Hej,
Jag fick en fråga imorse om hur värmen fungerar i en model S.
Har den en värmepump liksom BMW i3 har i vissa modeller?
Hur fungerar det?
Med vänlig hälsning
NP
Värme i model S
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Värme i model S
Det är vätskesystem runt batterierna!?
Och ren el är inte så effektivt väl?! Inte likt Tesla
Och ren el är inte så effektivt väl?! Inte likt Tesla
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Värme i model S
Jag är osäker på om batterivärmaren använder vätskesystemet eller ej, de kan använda vätskesystemet för spillvärme vid drift men vet inte om batterivärmaren använder det.
I temperaturerna där det faktiskt spelar roll så är ju inte värmepumpar speciellt effektiva ändå så frågan är hur mycket en värmepump skulle spara egentligen.
I temperaturerna där det faktiskt spelar roll så är ju inte värmepumpar speciellt effektiva ändå så frågan är hur mycket en värmepump skulle spara egentligen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Värme i model S
Ren el har ju verkningsgraden 1 och en värmepump är bättre ner till en viss temperatur då även den har verkningsgraden 1 ungefär, men
visst kan man tycka att dom borde ha ansträngt sig lite mer än så för att köpa lite extra räckvidd vid lägre temperaturer...
Vi har ju tex ofta temperaturer där en värmepump skulle göra nytta.
Däremot så delar motor och batteri värme/kylsystem vilket är väldigt bra
visst kan man tycka att dom borde ha ansträngt sig lite mer än så för att köpa lite extra räckvidd vid lägre temperaturer...
Vi har ju tex ofta temperaturer där en värmepump skulle göra nytta.
Däremot så delar motor och batteri värme/kylsystem vilket är väldigt bra
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Värme i model S
6kW högspännings-PTC för kupéluften och 6kW HVCH för batterikylvätskan.
PTC är ungefär hälften så effektivt som värmepump i ideala förhållanden. Typiskt 5-10 plusgrader eller så. Men värmepump är också ett oerhört mycket komplexare system. Och går inte att köra med ytterluften som värmekälla vid minusgrader. Iaf inte några längre stunder kontinuerligt då aktiv avisning krävs med jämna mellanrum. Isdetekteringen är lurig också. Så de flesta väljer väl att skippa värmepump på minussidan. Ett backupsystem krävs således. I form av PTC (direkt luft) eller HVCH (vatten till luft).
PTC är ungefär hälften så effektivt som värmepump i ideala förhållanden. Typiskt 5-10 plusgrader eller så. Men värmepump är också ett oerhört mycket komplexare system. Och går inte att köra med ytterluften som värmekälla vid minusgrader. Iaf inte några längre stunder kontinuerligt då aktiv avisning krävs med jämna mellanrum. Isdetekteringen är lurig också. Så de flesta väljer väl att skippa värmepump på minussidan. Ett backupsystem krävs således. I form av PTC (direkt luft) eller HVCH (vatten till luft).
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 1 gånger.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Värme i model S
MSO kan du förklara lite mer hur det fungerar.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta