Pris för inbyte Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Jeppe_E »

pejvic skrev:
jag undrar bara varför man skulle lämna en S där när man kan få mer här i gruppen eller på blocket. jag vet att många gör så men jag har aldrig förstått varför Om du skulle tex erbjuden 400 el 450 som vissa säger så vet du ju att man skulle lätt få 500 på blocket. Varför vill man då ge bort låt säga 50 eller 100´? det sänker månadskostnaden på nästa bil med 3000 månaden om man nu får 100.000 extra som exempel. Smidigt? kanske enkelt att åka dit lämna nycklarna och bara ta sin nya bil, men inte för de pengarna?? för 5000 kanske men knappast att en sån sak är värd 100,000?
Lätt? Tillåt mig småle. Om det hade varit lätt att bli av med en Tesla för vad man egentligen vill ha, så hade det inte legat 60 bilar ute till försäljning, varav merparten har legat mer än 4 veckor (en del mycket mer)

Ett litet axplock..
tesla.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av pejvic »

Jo men självklart får man mer än vad Tesla ger i inbyte? Eller hur menade du nu. En sak är ju vad man vill ha, en annan sak är vad Tesla ger. man får någonstans i mitten. Visst att sälja privat är ju inte kul kanske men man kan sälja i forumet eller i teslagrupp.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av lem »

Försök sälja en BMW eller MB på blocket och du fåt blodstörtning! Det skall provköras ”nära döden” o prutas. Det finns en inköpsrabatt som är väl motiverad av bilhandlare men visst den är ganska hög.

Jag är snål och säljer normalt privat men det är ett d-a jobb och undrar varje gång varför jag utsätter mig för detta!

Hur tesla är att sälja som beg vet jag ej men det stora beloppet torde göra det ganska komplicerat....
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av muran »

Nu var visserligen min bil från Januari 2016, men jag fick betydligt, BETYDLIGT mer i inbyte än vad de där bilarna ligger ute för i alla fall. :)
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av pejvic »

okej men betalar de bra så är det ju lugnt, kan ju tycka det är konstigt om de betalar mer än de själva kan sälja den för såklart. och visst. att sälja privat är inte kul. Och en -16 det kan man inte jämföra med en 14 tex.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av ovelundkvist »

Jag använde bilmäklare när jag sålde min 85D, både smidigt och bra mycket mer än Teslas inbytespris även efter mäklarens provision.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Leo »

Är en helt annan sak att sälja en bil för 50000-250000 än en bil för 500000-1200000.

Har själv köpt och sålt massor av bilar genom åren. Även provat sälja mina 2 Teslor själv. Men slutade båda gångerna med att jag tog hjälp av Stefan på Shiftgear.

Är det dessutom en leasingbil (ej momssmittad) som vissa spekulanter vill leasa så blir det genast en dimension till att hantera. Där man i vissa fall inte kan lösa det utan hjälp. (Blir normalt ingen rätt lyfta 1/2 moms för det belopp som köparen ev betalar in direkt till ditt eget bolag om det blir aktuellt)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Hebbe »

Hur mycket är skäligt för en S70D, 2015

7300mil, fullt utrustad (xtrautr. för 184 000:-)

I mycket bra skick. (Nypris 1 056 450:-) :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av LarsL »

Har man bilen på företaget är det ju nästan tvunget att sälja genom KVD eller liknade annars aktiveras ju konsumentköplagen om köparen är en privatperson.

Skulle för övrigt aldrig tänka mig att sälja en dyrare blipp Blocket...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Begagnade bilmarknaden har blivit mycket sämre de senaste åren, det är en riktig kloak av amatörbilhandlare som har tagit över mycket av den marknaden.

Amatörbilhandlarna utger sig för att vara privatpersoner, de ringer från Karlstad, Kalmar, Örebro och drar sig inte för att åka 20 mil för att få sparka på däcken och ge låga skambud.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Leo »

Finns 10st mellan 619”-679”. Där flera av de varit till salu ett tag. De flesta av de har också liknande körsträcka.

Finns även 6st liknande 85 till salu inom samma prisspann.

Tror tyvärr få är beredd att betala så mycket för extrautrustningen på just en 70. Jag tänker att man väljer just en 70 för att ”komma ner i pris” totalt sett.

Sen kan man ju köpa en ny Model 3 LR för liknande pengar med en del extrautrustning (efter subvention).

Sen har det nog uppstått ett mystiskt ”bilbytarsug” hos många nuvarande Tesla S ägare ;) som gör att det säkerligen dyker upp lite fler S till salu framöver. Där många har en låg restskuld, deras egen firma leasar den (dvs det är firman som ev ”förlorar” oskattade pengar) och ganska snabbt vill bli av med bilen när deras nya 3:a kommer.

