Problem med Spotify

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 sep 2018 22:06
Ort: Stockholm

Problem med Spotify

Inlägg av andersm »

Någon mer än jag som har problem med Spotify i bilen?

Jag har två problem:

1: Ibland (kanske varannan morgon) får jag inga sökträffar alls när jag söker efter musik. I detta läge brukar det lösa sig om jag loggar ut från mitt egna spotify-konto och använder teslas inbyggda, alternativt loggar in på mitt egna om det redan var teslas som användes. Jag tror inte det beror på internetproblem, för Tune-in och navigation fungerar.

2: Det verkar som att när man klickar på en låt i träffresultatet efter sökning, så sätter Tesla igång "låtradio" baserat på låten man klickar på. Detta är oftast rätt nice, och ungefär vad man vill. Förutom, i vissa fall, då det verkar som att Spotify "låt-radio" bara i 90% av fallen faktiskt börjar med den låt man klickade på. Jag tror detta händer för obskyra låtar. Mina söner gillar en låt som heter "Pokemon Theme (Metal Version)". Klickar man på denna efter att ha sökt fram den i Teslan så startas "låtradio" baserat på den låten, men den "låtradion" börjar med en helt annan låt ("Eisbrecher - Sturmfahrt"). Kanske ingen kulturell jätteförlust :D , men man vill ju att grejerna ska funka.

Nån som känner igen dessa problem?
NinjaNiklas

Re: Problem med Spotify

Inlägg av NinjaNiklas »

andersm skrev:
Någon mer än jag som har problem med Spotify i bilen?

Jag har två problem:

1: Ibland (kanske varannan morgon) får jag inga sökträffar alls när jag söker efter musik. I detta läge brukar det lösa sig om jag loggar ut från mitt egna spotify-konto och använder teslas inbyggda, alternativt loggar in på mitt egna om det redan var teslas som användes. Jag tror inte det beror på internetproblem, för Tune-in och navigation fungerar.

2: Det verkar som att när man klickar på en låt i träffresultatet efter sökning, så sätter Tesla igång "låtradio" baserat på låten man klickar på. Detta är oftast rätt nice, och ungefär vad man vill. Förutom, i vissa fall, då det verkar som att Spotify "låt-radio" bara i 90% av fallen faktiskt börjar med den låt man klickade på. Jag tror detta händer för obskyra låtar. Mina söner gillar en låt som heter "Pokemon Theme (Metal Version)". Klickar man på denna efter att ha sökt fram den i Teslan så startas "låtradio" baserat på den låten, men den "låtradion" börjar med en helt annan låt ("Eisbrecher - Sturmfahrt"). Kanske ingen kulturell jätteförlust :D , men man vill ju att grejerna ska funka.

Nån som känner igen dessa problem?
1. Haft samma på samtliga MCU, klickar man på olika flikar t ex från song till album å sedan tillbaka till song beukar det funka. Annars är det reboot på något vis

2. Började hända mig nu alldeles nyligen. Denna e jag oxo intresserad av. Jag klickade på Babblarna för dottern och bilen började spela upp någon hiphop musik...

Min/a MCU brukar stendö å hänga sig om jag söker ”för mkt”. Då funkar enbart en reboot då touchen e helt död
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Problem med Spotify

Inlägg av mans71 »

Har båda problemen också. Kidsen är frustrerade då det oftast är deras låtar som inte går att spela upp :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Problem med Spotify

Inlägg av Folke »

Hej,

Jag fick det efter senaste uppdateringen av mjukvara vid drivlinebyte förra torsdagen.

Verkar även som vindrutetorkarna uppdaterades för autoläge 1 ballar ut totalt och går supersnabbt medans läge 2 är mer normalt.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Problem med Spotify

Inlägg av EnTraktor »

Min Spotify funkar inte alls i någon av mina 2 bilar sedan ca 3-4 dagar tillbaka.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
flodberg
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 jan 2017 21:05
Ort: Täby, Stockholm

Re: Problem med Spotify

Inlägg av flodberg »

Jag har förvisso en X, men Spotify strular konstant. Jag använder mitt egna Spotify Premium-konto när jag loggar in och bilen har nya MCU:n och version 2018.48.12.2. Det hänger sig 7-8 gånger av 10 och när jag försöker trycka på ikonerna i Spotify så resulterar det i ett meddelande överst till höger på skärmen bakom ratten: "Passenger airbag: OFF" :shock: Samma sak varje gång, även efter omstarter av systemet. Lite titt som tätt blir jag dessutom utloggad. Men frånsett detta så spelar den på bra :)
Blå MX 100D 2018 - såld
Röd MY LR 2021
Användarvisningsbild
Speedyidol
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 sep 2015 09:33
Ort: Ängelholm

Re: Problem med Spotify

Inlägg av Speedyidol »

Samma här, Spotify har helt dött i dag. Går inte att logga in med eget eller Tesla konto. Tycker oxå den blivit mer buggig de senaste månaderna. Trist för det är en viktig del av bilen tycker jag.
MODEL S 85D
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Problem med Spotify

Inlägg av Lessmog »

Måste vara någe teknist ;)
"Min" (Teslas) funkade i dag. Kom ihåg vilken låt jag hörde senast och allting.
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 apr 2015 15:51
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Problem med Spotify

Inlägg av KlasE »

Har också haft prob med spotify några dagar, vägrar logga in med varken eget konto eller teslakontot. Löstes dock med ”tysklandstricket”, dvs byt display-språk till Tyska och sedan tillbaka. Funkar nu fint igen.
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Problem med Spotify

Inlägg av Ronikarre »

MCUn upplevs att vara för buggig. Undrar om man kan hitta en permanent lösning
Model X P100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem med Spotify

Inlägg av Bjelke »

Ronikarre skrev:
MCUn upplevs att vara för buggig. Undrar om man kan hitta en permanent lösning
Dom har ju varit så här så länge jag haft Tesla (tidigt 2015) så jag har noll förhoppning om att det ska bli så mycket bättre nån gång, tyvärr,
visst vissa problem har dom fått bort men det kommer nya hela tiden istället, och flera av "egenskaperna" har vi dragits med nu i 4 år så....

Jag har ändrat beteende så jag använder typ ingenting alls på stora skärmen så slipper man se alla buggar å skit, lyssnar nästan 100% på vanlig radio
och använder extremt lite av alla funktioner som finns. Jag har kartan framme, that's it ungefär.

Värst är det när skiten inte startar upp och man får stå där så vackert i ett bra tag innan man kan åka iväg (och inget annat funkar under tiden som radio, värme mm),
DET är kvalitet det! :lol:
Eller att man inte får kontakt med bilen alls, skitkul dom senaste två dagarna med antingen 19 minusgrader eller två dm snö på bilen :twisted: Just
det problemet dök väl upp i somras och dom har fortfarande inte löst det!

(jag skulle ändå inte köpa en annan bil som det ser ut idag på marknaden)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Problem med Spotify

Inlägg av infelicitas »

spotify i sig är ju en stor bugg, så det är inte säkert att det är bilen. Skulle säga om ni inte har problem med övrigt (tunein, radio, etc) så är det mer troligt att spotify har fallerat.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Problem med Spotify

Inlägg av MangeT »

Efter att installerat v 9 har hela systemet blivit segt. Spotify och TuneIn nästan hopplöst. Stora skärmen har också självmant startat om flera gånger utan att jag valt någonting sedan jag satt mig i bilen och börjat köra. Aldrig haft sådana problem tidigare. Skulle gärna ta tillbaka v 8 om det gick.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Problem med Spotify

Inlägg av Ronikarre »

Undrar när man väljer att släppa SDK till bilen. Skulle vara så mycket bättre med ordentliga appar
Model X P100D
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Problem med Spotify

Inlägg av Ronikarre »

Bjelke skrev:
Ronikarre skrev:
MCUn upplevs att vara för buggig. Undrar om man kan hitta en permanent lösning
Dom har ju varit så här så länge jag haft Tesla (tidigt 2015) så jag har noll förhoppning om att det ska bli så mycket bättre nån gång, tyvärr,
visst vissa problem har dom fått bort men det kommer nya hela tiden istället, och flera av "egenskaperna" har vi dragits med nu i 4 år så....

Jag har ändrat beteende så jag använder typ ingenting alls på stora skärmen så slipper man se alla buggar å skit, lyssnar nästan 100% på vanlig radio
och använder extremt lite av alla funktioner som finns. Jag har kartan framme, that's it ungefär.

Värst är det när skiten inte startar upp och man får stå där så vackert i ett bra tag innan man kan åka iväg (och inget annat funkar under tiden som radio, värme mm),
DET är kvalitet det! :lol:
Eller att man inte får kontakt med bilen alls, skitkul dom senaste två dagarna med antingen 19 minusgrader eller två dm snö på bilen :twisted: Just
det problemet dök väl upp i somras och dom har fortfarande inte löst det!

(jag skulle ändå inte köpa en annan bil som det ser ut idag på marknaden)
Känns som att man inte riktigt har utvecklat koden i MCUn. Jag förstår inte hur man kan tillåta försäljning av en "high-tech elbil" som ändå upplevs ha problem i touchskärmen. Man måste satsa mer på OS-utvecklarna tror jag.
Jag håller med dig till 100% att köra Tesla är nog värre än många andra beroenden, jag kunde sluta med snus utan problem, men att sluta köra Tesla blir svårslaget.
Föreställ dig Model S/X 3.0 med 0 barnsjukdomar, hade nog varit årets bil i all oändlighet :D
Model X P100D
Skriv svar