Krånglande dörrhandtag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Gubbe60
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 sep 2018 11:49

Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Gubbe60 »

Hej,

jag kan sedan någon vecka tillbaks inte öppna vänster framdörr utifrån. Handtaget kommer visserligen fram som de övriga, men när man drar de sista mm så reagerar inte låsmekanismen så som den gör i de övriga dörrarna. Är det här ett tecken på krånglande handtag eller har jag lyckats omedvetet med någon intressant inställning?
Jag har hört talas om att dörrhandtagen kan krångla och är det på ovan beskrivna sett det sker?
Min bil är en 85D, uttagen i sept 2015.

Gubbe60
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av josve »

Hade precis samma problem nyligen fast på höger sida (Model S från 2014). Kostade ca 2500 kr att fixa. Gjorde det i samband med en plåtreperation (försäkringsskada) på RM i Danderyd, oklart vad det kostar att fixa direkt hos Tesla.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Tars »

Har du garanti så skulle jag lämna in det.
Det sitter mikrobrytare på handtaget, och de har kablar som efter ett tag ger upp och då får man byta mikrobrytaren.
Tar ca 1 timme om man vet vad man ska göra.
Rekommenderar att köpa en uppgraderad variant från USA om du ska behålla bilen ett tag framöver.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Kilowatt »

Jag har redan bytt handtagets brytare förardörren via Tesla och nu har precis handtaget på höger bakdörr slutat ”komma ut”. Skakig kvalitet... svenska klimatet?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Bjelke »

Kanske det vanligaste problemet på model S fram tills ganska nyligen, byts på garantin om det finns kvar...
Har inget med väder att göra utan drabbar "alla" med tiden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av thebishop »

Jag har bytt 4st... tyvärr vanligt problem och återkommande.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Kylbalsam »

Supervanligt, då det är ett inbyggt designproblem.
Kablarna till microbrytaren som ska skicka signal till dörröppnarmekanismen, rör sig med handtaget när det åker ut och in. Det gör att kablarna (endast 1 behöver såklart gå av för att sluta fungera), till slut går av i den punkt de vikts mest i av allt "handtagsutåkande". Ny kabelstam ersätts på handtaget inkl.microbrytare. Mycket billigare än att byta hela handtaget.

Vet ej om det finns en omdesignad fix på problemet eller om man måste byta kablaget i handtaget vart annat eller tredje år under bilens livslängd... :lol:
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av mati »

Jag har för att minimera problemet ställt in bilen så att det bara kommer ut förardörrens handtag. Varför ska man slita på alla fyra när man bara behöver öppna förardörren? Dessutom har jag satt auto present handles till OFF. På så vis körs inte handtaget ut i onödan varje gång jag är i närheten av bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag har för att minimera problemet ställt in bilen så att det bara kommer ut förardörrens handtag. Varför ska man slita på alla fyra när man bara behöver öppna förardörren? Dessutom har jag satt auto present handles till OFF. På så vis körs inte handtaget ut i onödan varje gång jag är i närheten av bilen.
Superpinsamt att jag faktiskt inte har ställt om lika på min för det är ju typ 99% av gångerna som jag kör själv i den, och extra komiskt att just ett handtag i bak pajade senast :oops:
Tack för påminnelsen, måste ställas om...
Auto-present har jag dock inte tänkt stänga av (bilen står lite avsides) men för stöldrisken så är ju eg även det att rekommendera...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av h37 »

Dörrhandtag höger bak har slutat att presentera sig, dags att byta kabelhärvan och microbrytarna.
Det skall finnas tredjeparts att köpa, någon som vet vart. Ska försöka fixa det själv. 12000 mil och ingen garanti kvar, men annars allt bra.
MS 70D 2015
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av evilirish »

h37 skrev:
Dörrhandtag höger bak har slutat att presentera sig, dags att byta kabelhärvan och microbrytarna.
Det skall finnas tredjeparts att köpa, någon som vet vart. Ska försöka fixa det själv. 12000 mil och ingen garanti kvar, men annars allt bra.
MS 70D 2015
Här är ett alternativ: https://evtuning.com/products/model-s-d ... it-service
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Bjelke »

evilirish skrev:
h37 skrev:
Dörrhandtag höger bak har slutat att presentera sig, dags att byta kabelhärvan och microbrytarna.
Det skall finnas tredjeparts att köpa, någon som vet vart. Ska försöka fixa det själv. 12000 mil och ingen garanti kvar, men annars allt bra.
MS 70D 2015
Här är ett alternativ: https://evtuning.com/products/model-s-d ... it-service
Om det inte ens presenterar sig så är det nog mekaniken som gett upp men helt säker är jag inte :lol:
Men det går iaf att fixa själv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av e5m1r »

h37 skrev:
Dörrhandtag höger bak har slutat att presentera sig, dags att byta kabelhärvan och microbrytarna.
Det skall finnas tredjeparts att köpa, någon som vet vart. Ska försöka fixa det själv. 12000 mil och ingen garanti kvar, men annars allt bra.
MS 70D 2015
Det är nog den delen med kuggar som tesla har gjutit i för mjuk material som gått
Inte helt fel att byta microbrytarna samtidigt
Tesla säljer kuggdelen för några tior finns att köpa fräst i rostfritt men dyrt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Hebbe »

Både höger fram och bak har bytts.

Förutom väntetiden, ca 14 dagar, så var det snart fixat. Fick det på garanti.

Man kan dock tycka att dylikt ska kunna göras kostnadsfritt även efter garantitidens utgång, eftersom det tydligen handlar om ett design-fel. :roll:

Vid senaste bytet sa man att man hade satt in 3:dje generationens dörrmekanism. :?:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av Tars »

Hebbe skrev:
Både höger fram och bak har bytts.

Förutom väntetiden, ca 14 dagar, så var det snart fixat. Fick det på garanti.

Man kan dock tycka att dylikt ska kunna göras kostnadsfritt även efter garantitidens utgång, eftersom det tydligen handlar om ett design-fel. :roll:

Vid senaste bytet sa man att man hade satt in 3:dje generationens dörrmekanism. :?:
Det är en egenskap bilen har.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av h37 »

Har konstaterat att det är kuggstången som brustit i låset. Har inte fått svar från Tesla SC om tillgång på reservdelen.
Någon här som har en i reserv som jag skulle kunna få köpa. Annars beställer jag från EV Tuning, men det tar väl veckor även det.
Tråkigt att behöva montera tillbaks ett trasigt lås, hade hoppats på kabelbrott.
Ha en fortsatt Bra Helg Alla!
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Krånglande dörrhandtag

Inlägg av np519 »

Hur ställer man in så att bara ett handtag åker ut. Dvs förardörrens.
Mati du hade gjort det!

Mvh
Np
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Skriv svar