Batteristatus

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Batteristatus

Inlägg av jonne71 »

Hej, alla har väl märkt hur mycket batteriet försämras och att mycket av energin går år till att värma kupén vintertid.

Men.... Nu idag signalerar bilen att jag kommer 220km på 100% laddning. P85D. Bilen kördes på motorväg och hastigehet var mellan 120-130 De första 12 milen och kanske snitt 90 övriga mil.

På displayen kan jag utläsa att efter 18 mil har det dragit ca 44 kWh och att jag har ca 25% kvar.

Detta skulle innebära att mitt batteri är nere på 60kWh netto??! Eller?

På SC i Stockholm kunde ingen av de teknikerna svara på om den mätningen gäller motorförbrukningen eller värme och allt sammantaget.
De vill heller inte göra någon test utan de hänvisar till att bilen säger till om batteri inte är ok.

Det kan hända på "gruppnivå" av batteripacket men inte kapaciteten i sig.

Förbrukning anser jag ok på körningen 280Wh/km (om än något hög) men i den hastigheten drar den ju mer.
Fast kapacitet ska ju inte sjunka över 25% på 3år och 12000mil eller? Har tyvärr bara haft bilen ett halvår så ingen historik mer ön att förra ägaren så att den går mellan 35 och 40 mil fast det kan man ju inte lita på.

Nu anser jag att den snarare går 20-30 mil beroende på väder och temp.
Idag var dessutom plus 3 grader så 220km känns väldigt lågt .

Kan man se kapaciteten på något annat sätt?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Batteristatus

Inlägg av Jeppe_E »

Du kan ju alltid köra ner den till typ 5% och sedan mäta hur mycket laddning den tar emot. Sedan får man förstås dra av för laddförlusten. Finns nog någon som har bättre koll än mig på vad den ligger på hos en 85:a
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Batteristatus

Inlägg av Tars »

jonne71 skrev:
Hej, alla har väl märkt hur mycket batteriet försämras och att mycket av energin går år till att värma kupén vintertid.

Men.... Nu idag signalerar bilen att jag kommer 220km på 100% laddning. P85D. Bilen kördes på motorväg och hastigehet var mellan 120-130 De första 12 milen och kanske snitt 90 övriga mil.

På displayen kan jag utläsa att efter 18 mil har det dragit ca 44 kWh och att jag har ca 25% kvar.

Detta skulle innebära att mitt batteri är nere på 60kWh netto??! Eller?

På SC i Stockholm kunde ingen av de teknikerna svara på om den mätningen gäller motorförbrukningen eller värme och allt sammantaget.
De vill heller inte göra någon test utan de hänvisar till att bilen säger till om batteri inte är ok.

Det kan hända på "gruppnivå" av batteripacket men inte kapaciteten i sig.

Förbrukning anser jag ok på körningen 280Wh/km (om än något hög) men i den hastigheten drar den ju mer.
Fast kapacitet ska ju inte sjunka över 25% på 3år och 12000mil eller? Har tyvärr bara haft bilen ett halvår så ingen historik mer ön att förra ägaren så att den går mellan 35 och 40 mil fast det kan man ju inte lita på.

Nu anser jag att den snarare går 20-30 mil beroende på väder och temp.
Idag var dessutom plus 3 grader så 220km känns väldigt lågt .

Kan man se kapaciteten på något annat sätt?
220 på fullt batteri????? Det den visar i displayen?
Då är det dags att få det bytt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Batteristatus

Inlägg av boreno »

I din situation skulle jag göra följande:

1) Ladda fullt
2) Nollställ trippmätaren
3) Kör till batteriet är på 0% (se till att du är i närheten av en laddare :) )
4) Läs av hur många kWh som förbrukas på trippmätaren
5) Ladda fullt
6) Läs av hur många kWh som puttats in i batteriet

Och posta bilder här på forumet, i synnerhet när du knuffar bilen efter steg 3! :D :D :D

Därefter är det lämpligt att kontakta Tesla med resultatet och eventuellt kräva batteribyte.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Batteristatus

Inlägg av miksch »

Det kan være BMS som regner feil. Man må jo alltid tenke på at rekkeviddeberegningen er en ren teoretisk beregning, og at BMSen etter hvert kan begynne å regne feil. Derfor er det nok slik at du bør lade batteriet opp til 100% 2-3 ganger etter hverandre og kjøre den ned til under 10% hver gang.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Batteristatus

Inlägg av e5m1r »

Jg tolkar det dom att han kommer 220km inte att bilen visar det
Sen vet vi alla att förbrukade kW i tripmätaren sen senaste laddning kontra hur mycket bilen förbrukad stämmer så där
Allt i sin ordning med den höga förbrukningen samt värme av både coupe och batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Batteristatus

Inlägg av jonne71 »

Jag åkte alltså 180km och hade 24% kvar på batteriet det signalerar om en total räckvidd på ca drygt 220km räckvidd.
Hur ska det gå om vi åker nedåt södern på Autobahn i 150. Då lär vi ju få stanna vid varje supercharger.

Kan man räkna med att ett äldre batteri inte kan ta emot lika mycket energi som ett nytt eller är det så att man får sämre verkningsgrad på ett uppladdat?

Jag ska prova det ni skriver. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Batteristatus

Inlägg av miksch »

Noe annet jeg lurte på: hva er ditt gjennomsnittlige forbruk? 220 km tilsvarer for en 85-er 354 Wh/km. Da varmer du kaldt batteri og kjører med minst 23 grader i bilen + defrost + litt tung på gassen i regn- og sluddvær.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Batteristatus

Inlägg av OfarligTesla »

Vad var det för förhållanden när du körde? Idag var det mycket dåliga förhållanden på sina platser och körde du snabbt är det möjligt att du fick hög förbrukning. Ett 85 pack hade ju bara typ 77 kWh tillgängligt från start så om du haft några procents degradering och kanske inte helt kalibrerad BMS låter det inte helt orimligt vid dåliga förhållanden.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Batteristatus

Inlägg av bat »

Vill du ha automatisk tracking av batterikapiciteten kan jag rekommendera teslafi.com. Den loggar kapaciteten kontinuerligt i bakgrunden och kan visa hur den förändras över tiden.

Batteri-värmningen tycker är det som slår mest i dessa kyligare tider. Slå på range mode så minskar den effekten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteristatus

Inlägg av LarsL »

Nu vet vi ju inte om det är förbrukningen som är problemet eller kapaciteten i batteriet. Bra att bra att börja med att verifiera batteristatusen genom att Boreno-testet, man måste inte knuffa bilen ;)
Om det är förbrukningen som är hög, 350Wh/km, vilket borde synts i displayen, så finns det ju ett antal trick och tips för att få ner den. Först hastigheten och accelerationer, de drar energi, försök att köra mjukt. Sedan kan korta sträckor där bilen ska värma upp kupé och batteri, är och ”endast här(?)”, hjälper rangemode genom att begränsa dessa funktioner, problemet blir å andra sidan ett kallt batteri med lägre kapacitet och dragare snabbladdning. Det tredje är väglag och temperatur, är det slaskigt så rullar bilen trögare och förbrukar mer energi. När det är kallt blir luften tjockare och det är trögare för bilen att pressa sig igenom. Kallt väder gör också att trycket i däcken sjunker, vilket leder tillhögre rullmotstånd, så håll koll på trycket om du ska åka långt.

PS Registrera dig gärna som Teslaägare.ds
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteristatus

Inlägg av Gustafsson »

Vilken display visar 220 km range vid 100% ?
Menar du på stora eller lilla skärmen ?
Är det på lilla skärmen eller pratar vi projected range ? Om siffran baseras på typical så är något fel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Batteristatus

Inlägg av jonne71 »

Hej alla engagerade.
Energin i batteriet är alltså problemet inte effektsnittbehovet. Om man räknar på snittförbrukning man har och gångrar med den sträcka man kört (i procent av max)så indikerar batteriet bara kunna ha drygt 60kWh fulladdat.
Jag fick ju låna en S 85D hos Tesla för att fixa drivaxlar och läcka i kylsystemet i min egna. Samma årsmodell, samma batteristorlek. Helt klart verkar denna bil som rullat nästan lika långt gå betydligt längre på en laddning. Visserligen ska den göra det om än lite pga den mindre motorn men samma beräkning visar att denna bil verkar ha fler kWh i batterierna. Jag ska prova hur många kWh den visar att det förbrukats efter en fullladdning och ner till 0%
Min nästa fråga är om batterivärmning syns i denna totalförbrukning?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Batteristatus

Inlägg av Yxel »

Ja om du kallstartar bilen räknas den in. Den vill då värma batteriet till 13 grader (tror jag) vilket kostar energi. Du kommer då få en hög förbrukning första milen.

Med min p85d låg jag på ca 240 i förbrukning på autobahn i somras på 19”. Magisk asfalt. Tyst och stenhård.
Gick utmärkt att köra 2 timmar och ladda 30-40 min :)
Multicoat Red Model X P100D
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Batteristatus

Inlägg av jonne71 »

240 låter ju för bra för vara sant på Autobahn, vilken hastighet? Nu är det ju 19" vinterdäck på fuktig kall vägbana och jag kollar snittförbrukning även när batteriet är varmt sista 10km. Det låg på ca 270 i 130km/h ngt högre med min P85D.
Men som sagt tidigare. Med en snittförbrukning på 275Wh/km ska jag komma 28 mil med 78kWh netto (inkl 4% degradering) men eftersom jag bara kommer 225km indikerar det en batterikapacitet på 62kWh.
Dessutom får jag inte upp effektmätaren över 300kW med min P85D och med den lånade 85D visade t.o.m ngt mer. I somras kunde jag ligga på ca 350kW iaf.
Här har ju batteriladdningsprocenten såklart betydelse.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Batteristatus

Inlägg av HerrNilsson »

miksch skrev:
Det kan være BMS som regner feil. Man må jo alltid tenke på at rekkeviddeberegningen er en ren teoretisk beregning, og at BMSen etter hvert kan begynne å regne feil. Derfor er det nok slik at du bør lade batteriet opp til 100% 2-3 ganger etter hverandre og kjøre den ned til under 10% hver gang.
Mm Björn Nyland har en del såna videos. Kan vara värt att testa.

Mvh
Nilsson

Model Y LR
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Batteristatus

Inlägg av jonne71 »

Jag testade att stå med kupevärmen på under en längre stund när bilen inte körs. Kunde då konstatera att batteriprocenten sjunker trots att den sammanräknade kWh förbrukningen står still.
Mao är jag osäker på om värme till kupé och batteri räknas in denna beräkning.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Batteristatus

Inlägg av Tars »

jonne71 skrev:
Jag testade att stå med kupevärmen på under en längre stund när bilen inte körs. Kunde då konstatera att batteriprocenten sjunker trots att den sammanräknade kWh förbrukningen står still.
Mao är jag osäker på om värme till kupé och batteri räknas in denna beräkning.
Det korrekt att förbrukningen du ser inte är ihopslagen med den förbrukning bilen förbrukar vid färd.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Batteristatus

Inlägg av Yxel »

Jag höll 150.
Motvind och blöt vägbana gör massor på förbrukningen.
Det andra verkar konstigt, du får inte upp den gula effektmätaren till 400 trots rivstart ifrån 0?
I högre farter går det inte få upp så mycket i effekt.
Även kallt batteri stryper effekten litegrann.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Batteristatus

Inlägg av miksch »

Du kjører en P85d. Så lenge du ikke har en DL vil effekten aldri overstige 400 kW.
Jeg hadde en vanlig P85D og dro i gang på varm, tørr asfalt. Antispinn satte inn og tok bort effekt umiddelbart. Klarte aldri noensinne å få ut mer effekt enn 535 hestekrefter tilsvarende 379 kW. Dessuten begrenser hovedsikringen hvor mye effekt den kan ta ut. Den ble skiftet ut i DL-modellene. De vanlige p85d hadde 1200 A, DL-modellene 1500 A (tror jeg).
Det du måler (makseffektuttak) under 400 kW er nok helt korrekt. Og mindre blir det når asfalten er våt. Sist kjørte jeg på is med min 100d og tråkket klampen i bånn. Fikk ikke ut mer enn 60 kW før antispinn slo inn og tok bort effekt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteristatus

Inlägg av Remuz »

Min batteristatus från teslafi, dock bara 4 datapunkter då bilen är hyfsat ny. Min förra X90D tappade 1.3% på 14månader.

Den superhöga mätpunkter är laddad till 65% vid gynnsam temp.
C3777AB7-7679-4C66-A55A-F6A7115939CC.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Batteristatus

Inlägg av lobbin »

Så här ser vår S ut, snart 1 år gammal. Inser att det var längesen vi laddade högre än 90%. Kanske dags snart igen för att balansera.
Screenshot 2018-12-02 at 23.02.40.png
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Batteristatus

Inlägg av MangeT »

Har tänkt på detta med balansering.
Har en S60D och även om jag laddar till 100% vilket jag gjort några få gånger så är det ju inte 100% av totala kapaciteten utan ca 80-85%.
Någon annan med 60(75) batteriet som inte låst upp sitt och funderat på detta?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Batteristatus

Inlägg av ALDA »

MangeT skrev:
Har tänkt på detta med balansering.
Har en S60D och även om jag laddar till 100% vilket jag gjort några få gånger så är det ju inte 100% av totala kapaciteten utan ca 80-85%.
Någon annan med 60(75) batteriet som inte låst upp sitt och funderat på detta?
Jaa, har från flera håll hört att man tryggt kan ladda till 100 % på en SW-spärrad 60'a. En annan fördel är oxå den höga hastigheten man får när man närmar sig helt fullt, som ju inte är 100 % för hela batteriet. Uppbromsningen i hastighet över 80 % SOC blir helt klart mindre här.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Batteristatus

Inlägg av MangeT »

Stämmer nog men tänkte mer på balanseringen. Blir ju aldrig balanserat förrän den dag det låses upp till fulla kapaciteten eller?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar