Absolut, det är ju korrekt. Lite otydligt av mig där. Reagerade på det som ts åsyftar att man skulle få en ny/annan bil pga detta. Det ser jag som helt osannolikt.LarsL skrev:Ofta när biltillverkare talar om att återkalla bilar så betyder det att de tar in dem till verkstaden och byter en komponent.HerrNilsson skrev:Återkallad bil för en rostig länkarm. Ja, det hade vart nåt
Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Moderator: Redaktion
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Jag har tidigare påpekat att man bör vara uppmärksam på just denna del då den är bristfälligt skyddad och med säkerhet kommer dessa att rosta. Det kommer dock att ta lång tid innan det finns risk för haverier.
Jag rekommenderar att man själv rostskyddar den övre bärarmen samt ser till att hålla rent där.
Jag rekommenderar att man själv rostskyddar den övre bärarmen samt ser till att hålla rent där.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Har också läst något liknande, men med tanke om rostskydd och garantiers begränsade nytta plus att han som levererade bilen till mig i sa att det var ok (dåvarande verkstadschefen i Göteborg), så la jag på en underedsbehandling.+46 skrev:Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mmHedman skrev:Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)”
För mig är det ok om jag får lackskador på länkarmarna så länge vaxet och oljan ovanpå skyddar mot rost.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
LOL. Välkommen till Sverige. Alla bilar rostar, börjar mer eller mindre direkt, särskilt vintertid och särskilt underrede/hjulupphängning.
Komponenterna är byggda för att klara många år och tusentals mil innan det normalt kommer bli problem.
Kan se riktigt jävligt ut men vara helt ok, och vi har ju en bilprovning av en anledning...
Komponenterna är byggda för att klara många år och tusentals mil innan det normalt kommer bli problem.
Kan se riktigt jävligt ut men vara helt ok, och vi har ju en bilprovning av en anledning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Helt klart har komponenterna det tufft här med mycket väta och salt. All respekt till bilprovningen men det finns många komponenter i hjulupphängningen som de aldrig kommer kunna se ordentligt utan att först montera bort saker, till exempel den övre länkarmen på en Model S (och på många andra bilar).taliz skrev:LOL. Välkommen till Sverige. Alla bilar rostar, börjar mer eller mindre direkt, särskilt vintertid och särskilt underrede/hjulupphängning.
Komponenterna är byggda för att klara många år och tusentals mil innan det normalt kommer bli problem.
Kan se riktigt jävligt ut men vara helt ok, och vi har ju en bilprovning av en anledning...
Helt klart är också att det absolut går att ta fram hjulupphängningskomponenter som inte rostar/korroderar märkbart ens efter 10 års bruk på Svenska vägar, har sett flera exempel på det själv. Med det sagt så är det säkert så att rosten på TS:s länkarm inte kommer leda till några funktionella problem på många år, får man ju hoppas iaf. Men rost är lurigt...
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
- Ort: Helsingborg
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Undrar hur Model 3 kommer klara sig mot rost då majoriteten av bilen är gjort i stål istället för aluminium.
Kanske på tiden att Tesla börjar rostbehandla sina icke aluminium bilar.
Kanske på tiden att Tesla börjar rostbehandla sina icke aluminium bilar.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Att den har en större andel stål behöver inte bli ett problem, om de har tänkt rätt när de har konstruerat vill säga. Sen kan det absolut vara en idé att roskskyddsbehandla bilar avsedda för vissa marknader lite extra, som många andra biltillverkare gör. Även aluminium kan korrodera väldigt snabbt om man har tänkt fel, det är framförallt när man blandar material med olika normalpotential som man verkligen måste tänka till i sin konstruktion. Jag säger bara Saab 9000 lagerstöd.electricfeel skrev:Undrar hur Model 3 kommer klara sig mot rost då majoriteten av bilen är gjort i stål istället för aluminium.
Kanske på tiden att Tesla börjar rostbehandla sina icke aluminium bilar.