Sida 1 av 3

Re: Upper control arms

Postat: 08 nov 2018 23:16
av Jeppe_E
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.

Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Ok, var jag som tolkade texten lite fel. Men då är det ju än mer anmärkningsvärt. Detdär är inga slitdelar, det är en garatiåtgärd.

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 09:00
av ALDA
MDurante skrev:
Här är svaret från SC.
Bilagan Teslaservice.png finns inte längre
Hur gick det med skadorna på fälg och interiör? Tog Tesla på sig skulden för det? Annars är det ju en skandal...

Jag hade bilen inne på Skøyen i juli, och dom bytte en baklykta som hadde börjat spricka på goodwill utan att blinka - trots att kromlisten som ligger mot lyktan är folierad.

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 14:28
av Schelin
Var det fram på din? Bytte bak efter 9600 mil.

S75D

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 20:12
av tomla
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.

Re: Upper control arms

Postat: 09 nov 2018 20:17
av Jeppe_E
tomla skrev:
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Men varken Volvo eller Renault har propsat på att det är "according to spec" under garantitiden...?

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 11:08
av VarroF
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 11:33
av NEO
VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 13:22
av VarroF
NEO skrev:
VarroF skrev:
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.

Ska man profylaktiskt spraya WD 40?

Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar ;-)
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.
Ok tack det verkade kunnigt hehe. Låter den isf vara så jag inte skadar något. De nya är så fina. Kanske rent av bättre kvalitet förhoppningsvis.
Hur gör folk med tvätt i hjulhus och då även control arms? Höja luftfjädring och spurta med högtryck?

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 14:28
av kontakten2
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 15:14
av evilirish
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 15:38
av Teslared
Övre armen verkar omdesignad och inte lika lättåtkomliga inifrån frunken längre. Inte gjord av 2 ihopsatta delar som de gamla utan i ett stycke och täckt helt uppifrån av typ gummiskydd.

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 16:05
av Bjelke
Det låter ju mycket bra! :) någon bild på det? :)
När kan det tänkas vara infört tro?

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 16:39
av Teslared
20200321_161934.jpg
20200321_161900.jpg
Dåliga bilder men man kan se något! Första höger sida, andra vänster lite rengjord.

Re: Upper control arms

Postat: 21 mar 2020 20:43
av VarroF
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?

Re: Upper control arms

Postat: 22 mar 2020 10:20
av [JM]
VarroF skrev:
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.

Re: Upper control arms

Postat: 23 mar 2020 06:46
av VarroF
[JM] skrev:
VarroF skrev:
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?

När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.

Tumme upp på den

Re: Upper control arms

Postat: 23 mar 2020 07:16
av NEO
Såhär såg mina ut på min gamla 2013.
image002.jpg
image003.jpg

Re: Upper control arms

Postat: 23 mar 2020 11:25
av tomla
Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
När jag hade ny volvo så fick jag byta krängningshämmare nästan varje år tills garantin tog slut och jag bytte till piratdel istället.
På vår Renault ZOE har jag bytt nästan alla delar i framvagnen innan den blev 4 år.
Så med min erfarenhet så har jag inte bytt något på Teslan men på Renault och Volvo.
Men det är min erfarenhet.

Re: Upper control arms

Postat: 07 jun 2020 14:09
av carl-pedal
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick. :roll:

Re: Upper control arms

Postat: 07 jun 2020 16:06
av HelectriC
carl-pedal skrev:
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp.
Låter som du borde gå till en läkare istället ;)

Re: Upper control arms

Postat: 07 jun 2020 16:44
av lator
carl-pedal skrev:
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick. :roll:
Alternativa inköpsställen:
https://www.skruvat.se/Lankarm-P1039896.aspx
https://www.autodoc.se/lemforder/15485017 (endast höger i lager)

Forfarande ganska magert med delar till Tesla...

Re: Upper control arms

Postat: 07 jun 2020 18:59
av carl-pedal
Tack för tipset, har kikat där också men fegade, för skruvat lät för billigt.
Jag tycker ändå att det börjar komma en del reservdelar på marknaden, jättebra ju!

Re: Upper control arms

Postat: 08 jun 2020 20:50
av carl-pedal
Jäää, här går det undan!

Autoexperten smsade om att min bärarm kom runt lunch! Jag beställde igår och det fanns inte på lokala lagret, det var snabbt!
Sen var det bara att rulla ut alla cyklar ur garaget och rulla in teslan. Två timmar tog det och tack vare en bra instruktion visste jag hur det skulle göras.
20200608_183039.jpg
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rms.99790/

Det som var värst var att min fru har för grova armar för att få tillbaka ena skruven (se beskrivning i länken) men som tur är har hon gjort en pojke på 12 år som har perfekta smala armar och fingrar! Det var fasen trångt! Jag gissar att en verkstad skulle montera bort stötdämparen för att få plats, alternativt vända på skruven och skita i att gängan blir exponerad för salt.
20200608_185205.jpg
Såååå skönt att slippa höra glappet! Nu har jag en riktigt härlig Tesla igen.

Re: Upper control arms

Postat: 08 jun 2020 21:03
av lator
Skönt!

Passade du på att rostskydda den nya för framtidssäkring?

Re: Upper control arms

Postat: 08 jun 2020 21:07
av carl-pedal
Oh, jä! Fast bara på ovansidan...