Ladda Model S 85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

DonnyD
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jan 2019 09:25

Ladda Model S 85

Inlägg av DonnyD »

Hej.

Är helt ny här på forumet och jag har en fråga ang laddning av min Tesla model S 85. Jag har försökt söka mig till denna informationen på forumet men inte riktigt lyckats.

Bilen är nyligen inköpt och jag fick till en blå laddkabel som jag tror är en Typ 2 efter att läst lite inlägg här.
Med denna kabel fungerade det fint att ladda på en mängd olika laddstolpar i kommunen, men jag har inte den blekaste aning om hur jag skall ladda bilen hemma.
Hemma har jag tillgång till både 220v och 3-fas men behöver jag någon adapter till den blåa kabeln eller hur gör jag på enklaste/billigaste sättet?

Tack.
Användarvisningsbild
wikzor
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 maj 2018 08:46
Ort: Stockholm

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av wikzor »

Hej och välkommen!
Du borde fått med en UMC (Universal Mobile Connector) som är en lång svart kabel med en liten klump på. Denna kan både koppplas till vanligt vägguttag (schuko) och med en röd adapter så kan den kopplas in i röda 3fasuttag.

Annars skulle jag rekommendera att få en Tesla Wall Charger installerad hemma (kostar ca 5k plus installation) , mycket smidigare än att plocka fram UMCn varje gång.

Mvh Johan
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av Hedman »

Umc kabeln är ett måste, kan nyttjas vid besök hos vänner m.m. Bara ring och beställ en hos närmsta service center. Typ två kabeln är bra att ha för publika laddare i och utanför Sverige och vid hotell. Om du inte vet om det så kan du inför resor kolla upp laddmöjligheter via Www.Abetterrouteplanner.com
Som komplement till typ 2 och umcn så kan det vara värt med en chademo ifall du reser utanför supercharger nätverket.

Lycka till med bilägandet och välkommen!
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av frippe »

Kolla denna tråden så ser du hur en UMC ser ut:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&p=171980
Model Y LR.
Model S70D
DonnyD
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jan 2019 09:25

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av DonnyD »

Hej.

Tack så mycket för de otroligt snabba svaren.
Det köptes en laddare på Tesla i Malmö som var väldigt hjälpsamma.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av Teslaspolen »

Laddbox eller UMC?
DonnyD
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jan 2019 09:25

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av DonnyD »

Hej.

Vågar knappt svara, men jag vet inte.
Ringde och sa att jag behöver en laddare för hemmabruk till Teslan. Han sa vad jag behöver (Vad det nu är) och att den kostar 7.100kr och kommer med posten.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av Jeppe_E »

DonnyD skrev:
Hej.

Vågar knappt svara, men jag vet inte.
Ringde och sa att jag behöver en laddare för hemmabruk till Teslan. Han sa vad jag behöver (Vad det nu är) och att den kostar 7.100kr och kommer med posten.
Hmm. Låter mycket pengar för att vara en laddbox.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation

Titta där vad det är du har, så att de inte skickar hem samma sak som du redan har.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av kangru »

DonnyD skrev:
Hej.

Vågar knappt svara, men jag vet inte.
Ringde och sa att jag behöver en laddare för hemmabruk till Teslan. Han sa vad jag behöver (Vad det nu är) och att den kostar 7.100kr och kommer med posten.
Välkommen! Du har kommit rätt. Det finns en hel del att lära sig med en Tesla för att livet skall funka så smidigt som möjligt. Leta runt och ställ frågor så kommer du fort få svar, ingen fråga är för dum för att ställas!

7100kr låter som en UMC. Denna kan du med fördel ta med dig i bilen och använda på olika ställen. Det finns en viktig sak att känna till med den och det är att när du laddar i ett vanligt 240V vägguttag (kallat Schucko) så funkar bara laddaren i en av två möjliga lägen, dvs du kan behöva vrida kontakten 180 grader om det inte funkar på första försöket.

Det finns även en del att fundera kring att ladda med schucko under längre tid då det lätt kan bli varmt och tom börja brinna då, därför är det bäst att på den plats du oftast kommer ladda (Dvs troligen hemma) installera, om du inte redan har, antingen ett rött IEC uttag för trefas 16A eller en laddbox (ifrån Tesla eller någon annan) med en fast kabel.
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av joem65 »

Hej alla. Är också en nybliven Telsaägare av en S 85 och undrar vad skillnaden är att ladda via en Tesla Wall Charger (kopplad till trefas) eller via UMC:n (som jag också kopplar till ett rött trefasuttag)? Har inte riktigt förstått vitsen med att köpa en Tesla Wall Charger om den i stort sett gör samma jobb som en UMC? Är det för att det är smidigare att ha en laddare på väggen hemma som man bara snabbt kan koppla in när man parkerar bilen?

/ Johan
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av Gustafsson »

joem65 skrev:
Hej alla. Är också en nybliven Telsaägare av en S 85 och undrar vad skillnaden är att ladda via en Tesla Wall Charger (kopplad till trefas) eller via UMC:n (som jag också kopplar till ett rött trefasuttag)? Har inte riktigt förstått vitsen med att köpa en Tesla Wall Charger om den i stort sett gör samma jobb som en UMC? Är det för att det är smidigare att ha en laddare på väggen hemma som man bara snabbt kan koppla in när man parkerar bilen?

/ Johan
Ingen skillnad i laddhastigheten om du bara har 16 A att tillgå.
WC kan ge upp till 32 A /fas, UMC max 16.
WC ger bekvämligheten att slippa plocka ut UMC å koppla in i bägge ändar varje gång du laddar. WC är vanligen inkopplad hela tiden i strömuttaget. Bägge är tyvärr lite problembenägna, även om senare tillverkade av bägge typer tycks vara mycket bättre.
I princip kan man lika gärna hänga upp en UMC på väggen och använda som en Wall charger.
Har du fler elbilar kan dock en WC lastbalansera så att inte propparna ryker när fler bilar laddar samtidigt på varsin WC.
Jag har använt samma UMC i fyra år utomhus utan problem. Tycker det funkar OK.
Så WC är som en UMC på steroider typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av Jeppe_E »

joem65 skrev:
Hej alla. Är också en nybliven Telsaägare av en S 85 och undrar vad skillnaden är att ladda via en Tesla Wall Charger (kopplad till trefas) eller via UMC:n (som jag också kopplar till ett rött trefasuttag)? Har inte riktigt förstått vitsen med att köpa en Tesla Wall Charger om den i stort sett gör samma jobb som en UMC? Är det för att det är smidigare att ha en laddare på väggen hemma som man bara snabbt kan koppla in när man parkerar bilen?

/ Johan
Precis :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av hanty »

Lite sent, då du redan har beställt en UMC; skulle min UMC gå sönder skulle jag köpa en norsk UMC. Det har dock tidigare varit lite struligt att beställa från ett svenskt servicecenter, tror fet går nu. Varför? Norge har till stor del annan jordning (IT vs NT) än de flesta länder i Europa. En norsk UMC fungerar både vid IT och NT jordning, en svensk UMC fungerar då sällan i Norge (kort version, det finns flera trådar om detta).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Ladda Model S 85

Inlägg av Alx »

joem65 skrev:
Hej alla. Är också en nybliven Telsaägare av en S 85 och undrar vad skillnaden är att ladda via en Tesla Wall Charger (kopplad till trefas) eller via UMC:n (som jag också kopplar till ett rött trefasuttag)? Har inte riktigt förstått vitsen med att köpa en Tesla Wall Charger om den i stort sett gör samma jobb som en UMC? Är det för att det är smidigare att ha en laddare på väggen hemma som man bara snabbt kan koppla in när man parkerar bilen?

/ Johan
Exakt. Laddeffekt tror jag du får ut samma. Med betoning på tror. :roll:
Skriv svar