Bilen varnar för bälte bak

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av Castro90 »

Tyvärr är det inte enbart positivt med uppdateringar. Då jag ofta har hundar i bagaget så hamnar mitt bagage/matkassar i baksätet. Sedan en tidigare uppdatering (Jag minns ej vilken) så piper bilen även för de bakre platserna. Jag förstår att det enklaste kanske är att spänna fast bälten alternativt köra och köpa lösa lösa spännen men det vore skönt att slippa.

Går det att stänga av den funktionen någonstans i menyn?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av MangeT »

Inte vad jag vet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
EV vs ICE
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2018 17:01

Re: Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av EV vs ICE »

Castro90 skrev:
Tyvärr är det inte enbart positivt med uppdateringar. Då jag ofta har hundar i bagaget så hamnar mitt bagage/matkassar i baksätet. Sedan en tidigare uppdatering (Jag minns ej vilken) så piper bilen även för de bakre platserna. Jag förstår att det enklaste kanske är att spänna fast bälten alternativt köra och köpa lösa lösa spännen men det vore skönt att slippa.

Går det att stänga av den funktionen någonstans i menyn?
Går i regel ej att stänga av bältespåminnelser i någon bil då detta skulle sänka betyget från Euro-NCAP.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av Jeppe_E »

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av thedude »

Vad har det med uppdateringar att göra? Så har det alltid varit på min
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av Castro90 »

thedude skrev:
Vad har det med uppdateringar att göra? Så har det alltid varit på min
Möjligt att det har ändrats i hårdvaran. Jag minns inte riktigt när problemet började. Tidigare visade bilen att det var platser bak som inte bältade men den pep inte.

Jag bytte dock bil till en facelift i april och det kanske var annorlunda på äldre bilar och att det bara är min nya som piper.

Då kommer nästa fråga, borde inte bilen förstå att sätena är fällda. Jag körde en tvättmaskin i bilen med fällda säten och även då pep den.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av frippe »

Min har alltid pipit för baksätet när det suttit personer där som inte bältat sig. Men det är ett annat ljud än om det är obältade i framsätet.

Min piper inte om baksätena är fällda.
Men har inte lastat supertungt på de fällda sätena efter september, så kanske skulle pipa nu med v9. Får testa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Bilen varnar för bälte bak

Inlägg av Jocce »

Min bil (2016) har alltid pipit. Dock för baksätet så sluter det efter ett tag, men börjar igen om man t.ex. kör långsamt, byter från Framåt till Bakåt, eller när man "guppar" så det som står i sätet rör sig.
Det sistnämnda var lagom störigt på en resa till Fjällen ett år....


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar