Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 apr 2017 14:05

Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Inlägg av elsaleh »

Hej alla!

Jag har en Tesla S model 90D inköpt våren 2017. Köptes splitterny direkt från Tesla. Förra veckan var jag tvungen att byta vindrutan hos Carglass efter ett stenskott som satt för nära kameran högst upp. Hur som, när jag kommer tillbaka för att hämta bilen så har Carglass killen fotat en rostskada han upptäckte under motorhuven. Se bilden nedan. Han tyckte det var anmärkningsvärt att en bilen som kostar över en mille kan redan nu ha en rostskada. Jag är helt okunnig vad gäller bilar och har inte riktigt förstått vad det är för metallgrej som är rostig och vad det kan ha för konsekvenser. Jag har ej hunnit ta kontakt med Tesla men kommer göra det direkt efter helgen.

Någon som varit med om detta? Hur tror ni Tesla löser detta? Garantin borde täcka detta men förstår inte hur detta ska "lagas". Och om detta är rostigt så finns det säkert en stor risk att även andra bildelar under bilen är rostskadade. Glömde tillägga att bilen endast kört 1700 mil.

Läste bland annat den här artikeln. https://www.inc.com/peter-economy/tesla ... del-3.html

Vad tror ni händer nu?
IMG_2975.jpg
Senast redigerad av elsaleh, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av Jeppe_E »

Vissa delar är väldigt känsliga för ytrost (inte specifikt Tesla). Det kan se rätt illa ut, men sen dröjer det väldigt många år innan det påverkar funktionen. Men, det där ser ut som om de glömt att rostskyddsbehandla den delen. Ser det likadant ut på andra sidan?

Men, nej. Det är inte normalt på 1-1,5 år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av Geni87 »

Det är väldigt svårt att helt förhindra rost på chassidelar i stål, så som på den där bärarmen(?) - de lever ett hårt liv. Det som kanske är mest förvånande är att en bil i den prisklassen inte har gjutna bärarmar i aluminium.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av Java »

Jeppe_E skrev:
Vissa delar är väldigt känsliga för ytrost (inte specifikt Tesla). Det kan se rätt illa ut, men sen dröjer det väldigt många år innan det påverkar funktionen. Men, det där ser ut som om de glömt att rostskyddsbehandla den delen. Ser det likadant ut på andra sidan?

Men, nej. Det är inte normalt på 1-1,5 år.
Rostskyddsbehandling på Tesla !?!?!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av Jeppe_E »

Java skrev:
Jeppe_E skrev:
Vissa delar är väldigt känsliga för ytrost (inte specifikt Tesla). Det kan se rätt illa ut, men sen dröjer det väldigt många år innan det påverkar funktionen. Men, det där ser ut som om de glömt att rostskyddsbehandla den delen. Ser det likadant ut på andra sidan?

Men, nej. Det är inte normalt på 1-1,5 år.
Rostskyddsbehandling på Tesla !?!?!
Ja, uppenbarligen så är inte alla delar i aluminium, eller hur?

Som t.ex. den övre länkarmen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av LarsL »

Skulle säga att det där är ganska normalt. Delen är ju dessutom lätt att byta om den blir dålig, men förmodligen blir gummit utslitet innan metallen är försvagad ändå.
Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 apr 2017 14:05

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av elsaleh »

Jeppe_E skrev:
Vissa delar är väldigt känsliga för ytrost (inte specifikt Tesla). Det kan se rätt illa ut, men sen dröjer det väldigt många år innan det påverkar funktionen. Men, det där ser ut som om de glömt att rostskyddsbehandla den delen. Ser det likadant ut på andra sidan?

Men, nej. Det är inte normalt på 1-1,5 år.
Jag vet inte hur det ser ut på andra sidan eftersom jag endast fick den här bilden. Det var mannen som på Carglass som såg detta och fotade det.
Ska se vad Tesla har att säga om detta. Hoppas bilen blir återkallad och jag får en ny=)
Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 apr 2017 14:05

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av elsaleh »

Geni87 skrev:
Det är väldigt svårt att helt förhindra rost på chassidelar i stål, så som på den där bärarmen(?) - de lever ett hårt liv. Det som kanske är mest förvånande är att en bil i den prisklassen inte har gjutna bärarmar i aluminium.
Jag har google:at runt på nätet och inte kunnat hitta ett enda fall av rost på chassidelar. Känns absolut inte som att något sådant ska hända på en bil som kostar över 1,2 miljoner med en livslängd på något mer än ett år!
Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 apr 2017 14:05

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av elsaleh »

LarsL skrev:
Skulle säga att det där är ganska normalt. Delen är ju dessutom lätt att byta om den blir dålig, men förmodligen blir gummit utslitet innan metallen är försvagad ändå.
Hur vet du detta är normalt? Jag kan inte hitta något liknande fall på just Tesla bilar. Vi pratar om en bil som är ett år gammal. Inte en Toyota som kört i 7 år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av OfarligTesla »

Bilden är ju inte tagen så pass att det får att bedöma om det är ytrost eller något värre angrepp som gått långt i processen. Ytrost är inget att vara orolig över.
Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 apr 2017 14:05

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av elsaleh »

OfarligTesla skrev:
Bilden är ju inte tagen så pass att det får att bedöma om det är ytrost eller något värre angrepp som gått långt i processen. Ytrost är inget att vara orolig över.
Spelar den någon roll? Ska en bil som endast kör 1700 mil rosta överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av Hedman »

Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
elsaleh
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 apr 2017 14:05

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av elsaleh »

Hedman skrev:
Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Bilen är faktiskt lackbehandlad. Förstår dock inte hur en ytlig lackbehandling ska förhindra något sådant. Jag tänker absolut inte köpa någon sprey och försöka lösa detta själv. Bilen är ett år gammal och Tesla för fixa detta.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av OfarligTesla »

elsaleh skrev:
OfarligTesla skrev:
Bilden är ju inte tagen så pass att det får att bedöma om det är ytrost eller något värre angrepp som gått långt i processen. Ytrost är inget att vara orolig över.
Spelar den någon roll? Ska en bil som endast kör 1700 mil rosta överhuvudtaget?
Ja är det en gömd del du inte kommer se om du inte börjar riva ut massa inredning spelar väl inte ytrost någon roll? Så länge det inte blir ett rostangrepp som påverkar hållfastheten såklart.

Har du sett hur de bygger höghus? Där "rostar" ju stora delar av metallen innan de ens börjat bygga med den.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Inlägg av Gustafsson »

Haft samma ”bekymmer” även på andra dyra bilar jag ägt. Håller med om att det inte ger så gott intryck, men jag har inte sett något i forumen jag besöker om att sett skulle ge allvarligare problem än. Men det är ju en tidsfråga. Vissa stålsorter rostar dock och skapar en skyddande yta, medan andra ”ruttnar”. Vilken sort Tesla har vet jag inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av LarsL »

elsaleh skrev:
LarsL skrev:
Skulle säga att det där är ganska normalt. Delen är ju dessutom lätt att byta om den blir dålig, men förmodligen blir gummit utslitet innan metallen är försvagad ändå.
Hur vet du detta är normalt? Jag kan inte hitta något liknande fall på just Tesla bilar. Vi pratar om en bil som är ett år gammal. Inte en Toyota som kört i 7 år.
Har liknade ytrost på min Leaf och hade så på Hyundai Santa Fe, bägge bilarna var/är runt 2-3 år gamla.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Inlägg av Jojo »

Milen bilen har gått berättar inte hela sanningen. Parkerar Du bilen i utsatt miljö, t ex nära havet och inte rör den alls, kan den också börjar få korrosion. Korrosion förekommer överallt där det finns korrosionsbenägna metaller och en bil byggd på ädlare metaller har definitivt andra nackdelar. Förebyggande rostskydd är definitivt att föredra i vårt tuffa klimat och då de allra flesta bilar, inklusive Tesla, har undermålig rostskydd från fabriken är det bara att investera i en ordentlig behandling hos auktoriserad rostskyddsfirma. Kommer vara lönsam i längden.
Ytrost är kosmetiskt störande, men kan sedan dölja djupare skador. På Din bil som är ett år gammal är det förmodligen inget allvarligt än, men jag skulle definitivt investera i professionell rostskydd. Ser det ut såhär på ett ställe kan Du vara hyfsat säker att det finns fler likande ställen någon annanstans. Och nej, bara för att bilen är byggd till större del i aluminium skyddar inte mot korrosion!!!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Inlägg av Geni87 »

Jojo skrev:
Milen bilen har gått berättar inte hela sanningen. Parkerar Du bilen i utsatt miljö, t ex nära havet och inte rör den alls, kan den också börjar få korrosion. Korrosion förekommer överallt där det finns korrosionsbenägna metaller och en bil byggd på ädlare metaller har definitivt andra nackdelar. Förebyggande rostskydd är definitivt att föredra i vårt tuffa klimat och då de allra flesta bilar, inklusive Tesla, har undermålig rostskydd från fabriken är det bara att investera i en ordentlig behandling hos auktoriserad rostskyddsfirma. Kommer vara lönsam i längden.
Ytrost är kosmetiskt störande, men kan sedan dölja djupare skador. På Din bil som är ett år gammal är det förmodligen inget allvarligt än, men jag skulle definitivt investera i professionell rostskydd. Ser det ut såhär på ett ställe kan Du vara hyfsat säker att det finns fler likande ställen någon annanstans. Och nej, bara för att bilen är byggd till större del i aluminium skyddar inte mot korrosion!!!
Jag har haft flera bilar med länkarmar i vanligt stål men då har stålet var galvaniserat, så oavsett hur sletna de har varit har de faktiskt inte rostat. Det är liksom inte omöjligt att lösa, chassidetaljer i stål med enbart lite färg som rostskydd är en billig lösning som kommer rosta ganska omgående.

När det gäller aluminium så korroderar det minimalt om konstruktörerna har tänkt till för att undvika galvanisk korrosion där materialsorter blandas.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av Jeppe_E »

elsaleh skrev:
Jeppe_E skrev:
Vissa delar är väldigt känsliga för ytrost (inte specifikt Tesla). Det kan se rätt illa ut, men sen dröjer det väldigt många år innan det påverkar funktionen. Men, det där ser ut som om de glömt att rostskyddsbehandla den delen. Ser det likadant ut på andra sidan?

Men, nej. Det är inte normalt på 1-1,5 år.
Jag vet inte hur det ser ut på andra sidan eftersom jag endast fick den här bilden. Det var mannen som på Carglass som såg detta och fotade det.
Ska se vad Tesla har att säga om detta. Hoppas bilen blir återkallad och jag får en ny=)
Ehhh...? Återkallar bilen och du får en ny? Jomenvisstseruatt. Jag tror du ska vara väldigt glad om de ersätter länkarmen. Eller så säger de bara att det är normalt och inget som påverkar funktionen av bilen.Det är trots allt en bil. saker rostar, oavsett hur dyra de är.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Inlägg av mati »

Får jag gissa så kommer Tesla påstå att detta är normalt med tanke på bilens höga ålder och miltal. Det sa de om mina stolar som såg ut som skit efter bara ett halvår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
SilverBullet
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 jun 2018 23:54
Ort: Kärna

Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Inlägg av SilverBullet »

Nyfiken som jag är så var jag bara tvungen att kolla hur det ser ut på min bil.

Uttagen Maj -18 och 2500mil.

Länkarmarna är utformade så att smuts och grus samlas och blir kvar uppe på länkarmen.
Länkarm 20181201_1.jpg
Under allt grus ser det ganska bra ut.
Länkarm 20181201_2.jpg
Men antydan till rost finns redan så jag tänker hålla ett öga på det framöver.
Länkarm 20181201_3.jpg
Tesla Model S 100D -18 Silver
Indigo 3000 -98

Youtubetips om en bit Svensk bilhistoria.
https://www.youtube.com/watch?v=cQV9upQlNO4
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!

Inlägg av Tars »

Ska kolla hur det ser ut med mina.
Brukar ha för vana att spola rent i hjulhusen ordentligt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av +46 »

Hedman skrev:
Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mm

Jag fick det här skrifliga svaret:

"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.

Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)”
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av HerrNilsson »

Jeppe_E skrev:
elsaleh skrev:

Jag vet inte hur det ser ut på andra sidan eftersom jag endast fick den här bilden. Det var mannen som på Carglass som såg detta och fotade det.
Ska se vad Tesla har att säga om detta. Hoppas bilen blir återkallad och jag får en ny=)
Ehhh...? Återkallar bilen och du får en ny? Jomenvisstseruatt. Jag tror du ska vara väldigt glad om de ersätter länkarmen. Eller så säger de bara att det är normalt och inget som påverkar funktionen av bilen.Det är trots allt en bil. saker rostar, oavsett hur dyra de är.
Återkallad bil för en rostig länkarm. Ja, det hade vart nåt :D
elsaleh, jag antar att du inte köpt en Tesla för 1,2 mille för att den inte ska rosta överhuvudtaget? Du har köpt bilen av andra anledningar får man anta?
Jag har haft ett par dyra bilar innan jag började köra Tesla och utsatta delar på bilar rostar. Även dyra bilar. Vi kör dom i Sverige liksom. Det blir rost.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!

Inlägg av LarsL »

HerrNilsson skrev:
Återkallad bil för en rostig länkarm. Ja, det hade vart nåt :D
Ofta när biltillverkare talar om att återkalla bilar så betyder det att de tar in dem till verkstaden och byter en komponent.
Skriv svar