Tack för alla svar! jag har en del att fundera på märker jag och det är inte solklart att köpa ben eller nytt utan var sak har sin fördel.
Men något jag reflekterar över är att teslaägarna är mer benägna att byta årsmodell än andra bilister (då byter man oftast märke eller modell) vissa utav er har ju haft massor utav teslor. Hur kommer det sig, det borde bli relativt kostsamt att göra på det viset.
Skulle inte säga att det är så mycket ovanligare än andra märken? Kanske om vi kikar på basmodeller men omsättningen på BMW M-modeller, Audi RS, Mercedes AMG brukar vara rätt hög också. Tror det helt enkelt har att göra med att många som köper en bil för en miljon+ har mer pengar att röra sig med. Sen behöver kostnaden för byten inte bli speciellt hög om man pratar demo/beg och inte helt nytt osv.
Nej om man pratar dom modellerna så är det hög omsättning men sällan man byter från en M3 mot en M3 eller RS6 mot RS6 (iofs vanligare) varför jag undrar är just för att det kan ju också vara en anledning till att köpa demo för att man byter en sådan ”billigare” än en ny
Folk byter ju oftast upp sig, till större/snabbare, om de har möjlighet. Så även här.
Många som går från tex 75 till 100 eller P100.
Sen är ju den absoluta majoriteten leasingbilar dessutom. Det är nog inte så många M3 eller RS6.
Och leasing kan man ju se som en slags hyra, beroende på avtal så är ett ju ”dags för ny” efter 1/2/3 år.
Påverkar det på något sätt om man vill köpa en begagnad om man vill leasa den även som begagnad eller om man köper den rakt av? Många begagnade från 2015/2016 ligger ute med "leasbar" eller "ej momssmittad". Jag är i samma tankar som trådskaparen om att ev. köpa begagnat, du får säga till om jag ska sluta kapa din tråd ) men har inget företag att leasa på. Jag tänkte betala bilen direkt. Finns det eg. nån nackdel med det?
Påverkar det på något sätt om man vill köpa en begagnad om man vill leasa den även som begagnad eller om man köper den rakt av? Många begagnade från 2015/2016 ligger ute med "leasbar" eller "ej momssmittad". Jag är i samma tankar som trådskaparen om att ev. köpa begagnat, du får säga till om jag ska sluta kapa din tråd ) men har inget företag att leasa på. Jag tänkte betala bilen direkt. Finns det eg. nån nackdel med det?
Dom som inte är leasbara borde vara billigare och derför mer rätt för dig
Påverkar det på något sätt om man vill köpa en begagnad om man vill leasa den även som begagnad eller om man köper den rakt av? Många begagnade från 2015/2016 ligger ute med "leasbar" eller "ej momssmittad". Jag är i samma tankar som trådskaparen om att ev. köpa begagnat, du får säga till om jag ska sluta kapa din tråd ) men har inget företag att leasa på. Jag tänkte betala bilen direkt. Finns det eg. nån nackdel med det?
Är väll allas tråd. Jag startade den bara
Det är en intressant sak du är inne på.!
En annan sak jag funderar på. Tror ni att priserna på begagnade Model S kommer att gå ner om ett par månader när Model 3 börjar levereras? Jag gissar att det lär vara en hel del av de som snart kommer att få sin Model 3 levererad som nu har en Model S och då vill bli av med den. Antingen som inbytesbil till Tesla eller via privatförs när den nya kommer. Antingen via privatföräljning eller via bilhandlare. Vad tror ni?
En annan sak jag funderar på. Tror ni att priserna på begagnade Model S kommer att gå ner om ett par månader när Model 3 börjar levereras? Jag gissar att det lär vara en hel del av de som snart kommer att få sin Model 3 levererad som nu har en Model S och då vill bli av med den. Antingen som inbytesbil till Tesla eller via privatförs när den nya kommer. Antingen via privatföräljning eller via bilhandlare. Vad tror ni?
Jag tror det. Jag tror också att hela begagnatmarknaden, inte bara för elbilar och hybrider, kommer påverkas av intåget av de nya och mer ekonomiska elbilarna som Hyundai Kona Electric, Kia E-niro och kommande VW ID Neo. I nuläget är det ett stort glapp mellan små och mer nischade elbilar med tämligen kort räckvidd (spannet Zoe - E-Golf) och dyra premiummodeller som Tesla och I-Pace. Men antagandet bygger också på att nya elbilar kan levereras i en takt som möter efterfrågan och det återstår att se.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Hur har det gått Stevvee? Har du kommit fram till något beslut? Själv lutar jag nog faktiskt åt en begagnad Model S och att köpa från Tesla för att komma åt garantierna.
