Inget takräcke...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inget takräcke...

Inlägg av mati »

pegs skrev:
chaffis75 skrev:
DSV skrev:
Antagligen finns tillräckligt många kunder som inte behöver varje sig takräcke eller dragkrog men känns tråkigt att det blir många som vill köra elbil som därmed saknar ett bra alternativ.
Just den här meningen tycker jag är spot on... Jag tycker också de är väldigt tråkigt att elbilsalternativen blir så få eller obefintliga när man har krav som tex takräcke eller krok eftersom båda dessa saker är någon som jag typ aldrig ens frågat om på en fossil bil utan bara tagit för givet att man kan ha på bilen. Varför gör Tesla såhär när de vill visa att en elbil kan vara lika bra som en fossil? Nej detta är tråkigt och visar tydligt att elbil inte är för alla än.
Vid en snabbkoll på Audi e-tron så ser det ut att både finnas drag och stöd för takräcke.
(Takräcke har jag inte sett uttryckligen, men den har ju rails och jag antar att dom inte bara är där som dekor.)
Ja, den får både och.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Inget takräcke...

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
DSV skrev:
Antagligen finns tillräckligt många kunder som inte behöver varje sig takräcke eller dragkrog men känns tråkigt att det blir många som vill köra elbil som därmed saknar ett bra alternativ.
Just den här meningen tycker jag är spot on... Jag tycker också de är väldigt tråkigt att elbilsalternativen blir så få eller obefintliga när man har krav som tex takräcke eller krok eftersom båda dessa saker är någon som jag typ aldrig ens frågat om på en fossil bil utan bara tagit för givet att man kan ha på bilen. Varför gör Tesla såhär när de vill visa att en elbil kan vara lika bra som en fossil? Nej detta är tråkigt och visar tydligt att elbil inte är för alla än.
Det är ju ren ekonomi, för få vill betala en rimlig summa extra för det tillvalet för att det skall vara värt kostnaden för att kunna erbjuda det helt enkelt.

Min gissning är dock att fästpunkter för takräcke kommer komma i form av det som finns i alla bilar för model 3 om in nu senare i framtiden.
Bilen kostar runt 1 miljon, vår Peugeot 208 för 140000 kunde ha både takräcke och krok, nej ekonomi tror jag inte de handlar om utan jag gissar på att takräcke precis som krok används väldigt lite USA och efterfrågas inte där, någon med annan gissning?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inget takräcke...

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
chaffis75 skrev:
DSV skrev:
Antagligen finns tillräckligt många kunder som inte behöver varje sig takräcke eller dragkrog men känns tråkigt att det blir många som vill köra elbil som därmed saknar ett bra alternativ.
Just den här meningen tycker jag är spot on... Jag tycker också de är väldigt tråkigt att elbilsalternativen blir så få eller obefintliga när man har krav som tex takräcke eller krok eftersom båda dessa saker är någon som jag typ aldrig ens frågat om på en fossil bil utan bara tagit för givet att man kan ha på bilen. Varför gör Tesla såhär när de vill visa att en elbil kan vara lika bra som en fossil? Nej detta är tråkigt och visar tydligt att elbil inte är för alla än.
Det är ju ren ekonomi, för få vill betala en rimlig summa extra för det tillvalet för att det skall vara värt kostnaden för att kunna erbjuda det helt enkelt.

Min gissning är dock att fästpunkter för takräcke kommer komma i form av det som finns i alla bilar för model 3 om in nu senare i framtiden.
Bilen kostar runt 1 miljon, vår Peugeot 208 för 140000 kunde ha både takräcke och krok, nej ekonomi tror jag inte de handlar om utan jag gissar på att takräcke precis som krok används väldigt lite USA och efterfrågas inte där, någon med annan gissning?
Klart det är ekonomi, de kan inte erbjuda allt och vill ju maximera sin vinst. Skall de erbjuda någonting för en liten del av en marknad är det något annat som får stryka på foten om de skall behålla sin vinstmarginal. Om det inte hade handlat om ekonomi kunde de lagt in allt som varenda kund ville ha även om det bara var en kund som ville ha det.
Verdi

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Verdi »

Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inget takräcke...

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Är ju inte så att det finns som tillval på alla bilar direkt heller hos VW, Audi, BMW osv. På sin höjd finns små hål vid dörrarna på de flesta bilar för att passa in takräcke som kläms i dörrarna, vilket inte fungerar med karmlösa dörrar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inget takräcke...

