Sida 5 av 8

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 08 feb 2019 23:20
av Lessmog
kler skrev:
Lessmog skrev:
Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!

Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.

Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall. ;)
Linux licens kräver inte detta.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.
Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 08 feb 2019 23:25
av kler
Lessmog skrev:
kler skrev:
Lessmog skrev:
Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!

Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.

Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall. ;)
Linux licens kräver inte detta.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.
Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Jag skulle gissa att de inte ändrat Linux kernel. Jag har svårt att se anledningen.
Om de skulle behöva göra då pass systemnära förändringar så duger det antagligen bra att skriva dessa som kernel-moduler (som så är separata från kernel och inte innefattas av licensavtalet).

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 08 feb 2019 23:27
av kler
Mans71

Enligt ett papper från Lunds universitet kanske du har rätt.

http://lup.lub.lu.se/student-papers/rec ... 806660.pdf

Bild

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 08 feb 2019 23:29
av Tars
Bild

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 08 feb 2019 23:30
av Lessmog
kler skrev:
Lessmog skrev:
kler skrev:
Lessmog skrev:
Fredagkväll och tangenten långt åt skogen off topic!

Tesla har antagligen lite knepigt att juridiskt hävda copyright då man (iirc) kör Linux men inte uppfyller villkoren för att mångfaldiga och sprida mjukvaran, i korthet att erbjuda vem som helst tillgång till källkoden. Åtminstone var det så i flera år; möjligt att de har krupit till det korset nu.

Det har sagts att det hade varit smartare av Elon att köra en köpt variant, vaddenuhette. BMC, BBQ, nåt sånt. Envis är han i alla fall. ;)
Linux licens kräver inte detta.
Om Tesla skulle modifiera kärnan (kerneln) då skulle de behöva tillgängliggöra sina förändringar. Jag vet inte om de har några kernel-förändringar. Men bara för att du kör Linux på din hårdvara och att du skrivit program som kör i Linux så har du inga åtaganden i och med det.
Det stämmer nog -- OM de inte har modifierat någon del av koden. Antagligen har de dock det.
Men jag är också långt ifrån tillräckligt insatt för att argumentera vidare på detta -- trots allt -- stickspår.
Jag skulle gissa att de inte ändrat Linux kernel. Jag har svårt att se anledningen.
Om de skulle behöva göra då pass systemnära förändringar så duger det antagligen bra att skriva dessa som kernel-moduler (som så är separata från kernel och inte innefattas av licensavtalet).
Linux består väl inte bara av kärnan ... GNU is not Unix, du vet. Och GNU är väl det mesta utom just kärnan vill jag minnas.
Men jag lämnar detta för nu. Det har varit så mycket under broarna.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 08 feb 2019 23:50
av kler
Tesla har antagligen inte modifierat något av Gnu, utan antagligen bara gjort egna program som kör ovanpå allt. Ungefär som vilken router som helst.

Vi flyttar diskussionen hit så får Tars tillbaka sin tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=14848

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 08 feb 2019 23:52
av Pontus
kler skrev:
mans71 skrev:
Kan inte riktigt släppa detta... :)

”Copyright infringement (colloquially referred to as piracy) is the use of works protected by copyright law without permission”

Kristallklart. Källa;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
Men nu blandar du ihop programvara och "del av programvara" :)

Jag vågar påstå att copyright har inget med detta att göra. Copyright reglerar att du inte får t.ex. ladda ner programvaran från Tesla servrar, eller kopiera från en bil och köra i en annan bil (om det vore möjligt).

Copyright reglerar inte vad du får göra med programvara du redan äger nyttjanderätt till.
Men vem säger att du har nyttjanderätt till hela koden bara för att köpt bilen??? Rent juridiskt vad är det jag köper om jag väler till autopiloten vid köpet av bilen?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 00:05
av kler

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 08:59
av 12man
...och bilen går bra...

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 09:33
av DR-EL
Att uppgradera sin bil måste ju vara OK men om man i och med det slår på saker som man inte betalt för kan ju inte vara ok. Om detta skulle bli vanligare kommer det kanske någon uppdatering som hindrar det. Vet inte vad de kan gör med uddgraderingarna som kommer OTA men jag tror inte det vore så svårt att strypa allt som inte Tesla har enligt dem påslaget och då är man tillbaka till ursprungsprestandan. T.ex en mjukvarustrypt 100Kwh till 85???

De verkar ju vilja fixa saker med mjukvara än att ändra på hårdvaran. Kommer t.ex ihåg vindrutespolingen som var väldigt dålig för en tid sedan nu verkar de spruta på ett annat sätt så det funkar bättre. OTA fix mot fel hårdvara. Skall bli sannande och höra vad som händer framöver med denna bil. Vågar du uppgradera mjukvaran när nästa version kommer?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 09:47
av MSO
soyoutellme.jpg
75D BTX8 Unicorn. Finally! :o

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 09:49
av Tars
Så, nu har jag fått förstahandsinformation.

