Ny, demo eller beg ?
Moderator: Redaktion
Re: Ny, demo eller beg ?
abagewitz skrev:Tack, då var det glasklart...
Eller jahaaa.. Du menade i Sverige? Det är en Torsdag i Elon-februari.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ny, demo eller beg ?
Hur har det gått Stevvee? Har du kommit fram till något beslut? Själv lutar jag nog faktiskt åt en begagnad Model S och att köpa från Tesla för att komma åt garantierna.
Någon som har erfarenhet av att köpa begagnat från Tesla? Bra som dåligt?
Någon som har erfarenhet av att köpa begagnat från Tesla? Bra som dåligt?
Re: Ny, demo eller beg ?
Smyger in en fråga till angående köpa begagnat från Tesla.
Vad betyder eg. "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km"? Vad menas med ordet "begränsad"? Är det alltså någon form av skillnad mot den garanti som levereras på en ny bil? Jag hittar ingen info om detta på Teslas sajt.
Vad betyder eg. "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km"? Vad menas med ordet "begränsad"? Är det alltså någon form av skillnad mot den garanti som levereras på en ny bil? Jag hittar ingen info om detta på Teslas sajt.
Re: Ny, demo eller beg ?
Annan benämning på nybilsgarantin bara.abagewitz skrev:Smyger in en fråga till angående köpa begagnat från Tesla.
Vad betyder eg. "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km"? Vad menas med ordet "begränsad"? Är det alltså någon form av skillnad mot den garanti som levereras på en ny bil? Jag hittar ingen info om detta på Teslas sajt.
Re: Ny, demo eller beg ?
Ok, tack.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Re: Ny, demo eller beg ?
Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.abagewitz skrev:Ok, tack.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Ny, demo eller beg ?
Ok. Om man då har 8år på batteri o drivlina kanske man inte ska vara så nervös över att "den andra" garantin inte finns och man då alltså kan köpa av nån annan än Tesla. OM man då får en bil tex 50 000 billigare än om man köper från Tesla.
I princip handlar det ju om att antingen ta en risk själv att få pröjsa för sånt som kan gå sönder eller att betala mer till Tesla för att de tar risken.
Eller?
I princip handlar det ju om att antingen ta en risk själv att få pröjsa för sånt som kan gå sönder eller att betala mer till Tesla för att de tar risken.
Eller?
Re: Ny, demo eller beg ?
Ja ungefär så ja
På min bil som jag köpte begagnad av tesla och som fick 4 år garanti har följande gått sönder.
Backkamera
Läckande taklucka
Missljud vid rattutslag
Däcktrycksensor
Bluetooth
Dörrhandtag
(Plus några smågrejer till)
Sammanlagt 3 gånger under ett år har den varit inne. Alltid lånebil, aldrig några bekymmer. Då bor jag i Linköping och har en bit att köra.
Så för mig personligen har det varit mycket värt att det stått 0 längst ner på alla räkningar, plus en väldigt bra service. Känns väldigt tryggt på något sätt.
På min bil som jag köpte begagnad av tesla och som fick 4 år garanti har följande gått sönder.
Backkamera
Läckande taklucka
Missljud vid rattutslag
Däcktrycksensor
Bluetooth
Dörrhandtag
(Plus några smågrejer till)
Sammanlagt 3 gånger under ett år har den varit inne. Alltid lånebil, aldrig några bekymmer. Då bor jag i Linköping och har en bit att köra.
Så för mig personligen har det varit mycket värt att det stått 0 längst ner på alla räkningar, plus en väldigt bra service. Känns väldigt tryggt på något sätt.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Ny, demo eller beg ?
Yxel skrev:Ja ungefär så ja
På min bil som jag köpte begagnad av tesla och som fick 4 år garanti har följande gått sönder.
Backkamera
Läckande taklucka
Missljud vid rattutslag
Däcktrycksensor
Bluetooth
Dörrhandtag
(Plus några smågrejer till)
Sammanlagt 3 gånger under ett år har den varit inne. Alltid lånebil, aldrig några bekymmer. Då bor jag i Linköping och har en bit att köra.
Så för mig personligen har det varit mycket värt att det stått 0 längst ner på alla räkningar, plus en väldigt bra service. Känns väldigt tryggt på något sätt.
En helt annan person skulle säga att det är ganska bekymrande att ha sin bil 3 ggr på verkstaden under loppet av 1 år. Det är ju en väldans tur att de sköter det bra ivf.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ny, demo eller beg ?
På min tog de parkeringsbroms skivor bak och drivaxel som goodwill. Bra efter 19000 mil.frippe skrev:Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.abagewitz skrev:Ok, tack.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
Re: Ny, demo eller beg ?
Ja det finns lite sådana exempel på att Tesla har varit lite olika i sin bedömning av goodwill reparationer. Vilket gör det lite svårt att bedöma vid en beslutsprocess vid ett eventuellt köp.leiflodde skrev:På min tog de parkeringsbroms skivor bak och drivaxel som goodwill. Bra efter 19000 mil.frippe skrev:Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.abagewitz skrev:Ok, tack.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
Men man bör nog inte räkna med det, skulle se det som en bonus.
Model Y LR.
Model S70D
- MrSteelneck
- Teslaägare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 18 jan 2019 07:58
- Ort: Vallentuna
Re: Ny, demo eller beg ?
Jag hade köpt en 75:a ny om det gällde leasat och privat antagligen en begagnad.
Model S LR