Servostyrning - reducerad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Servostyrning - reducerad

Inlägg av np519 »

Hej,

fick ett meddelande i displayen igår ....
Bilen behöver service - servostyrningen är reducerad

Försökte starta om allt....fungerade inte iaf. Ringde supporten och fick starta om allt igen men det hjälpte inte denna gång heller.

De ringde bärgaren. Fixade en hyrbil. Så nu är jag på arbetet.

Är det någon som har råkat ut för detta fenomen?
Tesla Assistans betalar 5 dagars hyrbil? Vad händer sedan?

Med vänlig hälsning
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av np519 »

Uppdatering....de förlänger hyrbilen om bilen inte är klar. Den frågan är löst!

Måste säga att jag är väldigt nöjd med servicen hittills.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av Foluke »

np519 skrev:
Hej,

fick ett meddelande i displayen igår ....
Bilen behöver service - servostyrningen är reducerad

Försökte starta om allt....fungerade inte iaf. Ringde supporten och fick starta om allt igen men det hjälpte inte denna gång heller.

De ringde bärgaren. Fixade en hyrbil. Så nu är jag på arbetet.

Är det någon som har råkat ut för detta fenomen?
Tesla Assistans betalar 5 dagars hyrbil? Vad händer sedan?

Med vänlig hälsning
NP
Hände mig också men jag skulle ändå lämna bilen i Mölndal idag. Samma felmeddelande och ingen servostyrning när jag startade. Jag körde ändå. De första tio minuterna genom staden krävde mycket muskler! Så repade styrningen sig på motorvägen men de sista 400 metrarna fick styras med muskelkraft igen. Osannolikt tungt!
Lånebil väntade redan så allt är ok. Lite längre tid i lånebil bara.
Edit: Jag har nog gjömt att rapportera.
Felet berodde på okontakt i en skruv som jordade elanslutning till servosystemet. Ny, bättre skruv avhjälpte problemet. (Glappande anslutning förklarar väl att servon fungerade lite då och då!)
Senast redigerad av Foluke, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av np519 »

Då har de två med samma problem där idag :-)

Jag fick en dieselmerca :-)
Jag är lite avis faktiskt....vill också ha tesla ju. :-)
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av sanderik »

Jahopp. Då hände detta även mej...

Har för mej att det varit problem med servostyrningen på äldre tesla och att de bytte någon fästskruv som rostat.

Min S är från 2015 och servad enl plan så det bör ju ha gjorts. Någon med erfarenhet?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av thedude »

np519 skrev:
Uppdatering....de förlänger hyrbilen om bilen inte är klar. Den frågan är löst!

Måste säga att jag är väldigt nöjd med servicen hittills.
Fick du en ellånebil? En tjej på SC i väsby skämtade med mig när jag skulle få min lånebil och frågade om jag ville ha en el eller fossil lånebil :lol:
Det vore ngt att gå tillbaka till fossilbil :D
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av +46 »

sanderik skrev:
Jahopp. Då hände detta även mej...

Har för mej att det varit problem med servostyrningen på äldre tesla och att de bytte någon fästskruv som rostat.

Min S är från 2015 och servad enl plan så det bör ju ha gjorts. Någon med erfarenhet?
Jag fick ett säkerhetsmeddelande från Tesla för snart ett år sedan (3 april 2018). Väntar fortfarande på att de ska höra av sig om detta + airbagen.
E0A39674-7A2C-4A13-B1E7-10DEF1650F0B.jpeg
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
SweNilsson
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2018 14:44

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av SweNilsson »

Jag fick dessa skruvar bytta sist jag var på SC. Samtidigt bytte de bärarmar bak i förebyggande syfte, men det hör ju inte till tråden.
Mycket nöjd med den service jag fått hittills under mina 4 månader som Tesla-ägare.
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av sanderik »

Känner också igen att jag ska ha fått ett sånt mail men har inget minne av att de nämnt att det åtgärdats. ...och hittar det inte i mailkorgen...
Lite snopet att bilen är så gammal att road service warranty inte gäller längre enligt dagens telefonsamtal till tesla service i Holland. Får se vad sc i Göteborg säger i morgon!

Sjukt obehagligt att köra när servo funkar lite sådär emellanåt bara!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

+46 skrev:
sanderik skrev:
Har för mej att det varit problem med servostyrningen på äldre tesla och att de bytte någon fästskruv som rostat.

Min S är från 2015 och servad enl plan så det bör ju ha gjorts. Någon med erfarenhet?
Jag fick ett säkerhetsmeddelande från Tesla för snart ett år sedan (3 april 2018). Väntar fortfarande på att de ska höra av sig om detta + airbagen.
Jag tror inte att de hör av sig. De väntar nog till bilen kommer in av någon annan anledning. Möjligen har de en bortre tidsgräns då de till slut tar in bilen för åtgärd.

Min bil var inne på vanlig service i somras, ca 3 månader efter jag fått meddelandet om servoproblemet, men då hade SC inte fått några delar för att åtgärda problemet.

Nu i december hade jag min bil inne på SC för att få ett skadat baklyse utbytt. Några dagar senare upptäckte jag ett påtagligt missljud ”från ratten” vid stora rattutslag. Tog då kontakt med SC för att få det fixat. När jag sedan lämnade in bilen så framkommer det att de grejat med servostyrningen, samtidigt som de bytte baklyset, utan att informera mig. De hade då glömt att montera ett antal shims vilket orsakade missljudet.

Ganska dåligt att inte informera kunderna om vad som gjorts med bilen, och ännu sämre att utföra åtgärden felaktigt så att det behövs ytterligare ett verkstadsbesök. :(
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
+46 skrev:
sanderik skrev:
Har för mej att det varit problem med servostyrningen på äldre tesla och att de bytte någon fästskruv som rostat.

Min S är från 2015 och servad enl plan så det bör ju ha gjorts. Någon med erfarenhet?
Jag fick ett säkerhetsmeddelande från Tesla för snart ett år sedan (3 april 2018). Väntar fortfarande på att de ska höra av sig om detta + airbagen.
Jag tror inte att de hör av sig. De väntar nog till bilen kommer in av någon annan anledning. Möjligen har de en bortre tidsgräns då de till slut tar in bilen för åtgärd.

Min bil var inne på vanlig service i somras, ca 3 månader efter jag fått meddelandet om servoproblemet, men då hade SC inte fått några delar för att åtgärda problemet.

Nu i december hade jag min bil inne på SC för att få ett skadat baklyse utbytt. Några dagar senare upptäckte jag ett påtagligt missljud ”från ratten” vid stora rattutslag. Tog då kontakt med SC för att få det fixat. När jag sedan lämnade in bilen så framkommer det att de grejat med servostyrningen, samtidigt som de bytte baklyset, utan att informera mig. De hade då glömt att montera ett antal shims vilket orsakade missljudet.

Ganska dåligt att inte informera kunderna om vad som gjorts med bilen, och ännu sämre att utföra åtgärden felaktigt så att det behövs ytterligare ett verkstadsbesök. :(
Står det inte i ”pdf” vad som gjorts
Det stod i min om att dem fixat till detta bilen var inne sist.
De nämnde detta iofs när jag lämnade in bilen och vi gick över vad som skulle göras
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Ganska dåligt att inte informera kunderna om vad som gjorts med bilen, och ännu sämre att utföra åtgärden felaktigt så att det behövs ytterligare ett verkstadsbesök. :(
En egenskap hos organisationen enligt verkmästaren i Malmö?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Står det inte i ”pdf” vad som gjorts
Det stod i min om att dem fixat till detta bilen var inne sist.
De nämnde detta iofs när jag lämnade in bilen och vi gick över vad som skulle göras
Det kom en PDF på mail dagen efter jag hämtade bilen men den öppnade jag aldrig. Baklyset var ju bytt på garanti så jag brydde mig inte om pappersarbetet.

De sa ingenting om den planerade servoreparationen när jag lämnade in bilen, och inget om att den var utförd när jag hämtade den. Men visst stod det i PDF:en som jag inte tittade på förrän efter andra verkstadsbesöket då de berättade att de pillat på servostyrningen gången innan bilen var där.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Ganska dåligt att inte informera kunderna om vad som gjorts med bilen, och ännu sämre att utföra åtgärden felaktigt så att det behövs ytterligare ett verkstadsbesök. :(
En egenskap hos organisationen enligt verkmästaren i Malmö?
Principen ska först bara bli känd av alla, sedan kommer SC-chefen i Malmö garanterat hävda att det inte är ett fel utan en egenskap. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av Jensa »

Har fått detta fel några gånger i vinter. Alla gånger vid under -20 grader. Möjligen att det hjälpt att man väntar lite efter att man ”startat” bilen innan man rör ratten och drar iväg.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Servostyrning - reducerad

Inlägg av sanderik »

Mitt servofel visade sig vara..... en jordskruv som lossnat.

Eftersom bilen har 10 000 mil och 3 år + på nacken och därmed utan garanti var jag lite orolig att det skulle kosta en rejäl slant. Men tesla plockade en ny pluspoäng genom att ta emot mej efter en dag, erbjuda lånebil och debitera 685 sek för för jobbet. Vilken annan verkstad hade gjort det?
Och just det; dom "tankade" bilen också! ;)

Ok. Ganska kass att få denna typ av fel men kan de fortsätta hålla denna servicenivå i framtiden känner jag mig inte orolig över att jag råkade spontanbeställa en XLRPL förra veckan!
Skriv svar