Självrisk vagnskadegarantin

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av OfarligTesla »

Smutt skrev:
Om man slarvat bort en fob vad är det för självrisk då?
Nycklar brukar gå på drullemomentet som tillhör halvförsäkringen så det beror på vad du själv valt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av Smutt »

OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
Om man slarvat bort en fob vad är det för självrisk då?
Nycklar brukar gå på drullemomentet som tillhör halvförsäkringen så det beror på vad du själv valt.
Tack :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av thedude »

Jeppe_E skrev:
Galet hög självrisk om jag får säga det. Ja, det får jag.
Klockrent! :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av Crappy »

Fick tipset att kolla med försäkringen om det täcker mitt däck och fälg som lyckades bli påkört av en trottoarkant.
Men då borde det vara vagnskada?
Man kan hoppas på drulle, för fan vad drulligt det var. Någon med erfarenhet?
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av Hertsh »

Crappy skrev:
Fick tipset att kolla med försäkringen om det täcker mitt däck och fälg som lyckades bli påkört av en trottoarkant.
Men då borde det vara vagnskada?
Man kan hoppas på drulle, för fan vad drulligt det var. Någon med erfarenhet?
De är hemska de där trottoarkanterna. Om den inte har trafikförsäkring och dessutom tar på sig skulden (vilket de sällan gör) så får du ta det på din vagnskada.

När jag jobbade på Trygg-Hansas kundtjänst under studietiden fick jag höra talas om träd som växt upp på uppfarter under dagen bilen varit borta, betongsuggor som hoppat på bilar och allt möjligt. Men aldrig tog de på sig skulden. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av NEO »

Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av thedude »

MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:
Hittar ingen information om det är privat eller företag också?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av taliz »

MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:
Bra tips! Bild
Hade nytta av den flera ggr med Volvon. Så köpte igen nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av NEO »

thedude skrev:
MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:
Hittar ingen information om det är privat eller företag också?
Bra fråga, jag tecknade privat. Ring och hör.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av taliz »

thedude skrev:
MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:
Hittar ingen information om det är privat eller företag också?
Det finns både. Har för mig den för företag tom har generösare villkor med högre självriskersättning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av helix »

MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:

Så man betalar 75kr/månad (900kr/år) för att få tillbaka maximalt 3000kr vid en eventuell försäkringsärende? Dvs, om man har försäkringen i 3 år och man behöver utnyttja den en gång så är det mer eller mindre ett nollsummespel?

Tycker det känns som ganska lite mervärde och bara jobbigt att behöva administrera en extra räkning per månad samt behöva blanda in ytterligare en part vid ev. försäkringsärende :). Eller missar jag något?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av thedude »

helix skrev:
MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:

Så man betalar 75kr/månad (900kr/år) för att få tillbaka maximalt 3000kr vid en eventuell försäkringsärende? Dvs, om man har försäkringen i 3 år och man behöver utnyttja den en gång så är det mer eller mindre nollsummespel?

Tycker det känns som ganska lite mervärde och bara jobbigt att behöva administrera en extra räkning per månad samt behöva blanda in ytterligare en part vid ev. försäkringsärende :). Eller missar jag något?
Du får utnyttja försäkringen 2 ggr per år så se till att krocka mera! :lol: Nä men jag håller med dig faktiskt, det känns inte så attraktivt....för mig iaf
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av OfarligTesla »

helix skrev:
MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:

Så man betalar 75kr/månad (900kr/år) för att få tillbaka maximalt 3000kr vid en eventuell försäkringsärende? Dvs, om man har försäkringen i 3 år och man behöver utnyttja den en gång så är det mer eller mindre ett nollsummespel?

Tycker det känns som ganska lite mervärde och bara jobbigt att behöva administrera en extra räkning per månad samt behöva blanda in ytterligare en part vid ev. försäkringsärende :). Eller missar jag något?
Nepp, jag förlängde inte försäkringen via Non stop nu när de försämrat villkoren till att täcka max 4k. Man måste ju förvänta sig en skada per 4,5 år för att det skall vara värt det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av taliz »

helix skrev:
MDurante skrev:
Hett tips, OKQ8s backup försäkring erbjuder nu 2 månader gratis till nya kunder om man använder koden SOMMAR19. Och nej jag har absolut ingenting med OKQ8 att göra :lol:

Så man betalar 75kr/månad (900kr/år) för att få tillbaka maximalt 3000kr vid en eventuell försäkringsärende? Dvs, om man har försäkringen i 3 år och man behöver utnyttja den en gång så är det mer eller mindre ett nollsummespel?

Tycker det känns som ganska lite mervärde och bara jobbigt att behöva administrera en extra räkning per månad samt behöva blanda in ytterligare en part vid ev. försäkringsärende :). Eller missar jag något?
Glöm inte stilleståndsersättningen. Min Volvo behövde bärgas och stod i två omgångar över en månad på verkstad.
Fick ersättning för självrisk, bärgning samt 150kr om dagen i över en månad.
Runt 10 loppor tillbaka för de strax över 1000 jag betalade för försäkringen på 15 mån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av flows_swe »

Har ett pågående skadeärende (vsg) hos TH. Så här står det för mig (leasingbil):

"Genom vagnskadegarantin betalar vi skadan på ert fordon enligt den reparationskalkyl som vi godkänner. Självrisken som är 11000 kronor plus moms ska ni betala till verkstaden.

Självriskrabatt vid vagnskadegarantiskada
Eftersom ni har Självriskrabatt i er bilförsäkring reduceras er självrisk på vagnskadegarantin med upp till 3000 kronor. Be verkstaden fakturera oss på 3000 kronor exkl moms om reparationskostnaden av bilen överstiger er ordinarie självrisk på vagnskadegarantin.

Moms vid vagnskadegaranti
Vi betalar momsen på reparationskostnaden. Däremot får ni själva betala momsen på den självrisk som framgår av vagnskadegarantibeviset och på övriga skadekostnader.

Det blir ingen merkostnad för er eftersom ni kan dra av moms som härrör sig till skada uppkommen i er verksamhet."
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
Hogwartz
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jul 2019 15:53
Ort: Katrineholm

Re: Självrisk vagnskadegarantin

Inlägg av Hogwartz »

flows_swe skrev:
Har ett pågående skadeärende (vsg) hos TH. Så här står det för mig (leasingbil):

"Genom vagnskadegarantin betalar vi skadan på ert fordon enligt den reparationskalkyl som vi godkänner. Självrisken som är 11000 kronor plus moms ska ni betala till verkstaden.

Självriskrabatt vid vagnskadegarantiskada
Eftersom ni har Självriskrabatt i er bilförsäkring reduceras er självrisk på vagnskadegarantin med upp till 3000 kronor. Be verkstaden fakturera oss på 3000 kronor exkl moms om reparationskostnaden av bilen överstiger er ordinarie självrisk på vagnskadegarantin.

Moms vid vagnskadegaranti
Vi betalar momsen på reparationskostnaden. Däremot får ni själva betala momsen på den självrisk som framgår av vagnskadegarantibeviset och på övriga skadekostnader.

Det blir ingen merkostnad för er eftersom ni kan dra av moms som härrör sig till skada uppkommen i er verksamhet."
Så om man har TH och självriskreducering inkl OKQ8s tilläggsförsäkring landar man på 7750kr?
Skriv svar