Spelar den någon roll? Ska en bil som endast kör 1700 mil rosta överhuvudtaget?OfarligTesla skrev:Bilden är ju inte tagen så pass att det får att bedöma om det är ytrost eller något värre angrepp som gått långt i processen. Ytrost är inget att vara orolig över.
Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Moderator: Redaktion
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Bilen är faktiskt lackbehandlad. Förstår dock inte hur en ytlig lackbehandling ska förhindra något sådant. Jag tänker absolut inte köpa någon sprey och försöka lösa detta själv. Bilen är ett år gammal och Tesla för fixa detta.Hedman skrev:Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Ja är det en gömd del du inte kommer se om du inte börjar riva ut massa inredning spelar väl inte ytrost någon roll? Så länge det inte blir ett rostangrepp som påverkar hållfastheten såklart.elsaleh skrev:Spelar den någon roll? Ska en bil som endast kör 1700 mil rosta överhuvudtaget?OfarligTesla skrev:Bilden är ju inte tagen så pass att det får att bedöma om det är ytrost eller något värre angrepp som gått långt i processen. Ytrost är inget att vara orolig över.
Har du sett hur de bygger höghus? Där "rostar" ju stora delar av metallen innan de ens börjat bygga med den.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Haft samma ”bekymmer” även på andra dyra bilar jag ägt. Håller med om att det inte ger så gott intryck, men jag har inte sett något i forumen jag besöker om att sett skulle ge allvarligare problem än. Men det är ju en tidsfråga. Vissa stålsorter rostar dock och skapar en skyddande yta, medan andra ”ruttnar”. Vilken sort Tesla har vet jag inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Har liknade ytrost på min Leaf och hade så på Hyundai Santa Fe, bägge bilarna var/är runt 2-3 år gamla.elsaleh skrev:Hur vet du detta är normalt? Jag kan inte hitta något liknande fall på just Tesla bilar. Vi pratar om en bil som är ett år gammal. Inte en Toyota som kört i 7 år.LarsL skrev:Skulle säga att det där är ganska normalt. Delen är ju dessutom lätt att byta om den blir dålig, men förmodligen blir gummit utslitet innan metallen är försvagad ändå.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Milen bilen har gått berättar inte hela sanningen. Parkerar Du bilen i utsatt miljö, t ex nära havet och inte rör den alls, kan den också börjar få korrosion. Korrosion förekommer överallt där det finns korrosionsbenägna metaller och en bil byggd på ädlare metaller har definitivt andra nackdelar. Förebyggande rostskydd är definitivt att föredra i vårt tuffa klimat och då de allra flesta bilar, inklusive Tesla, har undermålig rostskydd från fabriken är det bara att investera i en ordentlig behandling hos auktoriserad rostskyddsfirma. Kommer vara lönsam i längden.
Ytrost är kosmetiskt störande, men kan sedan dölja djupare skador. På Din bil som är ett år gammal är det förmodligen inget allvarligt än, men jag skulle definitivt investera i professionell rostskydd. Ser det ut såhär på ett ställe kan Du vara hyfsat säker att det finns fler likande ställen någon annanstans. Och nej, bara för att bilen är byggd till större del i aluminium skyddar inte mot korrosion!!!
Ytrost är kosmetiskt störande, men kan sedan dölja djupare skador. På Din bil som är ett år gammal är det förmodligen inget allvarligt än, men jag skulle definitivt investera i professionell rostskydd. Ser det ut såhär på ett ställe kan Du vara hyfsat säker att det finns fler likande ställen någon annanstans. Och nej, bara för att bilen är byggd till större del i aluminium skyddar inte mot korrosion!!!
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Jag har haft flera bilar med länkarmar i vanligt stål men då har stålet var galvaniserat, så oavsett hur sletna de har varit har de faktiskt inte rostat. Det är liksom inte omöjligt att lösa, chassidetaljer i stål med enbart lite färg som rostskydd är en billig lösning som kommer rosta ganska omgående.Jojo skrev:Milen bilen har gått berättar inte hela sanningen. Parkerar Du bilen i utsatt miljö, t ex nära havet och inte rör den alls, kan den också börjar få korrosion. Korrosion förekommer överallt där det finns korrosionsbenägna metaller och en bil byggd på ädlare metaller har definitivt andra nackdelar. Förebyggande rostskydd är definitivt att föredra i vårt tuffa klimat och då de allra flesta bilar, inklusive Tesla, har undermålig rostskydd från fabriken är det bara att investera i en ordentlig behandling hos auktoriserad rostskyddsfirma. Kommer vara lönsam i längden.
Ytrost är kosmetiskt störande, men kan sedan dölja djupare skador. På Din bil som är ett år gammal är det förmodligen inget allvarligt än, men jag skulle definitivt investera i professionell rostskydd. Ser det ut såhär på ett ställe kan Du vara hyfsat säker att det finns fler likande ställen någon annanstans. Och nej, bara för att bilen är byggd till större del i aluminium skyddar inte mot korrosion!!!
När det gäller aluminium så korroderar det minimalt om konstruktörerna har tänkt till för att undvika galvanisk korrosion där materialsorter blandas.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Ehhh...? Återkallar bilen och du får en ny? Jomenvisstseruatt. Jag tror du ska vara väldigt glad om de ersätter länkarmen. Eller så säger de bara att det är normalt och inget som påverkar funktionen av bilen.Det är trots allt en bil. saker rostar, oavsett hur dyra de är.elsaleh skrev:Jag vet inte hur det ser ut på andra sidan eftersom jag endast fick den här bilden. Det var mannen som på Carglass som såg detta och fotade det.Jeppe_E skrev:Vissa delar är väldigt känsliga för ytrost (inte specifikt Tesla). Det kan se rätt illa ut, men sen dröjer det väldigt många år innan det påverkar funktionen. Men, det där ser ut som om de glömt att rostskyddsbehandla den delen. Ser det likadant ut på andra sidan?
Men, nej. Det är inte normalt på 1-1,5 år.
Ska se vad Tesla har att säga om detta. Hoppas bilen blir återkallad och jag får en ny=)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Får jag gissa så kommer Tesla påstå att detta är normalt med tanke på bilens höga ålder och miltal. Det sa de om mina stolar som såg ut som skit efter bara ett halvår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SilverBullet
- Teslaägare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 09 jun 2018 23:54
- Ort: Kärna
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Nyfiken som jag är så var jag bara tvungen att kolla hur det ser ut på min bil.
Uttagen Maj -18 och 2500mil.
Länkarmarna är utformade så att smuts och grus samlas och blir kvar uppe på länkarmen. Under allt grus ser det ganska bra ut. Men antydan till rost finns redan så jag tänker hålla ett öga på det framöver.
Uttagen Maj -18 och 2500mil.
Länkarmarna är utformade så att smuts och grus samlas och blir kvar uppe på länkarmen. Under allt grus ser det ganska bra ut. Men antydan till rost finns redan så jag tänker hålla ett öga på det framöver.
Tesla Model S 100D -18 Silver
Indigo 3000 -98
Youtubetips om en bit Svensk bilhistoria.
https://www.youtube.com/watch?v=cQV9upQlNO4
Indigo 3000 -98
Youtubetips om en bit Svensk bilhistoria.
https://www.youtube.com/watch?v=cQV9upQlNO4
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Ska kolla hur det ser ut med mina.
Brukar ha för vana att spola rent i hjulhusen ordentligt.
Brukar ha för vana att spola rent i hjulhusen ordentligt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mmHedman skrev:Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)”
Installerat 13,2 kWp solceller
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Återkallad bil för en rostig länkarm. Ja, det hade vart nåtJeppe_E skrev:Ehhh...? Återkallar bilen och du får en ny? Jomenvisstseruatt. Jag tror du ska vara väldigt glad om de ersätter länkarmen. Eller så säger de bara att det är normalt och inget som påverkar funktionen av bilen.Det är trots allt en bil. saker rostar, oavsett hur dyra de är.elsaleh skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på andra sidan eftersom jag endast fick den här bilden. Det var mannen som på Carglass som såg detta och fotade det.
Ska se vad Tesla har att säga om detta. Hoppas bilen blir återkallad och jag får en ny=)
elsaleh, jag antar att du inte köpt en Tesla för 1,2 mille för att den inte ska rosta överhuvudtaget? Du har köpt bilen av andra anledningar får man anta?
Jag har haft ett par dyra bilar innan jag började köra Tesla och utsatta delar på bilar rostar. Även dyra bilar. Vi kör dom i Sverige liksom. Det blir rost.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Ofta när biltillverkare talar om att återkalla bilar så betyder det att de tar in dem till verkstaden och byter en komponent.HerrNilsson skrev:Återkallad bil för en rostig länkarm. Ja, det hade vart nåt
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Absolut, det är ju korrekt. Lite otydligt av mig där. Reagerade på det som ts åsyftar att man skulle få en ny/annan bil pga detta. Det ser jag som helt osannolikt.LarsL skrev:Ofta när biltillverkare talar om att återkalla bilar så betyder det att de tar in dem till verkstaden och byter en komponent.HerrNilsson skrev:Återkallad bil för en rostig länkarm. Ja, det hade vart nåt
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Jag har tidigare påpekat att man bör vara uppmärksam på just denna del då den är bristfälligt skyddad och med säkerhet kommer dessa att rosta. Det kommer dock att ta lång tid innan det finns risk för haverier.