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Ja, det blir nästan lite löjligt, nästan som om Tesla vill vara annorlunda till varje pris. När alla andra erbjuder så många olika tillvalskombinationer, färger och konfigureringar att man helt tappar överblicken, gör Tesla precis tvärtom.
- Ska du ha nåt extra? Varsågod, ska det vara dubbat eller odubbat?

Lite lagom mycket tillval är väl bäst. Varför ska det vara så svårt egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Surfaren »

The paradox of choice, kanske?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Är ju inte så att det finns som tillval på alla bilar direkt heller hos VW, Audi, BMW osv. På sin höjd finns små hål vid dörrarna på de flesta bilar för att passa in takräcke som kläms i dörrarna, vilket inte fungerar med karmlösa dörrar.
Vad snackar du om? Det finns myriader av alternativ på i princip alla modeller. Just takräcke kan man väl få på nästan alla bilar väl? (Fast egentligen menar jag förmågan att hantera olika utrustningsval under produktionen och inte enbart takräcke.)

Vad menar du med "klämma fast i dörrarna"? Exempel på det?
Verdi

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Ja, det blir nästan lite löjligt, nästan som om Tesla vill vara annorlunda till varje pris. När alla andra erbjuder så många olika tillvalskombinationer, färger och konfigureringar att man helt tappar överblicken, gör Tesla precis tvärtom.
- Ska du ha nåt extra? Varsågod, ska det vara dubbat eller odubbat?

Lite lagom mycket tillval är väl bäst. Varför ska det vara så svårt egentligen?
En del av mig tycker att det är lite skönt också. Men jag undrar lite hur deras fabrik är uppbyggd och hur deras produktionslina skiljer sig mot andras.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inget takräcke...

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Är ju inte så att det finns som tillval på alla bilar direkt heller hos VW, Audi, BMW osv. På sin höjd finns små hål vid dörrarna på de flesta bilar för att passa in takräcke som kläms i dörrarna, vilket inte fungerar med karmlösa dörrar.
Vad snackar du om? Det finns myriader av alternativ på i princip alla modeller. Just takräcke kan man väl få på nästan alla bilar väl? (Fast egentligen menar jag förmågan att hantera olika utrustningsval under produktionen och inte enbart takräcke.)

Vad menar du med "klämma fast i dörrarna"? Exempel på det?
Exempel
C6BF3BB1-7AEA-45A2-9169-852A34737CAC.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Är ju inte så att det finns som tillval på alla bilar direkt heller hos VW, Audi, BMW osv. På sin höjd finns små hål vid dörrarna på de flesta bilar för att passa in takräcke som kläms i dörrarna, vilket inte fungerar med karmlösa dörrar.
Vad snackar du om? Det finns myriader av alternativ på i princip alla modeller. Just takräcke kan man väl få på nästan alla bilar väl? (Fast egentligen menar jag förmågan att hantera olika utrustningsval under produktionen och inte enbart takräcke.)

Vad menar du med "klämma fast i dörrarna"? Exempel på det?
Exempel
Men de kläms väl inte fast i dörrarna? Då skulle de ju sitta löst när man öppnar. ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inget takräcke...

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Är ju inte så att det finns som tillval på alla bilar direkt heller hos VW, Audi, BMW osv. På sin höjd finns små hål vid dörrarna på de flesta bilar för att passa in takräcke som kläms i dörrarna, vilket inte fungerar med karmlösa dörrar.
Vad snackar du om? Det finns myriader av alternativ på i princip alla modeller. Just takräcke kan man väl få på nästan alla bilar väl? (Fast egentligen menar jag förmågan att hantera olika utrustningsval under produktionen och inte enbart takräcke.)

Vad menar du med "klämma fast i dörrarna"? Exempel på det?
Har nog aldrig haft en bil där det fanns stöd för takräcke förutom av den typen som HelectriC visar. Vilket inte fungerar med karmlösa dörrar.
Verdi

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Verdi »

Blir det inte tätt? Luftbrus?
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Jerka »

Verdi skrev:
Måste vara nåt fel på Teslas fabrik som inte kan hantera sånt här när alla andra kan. På bilar som kostar en bråkdel.
Det här! Hur kan de ha så fruktansvärt svårt att bygga bilar med olika konfigurationer?

