Dåligt batteri?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Dåligt batteri?

Inlägg av Gimbo »

Har ni samma erfarenhet som mig med att batteriet slukas upp de första milen? Jag kör på 90% laddning på min 75a och får ca 340km att åka men sefter att ha kört 30km så är jag nere på 250km i mätaren? Ska det verkligen vara så eller är det för att bilen är ny och batteriet måste ”köras in”?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av Remuz »

Vid korta resor är det ofta så. Det är bättre att utvärdera ditt batteri på långresa.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av Bjelke »

Batteriet har ingen inkörning men däremot så drar det ganska mycket dom första milen på vintern,
och är det pruttigt väglag och man gasar på skapligt så kan det lätt bli mångdubbel förbrukning ett bra tag.
Fast tredubbla förbrukningen låter lite högt om du menar tre mil i en enda sammanhängande körning, medans
det däremot låter rimligt om det är fler korta körningar där bil/batteri svalnat mer eller mindre mellan varje osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av Zalman3 »

Sen visar den inte riktigt sanningen beroende på hur många % du har kvar i batteriet.

Jag har på sommaren kört 30 mil i jämn 90kmh och i början så gnäller den " stay below 100kmh" för att sedan slutat klaga,
Och sista milen har nästan räckt i 2 mil.

Men du lär dig efter ett tag hur den räknar.
Ska du köra långt och är orolig att inte komma fram, kör så att du har minst 2 mil i marginal, skulle det bli problem, sänk hastigheten med 10kmh, och då får du 2-3mil till i räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av EnTraktor »

Kall bil och kallt batteri, då går det mer energi.
Ska man köra mycket korta sträckor kan man slå på "range mode" vilket gör att batteriet inte värms.
Man får sämre prestanda på körning och laddning, men slösar inte energi på att värma batteriet för korta turer.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av Teslaspolen »

EnTraktor skrev:
Kall bil och kallt batteri, då går det mer energi.
Ska man köra mycket korta sträckor kan man slå på "range mode" vilket gör att batteriet inte värms.
Man får sämre prestanda på körning och laddning, men slösar inte energi på att värma batteriet för korta turer.
Tänk dock på att effekten i värmen halveras, värt att komma ihåg om man inte förvärmt bilen med appen.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av abagewitz »

Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av SolnaGnagarn »

abagewitz skrev:
Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Tyvärr inte i dagsläget. Det tillsammans med att kunna ställa avresetid för att ha en varm bil hade varit mumma. Fattar inte varför detta inte finns! I Volvos app funkar detta klockrent.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av Foluke »

SolnaGnagarn skrev:
abagewitz skrev:
Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Tyvärr inte i dagsläget. Det tillsammans med att kunna ställa avresetid för att ha en varm bil hade varit mumma. Fattar inte varför detta inte finns! I Volvos app funkar detta klockrent.
Du kan ställa in tiden som bilen skall börja ladda. Ställ laddstart på t.ex 05 och max ampere så laddar den ända tills du tar den. Tiden väljer du så det passar dig.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av abagewitz »

Värmer det också upp batteriet? Så att man kan starta med uppvärmt batteri? Jag har uppfattat det som att ett varmt batteri drar mindre än ett kallt...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av SolnaGnagarn »

Foluke skrev:
SolnaGnagarn skrev:
abagewitz skrev:
Kan man inte ställa in så att bilen själv "förvärmaer" batteriet innan start då bilen står på laddning, dvs att den är ansluten till el?
Tyvärr inte i dagsläget. Det tillsammans med att kunna ställa avresetid för att ha en varm bil hade varit mumma. Fattar inte varför detta inte finns! I Volvos app funkar detta klockrent.
Du kan ställa in tiden som bilen skall börja ladda. Ställ laddstart på t.ex 05 och max ampere så laddar den ända tills du tar den. Tiden väljer du så det passar dig.
Jo förvisso men det blir ju inte samma sak som en P-värmare som man kan ställa in utan anslutning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av bylund »

abagewitz skrev:
Värmer det också upp batteriet? Så att man kan starta med uppvärmt batteri? Jag har uppfattat det som att ett varmt batteri drar mindre än ett kallt...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Kul att du tog upp det. Själv använder jag en iPhone nu, och skriver direkt i Safari.

Angående den andra delen av ditt inlägg. I viss mån värms det när man laddar, men aktivt bara till en viss temperatur, då det skulle skada det om det var fruset. Sedan värms det också av spillvärme p g a förluster i laddningen.

Förvärmning av kupén värmer också batteriet vid låga temperaturer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dåligt batteri?

Inlägg av LarsL »

Vilken förbrukning redovisar bilen? Överensstämmer det med minskningen i laddning så är det förmodligen inget fel på batteriet utan handlar helt enkelt om hög förbrukning på grund av kallt väder och korta resor där batteriet värms i onödan.
Skriv svar