Aj, aj Car needs service

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Aj, aj Car needs service

Inlägg av MangeT »

Fick häromdagen meddelandet:
Vehicle coolant low.
Nu fick jag:
Car needs service
Vehicle power reduced
Kunde knappt ta mig hem från affären. Hade ingen kraft alls i motorn.
Är det jordningsproblem tror ni?
Blir till att länna in på måndag.
Trist. Min bil har annars varit så befriad från problem förutom ett handtag.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kolla kylvätskenivån?!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
NinjaNiklas

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av NinjaNiklas »

Henrik Torphammar skrev:
Kolla kylvätskenivån?!

Sorry men hur f*#n gör man d? :p

Jag kan kolla om min spolarvätska e ”för” fylld men inget annat utöver kanske att frunken e ”för” lastad då den inte går igen... :0
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag brukar googla och se om det är något kag kan lösa själv.

https://www.carcarekiosk.com/video/2017 ... dd_coolant
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av Franz »

Jag fick det meddelandet i samband med ett jordpunktsfel. Fick dock även en massa andra felmeddelanden. 1 timme och 648,68 kronor senare var det löst (min bil har gått för långt för att garantin skall gälla).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av MangeT »

Tack för guiden. Får se om jag kan kontrollera.
Har Biltema eller någon rätt kylarvätska?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av NEO »

MangeT skrev:
Tack för guiden. Får se om jag kan kontrollera.
Har Biltema eller någon rätt kylarvätska?
Sakta i backen mcgyver. Ring roadservice så hämtar de bilen. Det enda du får gjort är isåfall konstaterat att nivån är för låg. Kylning av batteri och motor infaller under garantin.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av MangeT »

Ok. Ringer supporten/road service först.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av Henrik Torphammar »

MDurante skrev:
Det enda du får gjort är isåfall konstaterat att nivån är för låg.
Det är ju oerhört bra att kunna ge service information om läget. Det är inte MacGyver att använda ögonen

"Bilen varnar för låg kylvätskenivå och det saknas kylvätska" eller "Bilen varnar för låg kylvätskenivå men nivån är ok"

.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av NEO »

Henrik Torphammar skrev:
MDurante skrev:
Det enda du får gjort är isåfall konstaterat att nivån är för låg.
Det är ju oerhört bra att kunna ge service information om läget. Det är inte MacGyver att använda ögonen

"Bilen varnar för låg kylvätskenivå och det saknas kylvätska" eller "Bilen varnar för låg kylvätskenivå men nivån är ok"

.
Han frågade om biltema har kylvätska, det ger intryck av att han tänkte gå next level. Dumt att fylla på något som läcker så pass mycket att bilen varnar.

Det är ingen raketforskning, helt vanlig propylenglykol, men när det ändå är så pass kritiskt system bör man låta bli att efterfylla själv om felkoder finns och låta Tesla felsöka.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av e5m1r »

MDurante skrev:
Henrik Torphammar skrev:
MDurante skrev:
Det enda du får gjort är isåfall konstaterat att nivån är för låg.
Det är ju oerhört bra att kunna ge service information om läget. Det är inte MacGyver att använda ögonen

"Bilen varnar för låg kylvätskenivå och det saknas kylvätska" eller "Bilen varnar för låg kylvätskenivå men nivån är ok"

.
Han frågade om biltema har kylvätska, det ger intryck av att han tänkte gå next level. Dumt att fylla på något som läcker så pass mycket att bilen varnar.

Det är ingen raketforskning, helt vanlig propylenglykol, men när det ändå är så pass kritiskt system bör man låta bli att efterfylla själv om felkoder finns och låta Tesla felsöka.
Helt vanligt är det inte
Först hade tesla byte efte 8000mil men sen på nyare bilar och efter bytet har de 16000 mil så de har nog bytt typ av vätska
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av Henrik Torphammar »

e5m1r skrev:
MDurante skrev:
Henrik Torphammar skrev:
MDurante skrev:
Det enda du får gjort är isåfall konstaterat att nivån är för låg.
Det är ju oerhört bra att kunna ge service information om läget. Det är inte MacGyver att använda ögonen

"Bilen varnar för låg kylvätskenivå och det saknas kylvätska" eller "Bilen varnar för låg kylvätskenivå men nivån är ok"

.
Han frågade om biltema har kylvätska, det ger intryck av att han tänkte gå next level. Dumt att fylla på något som läcker så pass mycket att bilen varnar.

Det är ingen raketforskning, helt vanlig propylenglykol, men när det ändå är så pass kritiskt system bör man låta bli att efterfylla själv om felkoder finns och låta Tesla felsöka.
Helt vanligt är det inte
Först hade tesla byte efte 8000mil men sen på nyare bilar och efter bytet har de 16000 mil så de har nog bytt typ av vätska
Det hade ju inte varit hela världen att fylla på lite heller. Vad skall hända liksom? Att byta kylvätska är lite märkligt och något som Tesla tar betalt för till ingen nytta precis som service på ICE-bilar.

Visst är det garanti så får ju Tesla fixa, men vissa saker är ju så enkelt att kontrollera själv innan man ringer. Det underlättar ju så oerhört om Tesla vet lite mer innan man rullar in. Böja sig ner och se om det har läckt under bilen är ju ännu enklare. Jag hade ju lätt kollat om det fattades. Om det nu gjorde det, hur mycket? är det precis under MIN-linjen så hade jag fyllt på 2dl vatten och kört vidare. Hade bilen varnat igen efter två dagar så har jag ju en läcka. Händer ingenting så är det ju perfekt. Det är en bil av metall och mekanik, inte häxkraft :mrgreen:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
kontakten2

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av kontakten2 »

Får du den varningen i kombination med ett jordfel så har du svaret. Jordfelet 'jordar' nivågivaren till att signalera låg nivå.

Skulle va intressant att se canbusen hur dina andra tempvärden är och om cirkulationspumparna stängs av i samband med det felmeddelandet.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av MangeT »

Än så länge verkar förvärmning fungera. Dock laddar den bara med 1-2 Ampere trots att jag ställt in på 8 Ampere. Är endast enfas hemma.
Tänker låta den stå till måndag och ringer SC då. Kanske att jag kan lyckas köra dit.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av Gustafsson »

Skulle inte byta vätskor till något som Tesla inte rekommenderar, soppan ska ju cirkulera batteripaketet, och där vill man inte ha några oönskade avlagringar/kemiska processer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Aj, aj Car needs service

Inlägg av MangeT »

Uppdatering. Lyckades köra bilen till SC vid Infra City. Inne på service/analys. Fick direkt Tesla lånebil utan att jag ens frågat. Bra mottagande som vanligt. Hade klart reducerad kraft hela vägen och på sista biten till SC när jag skulle iväg från stillastående gick det så segt!!! Ska bli fantastiskt att få tillbaka den i sitt vanliga skick. Blir intressant att höra vad de kommer fram till. Om det saknas kylarvätska eller om det är något annat.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar