På min tog de parkeringsbroms skivor bak och drivaxel som goodwill. Bra efter 19000 mil.frippe skrev:Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.abagewitz skrev:Ok, tack.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
Ny, demo eller beg ?
Moderator: Redaktion
Re: Ny, demo eller beg ?
Re: Ny, demo eller beg ?
Ja det finns lite sådana exempel på att Tesla har varit lite olika i sin bedömning av goodwill reparationer. Vilket gör det lite svårt att bedöma vid en beslutsprocess vid ett eventuellt köp.leiflodde skrev:På min tog de parkeringsbroms skivor bak och drivaxel som goodwill. Bra efter 19000 mil.frippe skrev:Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.abagewitz skrev:Ok, tack.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
Men man bör nog inte räkna med det, skulle se det som en bonus.
Model Y LR.
Model S70D
- MrSteelneck
- Teslaägare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
- Ort: Vallentuna
Re: Ny, demo eller beg ?
Jag hade köpt en 75:a ny om det gällde leasat och privat antagligen en begagnad.
Model S LR