Just 70 börjar ju vara lite ”gammal” nu med begränsad räckvidd. Garantin är snart slut och den måste helförsäkras.

Så frågan är vad du menar med ”skäligt”? Inbytespris, sälja till kollega, sätta ut pris på Blocket, hur bråttom vill du sälja osv


Så oavsett ska det säkerligen stå 5xxxxx på prislappen för att verkligen säljas. Är nog knappast lönt att försöka på tex 650” med tanke på övriga utbudet som dessutom legat till salu ett tag. Däremot 495” borde du kunna ge bort den för vilken dag som helst! :roll:

Så jag hade nog själv försökt med 575”-598” om det vore min. För att sen vara beredd på att ändå vid en ev hård prisförhandling behöva pruta neremot 550” i slutändan om det drar ut på tiden.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Leo »

Har precis hjälpt min far sälja en Golf Plus på Blocket förra veckan. Vi satte ”rätt pris” på den direkt. Hade nog 12-15st ”sista priset kompisar” =buskhandlare och 1 seriös på mindre än 2 dagar som hörde av sig.

Samma sak med andra bilar jag letat och hjälpt bekanta att köpa de senaste 5 åren.

Där säljarna efteråt berättar att de blev sååååå glada då en vanlig person hör av sig, som skriver under med namn, har ett vanligt oskyddat telefonnummer, frågar saker om BILEN inte bara priset, inte ljuger om vem som ska ha den, kommer då de lovat, kan betala utan krångel, inte kommer med skambud, är trevlig till sättet, ringer på normala tider om man ringer, inte är för påstridig och vill komma på sekunden, inte begär att man ska ”hålla bilen”, pratar och skriver tydligt och begripligt, inte säger att ”jag tar den” och SEN ska tokpruta, krångla, vill ha hemlevererat, delbetala, betala med kontanter eller värdesaker, bilen ska skrivas på en kompis osv.

Har verkligen blivit en djungel :shock:
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Tars »

Leo skrev:
Har precis hjälpt min far sälja en Golf Plus på Blocket förra veckan. Vi satte ”rätt pris” på den direkt. Hade nog 12-15st ”sista priset kompisar” =buskhandlare och 1 seriös på mindre än 2 dagar som hörde av sig.

Samma sak med andra bilar jag letat och hjälpt bekanta att köpa de senaste 5 åren.

Där säljarna efteråt berättar att de blev sååååå glada då en vanlig person hör av sig, som skriver under med namn, har ett vanligt oskyddat telefonnummer, frågar saker om BILEN inte bara priset, inte ljuger om vem som ska ha den, kommer då de lovat, kan betala utan krångel, inte kommer med skambud, är trevlig till sättet, ringer på normala tider om man ringer, inte är för påstridig och vill komma på sekunden, inte begär att man ska ”hålla bilen”, pratar och skriver tydligt och begripligt, inte säger att ”jag tar den” och SEN ska tokpruta, krångla, vill ha hemlevererat, delbetala, betala med kontanter eller värdesaker, bilen ska skrivas på en kompis osv.

Har verkligen blivit en djungel :shock:
Jo, känner igen detta.
Finns en anledning till att jag antingen frågar någon här eller lämnar min bil till en vettig bilförmedlare.
Sannolikheten att hittar en seriös här på forumet är väldigt mycket högre än på blocket tex.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av SolnaGnagarn »

Toja skrev:
Jag fick på tok för lågt inbytespris från Tesla.
Jag lämnar min bill till Shifrgear till försäljning.
Lyssna med Firas på QR Motor istället. Han tog 10K för att sälja min X. Pratade med Shiftgear först men 60K tycker jag är ett skämt!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av Tars »

SolnaGnagarn skrev:
Toja skrev:
Jag fick på tok för lågt inbytespris från Tesla.
Jag lämnar min bill till Shifrgear till försäljning.
Lyssna med Firas på QR Motor istället. Han tog 10K för att sälja min X. Pratade med Shiftgear först men 60K tycker jag är ett skämt!
Redan lyckats sälja den?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Pris för inbyte Model S?

Inlägg av SolnaGnagarn »

Tars skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Toja skrev:
Jag fick på tok för lågt inbytespris från Tesla.
Jag lämnar min bill till Shifrgear till försäljning.
Lyssna med Firas på QR Motor istället. Han tog 10K för att sälja min X. Pratade med Shiftgear först men 60K tycker jag är ett skämt!
Redan lyckats sälja den?
Ja det tog ca 6 veckor
Skriv svar