Hur hög effekt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Hur hög effekt?

Inlägg av Shven »

Är uppe i fjällen och skulle vilja förvärma batteriet inför hemresan. När bilen står på 3-fas 5 Amp utan att ladda batteriet verkar det som om inget används för att förvärma batteriet. Men när jag använder en 3 fas med 32Amp förvärms batteriet utan problem.
Så någon stans mellan dessa yttervärlden torde förvärmningen fungera. Vid vilken effekt fungerar förvärmningen?? Någon som vet?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur hög effekt?

Inlägg av Remuz »

Som vanligt på detta forum så ska du få gissningar.

Det har sagts att 6kW går när man värmer bilen max och ytterligare 6kW när batterivärmen går på max. När du laddar med 32A blir ju batteriet varmt av laddningen dock.

När jag laddar 15A 3fas så brukar batteriet bli ljummet, dvs halva orange streck kvar vid sisådär -15 grader.

Om du slår på värme i appen borde bilen värma batteriet om du inte har range mode på, oavsett om du har sladd i eller inte kan man tycka...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur hög effekt?

Inlägg av Bjelke »

Jag kör värme i bilen via appen varje morgon utan sladd i och batteriet blir lite varmt då också,
så det råder inget tvivel om iaf :)
Har aldrig haft range mode på heller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Hur hög effekt?

Inlägg av Shven »

Hej igen.
Hade Range mode på och när jag satte range mode på off dök en blå stjärna upp vid kvarstående körsträcka. Hittade också på You Tube att Teslabjörn beskrev detta i en video. Med Range mode off är förvärmningen av batteriet avstängd.
Men utan er på Teslaklubbsweden hade jag inte hittat detta. Man lär sig trots att jag haft bilen i över fyra år.
Ett stort tack.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur hög effekt?

Inlägg av Remuz »

Shven skrev:
Hej igen.
Hade Range mode på och när jag satte range mode på off dök en blå stjärna upp vid kvarstående körsträcka. Hittade också på You Tube att Teslabjörn beskrev detta i en video. Med Range mode off är förvärmningen av batteriet avstängd.
Men utan er på Teslaklubbsweden hade jag inte hittat detta. Man lär sig trots att jag haft bilen i över fyra år.
Ett stort tack.
Gott!
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar