Skillnad på en model S 2016 mot en 2018?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Skillnad på en model S 2016 mot en 2018?

Inlägg av Gustafsson »

Hade ju de ”bättre” oken på min gamla bil har jag för mig, men måste säga att bromsarna på den nya är bättre. Ingen glidvalla när temperaturen ligger runt 0 på skivorna hittills, tar betydligt bättre med mindre pedaltryck. Jag är dock ingen raceputte direkt, så hur de funkar vid mer aggressiv körstil vet jag inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Skillnad på en model S 2016 mot en 2018?

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Hade ju de ”bättre” oken på min gamla bil har jag för mig, men måste säga att bromsarna på den nya är bättre. Ingen glidvalla när temperaturen ligger runt 0 på skivorna hittills, tar betydligt bättre med mindre pedaltryck. Jag är dock ingen raceputte direkt, så hur de funkar vid mer aggressiv körstil vet jag inte.
Det verkar faktiskt som att det stämmer för jag har hunnit med några såna vändor nu där det är kring nollan och regn, och det verkar funka bättre på nya bilen än gamla :)
Är det nåt som skulle göra mig glad så är det om det här funkar bättre för det är rent livsfarligt som det har varit hittills om vintrarna, hoppas att det håller i sig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Skillnad på en model S 2016 mot en 2018?

Inlägg av muran »

Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Hade ju de ”bättre” oken på min gamla bil har jag för mig, men måste säga att bromsarna på den nya är bättre. Ingen glidvalla när temperaturen ligger runt 0 på skivorna hittills, tar betydligt bättre med mindre pedaltryck. Jag är dock ingen raceputte direkt, så hur de funkar vid mer aggressiv körstil vet jag inte.
Det verkar faktiskt som att det stämmer för jag har hunnit med några såna vändor nu där det är kring nollan och regn, och det verkar funka bättre på nya bilen än gamla :)
Är det nåt som skulle göra mig glad så är det om det här funkar bättre för det är rent livsfarligt som det har varit hittills om vintrarna, hoppas att det håller i sig :)
+1 på den. Som tidigare nämnt tycker jag bromsarna på nya bilen är betydligt bättre än på den gamla.
Gamla bilen kunde vara ganska otäckt faktiskt när det var svårt att få dem att bita riktigt. Man fick ofta inleda varje resa vid blött väder med att göra ett par kraftigt inbromsningar från hög hastighet för att få "normala" bromsar. Något som inte direkt uppskattades av jycken i bilen. :)
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Skriv svar