hej ni som kan detta med laddning. jag har 3fas i mitt garage. kan man ej ladda direkt in i det? vad uppnår man med en sk Wallconnector? Jag kanske snor fel tråd men vill inte skapa en ny med denna förmodligen dumma fråga
Du får en fast kabel och slipper ta fram kabeln hela tiden? Dessutom är WC mer beständig för vädrets makter om man laddar utomhus.
Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.
5000kr är väl typ 2600 kWh på SuC, eller då 5200 mil. Det är klart att för de som inte har tillgång till SuC så är det ju naturligtvis bra om man behöver ladda på vägen. Men jag anser fortfarande att det är dyrt. Eller för att ställa det i relation till mig själv, det är två års körning
Men den är väl guldpläterad eller något
You never actually own a CCS/Chademo-adapter, you merely look after it for the next generation
Jag skulle lätt ge det dubbla för en sån till min Zoe
Lophornis skrev:
En adapter åt andra hållet vore guld värt. Alltså en icke Tesla med ccs kunna ladda på suc.
Med lite magi och fantasi så vore det givetvis perfekt, men verkligheten begränsar bilarnas batterier tyvärr. En Zoe har för gamla celler och rulla in valfri DC-kapabel bil på SuC hade nog inte givit speciellt mycket mer fjång heller mot vad 50kW CCS/CHAdeMO ger.
Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.
5000kr är väl typ 2600 kWh på SuC, eller då 5200 mil. Det är klart att för de som inte har tillgång till SuC så är det ju naturligtvis bra om man behöver ladda på vägen. Men jag anser fortfarande att det är dyrt. Eller för att ställa det i relation till mig själv, det är två års körning
Jag skulle lätt ge det dubbla för en sån till min Zoe
Lophornis skrev:
En adapter åt andra hållet vore guld värt. Alltså en icke Tesla med ccs kunna ladda på suc.
Med lite magi och fantasi så vore det givetvis perfekt, men verkligheten begränsar bilarnas batterier tyvärr. En Zoe har för gamla celler och rulla in valfri DC-kapabel bil på SuC hade nog inte givit speciellt mycket mer fjång heller mot vad 50kW CCS/CHAdeMO ger.
Ack! Den som ändå hade 50kW CCS/CHAdeMO.
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.
5000kr är väl typ 2600 kWh på SuC, eller då 5200 mil. Det är klart att för de som inte har tillgång till SuC så är det ju naturligtvis bra om man behöver ladda på vägen. Men jag anser fortfarande att det är dyrt. Eller för att ställa det i relation till mig själv, det är två års körning
Men den är väl guldpläterad eller något
Hur räknar du? 1250 mil snarare.
Baklänges
Okey, då var det inte så dyrt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Sen kan man ju fråga sig vad kostnaden för en adapter har med hur mycket laddning kostar i Teslas nät. Det är väl ingen som köper en adapter för att gå ladda CCS i 3-6 kr/kWh för att spara pengar direkt. Handlar ju i så fall om bekvämlighet att kunna ladda i alla laddare.
Jag skulle lätt ge det dubbla för en sån till min Zoe
Lophornis skrev:
En adapter åt andra hållet vore guld värt. Alltså en icke Tesla med ccs kunna ladda på suc.
Med lite magi och fantasi så vore det givetvis perfekt, men verkligheten begränsar bilarnas batterier tyvärr. En Zoe har för gamla celler och rulla in valfri DC-kapabel bil på SuC hade nog inte givit speciellt mycket mer fjång heller mot vad 50kW CCS/CHAdeMO ger.
Ack! Den som ändå hade 50kW CCS/CHAdeMO.
Eller hur jäkla nimmt det var i Ullared med 22kW AC, (mot CHAdeMO bilens 3kW). Model 3 kan med lite tur få "allt" i samma paket. Låg förbrukning, CCS, 3fas + SuC. Dessutom snygg och snabb.
Tycker 5000kr är helt ok för att få CCS adapter om den kan hålla bra laddhastighet.
5000kr är väl typ 2600 kWh på SuC, eller då 5200 mil. Det är klart att för de som inte har tillgång till SuC så är det ju naturligtvis bra om man behöver ladda på vägen. Men jag anser fortfarande att det är dyrt. Eller för att ställa det i relation till mig själv, det är två års körning
Men den är väl guldpläterad eller något
You never actually own a CCS/Chademo-adapter, you merely look after it for the next generation
CCSen och Pateken i kassaskåpet
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sen kan man ju fråga sig vad kostnaden för en adapter har med hur mycket laddning kostar i Teslas nät. Det är väl ingen som köper en adapter för att gå ladda CCS i 3-6 kr/kWh för att spara pengar direkt. Handlar ju i så fall om bekvämlighet att kunna ladda i alla laddare.
Adaptern skall naturligtvis sättas i relation till tid som man kan spara och frihet som det ger. Det kan röra sig om enstaka halvtimmar per resa där man slipper ta en omväg för att köra till Supercharger, timmar där man kan "destinationsladda" med Chademo eller frihet att köra smidigt där det inte finns Superchargers i dag. Hur vi värderar ens tid eller frihet skiljer sig mellan folk. Själv har jag haft rätt stor glädje av min Chademo-adapter för den har gjort att jag kunna köra vägar som annars hade tagit många timmar extra ifall jah inte kunnat snabbladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sen kan man ju fråga sig vad kostnaden för en adapter har med hur mycket laddning kostar i Teslas nät. Det är väl ingen som köper en adapter för att gå ladda CCS i 3-6 kr/kWh för att spara pengar direkt. Handlar ju i så fall om bekvämlighet att kunna ladda i alla laddare.
Adaptern skall naturligtvis sättas i relation till tid som man kan spara och frihet som det ger. Det kan röra sig om enstaka halvtimmar per resa där man slipper ta en omväg för att köra till Supercharger, timmar där man kan "destinationsladda" med Chademo eller frihet att köra smidigt där det inte finns Superchargers i dag. Hur vi värderar ens tid eller frihet skiljer sig mellan folk. Själv har jag haft rätt stor glädje av min Chademo-adapter för den har gjort att jag kunna köra vägar som annars hade tagit många timmar extra ifall jah inte kunnat snabbladda.
Håller helt med. Jag har chademoadaptern i bilen för de tillfällen det blir smidigare eller snabbare att använda den helt enkelt. Lär som sagt lägga in en CCS där med för att det är bra att ha.
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
Finns (eller fanns, var längesen jag var där) en chademo-endast laddare bredvid McDonalds vid E6 HBG södra. Så de existerar faktiskt!
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
Finns (eller fanns, var längesen jag var där) en chademo-endast laddare bredvid McDonalds vid E6 HBG södra. Så de existerar faktiskt!
Jo visst finns dom men det är inte många, kan lägga till den vid donken i Uppsala och den vid Gävle energi tex...
Men en CCS-adapter känns ju typ helt safe ändå liksom, både i Gävle och Uppsala finns ju alternativ som är
bättre tex
CCS-mojen lär ju funka bättre oxo om man säger så...
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
Finns (eller fanns, var längesen jag var där) en chademo-endast laddare bredvid McDonalds vid E6 HBG södra. Så de existerar faktiskt!
Jo visst finns dom men det är inte många, kan lägga till den vid donken i Uppsala och den vid Gävle energi tex...
Men en CCS-adapter känns ju typ helt safe ändå liksom, både i Gävle och Uppsala finns ju alternativ som är
bättre tex
CCS-mojen lär ju funka bättre oxo om man säger så...
McD har väl gått ut och sagt att de ska bygga laddare vid alla sina restauranger?
enligt dem själva så finns det 52 laddstolpar på 37 restauranger varav 29 har snabbladdare i dagsläget.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
Det brukar ju sitta en av varje, men den ena kan ju vara upptagen, då kan det vara fint att ha den andra redo.
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
Det brukar ju sitta en av varje, men den ena kan ju vara upptagen, då kan det vara fint att ha den andra redo.
Om den ena är upptagen lär den andra inte fungera heller. De flesta laddare stödjer bara DC-laddning för en bil åt gången.
Jag har faktiskt väntat på en CCS-adapter i flera år nu. I staden där vi brukar vara i Tyskland finns bara en enda fungerande Chademo-laddare, men mängdavis med CCS-laddare utan Chademo. Närheten till VW är förklaringen. Jag har alltid fått slåss om den (för mig) enda fungerande snabbladdaren i hela stan, medan CCS-laddarna står tomma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En adapter öppnar ju frågan om de kommer gå över till CCS i USA också och göra en adapter till US model 3, S och X?
Då borde man väl rent teoretiskt kunna använda en sådan på US bil på Europeiska SuC?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
En adapter öppnar ju frågan om de kommer gå över till CCS i USA också och göra en adapter till US model 3, S och X?
Då borde man väl rent teoretiskt kunna använda en sådan på US bil på Europeiska SuC?
En adapter öppnar ju frågan om de kommer gå över till CCS i USA också och göra en adapter till US model 3, S och X?
Då borde man väl rent teoretiskt kunna använda en sådan på US bil på Europeiska SuC?
CCS är precis som Tesla olika i Europa och USA.
Jag såg det efter lite googlande Bygger på Typ 1 kontakten i USA.
Man får väl köpa en sverige adapter och en US adapter och klippa på mitten och göra en egen med några sockerbitar.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
Finns (eller fanns, var längesen jag var där) en chademo-endast laddare bredvid McDonalds vid E6 HBG södra. Så de existerar faktiskt!
Jo visst finns dom men det är inte många, kan lägga till den vid donken i Uppsala och den vid Gävle energi tex...
Men en CCS-adapter känns ju typ helt safe ändå liksom, både i Gävle och Uppsala finns ju alternativ som är
bättre tex
CCS-mojen lär ju funka bättre oxo om man säger så...
McD har väl gått ut och sagt att de ska bygga laddare vid alla sina restauranger?
enligt dem själva så finns det 52 laddstolpar på 37 restauranger varav 29 har snabbladdare i dagsläget.
Japp det stämmer bra det men numera sätter dom inte upp några laddare med enbart CHAdeMO på utan numera
är det laddare med både CCS och CHAdeMO (plus en typ 2-anslutning antar jag)
Och då funkar ju Teslas kommande adapter utmärkt (till skillnad från äldre laddare där det alltså ofta bara fanns
CHAdeMO)
Jag har tänkt köpa Cademo-adapter, men nu blir det till att vänta in ccs-adapter istället. I princip alla Chademo verkar ha uttag för ccs också. Så det finns väl inget behov av båda?
Skulle nog säga att det räcker gott med CCS-adaptern, har själv aldrig sett en Chademo-laddare som inte haft en CCS-laddare också.
I Estland finns det 167 chademoladdare och två CCS-laddare. Men det är ju såklart inte alla som kör omkring där
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS