Upper control arms

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Upper control arms

Inlägg av Jeppe_E »

MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.

Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Ok, var jag som tolkade texten lite fel. Men då är det ju än mer anmärkningsvärt. Detdär är inga slitdelar, det är en garatiåtgärd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Upper control arms

Inlägg av ALDA »

MDurante skrev:
Här är svaret från SC.
Bilagan Teslaservice.png finns inte längre
Hur gick det med skadorna på fälg och interiör? Tog Tesla på sig skulden för det? Annars är det ju en skandal...

Jag hade bilen inne på Skøyen i juli, och dom bytte en baklykta som hadde börjat spricka på goodwill utan att blinka - trots att kromlisten som ligger mot lyktan är folierad.
lykt.jpg
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Upper control arms

Inlägg av Schelin »

Var det fram på din? Bytte bak efter 9600 mil.

S75D
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Upper control arms

Inlägg av tomla »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Upper control arms

Inlägg av Jeppe_E »

tomla skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Men varken Volvo eller Renault har propsat på att det är "according to spec" under garantitiden...?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

NEO skrev:
VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.
Ok tack det verkade kunnigt hehe. Låter den isf vara så jag inte skadar något. De nya är så fina. Kanske rent av bättre kvalitet förhoppningsvis.
Hur gör folk med tvätt i hjulhus och då även control arms? Höja luftfjädring och spurta med högtryck?
kontakten2

Re: Upper control arms

Inlägg av kontakten2 »

det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Upper control arms

Inlägg av evilirish »

kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Upper control arms

Inlägg av Teslared »

Övre armen verkar omdesignad och inte lika lättåtkomliga inifrån frunken längre. Inte gjord av 2 ihopsatta delar som de gamla utan i ett stycke och täckt helt uppifrån av typ gummiskydd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Upper control arms

Inlägg av Bjelke »

Det låter ju mycket bra! :) någon bild på det? :)
När kan det tänkas vara infört tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Upper control arms

Inlägg av Teslared »

20200321_161934.jpg
20200321_161900.jpg
Dåliga bilder men man kan se något! Första höger sida, andra vänster lite rengjord.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Upper control arms

Inlägg av [JM] »

VarroF skrev:
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

[JM] skrev:
VarroF skrev:
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?

När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.

Tumme upp på den
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

Såhär såg mina ut på min gamla 2013.
image002.jpg
image003.jpg
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Upper control arms

Inlägg av tomla »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
När jag hade ny volvo så fick jag byta krängningshämmare nästan varje år tills garantin tog slut och jag bytte till piratdel istället.
På vår Renault ZOE har jag bytt nästan alla delar i framvagnen innan den blev 4 år.
Så med min erfarenhet så har jag inte bytt något på Teslan men på Renault och Volvo.
Men det är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick. :roll:
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Upper control arms

Inlägg av HelectriC »

carl-pedal skrev:
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp.
Låter som du borde gå till en läkare istället ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

carl-pedal skrev:
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick. :roll:
Alternativa inköpsställen:
https://www.skruvat.se/Lankarm-P1039896.aspx
https://www.autodoc.se/lemforder/15485017 (endast höger i lager)

Forfarande ganska magert med delar till Tesla...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Tack för tipset, har kikat där också men fegade, för skruvat lät för billigt.
Jag tycker ändå att det börjar komma en del reservdelar på marknaden, jättebra ju!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Jäää, här går det undan!

Autoexperten smsade om att min bärarm kom runt lunch! Jag beställde igår och det fanns inte på lokala lagret, det var snabbt!
Sen var det bara att rulla ut alla cyklar ur garaget och rulla in teslan. Två timmar tog det och tack vare en bra instruktion visste jag hur det skulle göras.
20200608_183039.jpg
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rms.99790/

Det som var värst var att min fru har för grova armar för att få tillbaka ena skruven (se beskrivning i länken) men som tur är har hon gjort en pojke på 12 år som har perfekta smala armar och fingrar! Det var fasen trångt! Jag gissar att en verkstad skulle montera bort stötdämparen för att få plats, alternativt vända på skruven och skita i att gängan blir exponerad för salt.
20200608_185205.jpg
Såååå skönt att slippa höra glappet! Nu har jag en riktigt härlig Tesla igen.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

Skönt!

Passade du på att rostskydda den nya för framtidssäkring?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Oh, jä! Fast bara på ovansidan...
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Skriv svar