bakåtkompatibelt batteripack

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Gubbe60
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 sep 2018 11:49

bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Gubbe60 »

Hej

75 kWh alternativet för S och X försvinner ju nu och det finns nog ett antal skäl till det, några kan vara att avtalet med Panasonic avslutas samtidigt som den nya mer energi-täta 2170 cellen nu körs för fullt i Gigafactory1.
Jag har försökt hitta lite info i vilken grad S och X kommer att få sina framtida acc-bankar baserade på den cellen eller ej, men inte lyckats få ett entydigt svar. Är det någon som vet mer?
Om ja, i vilken grad kommer då denna acc-bank att vara bakåtkompatibel så att den passar äldre modeller?
Enl en filmsnutt jag nyligen såg visas i lab att den nya 2170 cellen har nästan halva interna resistansen, 12 milliohm jämfört med 23 för det nuvarande 18650 S och X alternativet. Det tillsammans med att en motsvarande 2170 baserad acc-bank i sämsta fall endast tar 80% av volymen, ger 2170-alternativet både fördelar i avseende på verkningsgrad (polspänning mer stabil med avseende på strömuttag= lägre intern effektutveckling) och energitäthet.
Det här vill man ju inte gå miste om.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kan du länka den filmsnutten? (Det är väl snarare framåtkompatibelt du far efter?)

Formatet på cell är inte lika viktigt som energitätheten. Det finns ju 18650 på 1.2Ah som är stenhårda med låg iR sen typ LG MJ1 som är helt kass på strömurtag men väl på 3500mAh.

Inte ofta man har nytta av rökare, men dom testar celler på löpande band, det är bra! https://www.e-cigarette-forum.com/threa ... 0t.893883/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Gubbe60
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 sep 2018 11:49

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Gubbe60 »

ledsen att jag inte hittar filmsnutten igen, ingick i någon av de olika newsflash jag numera får, Elctrek, reddit, CleanTechnica osv. Stod och blängde på den i fredags i samband med matlagning.
Hursom, oavsett riktning på kompatibilitet så var frågan om framtida S och X acc-bankar (oavsett ingående celltyp) mekaniskt kommer att passa till äldre modeller.
Själv har jag en 2015 års S85D som jag köpte beg i höstas. Det är första bilen på 22 år som jag köper, försöker stå utanför konsumtionsraseriet. Det är av den anledningen jag är intresserad av hur Tesla tänker kring återanvändande av redan tillverkade produkter.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Henrik Torphammar »

Har någon någonsin lyckats byta batteri på egen begäran? Oavsett elbil, Tesla eller ej? Tesla vet jag har problem med batterier som ger upp och det byta ut mot ett nytt men att uppgradera verkar otroligt sällsynt. Roadster 3.0 kom den uppgraderingen någonsin ut? Nissan Leaf hette det att batterier gick att köpa för ca 55k men tror aldrig någon lyckats. Samma sak med BMW i3 där man stoltserade med att det gick att uppgradera, men fick någon detta gjort?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Gustafsson »

Henrik Torphammar skrev:
Har någon någonsin lyckats byta batteri på egen begäran? Oavsett elbil, Tesla eller ej? Tesla vet jag har problem med batterier som ger upp och det byta ut mot ett nytt men att uppgradera verkar otroligt sällsynt. Roadster 3.0 kom den uppgraderingen någonsin ut? Nissan Leaf hette det att batterier gick att köpa för ca 55k men tror aldrig någon lyckats. Samma sak med BMW i3 där man stoltserade med att det gick att uppgradera, men fick någon detta gjort?
Jadå, en hel del har bytt upp sig till Roadster 3,0 med >70 kWh användbart. Ett paket för ca 320 000, varför jag avstod. De som bytt har rapporterat problem med snabb degradering och det går inte längre att beställa. Ryktas om en Roadster 3,5 uppgradering - hoppas på den. Behövs en bättre mer hållbar PEM (styrenhet) + så småningom batteri ...Min går dock fortfarande över 30 mil så det brådskar inte med batteriet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Gretsch »

Såg en Tesla ägare på youtube som bytte ut sitt 90 batteri till ett 100 verkar fungera bra.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Tars »

Gretsch skrev:
Såg en Tesla ägare på youtube som bytte ut sitt 90 batteri till ett 100 verkar fungera bra.
Har en kontakt i Polen som gör dessa byten.
Kostar ca 230.000:-
4 års garanti på batteriet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av taliz »

wk057 har "uppgraderat" en 85a först till 90 och sen till 100.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: bakåtkompatibelt batteripack

Inlägg av Gretsch »

Verkar intressant. Någonting för framtiden när mitt 85 kwh batteri börjar ta slut.
Skriv svar