Jag blandade ihop en annan firma och firman som bytte batteri på min gör enbart uppgraderingar av batterier till 100 kWh samt andra fysiska reparationer och uppgraderingar.

Så ingen aktiveringen av 60-75
Ingen aktivering av AP.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 10:11
av Smutt
När får vi se prislistan?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 10:20
av mans71
Smutt skrev:
När får vi se prislistan?
Det där är ju spännande! Till sommaren lutar det åt att byta eGolfen till en beg. model S och val av bil kan ju avgöras beroende på priser för ombyggnad av olika modeller :D

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 10:59
av Tars
Smutt skrev:
När får vi se prislistan?
Den är beroende på vad man har för batteri och vad som finns i lager.

Kan säga att just nu finns ett 100 kWh paket tillgänglig.

Har man ett 70, 85, 90 kWh batteri och vill uppgradera oavsett om det är en p eller inte så är priset följande:

70 till 100: 242.000:-
85 till 100: 217.000:-
90 till 100: 193.000:-
60 till 85: 126.000:- (finns flera batteripaket)
Alla priser är ex moms.

Jag kan även erbjuda hyra till företag av batteriet tex 24 månader där man köper loss batteriet för 1:- efter hyresperioden.

Även avbetalning för företag och privatpersoner erbjuds.

4 års garanti på arbetet och batteriet utan milbegränsning.

Själva benämningen för bytet klassas som en tjänst.

Jag använder mig av Wasakredit och Svea Ekonomi.

Är man intresserad så skicka mig ett PM.

Jag kommer behöva bilen i 48 timmar.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 12:52
av e5m1r
Fundering
Kan RWD få 100 pack ?
Har för mig att han i USA som bygde om sin pre ap P85 till P100 fick simulera front motor
Följdfråga kan man även byta bakre motor till P ?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 13:05
av jeppe_sthlm
e5m1r skrev:
Fundering
Kan RWD få 100 pack ?
Har för mig att han i USA som bygde om sin pre ap P85 till P100 fick simulera front motor
Följdfråga kan man även byta bakre motor till P ?
Det vore coolt. Min bil skulle bli en riktig unicorn - P100+ RWD :-)

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 13:06
av Tars
e5m1r skrev:
Fundering
Kan RWD få 100 pack ?
Har för mig att han i USA som bygde om sin pre ap P85 till P100 fick simulera front motor
Följdfråga kan man även byta bakre motor till P ?
Helt korrekt, men det krävs en del jobb.
Om du vill kan jag kolla pris.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 13:08
av Tars
jeppe_sthlm skrev:
e5m1r skrev:
Fundering
Kan RWD få 100 pack ?
Har för mig att han i USA som bygde om sin pre ap P85 till P100 fick simulera front motor
Följdfråga kan man även byta bakre motor till P ?
Det vore coolt. Min bil skulle bli en riktig unicorn - P100+ RWD :-)
660 hk kan man få ut, men då får man även byta lite drivaxlar titt som tätt. Bild
Rekommenderad uteffekt är 570 hk.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 13:10
av e5m1r
Om jag tolkar rätt så är det 85 som gäller för RWD

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 13:19
av jeppe_sthlm
Tars skrev:
jeppe_sthlm skrev:
e5m1r skrev:
Fundering
Kan RWD få 100 pack ?
Har för mig att han i USA som bygde om sin pre ap P85 till P100 fick simulera front motor
Följdfråga kan man även byta bakre motor till P ?
Det vore coolt. Min bil skulle bli en riktig unicorn - P100+ RWD :-)
660 hk kan man få ut, men då får man även byta lite drivaxlar titt som tätt. Bild
Rekommenderad uteffekt är 570 hk.
:-) Finns nog en anledning till att de inte gör några fler P RWD-bilar..

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 15:21
av Teslaspolen
mans71 skrev:
Om du köper en dator idag så kommer ofta MS Office förinstallerad som trial-licens. Med din argumentation så är det alltså helt ok att hacka serial/aktivering för att programvaran låg förinstallerad?
Nä, MS Office avinstallerar man direkt och ersätter med LibreOffice. :roll: ;)

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 15:38
av Bod
Får man behålla free SuC?

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 15:42
av Tars
Bod skrev:
Får man behålla free SuC?
Det är bilen som styr det. Så ja.

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Postat: 09 feb 2019 15:45
av Bod
Toppen! Inte aktuellt idag men om några år :)