Ok, var jag som tolkade texten lite fel. Men då är det ju än mer anmärkningsvärt. Detdär är inga slitdelar, det är en garatiåtgärd.MDurante skrev:Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Upper control arms
Moderator: Redaktion
Re: Upper control arms
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Upper control arms
Hur gick det med skadorna på fälg och interiör? Tog Tesla på sig skulden för det? Annars är det ju en skandal...MDurante skrev:Här är svaret från SC.
Jag hade bilen inne på Skøyen i juli, och dom bytte en baklykta som hadde börjat spricka på goodwill utan att blinka - trots att kromlisten som ligger mot lyktan är folierad.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Upper control arms
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Re: Upper control arms
Men varken Volvo eller Renault har propsat på att det är "according to spec" under garantitiden...?tomla skrev:Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Upper control arms
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.VarroF skrev:Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
Re: Upper control arms
Ok tack det verkade kunnigt hehe. Låter den isf vara så jag inte skadar något. De nya är så fina. Kanske rent av bättre kvalitet förhoppningsvis.NEO skrev:WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.VarroF skrev:Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
Hur gör folk med tvätt i hjulhus och då även control arms? Höja luftfjädring och spurta med högtryck?
Re: Upper control arms
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Re: Upper control arms
Hur kommer man åt där med högtrycken?kontakten2 skrev:det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
/Tvätt-newbie
Re: Upper control arms
Övre armen verkar omdesignad och inte lika lättåtkomliga inifrån frunken längre. Inte gjord av 2 ihopsatta delar som de gamla utan i ett stycke och täckt helt uppifrån av typ gummiskydd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Upper control arms
Det låter ju mycket bra! någon bild på det?
När kan det tänkas vara infört tro?
När kan det tänkas vara infört tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Upper control arms
Dåliga bilder men man kan se något! Första höger sida, andra vänster lite rengjord.
Re: Upper control arms
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?evilirish skrev:Hur kommer man åt där med högtrycken?kontakten2 skrev:det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
/Tvätt-newbie
Re: Upper control arms
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.VarroF skrev:Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?evilirish skrev:Hur kommer man åt där med högtrycken?kontakten2 skrev:det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
/Tvätt-newbie
Re: Upper control arms
[JM] skrev:VarroF skrev:Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?evilirish skrev:Hur kommer man åt där med högtrycken?kontakten2 skrev:det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
/Tvätt-newbie
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.
Tumme upp på den
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2792
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
När jag hade ny volvo så fick jag byta krängningshämmare nästan varje år tills garantin tog slut och jag bytte till piratdel istället.Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
På vår Renault ZOE har jag bytt nästan alla delar i framvagnen innan den blev 4 år.
Så med min erfarenhet så har jag inte bytt något på Teslan men på Renault och Volvo.
Men det är min erfarenhet.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Upper control arms
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Upper control arms
Låter som du borde gå till en läkare iställetcarl-pedal skrev:Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Upper control arms
Alternativa inköpsställen:carl-pedal skrev:Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick.
https://www.skruvat.se/Lankarm-P1039896.aspx
https://www.autodoc.se/lemforder/15485017 (endast höger i lager)
Forfarande ganska magert med delar till Tesla...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Upper control arms
Tack för tipset, har kikat där också men fegade, för skruvat lät för billigt.
Jag tycker ändå att det börjar komma en del reservdelar på marknaden, jättebra ju!
Jag tycker ändå att det börjar komma en del reservdelar på marknaden, jättebra ju!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Upper control arms
Jäää, här går det undan!
Autoexperten smsade om att min bärarm kom runt lunch! Jag beställde igår och det fanns inte på lokala lagret, det var snabbt!
Sen var det bara att rulla ut alla cyklar ur garaget och rulla in teslan. Två timmar tog det och tack vare en bra instruktion visste jag hur det skulle göras. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rms.99790/
Det som var värst var att min fru har för grova armar för att få tillbaka ena skruven (se beskrivning i länken) men som tur är har hon gjort en pojke på 12 år som har perfekta smala armar och fingrar! Det var fasen trångt! Jag gissar att en verkstad skulle montera bort stötdämparen för att få plats, alternativt vända på skruven och skita i att gängan blir exponerad för salt. Såååå skönt att slippa höra glappet! Nu har jag en riktigt härlig Tesla igen.
Autoexperten smsade om att min bärarm kom runt lunch! Jag beställde igår och det fanns inte på lokala lagret, det var snabbt!
Sen var det bara att rulla ut alla cyklar ur garaget och rulla in teslan. Två timmar tog det och tack vare en bra instruktion visste jag hur det skulle göras. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rms.99790/
Det som var värst var att min fru har för grova armar för att få tillbaka ena skruven (se beskrivning i länken) men som tur är har hon gjort en pojke på 12 år som har perfekta smala armar och fingrar! Det var fasen trångt! Jag gissar att en verkstad skulle montera bort stötdämparen för att få plats, alternativt vända på skruven och skita i att gängan blir exponerad för salt. Såååå skönt att slippa höra glappet! Nu har jag en riktigt härlig Tesla igen.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Upper control arms
Skönt!
Passade du på att rostskydda den nya för framtidssäkring?
Passade du på att rostskydda den nya för framtidssäkring?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Upper control arms
Oh, jä! Fast bara på ovansidan...
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld