När är det dags att byta till ny Model S?
Moderator: Redaktion
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Beror lite på hur bra gamla S står emot tidens (och milens) tand? Hur dyra olika reparationer blir? Vad övriga driftskostnader som försäkring, däck + ev service blir.
Samtidigt kommer ju ”fri SuC” att värdesättas av de som kör mycket MEN samtidigt tickar ju då milen/slitaget/övriga driftskostnader på snabbt då också.
Så en ”äldre” Tesla kan mycket väl komma att falla mer framöver än tidigare då det trots allt kan bli ganska dyrt att hålla en sådan igång. Framför allt jämfört med ett ”nyare alternativ” med tillräckligt utrymme/räckvidd.
Där man säkert inom några år kommer att kunna köpa en vanlig driftssäker ”El-kombi” i normalstorlek med 50mils verklig räckvidd, med fulla garantier för 400”-500” och tillgång till vettigt laddnätverk. Dvs en bil som täcker behovet hos en typisk ”medelsvensson”.
De som om några år söker en form av premiumbil, häftig prestandabil, cool den trendigaste bilen, teknikfascinerad bilägare väljer knappast en 4år BEGAGNAD Tesla Model S utan söker efter en klart nyare eller andra alternativ.
Så frågan är ju då vad en 4-6år begagnad Model S, med 10000mil på mätaren utan garantier, dyra reoarationer/delar när det behövs, hög försäkring, värderas till och vem som köper den? (Kan mycket väl bli liknande tendens som med många av dagens begagnade ”lyxbilar”. De som köper de helst nytt/tryggt, sen blir det ett rejält glapp i efterfrågan nedåt innan en ny målgrupp vill ha de)
Det kan fortfarande ha varit väldigt bra ekonomiskt för den som kört bilen i många år. Dock ska vi nog inte förvänta oss samma höga restvärde på en Model S som vi i många fall sett fram tills nu.
Då det dessutom har varit kraftigt ”dopat” av stigande dollarkurs. Tänk vad som skulle hända med begagnatpriset (nybilspriset...) om vi vänder på det, säg att dollarn är tillbaka på 6,5-7kr om tex 3-4år...
Samtidigt kommer ju ”fri SuC” att värdesättas av de som kör mycket MEN samtidigt tickar ju då milen/slitaget/övriga driftskostnader på snabbt då också.
Så en ”äldre” Tesla kan mycket väl komma att falla mer framöver än tidigare då det trots allt kan bli ganska dyrt att hålla en sådan igång. Framför allt jämfört med ett ”nyare alternativ” med tillräckligt utrymme/räckvidd.
Där man säkert inom några år kommer att kunna köpa en vanlig driftssäker ”El-kombi” i normalstorlek med 50mils verklig räckvidd, med fulla garantier för 400”-500” och tillgång till vettigt laddnätverk. Dvs en bil som täcker behovet hos en typisk ”medelsvensson”.
De som om några år söker en form av premiumbil, häftig prestandabil, cool den trendigaste bilen, teknikfascinerad bilägare väljer knappast en 4år BEGAGNAD Tesla Model S utan söker efter en klart nyare eller andra alternativ.
Så frågan är ju då vad en 4-6år begagnad Model S, med 10000mil på mätaren utan garantier, dyra reoarationer/delar när det behövs, hög försäkring, värderas till och vem som köper den? (Kan mycket väl bli liknande tendens som med många av dagens begagnade ”lyxbilar”. De som köper de helst nytt/tryggt, sen blir det ett rejält glapp i efterfrågan nedåt innan en ny målgrupp vill ha de)
Det kan fortfarande ha varit väldigt bra ekonomiskt för den som kört bilen i många år. Dock ska vi nog inte förvänta oss samma höga restvärde på en Model S som vi i många fall sett fram tills nu.
Då det dessutom har varit kraftigt ”dopat” av stigande dollarkurs. Tänk vad som skulle hända med begagnatpriset (nybilspriset...) om vi vänder på det, säg att dollarn är tillbaka på 6,5-7kr om tex 3-4år...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Om man leker med tanken på att plocka ur fossildrivlinan ur en Skoda Superb och istället sätta i 100 kWh-batteri och elmotorer så skulle den antagligen kosta från 400 tkr och uppåt beroende på utrustning.
Men det faller nog på batteribrist och att de är tvungna att ta bättre betalt eftersom de inte kommer tjäna lika mycket på reservdelar och reparationer...
Men det faller nog på batteribrist och att de är tvungna att ta bättre betalt eftersom de inte kommer tjäna lika mycket på reservdelar och reparationer...
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Jag tror också att MS kommer tappa lite mer framöver än vad dom gjort tidigare, speciellt när M3 SR kommer. Behåller man bilen i 4 - 6 år och har fri SuC så är det nog inte så illa ekonomiskt ändå, och då har man fått köra en riktigt bra bil värd runt en mille. Det kunde ju varit värre.
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Någon som har en aning om vad man får om man uppdaterar en ca 3år gammal audi/bmw? Händer det så mycket annat hos de andra biltillverkarna?
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Jag sitter nöjd tills AP3, agumented driving, dragkrok, 120-150 (kanske 200?) batteri med 2170 cellen, facelift interiört (samma ventilation som Model 3) +exteriört kommit.
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Tror att de som har "gamla" ex med gratis SUC nog är trögare att byta. När man sen läser alla(hur många dom nu egentligen är!) som har problem med skak och vibrationer i drivaxlarna, så kan man ju också undra om det inte till slut är en hel del som tröttnar på Tesla!
X100 lev.14/8-18.
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
far1far2 skrev:Tror att de som har "gamla" ex med gratis SUC nog är trögare att byta. När man sen läser alla(hur många dom nu egentligen är!) som har problem med skak och vibrationer i drivaxlarna, så kan man ju också undra om det inte till slut är en hel del som tröttnar på Tesla!
Får jag problem med min nya så säljer jag den om jag kan få tillräckligt betalt. Annars kör jag den 3 år och tar det garanterade återköpet.
Är den "frisk" och problemfri om 3 år så är jag inte främmande för att leasa om den om den hållit värdet bra, eller köpa ut den om värdet gått ner mycket.
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Den här varianten går jag nog också på, fast så stort batteri behöver vi nog inte.dstr skrev:Jag sitter nöjd tills AP3, agumented driving, dragkrok, 120-150 (kanske 200?) batteri med 2170 cellen, facelift interiört (samma ventilation som Model 3) +exteriört kommit.
Men beror mycket på vad kostnaderna kommer bli när garantin går ut. Om man åker på några dyra reparationer eller så.
Model Y LR.
Model S70D
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Min 85D fyller 4 till sommaren, men jag känner inget behov av att byta innan nya inredningen kommer. Eventuellt får den hänga med 2 år till så jag fortfarande kan sälja den med ett par års drivlinegaranti.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Hej, sitter i liknande funderingar. Har en företagsleasad s90D uttagen i april 2016, alltså innan facelift, fri supercharger. Alla tillbehör som fanns då, nypris med dessa ca 1,3M inkl. moms. Gått ca 4500 mil. Tesla erbjuder nu efter inbyte 780k inkl. moms. Är ointresserad av X, och för den delen M3, så alternativen för att byta upp sig skulle i mitt fall vara en s100D eller möjligtvis en p100DL. Men batteristorleken är ingen större vinst, AP2 förvisso men verkar ju inte vara så mycket bättre än AP1 ännu.
När tror ni större batteristorlek kommer? Nya uppgraderingar av hårdvaran för autopilot? Vad är starkast incitament för att byta upp sig just nu istället för att vänta?
När tror ni större batteristorlek kommer? Nya uppgraderingar av hårdvaran för autopilot? Vad är starkast incitament för att byta upp sig just nu istället för att vänta?
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Inget! Njut och vidare ett tag tillsdet kommer en uppdaterad S, Model Y eller liknande. Lär vara det mest ekonomiska.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
780k låter högt. Klart bra bud för en pre facelift. 100d är en väldigt trevlig bil. Bättre drag, bättre stolar, bättre ljudsystem.
Lycka till med ditt val!
Lycka till med ditt val!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Jag skulle inte byta i ditt fall.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: När är det dags att byta till ny Model S?
Men OJ vilken skillnad i förmånsvärde. Hade bestämt mig för att fortsätta med min befintliga Tesla men såg nu att förmånsvärdet är betydligt lägre om jag köper en ny.. Hmm
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.