De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.


Service manager sa att Sverige, Norge, Danmark och service center i Finland har alla gått med på att inte byta slitagedelar i onödan utan följa regelverken som sätts från USA, det innebär att "dåliga" bromsar, chassidelar och liknande inte kommer bytas på garanti lika lätt som för 1.5 år sedan. Det var de exakta orden från han, sen om det stämmer låter jag vara osagt. Har ju haft en hel del incidenter här där ägare plötsligt fått extrem jävla camber tack vare undermåliga chassidetaljer :lol:

15896183_10155541564279057_9098174695304486127_o.jpg


18622601_1240466336050701_5282746844407418299_n.jpg
Model S P85+ - AP1 w Performance +, 21" Arachnid, Deep blue met, Carbon spoiler, Grey Performance Leather Interior, 4G, Premium center console, Pano, Active Air, Twin chargers, Parking Sensors, Cold weather/Tech/Audio/Light/Safety Package, RFS.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Re: Upper control arms

Inläggav Teslaägare MDurante » 08 nov 2018 23:39

Här är svaret från SC.

Teslaservice.png
Model S P85+ - AP1 w Performance +, 21" Arachnid, Deep blue met, Carbon spoiler, Grey Performance Leather Interior, 4G, Premium center console, Pano, Active Air, Twin chargers, Parking Sensors, Cold weather/Tech/Audio/Light/Safety Package, RFS.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Re: Upper control arms

Inläggav Jeppe_E » 08 nov 2018 23:49

MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-suspension-breakage-not-crime-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.


Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth


Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Jeppe_E
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07

Re: Upper control arms

Inläggav Teslaägare MDurante » 08 nov 2018 23:58

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-suspension-breakage-not-crime-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.


Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth


Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.



Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Model S P85+ - AP1 w Performance +, 21" Arachnid, Deep blue met, Carbon spoiler, Grey Performance Leather Interior, 4G, Premium center console, Pano, Active Air, Twin chargers, Parking Sensors, Cold weather/Tech/Audio/Light/Safety Package, RFS.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Nästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster