Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D
Moderator: Redaktion
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
I Italien 2004 hade man antagligen kunnat hacka sin Tesla i varje fall
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.70503 ... -i-italien
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.70503 ... -i-italien
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Kan inte riktigt släppa detta...
”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”
Kristallklart. Källa;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”
Kristallklart. Källa;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
Model S P85DL+
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Men nu blandar du ihop programvara och "del av programvara"mans71 skrev:Kan inte riktigt släppa detta...
”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”
Kristallklart. Källa;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
Jag vågar påstå att copyright har inget med detta att göra. Copyright reglerar att du inte får t.ex. ladda ner programvaran från Tesla servrar, eller kopiera från en bil och köra i en annan bil (om det vore möjligt).
Copyright reglerar inte vad du får göra med programvara du redan äger nyttjanderätt till.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Hackar du din bil har du inte kopierat något olovligen (förutsatt att koden finns där, annars kan du inte hacka utan då skulle du behöva ladda in koden - och DÅ skulle du bryta mot copyright). Du har gått runt en check.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Jag tror du gör ett tankefel när du blandar in distribution av mjukvaran. Copyright handlar ju ytterst om att upphovsmannen ska få betalt. Om du läser wiki-artikeln så verkar iaf. amerikanska (?) lagar se skillnad på stöld (vilket vi ju nu pratar om, du nyttjar programvaran utan att betala), vilken dom alltså gör skillnad på när det gäller piracy där uppsåtet är att sprida vidare. Borde vara samma gränsdragning i EU/Sverige?kler skrev:Men nu blandar du ihop programvara och "del av programvara"mans71 skrev:Kan inte riktigt släppa detta...
”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”
Kristallklart. Källa;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
Jag vågar påstå att copyright har inget med detta att göra. Copyright reglerar att du inte får t.ex. ladda ner programvaran från Tesla servrar, eller kopiera från en bil och köra i en annan bil (om det vore möjligt).
Copyright reglerar inte vad du får göra med programvara du redan äger nyttjanderätt till.
Model S P85DL+
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Gällande att bryta mot EULA så förstår jag det som att det egentligen inte har någon bärighet i Sverige. Bara för att man klickar OK så har man inte ingått ett avtal.
Visst att programvaruleverantören kan klippa kontakten, och tom hindra dig från att använda mjukvaran (om de har teknisk möjlighet till det) - men du har inte begått något brott sonika för att du bryter mot EULA.
Visst att programvaruleverantören kan klippa kontakten, och tom hindra dig från att använda mjukvaran (om de har teknisk möjlighet till det) - men du har inte begått något brott sonika för att du bryter mot EULA.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Jag blandar inte in distribution, eller gjorde jag?mans71 skrev:Jag tror du gör ett tankefel när du blandar in distribution av mjukvaran. Copyright handlar ju ytterst om att upphovsmannen ska få betalt. Om du läser wiki-artikeln så verkar iaf. amerikanska (?) lagar se skillnad på stöld (vilket vi ju nu pratar om, du nyttjar programvaran utan att betala), vilken dom alltså gör skillnad på när det gäller piracy där uppsåtet är att sprida vidare. Borde vara samma gränsdragning i EU/Sverige?kler skrev:Men nu blandar du ihop programvara och "del av programvara"mans71 skrev:Kan inte riktigt släppa detta...
”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”
Kristallklart. Källa;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
Jag vågar påstå att copyright har inget med detta att göra. Copyright reglerar att du inte får t.ex. ladda ner programvaran från Tesla servrar, eller kopiera från en bil och köra i en annan bil (om det vore möjligt).
Copyright reglerar inte vad du får göra med programvara du redan äger nyttjanderätt till.
Jag hävdar fortfarande att copyright reglerar om du har rätt att inneha en kopia av något.
Copyright reglerar inte var du får och inte får göra med denna kopia (förutom att sprida den vidare - tillgängliggöra).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!
Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.
Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall.
Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.
Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Tänk på att copyright på svenska är upphovsrätt.
Då kanske det är lättare att se att upphovsrätten knappast reglerar på vilket sätt du får använda
- ett musikstycke (spela låten baklänges om du vill)
- en film (ta bort varannan frame om du vill)
- ett program (sätt dig med en hexeditor och byt ut alla "Microsoft" mot "Tegnell" om du vill).
Då kanske det är lättare att se att upphovsrätten knappast reglerar på vilket sätt du får använda
- ett musikstycke (spela låten baklänges om du vill)
- en film (ta bort varannan frame om du vill)
- ett program (sätt dig med en hexeditor och byt ut alla "Microsoft" mot "Tegnell" om du vill).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Linux licens kräver inte detta.Lessmog skrev:Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!
Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.
Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.kler skrev:Linux licens kräver inte detta.Lessmog skrev:Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!
Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.
Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Jag skulle gissa att de inte ändrat Linux kernel. Jag har svårt att se anledningen.Lessmog skrev:Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.kler skrev:Linux licens kräver inte detta.Lessmog skrev:Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!
Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.
Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Om de skulle behöva göra då pass systemnära förändringar så duger det antagligen bra att skriva dessa som kernel-moduler (som så är separata från kernel och inte innefattas av licensavtalet).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Mans71
Enligt ett papper från Lunds universitet kanske du har rätt.
http://lup.lub.lu.se/student-papers/rec ... 806660.pdf
Enligt ett papper från Lunds universitet kanske du har rätt.
http://lup.lub.lu.se/student-papers/rec ... 806660.pdf
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Linux består väl inte bara av kärnan ... GNU is not Unix, du vet. Och GNU är väl det mesta utom just kärnan vill jag minnas.kler skrev:Jag skulle gissa att de inte ändrat Linux kernel. Jag har svårt att se anledningen.Lessmog skrev:Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.kler skrev:Linux licens kräver inte detta.Lessmog skrev:Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!
Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.
Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Om de skulle behöva göra då pass systemnära förändringar så duger det antagligen bra att skriva dessa som kernel-moduler (som så är separata från kernel och inte innefattas av licensavtalet).
Men jag lämnar detta för nu. Det har varit så mycket under broarna.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Tesla har antagligen inte modifierat något av Gnu, utan antagligen bara gjort egna program som kör ovanpå allt. Ungefär som vilken router som helst.
Vi flyttar diskussionen hit så får Tars tillbaka sin tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=14848
Vi flyttar diskussionen hit så får Tars tillbaka sin tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=14848
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Men vem säger att du har nyttjanderätt till hela koden bara för att köpt bilen??? Rent juridiskt vad är det jag köper om jag väler till autopiloten vid köpet av bilen?kler skrev:Men nu blandar du ihop programvara och "del av programvara"mans71 skrev:Kan inte riktigt släppa detta...
”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”
Kristallklart. Källa;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
Jag vågar påstå att copyright har inget med detta att göra. Copyright reglerar att du inte får t.ex. ladda ner programvaran från Tesla servrar, eller kopiera från en bil och köra i en annan bil (om det vore möjligt).
Copyright reglerar inte vad du får göra med programvara du redan äger nyttjanderätt till.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
...och bilen går bra...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Att uppgradera sin bil måste ju vara OK men om man i och med det slår på saker som man inte betalt för kan ju inte vara ok. Om detta skulle bli vanligare kommer det kanske någon uppdatering som hindrar det. Vet inte vad de kan gör med uddgraderingarna som kommer OTA men jag tror inte det vore så svårt att strypa allt som inte Tesla har enligt dem påslaget och då är man tillbaka till ursprungsprestandan. T.ex en mjukvarustrypt 100Kwh till 85???
De verkar ju vilja fixa saker med mjukvara än att ändra på hårdvaran. Kommer t.ex ihåg vindrutespolingen som var väldigt dålig för en tid sedan nu verkar de spruta på ett annat sätt så det funkar bättre. OTA fix mot fel hårdvara. Skall bli sannande och höra vad som händer framöver med denna bil. Vågar du uppgradera mjukvaran när nästa version kommer?
De verkar ju vilja fixa saker med mjukvara än att ändra på hårdvaran. Kommer t.ex ihåg vindrutespolingen som var väldigt dålig för en tid sedan nu verkar de spruta på ett annat sätt så det funkar bättre. OTA fix mot fel hårdvara. Skall bli sannande och höra vad som händer framöver med denna bil. Vågar du uppgradera mjukvaran när nästa version kommer?
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
75D BTX8 Unicorn. Finally!
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Så, nu har jag fått förstahandsinformation.
Jag blandade ihop en annan firma och firman som bytte batteri på min gör enbart uppgraderingar av batterier till 100 kWh samt andra fysiska reparationer och uppgraderingar.
Så ingen aktiveringen av 60-75
Ingen aktivering av AP.
Jag blandade ihop en annan firma och firman som bytte batteri på min gör enbart uppgraderingar av batterier till 100 kWh samt andra fysiska reparationer och uppgraderingar.
Så ingen aktiveringen av 60-75
Ingen aktivering av AP.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
När får vi se prislistan?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Det där är ju spännande! Till sommaren lutar det åt att byta eGolfen till en beg. model S och val av bil kan ju avgöras beroende på priser för ombyggnad av olika modellerSmutt skrev:När får vi se prislistan?
Model S P85DL+
Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P
Den är beroende på vad man har för batteri och vad som finns i lager.Smutt skrev:När får vi se prislistan?
Kan säga att just nu finns ett 100 kWh paket tillgänglig.
Har man ett 70, 85, 90 kWh batteri och vill uppgradera oavsett om det är en p eller inte så är priset följande:
70 till 100: 242.000:-
85 till 100: 217.000:-
90 till 100: 193.000:-
60 till 85: 126.000:- (finns flera batteripaket)
Alla priser är ex moms.
Jag kan även erbjuda hyra till företag av batteriet tex 24 månader där man köper loss batteriet för 1:- efter hyresperioden.
Även avbetalning för företag och privatpersoner erbjuds.
4 års garanti på arbetet och batteriet utan milbegränsning.
Själva benämningen för bytet klassas som en tjänst.
Jag använder mig av Wasakredit och Svea Ekonomi.
Är man intresserad så skicka mig ett PM.
Jag kommer behöva bilen i 48 timmar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r