Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja,
Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja,
Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.
Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja,
Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.
Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?
Det ligger enormt många timmar bakom detta, och som Walker säger så kan det gå fort, just förarbetet och kunskapen är det man tar betalt för.
Samma gäller ju en ”vanlig” mekaniker med men ändå så gnälls det på kostnader där.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja,
Kan du ta bilen till närmaste mekonomen och
få hjälp med toolbox för att programmera och ordna saker? Skulle inte tro det. Bara att få datorn inkopplad mot bilen kräver kunskap, går inte att använda uttaget Tesla använder då denna har en firewall, då måste man veta sin skit med kablar och hur man kopplar upp sig. Klart det är värt pengar.
Varför tar du upp Mekonomen? Mekonomen är ju inte direkt dit jag iallafall skulle vända mig med en bil. Inte Meca heller.
Jag har programmerat många bilar i mina dagar både inom jobb och privat. Har även låst upp många funktioner hos ex Vag och Bmw. Jag skulle garanterat kunna hantera en Tesla också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
När du säger "programmera" antar jag att du menar "ändra värden på parametrar". Och om det är så enkelt, varför gör du inte det själv och konkurrerar med ett bättre pris?
Nej det är inte programmering men det kanske du inte visste? Har jag klagat på Tars?
Jag menade mer på att folk som klagar över priset har alltid funnits och klagar även på reparationer där mekanikern har byggt erfarenhet sen tidigare och kan effektivisera arbetet.
Men det är som vanligt i detta forum väldigt mycket fientlighet mot alla som inte hängde här sen dag 1.
Lugn i stormen nu.
Jag känner mig inte ifrågasatt eller likande så det är lugnt för mig.
Är i servicebranschen och vet mycket väl hur folk tänkte kring vår kompetens och att det uppfattas som om vi är på plats hos kund 5 min och tar hutlöst betalt.
Det ligger så mycket annat i bakgrunden som inte syns samt alla verktyg och utbildningar som kostar tid och pengar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.
A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00
Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.
A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00
Och lärdomen? Speca moms, annars är fakturan inte giltlig.
Gubben fick revision och hans bolag gick i konkurs.
Närå, instämmer med att det är kunskap/erfarenhet man betalar för.
Allt är ju enkelt om man kan det.
Antar de flesta läst denna men tycker den passar bra här.
A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.
Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.
Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!
A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.
“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”
So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.
The man sent a bill that read:
Tapping with a hammer………………….. $ 2.00
Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00
Och lärdomen? Speca moms, annars är fakturan inte giltlig.
Gubben fick revision och hans bolag gick i konkurs.
Närå, instämmer med att det är kunskap/erfarenhet man betalar för.
Allt är ju enkelt om man kan det.
Hej. Kan väl bidra till den här offtopic-diskussionen med en annan anekdot:
Pappa kom i en liknande dispyt med sin svåger som var fotolärare och svarade:
En fotograf säljer en bild för många tusen kronor. Vad blir det för timpeng, om exponeringstiden var 1/125 sekund?
"Det är skönt att ha timlön, i himlön" -- T Danielsson, statskyrklig dikt
Tars, tänkar du det är möjligt at det firma du har brugt til nyt batteri kan tage backup af ens eMMC til en ny eMMC. Då behövar man inte bytta till ny MCU, när ens eMMC går söndar. I Danmark kostar det 25.000 DKK, när ens eMMC går söndar. Då skiftar Tesla til ny MCU.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link. http://---
Tars, tänkar du det är möjligt at det firma du har brugt til nyt batteri kan tage backup af ens eMMC til en ny eMMC. Då behövar man inte bytta till ny MCU, när ens eMMC går söndar. I Danmark kostar det 25.000 DKK, när ens eMMC går söndar. Då skiftar Tesla til ny MCU.
Ska ta och höra om detta med teknikern och återkommer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Tars, tänkar du det är möjligt at det firma du har brugt til nyt batteri kan tage backup af ens eMMC til en ny eMMC. Då behövar man inte bytta till ny MCU, när ens eMMC går söndar. I Danmark kostar det 25.000 DKK, när ens eMMC går söndar. Då skiftar Tesla til ny MCU.
Det ligger på 2,500 euro tyvärr hos min tekniker......
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....