Jag rekommenderar att man själv rostskyddar den övre bärarmen samt ser till att hålla rent där.
Jag rekommenderar att man själv rostskyddar den övre bärarmen samt ser till att hålla rent där.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017!!!
Har också läst något liknande, men med tanke om rostskydd och garantiers begränsade nytta plus att han som levererade bilen till mig i sa att det var ok (dåvarande verkstadschefen i Göteborg), så la jag på en underedsbehandling.+46 skrev:Vill man åberopa garantin så glöm all form av efterbehandling och skydd mot korrosion, oxidation, lackskador, mmHedman skrev:Såg en annan som visade upp en liknande bild på forumet för ett år sedan. Det är vanligt med rost där då alla länkar är i svartstål. Det här är väl den där länkarmen som sitter ovanför framdäcken. Dessa armar är helt oskyddade mot skit från däcken.
Reckomenderar att du köper en sprayflaska med underredsmassa och spreja på. Eller gör du som jag och ditecbehandlar hela bilen då det finns mer svartstål i bilen rostar med tiden.
Jag fick det här skrifliga svaret:
"Ja det stämmer att vi inte rekommenderar en rostskyddsbehandling av en Tesla.
Vi har inte testat det på bilen och vet därför inte resultatet eller om lacken kommer att ta skada.
Garantin faller på den/dom delar som är modifierade som tex lackbehandling om vi ser att du börjar få rost. (ex. lackskyddsbehandling)”
För mig är det ok om jag får lackskador på länkarmarna så länge vaxet och oljan ovanpå skyddar mot rost.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
LOL. Välkommen till Sverige. Alla bilar rostar, börjar mer eller mindre direkt, särskilt vintertid och särskilt underrede/hjulupphängning.
Komponenterna är byggda för att klara många år och tusentals mil innan det normalt kommer bli problem.
Kan se riktigt jävligt ut men vara helt ok, och vi har ju en bilprovning av en anledning...
Komponenterna är byggda för att klara många år och tusentals mil innan det normalt kommer bli problem.
Kan se riktigt jävligt ut men vara helt ok, och vi har ju en bilprovning av en anledning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Helt klart har komponenterna det tufft här med mycket väta och salt. All respekt till bilprovningen men det finns många komponenter i hjulupphängningen som de aldrig kommer kunna se ordentligt utan att först montera bort saker, till exempel den övre länkarmen på en Model S (och på många andra bilar).taliz skrev:LOL. Välkommen till Sverige. Alla bilar rostar, börjar mer eller mindre direkt, särskilt vintertid och särskilt underrede/hjulupphängning.
Komponenterna är byggda för att klara många år och tusentals mil innan det normalt kommer bli problem.
Kan se riktigt jävligt ut men vara helt ok, och vi har ju en bilprovning av en anledning...
Helt klart är också att det absolut går att ta fram hjulupphängningskomponenter som inte rostar/korroderar märkbart ens efter 10 års bruk på Svenska vägar, har sett flera exempel på det själv. Med det sagt så är det säkert så att rosten på TS:s länkarm inte kommer leda till några funktionella problem på många år, får man ju hoppas iaf. Men rost är lurigt...
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 20 sep 2017 16:42
- Ort: Helsingborg
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Undrar hur Model 3 kommer klara sig mot rost då majoriteten av bilen är gjort i stål istället för aluminium.
Kanske på tiden att Tesla börjar rostbehandla sina icke aluminium bilar.
Kanske på tiden att Tesla börjar rostbehandla sina icke aluminium bilar.
Re: Rostskada på en Tesla från 2017 efter 1700 mil !!!
Att den har en större andel stål behöver inte bli ett problem, om de har tänkt rätt när de har konstruerat vill säga. Sen kan det absolut vara en idé att roskskyddsbehandla bilar avsedda för vissa marknader lite extra, som många andra biltillverkare gör. Även aluminium kan korrodera väldigt snabbt om man har tänkt fel, det är framförallt när man blandar material med olika normalpotential som man verkligen måste tänka till i sin konstruktion. Jag säger bara Saab 9000 lagerstöd.electricfeel skrev:Undrar hur Model 3 kommer klara sig mot rost då majoriteten av bilen är gjort i stål istället för aluminium.
Kanske på tiden att Tesla börjar rostbehandla sina icke aluminium bilar.