Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Stevvee » 11 feb 2019 08:48

Tars skrev:Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.


Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stevvee
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 dec 2018 11:59

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare MDurante » 11 feb 2019 08:52

Stevvee skrev:
Tars skrev:Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.


Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Model S P85+ AP1

Moderator i Tesla Tips and Tricks på FB.
Användarvisningsbild
MDurante
Teslaägare
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Oslo

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Stevvee » 11 feb 2019 09:15

MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.


Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.


Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stevvee
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 dec 2018 11:59

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 feb 2019 09:22

Stevvee skrev:
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.


Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.


Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 4597
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Stevvee » 11 feb 2019 09:26

Verdi skrev:
Stevvee skrev:
MDurante skrev:
Stevvee skrev:
Tars skrev:Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.


Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Nja,

Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.


Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.

Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?


Nej det är inte programmering men det kanske du inte visste? Har jag klagat på Tars?

Jag menade mer på att folk som klagar över priset har alltid funnits och klagar även på reparationer där mekanikern har byggt erfarenhet sen tidigare och kan effektivisera arbetet.

Men det är som vanligt i detta forum väldigt mycket fientlighet mot alla som inte hängde här sen dag 1.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stevvee
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 29 dec 2018 11:59

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare Tars » 11 feb 2019 09:38

Lugn i stormen nu.
Jag känner mig inte ifrågasatt eller likande så det är lugnt för mig.
Är i servicebranschen och vet mycket väl hur folk tänkte kring vår kompetens och att det uppfattas som om vi är på plats hos kund 5 min och tar hutlöst betalt.
Det ligger så mycket annat i bakgrunden som inte syns samt alla verktyg och utbildningar som kostar tid och pengar.
-15 Model s P85D+ SÅLD
-15 Model s 70D SÅLD
-16 Model x 90D SÅLD
-16 Model s 90D SÅLD
-16 Model x P90DL SÅLD
-16 Model s P100DL SÅLD
-15 Model s P85DL+ SÅLD
-16 Model X P90DL SÅLD
-15 Model s P100DL+
-16 BMW i3 94 Ah Rex
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 4257
Blev medlem: 22 feb 2015 12:59
Ort: Märsta

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare bullen » 11 feb 2019 09:41

Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.

A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
 
Inlägg: 1596
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare kler » 11 feb 2019 11:36

bullen skrev:Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.

A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00


Och lärdomen? Speca moms, annars är fakturan inte giltlig.
Gubben fick revision och hans bolag gick i konkurs.
;)

Närå, instämmer med att det är kunskap/erfarenhet man betalar för.
Allt är ju enkelt om man kan det.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 08 jan 2017 00:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav Teslaägare Lessmog » 11 feb 2019 21:48

kler skrev:
bullen skrev:Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.

A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00


Och lärdomen? Speca moms, annars är fakturan inte giltlig.
Gubben fick revision och hans bolag gick i konkurs.
;)

Närå, instämmer med att det är kunskap/erfarenhet man betalar för.
Allt är ju enkelt om man kan det.

Hej. Kan väl bidra till den här offtopic-diskussionen med en annan anekdot:
Pappa kom i en liknande dispyt med sin svåger som var fotolärare och svarade:
En fotograf säljer en bild för många tusen kronor. Vad blir det för timpeng, om exponeringstiden var 1/125 sekund? 8-)
"Det är skönt att ha timlön, i himlön" -- T Danielsson, statskyrklig dikt
:mrgreen:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 10 mar 2014 10:53

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inläggav fmm1000 » 12 feb 2019 09:20

Lite off topic.

Tars, tänkar du det är möjligt at det firma du har brugt til nyt batteri kan tage backup af ens eMMC til en ny eMMC. Då behövar man inte bytta till ny MCU, när ens eMMC går söndar. I Danmark kostar det 25.000 DKK, när ens eMMC går söndar. Då skiftar Tesla til ny MCU.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://ts.la/peter6387
fmm1000
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alfa, spacemoose och 14 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.