Någon som har erfarenhet av att köpa begagnat från Tesla? Bra som dåligt?
Smyger in en fråga till angående köpa begagnat från Tesla.
Vad betyder eg. "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km"? Vad menas med ordet "begränsad"? Är det alltså någon form av skillnad mot den garanti som levereras på en ny bil? Jag hittar ingen info om detta på Teslas sajt.
Smyger in en fråga till angående köpa begagnat från Tesla.
Vad betyder eg. "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km"? Vad menas med ordet "begränsad"? Är det alltså någon form av skillnad mot den garanti som levereras på en ny bil? Jag hittar ingen info om detta på Teslas sajt.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
Ok. Om man då har 8år på batteri o drivlina kanske man inte ska vara så nervös över att "den andra" garantin inte finns och man då alltså kan köpa av nån annan än Tesla. OM man då får en bil tex 50 000 billigare än om man köper från Tesla.
I princip handlar det ju om att antingen ta en risk själv att få pröjsa för sånt som kan gå sönder eller att betala mer till Tesla för att de tar risken.
Ja ungefär så ja
På min bil som jag köpte begagnad av tesla och som fick 4 år garanti har följande gått sönder.
Backkamera
Läckande taklucka
Missljud vid rattutslag
Däcktrycksensor
Bluetooth
Dörrhandtag
(Plus några smågrejer till)
Sammanlagt 3 gånger under ett år har den varit inne. Alltid lånebil, aldrig några bekymmer. Då bor jag i Linköping och har en bit att köra.
Så för mig personligen har det varit mycket värt att det stått 0 längst ner på alla räkningar, plus en väldigt bra service. Känns väldigt tryggt på något sätt.
Ja ungefär så ja
På min bil som jag köpte begagnad av tesla och som fick 4 år garanti har följande gått sönder.
Backkamera
Läckande taklucka
Missljud vid rattutslag
Däcktrycksensor
Bluetooth
Dörrhandtag
(Plus några smågrejer till)
Sammanlagt 3 gånger under ett år har den varit inne. Alltid lånebil, aldrig några bekymmer. Då bor jag i Linköping och har en bit att köra.
Så för mig personligen har det varit mycket värt att det stått 0 längst ner på alla räkningar, plus en väldigt bra service. Känns väldigt tryggt på något sätt.
En helt annan person skulle säga att det är ganska bekymrande att ha sin bil 3 ggr på verkstaden under loppet av 1 år. Det är ju en väldans tur att de sköter det bra ivf.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
På min tog de parkeringsbroms skivor bak och drivaxel som goodwill. Bra efter 19000 mil.
Men vad är det då som går på garantin "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" respektive den garanti på "batteri och drivlina" som är 8 år oavsett miltal. Vad ÄR "batteri och drivlina" och vad ÄR INTE det. Jag antar att typ elektronik, bromsar etc. inte är det.
Skälet att jag frågar är att jag undrar hur mycket det är "värt" extra att köpa en begagnad bil från Tesla eller att köpa från annan bilhandlare eller från privatperson. Den stora skillnaden mellan de tre alternativen är ju att Tesla ger "begränsad garanti för begagnade bilar i 4 år eller 80 000 km" (om man köper en bil som gått under 8000 mil innan man köper den från Tesla). Frågan är ju då vad som kan komma att hända med bilen som inte täcks av Teslas 8årsgaranti på "batteri och drivlina".
Ingen garanti täcker slitagedelar, t.ex. bromsar. Sedan kan de av goodwill ta bromsar också på garanti. Men det ingår inte, så länge det inte handlar om ursprungsfel.
Drivlina och batteri täcker fel på batteriet och drivenheter, dvs. elmotorerna plus styrning till dem. Enklet sagt, det som behövs för att bilen ska kunna köra. Men inte allt annat som kan behövas för att hantera bilen.
Den förlängda garantin täcker t.ex. dörrhandtag, mcu, taklucka m.m. Men täcker inte glas, t.ex. sprickor eller liknande. Om det inte beror på tillverkningsfel.
På min tog de parkeringsbroms skivor bak och drivaxel som goodwill. Bra efter 19000 mil.
Ja det finns lite sådana exempel på att Tesla har varit lite olika i sin bedömning av goodwill reparationer. Vilket gör det lite svårt att bedöma vid en beslutsprocess vid ett eventuellt köp.
Men man bör nog inte räkna med det, skulle se det som en bonus.