Nu kommer lite spekulation, men jag misstänker att Elon har snöat in på att bli den nya Henry Ford och/eller Steve Jobs. Han har en fix idé om att kunderna ska anpassa sig till Tesla och inte tvärtom. Att erbjuda massor av alternativ stör hans vision om en enkel, ren bil med strömlinjeformad produktion. Jag tror det är mer det som är problemet än att det skulle vara så jobbigt för produktionen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inget takräcke...

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Blir det inte tätt? Luftbrus?
Ingen aning, antar att rutorna ligger utanpå istället för att gå upp under listen. Antar att man kan spräcka rutor också om man slår igen dörrer för hårt. Vet iaf bara att det inte funnits stöd på det på de bilar med karmlösa dörrar jag haft.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inget takräcke...

Inlägg av LarsL »

Produktionen blir ju precis lika strömlinjeformad om alla bilar har takräcke som om de inte har det, valet behöver ju inte finnas. Samma gäller ju för dragkrok, att tillåta montering av dragkrok påverkar ju inte produktionen alls förutom några infästningshål. Det är ju kundernas problem att dra ditt takräcke och drag.

Det jag tror är problemet är den ökade förbrukningen. De lägger ner mycket tid och resurser på att få bilen så snål som möjligt och då är det så klart tråkigt om kunderna händer på massa bråte som förstör deras fina aerodynamik.
Verdi

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Produktionen blir ju precis lika strömlinjeformad om alla bilar har takräcke som om de inte har det, valet behöver ju inte finnas. Samma gäller ju för dragkrok, att tillåta montering av dragkrok påverkar ju inte produktionen alls förutom några infästningshål. Det är ju kundernas problem att dra ditt takräcke och drag.

Det jag tror är problemet är den ökade förbrukningen. De lägger ner mycket tid och resurser på att få bilen så snål som möjligt och då är det så klart tråkigt om kunderna händer på massa bråte som förstör deras fina aerodynamik.
Varför säljer de 21" fälgarna då? ;)

Nej, det handlar väl om att produktionen inte kan hantera olika val på ett effektivt sätt. Måste vara nåt med hur fabriken är uppbyggd att göra.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Inget takräcke...

Inlägg av erbo73 »

Brist på takräcke hade kunnat avhjälpas med ett baksäte delbart 40/20/40, likt Audis lösning med skidsäck. Det hade hjälpt mig i de flesta fallen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inget takräcke...

Inlägg av HelectriC »

erbo73 skrev:
Brist på takräcke hade kunnat avhjälpas med ett baksäte delbart 40/20/40, likt Audis lösning med skidsäck. Det hade hjälpt mig i de flesta fallen.
eller bara en skidlucka, det hade ju varenda bil förr i tiden. Varför har så få bilar det nu?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Inget takräcke...

Inlägg av MangeT »

Bra fråga. Skidlucka är riktigt användbart.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Inget takräcke...

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
Brist på takräcke hade kunnat avhjälpas med ett baksäte delbart 40/20/40, likt Audis lösning med skidsäck. Det hade hjälpt mig i de flesta fallen.
Ja, det saknar jag verkligen. Dock kan jag lägga min lagg mellan framsätena ändå, fast över baksätet. Blir dock lite konstig vinkel och skärmen lär ju få sig en smäll vid en ev krock. :D Men är det fler än ett par skidor så blir det trångt. Längdskidor är nog för långa också.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Inget takräcke...

Inlägg av erkap »

Någon som kört med Seasuckers ski rack? Är sugen på att beställa dessa till min MS som inte har några fästen.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Inget takräcke...

Inlägg av helix »

erkap skrev:
Någon som kört med Seasuckers ski rack? Är sugen på att beställa dessa till min MS som inte har några fästen.
Här är några bilder som illustrerar hur det ser ut på en Model S när man fraktar grejer med Seasucker

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Inget takräcke...

Inlägg av MangeT »

Är det någo lås på fötterna på Seasucker så inte någon bara kan plocka av räcket från bilen?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Inget takräcke...

Inlägg av abagewitz »

Om man nu inte har takräcke utan vill lägga skidor inne i bilen.

Får man in ett par längdskidor som är 195 cm om man fäller baksätet? Nån som har provat?
Skriv svar